AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Hei! 😊 Vi skal få oss hund og har landet på West highland white terrier, da denne utfyller ca alle kriteriene vi har. Vi ønsker oss en røytfri, liten familiehund som kan være med på jakt. Vi har lest mye om rasen og vært i kontakt med 2 oppdrettere og skal hilse på den ene til helgen. Vil svært gjerne høre om noen andre her har erfaring med rasen? 😊 Anonymkode: 1fc63...3e4
Dropi Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Westier er en av de mest fantastiske hunderasene jeg har vært borti! Jeg er hundepasser, og har en Westie som "kunde" :D Det står ofte i rasebeskrivelsen at de har enorm tillitt til sine eiere, og det stemmer på en prikk! (selv om jeg bare passer han). De elsker menneskene sine. Samtidig opplever jeg han som selvstendig, og uredd. Han er sosial med andre hunder, men bare til et visst punkt. Så er det noe annet som er mer spennende. Men han er aldri aggressiv. Han er utholdende(det noen mennesker beskriver som "sta"), "våken"/alert og glad. Det eneste er at han bjeffer fort hvis han blir overbegeistret, spesielt når han skjønner at vi skal på tur, og det bjeffet er øreskjærende! Som jeg har skjønt, er det fordi de er laget for å gå ned i hi, og jage ut eller fange rev. Så man skal kunne høre bjeffet fra under bakken, for å lokalisere han. Også er de så morsomt klippet! Hver gang han har drukket, har han lagt hele skjegget sitt ned i vannskålen, så det drypper utover hele gulvet når han går. Om høsten har han ofte blader i ansiktet, og snø kleber på han! Det fine med ullpelsen hans er at man ofte bare kan gre møkka ut av pelsen, man trenger ikke bade han hver gang han blir skitten Fantastiske hunder! <3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 40 minutter siden, Dropi skrev: Westier er en av de mest fantastiske hunderasene jeg har vært borti! Jeg er hundepasser, og har en Westie som "kunde" :D Det står ofte i rasebeskrivelsen at de har enorm tillitt til sine eiere, og det stemmer på en prikk! (selv om jeg bare passer han). De elsker menneskene sine. Samtidig opplever jeg han som selvstendig, og uredd. Han er sosial med andre hunder, men bare til et visst punkt. Så er det noe annet som er mer spennende. Men han er aldri aggressiv. Han er utholdende(det noen mennesker beskriver som "sta"), "våken"/alert og glad. Det eneste er at han bjeffer fort hvis han blir overbegeistret, spesielt når han skjønner at vi skal på tur, og det bjeffet er øreskjærende! Som jeg har skjønt, er det fordi de er laget for å gå ned i hi, og jage ut eller fange rev. Så man skal kunne høre bjeffet fra under bakken, for å lokalisere han. Også er de så morsomt klippet! Hver gang han har drukket, har han lagt hele skjegget sitt ned i vannskålen, så det drypper utover hele gulvet når han går. Om høsten har han ofte blader i ansiktet, og snø kleber på han! Det fine med ullpelsen hans er at man ofte bare kan gre møkka ut av pelsen, man trenger ikke bade han hver gang han blir skitten Fantastiske hunder! <3 Ååå dette var jo en veldig koselig tilbakemelding å få! Vi har ingen direkte erfaring med hunderasen men begge oss er oppvokst med hunder. Gleder oss til å møte hundene til oppdretter på lørdag, og håper og krysser fingrene for at alt er i orden med valpene når de kommer ❤ Anonymkode: 1fc63...3e4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #4 Skrevet 1. desember 2017 Det er mye allergi på rasen, så vær nøye på valg av kull. Anonymkode: 3c76f...94a
Ruccula Skrevet 1. desember 2017 #5 Skrevet 1. desember 2017 Det er en nappe rase, det er noe HERK! Jeg har en napperase selv nå, aldri mer! Westien sliter også med div sykdommer, det er mye allergier
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye allergi på rasen, så vær nøye på valg av kull. Anonymkode: 3c76f...94a 2 timer siden, Ruccula skrev: Det er en nappe rase, det er noe HERK! Jeg har en napperase selv nå, aldri mer! Westien sliter også med div sykdommer, det er mye allergier Fullt klar over begge disse aspektene og har fått oppdretter anbefalt via Norsk Terrier klubb :-) Vi blir å få andre til å nappe i begynnelsen og vi får med nappekurs når vi kjøper valpen. Oppdretter driver med napping så vi kan komme dit når det må gjøres, er ikke langt ifra oss. Vi har også hundetrimmersalong i umiddelbar nærhet som driver med napping av terrier, og det arrangeres ofte kurs i nærheten her. Alt ok, men tusen takk for tilbakemelding! 😊 Jeg har holdt på med hest i alle år så napping av man og mye arbeid er jeg godt kjent med 😊 Anonymkode: 1fc63...3e4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 Å få anbefalt en oppdretter via NTK betyr bare at denne oppfyller det absolutte minimumskravet de har for å kunne anbefale. De har ikke lov til å ikke anbefale en oppdretter så lenge de oppfyller disse. Så det er ikke noe kvalitetsstempel. Anonymkode: 3c76f...94a 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullt klar over begge disse aspektene og har fått oppdretter anbefalt via Norsk Terrier klubb :-) Vi blir å få andre til å nappe i begynnelsen og vi får med nappekurs når vi kjøper valpen. Oppdretter driver med napping så vi kan komme dit når det må gjøres, er ikke langt ifra oss. Vi har også hundetrimmersalong i umiddelbar nærhet som driver med napping av terrier, og det arrangeres ofte kurs i nærheten her. Alt ok, men tusen takk for tilbakemelding! 😊 Jeg har holdt på med hest i alle år så napping av man og mye arbeid er jeg godt kjent med 😊 Anonymkode: 1fc63...3e4 Napping av man kan ikke sammenlignes. Og selv om oppdretteren anbefales trenger hun ikke være seriøs. Kravene for å bli godkjent i den klubben er ikke høye. Anonymkode: 16d23...cf3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 Mye, mye allergier. Jeg ville styrt langt unna. Anonymkode: e87ae...dca
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #10 Skrevet 1. desember 2017 Man kan nok ikke gjøre noe som helst riktig på kvinneguiden 😊 Vi har valgt Westie og kommer til å skaffe oss dette 😊 Vi er naturligvis klar over arbeidet og mulighet for allergier og vi har også forhørt oss om oppdrettere og sjekket ut dette 😊 Det er "noe" med "alle" raser, jobb blir det uansett! Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 1fc63...3e4 1
Nerine_ Skrevet 1. desember 2017 #11 Skrevet 1. desember 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan nok ikke gjøre noe som helst riktig på kvinneguiden 😊 Vi har valgt Westie og kommer til å skaffe oss dette 😊 Vi er naturligvis klar over arbeidet og mulighet for allergier og vi har også forhørt oss om oppdrettere og sjekket ut dette 😊 Det er "noe" med "alle" raser, jobb blir det uansett! Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 1fc63...3e4 Hva er vitsen med å spørre om erfaringer når man ikke tåler ærlige svar....? Vesentlig forskjell på en rase som har mye sykdom og en som har generell god helse med noen få rasetypiske problemer. Endret 1. desember 2017 av Nerine_ 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #12 Skrevet 1. desember 2017 4 timer siden, Nerine_ skrev: Hva er vitsen med å spørre om erfaringer når man ikke tåler ærlige svar....? Vesentlig forskjell på en rase som har mye sykdom og en som har generell god helse med noen få rasetypiske problemer. Det var ikke ærlige svar jeg reagerte på. Jeg takket dessuten for tilbakemeldingene og forstår at noen synes at nappingen kan være mye arbeid. Dette har vi såklart allerede satt oss inn i, og det er vi helt ok med. Ingen grunn for oss til å styre unna 😊 Å begynne å sutre om allergier og useriøse oppdrettere er ikke erfaringer, slik jeg ba om. Om noen har hatt en hund som har endt opp med allergier eller har kjøpt fra oppdrettere som har vært useriøse - del gjerne. Ellers; jeg kan også lese generell informasjon på internett og har naturligvis gjort researchen min 😊 Dessuten, hvis man gjør skikkelig lesing, anses Westien som en veldig frisk rase, med MULIGHETER for allergier og diverse. Slik alle raser har. Så lenge man holder seg til oppdrettere som avler godt så har man gjort det man kan 😊 Tar svært gjerne imot flere erfaringer fra folk som har hatt personlige erfaringer! Anonymkode: 1fc63...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #13 Skrevet 1. desember 2017 Om du bare ønsker rosenrøde tilbakemeldinger så er ikke forum i det hele tatt et sted å poste. Westie er veldig høyt opp på allergitoppen nå. Sjansene for at du får en allergihund er ekstremt stor. Om det å advare folk om store problemer innen en rase er sutring, så fortjener folk å kjøpe katta i sekken. Er foreldrene HD sjekket? Vet du med 100% sikkerhet at de ikke har gitt avkom før med allergier? At de ikke har søsken med allergier? Eller har du kun oppdretters ord på at de er friske? Anonymkode: 3c76f...94a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #14 Skrevet 1. desember 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Man kan nok ikke gjøre noe som helst riktig på kvinneguiden 😊 Vi har valgt Westie og kommer til å skaffe oss dette 😊 Vi er naturligvis klar over arbeidet og mulighet for allergier og vi har også forhørt oss om oppdrettere og sjekket ut dette 😊 Det er "noe" med "alle" raser, jobb blir det uansett! Takk for tilbakemeldinger! Anonymkode: 1fc63...3e4 Du tar feil. Innrøm det ihvertfall. Dere har helt bevisst valgt en rase med velkjente helseproblemer. Jeg finner det forkastelig, men det driter tydeligvis noen i. Flere her har opplyst TS grundig men kun avfeier. God dag. Anonymkode: e0b7a...e89 2
Atea Skrevet 1. desember 2017 #15 Skrevet 1. desember 2017 Jeg har bare møtt en westie som naboen hadde. Den var frisk, men dette er noen år siden og jeg vet ikke hva rasen sliter med av allergi, eksem osv. Gemyttet var vennlig, også overfor andre hunder. Lydig. Men også litt dorsk. Selv om det var 29 grader i skyggen og rett ved tilgang til en liten bekk, ble den bare stående å se rart på min hund som plasket og la seg ned i vannet. Så jeg syntes den var litt treg. Men fine hunder. Synd hvis de sliter med helseproblemer i dag.
Nerine_ Skrevet 2. desember 2017 #16 Skrevet 2. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke ærlige svar jeg reagerte på. Jeg takket dessuten for tilbakemeldingene og forstår at noen synes at nappingen kan være mye arbeid. Dette har vi såklart allerede satt oss inn i, og det er vi helt ok med. Ingen grunn for oss til å styre unna 😊 Å begynne å sutre om allergier og useriøse oppdrettere er ikke erfaringer, slik jeg ba om. Om noen har hatt en hund som har endt opp med allergier eller har kjøpt fra oppdrettere som har vært useriøse - del gjerne. Ellers; jeg kan også lese generell informasjon på internett og har naturligvis gjort researchen min 😊 Dessuten, hvis man gjør skikkelig lesing, anses Westien som en veldig frisk rase, med MULIGHETER for allergier og diverse. Slik alle raser har. Så lenge man holder seg til oppdrettere som avler godt så har man gjort det man kan 😊 Tar svært gjerne imot flere erfaringer fra folk som har hatt personlige erfaringer! Anonymkode: 1fc63...3e4 Sutre....? Syns det er ganske teit å spørre andre om hjelp, for så å si at de sutrer når de kommer med svar for å hjelpe deg. Hva er vitsen om du kun tar til deg de positive svarene? 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #17 Skrevet 2. desember 2017 3 timer siden, Nerine_ skrev: Sutre....? Syns det er ganske teit å spørre andre om hjelp, for så å si at de sutrer når de kommer med svar for å hjelpe deg. Hva er vitsen om du kun tar til deg de positive svarene? Det er forskjell på å komme med erfaringer og ting man har lest på nett og forum 😊 Men dette er visst vanskelig å forstå 😊 Da avslutter jeg denne tråden, takk til dere som delte det dere hadde! 😊 God helg til dere! Anonymkode: 1fc63...3e4
Nerine_ Skrevet 2. desember 2017 #18 Skrevet 2. desember 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å komme med erfaringer og ting man har lest på nett og forum 😊 Men dette er visst vanskelig å forstå 😊 Da avslutter jeg denne tråden, takk til dere som delte det dere hadde! 😊 God helg til dere! Anonymkode: 1fc63...3e4 Og derfor spør du selv om info via et forum på nett.. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #19 Skrevet 2. desember 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke ærlige svar jeg reagerte på. Jeg takket dessuten for tilbakemeldingene og forstår at noen synes at nappingen kan være mye arbeid. Dette har vi såklart allerede satt oss inn i, og det er vi helt ok med. Ingen grunn for oss til å styre unna 😊 Å begynne å sutre om allergier og useriøse oppdrettere er ikke erfaringer, slik jeg ba om. Om noen har hatt en hund som har endt opp med allergier eller har kjøpt fra oppdrettere som har vært useriøse - del gjerne. Ellers; jeg kan også lese generell informasjon på internett og har naturligvis gjort researchen min 😊 Dessuten, hvis man gjør skikkelig lesing, anses Westien som en veldig frisk rase, med MULIGHETER for allergier og diverse. Slik alle raser har. Så lenge man holder seg til oppdrettere som avler godt så har man gjort det man kan 😊 Tar svært gjerne imot flere erfaringer fra folk som har hatt personlige erfaringer! Anonymkode: 1fc63...3e4 Begynne å sutre? Jeg HAR *erfaring* med westie. Som dyrlege. Det er en beryktet allergirase. Man gjør det man kan hvis man unngår raser som har kjente, store helseproblemer, som bulldog, westie, cavalier, chow chow +++. Man gjør IKKE det man kan hvis man kun «har funnet en seriøs oppdretter». Anonymkode: e87ae...dca 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #20 Skrevet 2. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begynne å sutre? Jeg HAR *erfaring* med westie. Som dyrlege. Det er en beryktet allergirase. Man gjør det man kan hvis man unngår raser som har kjente, store helseproblemer, som bulldog, westie, cavalier, chow chow +++. Man gjør IKKE det man kan hvis man kun «har funnet en seriøs oppdretter». Anonymkode: e87ae...dca Når det er sagt, selvsagt mye heller westie enn bulldog. Men jeg ville på ingen måte kjøpt en westie selv. Anonymkode: e87ae...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå