AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Hvordan gjør dere dette, og hvilken alder er barnet i? Har en diskusjon med mannen, som mener å gi 14 åring et årlig budsjett som det kan disponere selv på klær, ting det vil ha etc, er måten å lære bort dette på. Jeg er ikke helt med på at det vil fungere så godt i praksis.. :-D Anonymkode: df738...53e
GammelKaktus Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Å begynne med et årlig budsjett tenker jeg er å gå litt fort fram. Hva med å begynne med et månedlig budsjett, det hadde jeg fra jeg var 13. Veldig greit. Det skal jeg gjøre når sønnen min blir tenåring. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Start heller med månedlig budsjett. Det å gi en 14 åring penger til klær osv for et helt år på en gang høres for mye ut. Anonymkode: 85dd5...5e8 1
Arkana Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Jeg synes ikke en 14-åring skal trenge å forholde seg til et årlig budsjett. Det er altfor mye forlangt. Det må være et budsjett hvor det er rom for feiling uten at en tabbe skal gjøre at de ikke har penger igjen på et helt år. Månedsbudsjett er mye bedre. Da får de sjansen til å lære at å kjøpe dyr bukse den 1. i måneden kanskje betyr at de ikke har råd til café med venninner eller kinotur i slutten av måneden, men så er det samtidig ikke så lenge til neste gang de får lønn og har ny sjanse til å disponere pengene smartere. 2
Gjest Solsmil Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Normale voksne med jobb forholder seg stort sett til et månedlig busjett, all den tid vi har månedlige lønnsutbetalinger, så jeg ser ikke hvorfor en 14-åring må få det vanskeligere.
våren14 Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 Årlig faktisk? Det var da litt rart. Selv vi deler det da opp pr mnd. Men mener å huske jeg fikk månedslønn i den alderen som jeg måtte disponere over en hel mnd ja, det er nok en god ide. Men år, det ville ikke funket for meg selv en gang, hehe. Hadde jeg fått lønna mi en gang i året hadde jeg uansett endt opp med å overføre til meg selv hver mnd for å ha sjans til å ha kontroll. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør dere dette, og hvilken alder er barnet i? Har en diskusjon med mannen, som mener å gi 14 åring et årlig budsjett som det kan disponere selv på klær, ting det vil ha etc, er måten å lære bort dette på. Jeg er ikke helt med på at det vil fungere så godt i praksis.. :-D Anonymkode: df738...53e Å begynne å lære barn verdien av penger når de er i konfirmaejonsalderen er lovlig sent. Ikke rart mange unge stifter kredittgjeld i ung alder. Men lykke til. Anonymkode: effdf...d82
Arkana Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å begynne å lære barn verdien av penger når de er i konfirmaejonsalderen er lovlig sent. Ikke rart mange unge stifter kredittgjeld i ung alder. Men lykke til. Anonymkode: effdf...d82 Ja, hun burde bare gi blaffen, det er jo helt umulig å lære noe nytt straks man har passert 14.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå