ringblomst Skrevet 30. januar 2005 #1 Skrevet 30. januar 2005 Siden fredag har kroppen verket, vært snufsete og hatt sår hals. Da jeg våknet i dag morges, hadde jeg plutselig "ingen" stemme - noen råd for å få den tilbake asap? Skal helst på jobb i morgen, og jeg bruker snakketøyet HELE dagen. Har veldig lite lyst til å dra til legen for sykemelding, men er redd at de beste rådene er at man skal hvile stemmen - noe man ikke har mulighet på jobben min .
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #2 Skrevet 30. januar 2005 Det er dessverre ingen annen råd enn å la være å snakke! Jeg vet du ikke hadde lyst på det svaret, men det beste du kan gjøre er å få sykemelding. Hvis du anstrenger deg så er det fare for at stemmen blir borte lenger enn nødvendig! Hilsen ei som mister stemmen titt og ofte.. :-(
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #3 Skrevet 30. januar 2005 IKKE HVISK, da risikerer du å få skikkelig betennelse på stemmebåndene, og da tar det enda lenger tid å bli frisk. Det eneste som kan hjelpe, er kortisonsprøyte direkte i stemmebåndet, men det er ikke akkurat en løsning legene tyr til ofte. Få en 3-dagers sykemelding, så går det nok over av seg selv. (Jeg mistet stemmen minst to ganger i året tidligere, da jeg jobbet i et yrke der stemmen ble brukt mye (misbrukt)).
ringblomst Skrevet 30. januar 2005 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2005 Var redd for at det eneste som vil hjelpe er tid og hvile. Takk for tipset om å ikke hviske - er lett å gjøre det. Har altså ikke blitt noe bedre i stemmen . Tenkte derfor at jeg skal stå opp tidligere i morgen for å se an stemmen og deretter evt ringe legen. (Er sikkert ikke lett å få time på en mandag...sukk).
Gjest the imp Skrevet 30. januar 2005 #6 Skrevet 30. januar 2005 Kom deg til legen så fort som mulig. Jeg har nå vært nesten helt uten stemme i 2 uker. Gikk til legen for en uke siden og han fant ut at jeg hadde infeksjon i halsen og bihulebetennelse. Har gått på antibiotika og begynner å bli bedre, men det er bare dumt å gå på jobb og bruke en stemme du ikke har. Jeg ble sendt hjem fra jobb med klar beskjed om at jeg hadde ikke noe der å gjøre hvis jeg ikke kunne snakke. Jeg jobber på telefonsupport og der er de opptatt av at du kommer deg tilbake på jobb så fort som mulig og uten å smitte noen. Presser du deg på jobb er det større fare for at du ødelegger deg for lengre tid. Er du smittsomt syk kan du i tillegg smitte kollegaene dine, noe som gjør at flere blir borte av samme grunn. Husk, det er mulig å få sykemelding med tilbakevirkende kraft. Jeg kom ikke inn samme dagen som jeg burde vært på jobb, og fikk sykemelding for den dagen også da jeg var hos legen.
Vimsevips Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 Om du fortsatt er uten stemme, Ringblomst. Så har jeg et råd som hjelper Pimpernelle tinktur, du får det reseptfritt på apoteket. Ta ca 20 dråper på en sukkerbit, og sug på den. Da kommer stemmen tilbake, men den må pleies med varsomhet i begynnelsen Håper du snart får stemmen din tilbake
ringblomst Skrevet 1. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2005 Var hos legen i går, og fikk sykemelding ut torsdag. Er fortsatt uten stemme ja - takk for godt råd Vimsevips. Blir fjerde turen til apoteket på tre dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå