Gå til innhold

Bytte hunderase? Eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opp gjennom tidende hatt fire hunder av samme rase og er usikker på om jeg skal bytte til en ny rase neste gang bare for å prøve ut noen nye raser. Synes det er vanskelig å lese om hunderaser på nettet der det står noe om rasen på ett sted mens det står helt motsatt ett annet sted på Internett. Samme er det når man spør hundeeierne av hunderaser og de anbefaler som oftest sin egen rase.

Siden jeg har hatt fire hunder av samme rase så er de veldig veldig forskjellig og hvis jeg kun hadde hatt en av dem hadde jeg sagt noe om den rasen men hvis jeg hadde hatt kun en av de andre sagt noe helt annet. De er så veldig forskjellige innen samme rase. Så hvordan velger man egentlig en hunderase? Den ene hunden var vill og gal mens den andre hunden var rolig og trygg og begge hundene fikk jeg som åtte uker.

Hva pleier dere å gjøre? Går dere for den samme hunderasen hver gang og evt. hvor mange hunder av den rasen har du hatt? Hvilken rase?

Hvis du skulle ha byttet hunderase, hvorfor akkurat til den hunderasen og hvilken rase blir det da?

Hvorfor velger du akkurat den rasen du har?

Anonymkode: 893b0...fee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt to forskjellige raser. Valgte en annen rase enn første for å få mer bruksegenskaper hos hunden. Skal jeg ha en hund til så blir det nok en annen rase, pga størrelsen og energinivået til nåværende :P

Det er greit å prøve nye raser som passer deg og ditt hundehold fordi du lærer mye om deg selv, hunden og hundetrening. Det er jo en hel del forskjell på å trene en border collie og for eksempel en mynde. Men igjen, er du fornøyd med nåværende rase og egenskaper, hvorfor bytte? :) 

Skrevet

Jeg byttet fra en rase til en annen pga rasesykdommer. Har aldri angret.

Anonymkode: 3b59c...34c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er så veldig forskjellige innen samme rase. Så hvordan velger man egentlig en hunderase? Den ene hunden var vill og gal mens den andre hunden var rolig og trygg og begge hundene fikk jeg som åtte uker.

Hva pleier dere å gjøre? Går dere for den samme hunderasen hver gang og evt. hvor mange hunder av den rasen har du hatt? Hvilken rase?

Hvis du skulle ha byttet hunderase, hvorfor akkurat til den hunderasen og hvilken rase blir det da?

Hvorfor velger du akkurat den rasen du har?

Godt poeng det du sier om hvor forskjellige individer innen samme rase er. Så når jeg snakker om hvordan rasen oppleves pleier jeg også å inkludere andre hunder jeg kjenner og generell kunnskap om rasen, i stedet for bare mine egne opplevelser med den.

Har vært gjennom 5 forskjellige raser, polarhund, gjeterhunder og en selskapsrase, og neste gang fortsetter jeg med den rasen jeg føler passer meg best av de jeg har hatt hittil. Hvis man undersøker oppdrettere, linjer og kombinasjoner nøye er det absolutt mulig å finne en valp innen samme rase som er i nærheten av det man ser etter. 

Skrevet

Det er vanskelig det der, men samtidig er det gjerne noen ting som er de samme. F.eks. var min gamle hund en som elsket å være ute, han gjorde ingenting av å være ute alene. Han var ingen kosegris. Den nye er absolutt en kosegris, trives best sammen med familien sin, enten det er ute eller på sofaen. De har likevel noen fellestrekk. De bjeffer en del, det ligger i rasen. De er selvstendige, de gjør ikke alt du ber om bare fordi du ber om det. Dette kan være irriterende, men gjør at de har veldig gode sporingsegenskaper og stoler på seg selv når de går spor. Og de har jaktegenskaper, som gjør at de bør gå i bånd, noe som har konsekvens for hundeholdet. Det er også tendens til samkjønnsaggresjon på rasen, noe man bør være oppmerksom på. 

Så ja, de er som dag og natt, med unntak av noen kjerneegenskaper. Jeg ville ikke ha bytta ut noen av de, så jeg har nok funnet rasen for meg. 

Anonymkode: 17eb3...77c

Skrevet

Til dere alle. Hva slags raser da?

Skrevet (endret)

Du har noen gode poeng. Individer innenfor en og samme rase kan være mer forskjellige enn individer fra ulike raser. Og dessverre er det altfor mange hundeeiere og oppdrettere som roser sine raser som den perfekte hund, uten å også peke på svakhetene rasene kan ha. I tillegg finner vi ofte fine, men intetsigende ord som går igjen hos de fleste raser ("Livlig, lærevillig og hengiven"). 

Noe jeg ser på når det gjelder å finne ut hva som kan bo i en rase, er å se på historikken. Hva har rasen blitt brukt til tidligere? En hund som har blitt brukt tidligere som hi- og rottehund kan f.eks ofte være offensive, selvstendige og ha stort jaktinstinkt. Er det en spisshund eller en sosietets/tempel/selskapshund, så er det en god sjanse for at den vil ha lav terskel for å bjeffe. De fleste jakthunder (retrievere, støvere, settere, spaniels) er ofte myke og defensive, selv om det selvsagt der også finnes tydelige unntak (da spesielt retrievere og spaniels som har blitt avlet mer til selskap enn jakt).

I tillegg kan man også lese mellom linjene på de pene ordene som står i rasebeskrivelser. "Lojal" betyr ofte en hund som går i beina på eier, noe som både kan bety lite jaktinstinkt,men også at hunden er utrygg og uselvstendig. "Modig, standhaftig og temperamentsfull" kan ofte bety at hunden lett velger å være offensiv - dvs at den kan lett til til aggresjon om den blir presset, enten av andre hunder eller av egen eier. "Sta" betyr ofte at hunden responderer dårlig på hard trening, samt at den også i noen tilfeller kan være vanskelig å motivere. "Reservert" er ofte et skalkeskjul for "utrygg" osv.

Endret av Tabris
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere alle. Hva slags raser da?

Spør du konkret om hvilke raser vi har hatt? Her er det siberian husky, berner sennen, eurasier, shetland sheepdog og tervueren.  Og neste ganger jeg gidder å ha valp igjen så blir det en eurasier.:hjerte: Til og med egenskaper med eurasiern som egentlig burde være negative, som potensiell separasjonsangst, er ting jeg opplever fører noe positivt med seg. 100% trofast, lydig og i voksen alder er det mulig å kontrollere jaktinstinktet fullstendig, så hunden kan gå løs over alt. Og jammen er det himla gløgge hunder som er morsomme å trene. Kjempefan av rasen.

Skrevet

Jeg har samme rase som jeg har hatt hele livet. Jeg kunne ha blitt like glad i enhver rase. Men jeg valgte en rase jeg "kan". 

Det er uansett store individforskjeller. Hver hund har sin egen personlighet!

Anonymkode: 14a97...d39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...