Gå til innhold

Mat til gjest med IBS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Få middagsgjester til jul og mannen til kusina mi har IBS.

Noen som kan hjelpe med gode oppskrifter/forslag til middagsretter som kan serveres denne mannen når han er på besøk?

Har forsøkt å lese meg opp på FODMAP men trenger litt hjelp fra noen som har erfaring.

Tusen takk på forhånd.

Anonymkode: e256e...600

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig forskjellig hva folk med IBS reagerer på, og hvor mye de reagerer. Så er umulig å svare generelt.

Det er i utgangspunktet bare karbohydrater disse reagerer på, så kjøtt og fett er ikke noe å bekymre seg for.

De fleste reagerer ofte mye på forskjellige typer løk, noen på kål, noen på mel og melk. Det kommer også an på mengde, de fleste tåler "litt" av de harde tingene.

Rotgrønnsaker pleier å gå fint. De fleste milde grønnsaker som brokkoli, blomkål, tomater og annet går som regel bra. Men det er veldig individuelt.

Anonymkode: 83bd6...032

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville rett og slett ringt vedkommende for å spørre.

Skrevet

Du må jo spørre han det gjelder. IBS er forskjellig fra person til person.

Anonymkode: 09554...29f

• Liker 1
Skrevet

Du bør ringe og spørre. Det er omtrent like variert hva IBS'ere reagerer på som allergikere.. 

Jeg har en venninne som må holde seg unna ALT på FODMAP-listen, og det gjør det forferdelig vanskelig. Så har jeg en annen som tåler det meste utenom kål og bananer. 

Så du er nesten nødt til å spørre ham det gjelder. Om du skal unngå alt på fodmap-listen, kan det bli veldig vanskelig og ende opp med en unødvendig traurig middag for alle parter involvert. 

Anonymkode: 84a7a...552

Skrevet

Jeg har IBS og reagerer på nesten alt på fodmap listen. Dette varierer fra person til person hva de tåler og hvor mye de tåler av det. 

Det meste av julematen skal nå være greit å lage. Alt av kjøtt og fett går fint. Laktosefri melk og fløte går som regel fint. Buljong/mel du evnt bruker i sauser kan du spørre om.

Anonymkode: 91f76...bb0

Skrevet

Hva er IBS ?

Anonymkode: 838c7...e9c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er IBS ?

Anonymkode: 838c7...e9c

Irritabel tarm syndrom 

Anonymkode: f6e95...515

Skrevet

IBS er ikke en vanlig matintolleranse diagnose. Alle med IBS reagerer forskjellig på forskjellig mat. Så du må spørre vedkommende som kommer. 

Anonymkode: f6e95...515

Skrevet

Og for all del, ikke lag til noe fruktkompott eller den slags til dessert. Epler, pærer og en del andre sure frukter er ikke heldig.

Anonymkode: 83bd6...032

Skrevet

Jeg har IBS selv, og det meste i dette emnet stemmer ikke med meg. Jeg blir dårlig av både kokt og ukokt melk uansett om den er laktosefri, og om jeg spiser kjøtt, ris eller poteter, så bærer det rett på toalettet. Det er så forskjellig fra person til person, så du er nesten nødt til å spørre om du vil ha et presist svar. Jeg for min del spiser vanlig julemat uansett, gidder ikke å spise salat på julaften akkurat.

Anonymkode: d09a8...1b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...