AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Er det noen som kan noe om dette? Jeg har jobbet i 20 år i forskjellige vikariater og stillingsprosenter. Sist i 70%. Jobben gikk konkurs og jeg er nå på dagpenger. Har fått en kronisk skade i ryggen som gjør at jeg ikke bør jobbe fullt. Jeg har ingenting ekstra for de 30% jeg ikke jobber. Nå som jeg er på dagpenger så er inntekten gått ned. Jeg må ha jobb og ønsker å jobbe 50%. Kan jeg snakke med legen om å søke avklaringspenger for de andre 50% jeg ikke kan jobbe? Har dokumentert skaden via MR og fastlegen vet om skaden. Jeg har bare aldri vært sykemeldt siden jeg alltid jobbet mellom 50 og 70%. Nå er skaden veldig vond og jeg er jo jobbsøker og må ha jobb. Kan ikke sykemeldes på dagpenger? Jeg vet for lite om dette og håper noen vet. Hva bør jeg gjøre? Man har ikke god inntekt i lavere stillingsprosent. Anonymkode: a745c...c7f
SesameStreet Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Dagpenger gir rett til sykepenger. Like greit å begynne der. Før ble det stilt krav om at de som har rett på sykepenger, skal bruke opp den først med mindre det er spesielle grunner til det og jeg er ganske sikker på at det er gjeldende fortsatt. Så du må nok belage seg på å være sykmeldt et år først. Når du har arbeidet redusert (timeantall står i vedtaket ditt på dagpenger) så vil en 50 % sykmelding tilsvare sykmelding for en 35 % stilling, mens du kan arbeide 35 % om de har tatt høyde for den 70 % stillingen. Når det kommer til inntekten så er det vanlig å bruke samme dagssats som på dagpenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå