Gå til innhold

letrozol hormonkur, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Gynekologen min vil at jeg skal starte på letrozol kur, skal starte i dag 4 av mensen frem til dag 11. 2 tabelletter hver dag. 

Noen som har erfaring med letrozol ? God/dårlig erfaring? Blei du gravid? 

Kom med deres erfaringer :D

på forhand takk ..

Anonymkode: 52853...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske mange Letrozol tråder her inne.

Jeg har brukt en runde, november, skal ta test i dag.

Har lest en del om disse tablettene (som originalt er Femar og "erstatter" Femar) og snakket om dette med gynekologen. Hun er optimistisk til bruken av pillene om man har stabil suklus. Har man ikke dette må man først prøve alternativer som Provera (som jeg har gjort).

Jeg gikk på Provera i 5 dager og Letrozol i 5 dager. Hadde ingen bivirkninger eller noe som helst. Enten er det heldig ellers er det at jeg ikke har kjent eller fått noe effekt.

Man er ikke sikret i så stor grad som en skulle tro. Jeg var litt av oppfattelsen at man tok en runde med dette og så var man gravid, men det fungerer visst alldeles ikke sånn :(

Håper noen svarer her og sier JA vi er gravide takket være Letrozol!

Anonymkode: 08972...b03

Skrevet

Mitt beste råd, er å følge opp resultatene fra blodprøve selv. Jeg har regelmessig mensen, men ikke EL. Jeg skulle gå 6 måneder på enkel kur. Av litt ymse grunner tok det litt tid før jeg fikk tatt blodprøve, men etter 6 måneder fikk jeg vite at pillene ikke hadde hatt "nok" effekt. Økningen i progesteron var ikke økt nok, rett og slett. Det bitre i det her, er at legen ventet til jeg selv tok kontakt med han før han satte meg på dobbelt kur. Så jeg gikk 3 måneder for lenge på enkel kur, egentlig. Så hvis du ikke hører noe fra legen: Ta kontakt med dem selv, krev å få høre prøvesvaret, og krev en time for å drøfte resultatet.

Jeg blir rimelig dårlig av dobbelt kur (enkel var til å leve med, men fortsatt kjipe dager), såpass dårlig at jeg vurderer sykemelding neste gang (har bare hatt en runde på dobbelt kur). Jeg har ikke blitt gravid, men jeg har en litt sammensatt problematikk (endometriose i tillegg). Vi skal snart i gang med IVF, så Letrozolen er mest for å prøve i mellomtiden.

Håper det klaffer for deg :-)

Skrevet
10 timer siden, Rosmerta skrev:

Mitt beste råd, er å følge opp resultatene fra blodprøve selv. Jeg har regelmessig mensen, men ikke EL. Jeg skulle gå 6 måneder på enkel kur. Av litt ymse grunner tok det litt tid før jeg fikk tatt blodprøve, men etter 6 måneder fikk jeg vite at pillene ikke hadde hatt "nok" effekt. Økningen i progesteron var ikke økt nok, rett og slett. Det bitre i det her, er at legen ventet til jeg selv tok kontakt med han før han satte meg på dobbelt kur. Så jeg gikk 3 måneder for lenge på enkel kur, egentlig. Så hvis du ikke hører noe fra legen: Ta kontakt med dem selv, krev å få høre prøvesvaret, og krev en time for å drøfte resultatet.

Jeg blir rimelig dårlig av dobbelt kur (enkel var til å leve med, men fortsatt kjipe dager), såpass dårlig at jeg vurderer sykemelding neste gang (har bare hatt en runde på dobbelt kur). Jeg har ikke blitt gravid, men jeg har en litt sammensatt problematikk (endometriose i tillegg). Vi skal snart i gang med IVF, så Letrozolen er mest for å prøve i mellomtiden.

Håper det klaffer for deg :-)

Takk for svar! Setter pris på rådene :-) jeg har mensen regelmessig, siste mens var 12 november , men nå i dag har jeg begynt å blø , men bare litt ved do besøk. Skal ta letrozol dag 4. Men er veldig usikker nå, er dette mensen nå liksom, allerede. Pleier å ha alt fra 28-38 dager syklus, om jeg fortsetter å blør frem til tirsdag, så starter jeg på kuren? Det står jeg skal ta 2 tabelletter hver dag fra dag 4- dag 11. Veldig merkelig at mensen kommer nå allerede :-o 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Setter pris på rådene :-) jeg har mensen regelmessig, siste mens var 12 november , men nå i dag har jeg begynt å blø , men bare litt ved do besøk. Skal ta letrozol dag 4. Men er veldig usikker nå, er dette mensen nå liksom, allerede. Pleier å ha alt fra 28-38 dager syklus, om jeg fortsetter å blør frem til tirsdag, så starter jeg på kuren? Det står jeg skal ta 2 tabelletter hver dag fra dag 4- dag 11. Veldig merkelig at mensen kommer nå allerede :-o 

Hvis du blør videre, så ville jeg tenkt at det var mensen ja, og begynt på tirsdag. Hvis syklusene fortsetter å være veldig rare, ville jeg hørt med legen. Mine sykluser ble noe kortere på Letrozol, men også enda mer regelmessig. Jeg hadde ganske regelmessig fra før, men på Letrozol ble de 27-28 dager, uten unntak.

Som sagt, så var det dobbel kur som skulle til for å få EL for min del, tydeligvis. Så håper det hjelper for deg også. Men jeg ville ikke gått så veldig lenge på dem hvis du ikke blir gravid. Tror det er vanlig å prøve 6 måneder, men sjekk med legen din hvis han/hun ikke har sagt noe om hvor lenge du skal prøve.

Anonymkode: 80ce5...243

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blør videre, så ville jeg tenkt at det var mensen ja, og begynt på tirsdag. Hvis syklusene fortsetter å være veldig rare, ville jeg hørt med legen. Mine sykluser ble noe kortere på Letrozol, men også enda mer regelmessig. Jeg hadde ganske regelmessig fra før, men på Letrozol ble de 27-28 dager, uten unntak.

Som sagt, så var det dobbel kur som skulle til for å få EL for min del, tydeligvis. Så håper det hjelper for deg også. Men jeg ville ikke gått så veldig lenge på dem hvis du ikke blir gravid. Tror det er vanlig å prøve 6 måneder, men sjekk med legen din hvis han/hun ikke har sagt noe om hvor lenge du skal prøve.

Anonymkode: 80ce5...243

Takk:-) jeg skal gå på de i 4 måneder. Så skal jeg ta blodprøver regelmessig og tilbake til gyn om ca 1/2 år om jeg ikke blir gravid nå. 

Skrevet

Denne blødningen varte bare i 2 dager, så da må eg vente før eg jeg kan starte på letrozol. Var en lett/liten blødning. Anne ikke hva det kan være. Men håper jeg får normal mens snart så jeg får startet på kuren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...