AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Hei, Kjæresten min kjøpte for 1-2 uker siden en brukt Macbook Pro som er 2009 modell, tror jeg. Denne macen hadde Lion programvaren, som jo er ganske gammel, det førte til at nettleserne ikke fungerte som normalt (netflix vil ikke spille av og umulig å logge inn på finn.no for eksempel). Jeg tenkte at for å løse problemet så kunne jeg laste ned en nyere versjon, i og med at macen er såpass gammel var den seneste versjonen som kunne lastes ned OS X El Captain. Det som er problemet er at jeg har lastet det ned, startet installasjonen på macbooken og hver gang på slutten av installasjonen så kommer det opp at programvaren ikke kan lastes ned og gir meg loggen med feilene. Jeg er ikke så smart at jeg klarer å forstå loggen og sendte det inn til Apple. Men nå er maskinen på en måte i "limbo", går jo ikke an å bruke den! Slår jeg den av, så er den av, slår jeg den på, så begynner den å installere igjen - og installasjonen feiler. Så det er umulig å komme tilbake inn på macen. Den ber meg bytte til startdisk, men når jeg prøver det så får jeg opp en feilmelding om at den markerte startdisken går ikke ann å starte - men jeg har ikke en gang markert noe - for det er ikke noe å markere D: !! jeg blir gal av dette. Er det noen som vet hva som er greia? Hvis vi tar med macen til en Eplebutikk, vil de kunne fikse det uten å skulle kreve en formue for jobben om det skulle være nødvendig? Anonymkode: 37a43...198
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Ingen som vet? Anonymkode: 37a43...198
Titania Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Den enkleste løsningen jeg kan komme på, er å laste ned El Capitan på en annen mac og lage en minnepenn du kan installere fra... https://support.apple.com/en-us/HT201372
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 49 minutter siden, Titania skrev: Den enkleste løsningen jeg kan komme på, er å laste ned El Capitan på en annen mac og lage en minnepenn du kan installere fra... https://support.apple.com/en-us/HT201372 Hei, tusen takk for svar Jeg har en annen mac og minnepenn, så dette skal prøves ut. Ser ut som dette kan fungere! Igjen, tusen takk! Anonymkode: 37a43...198
Titania Skrevet 1. desember 2017 #5 Skrevet 1. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, tusen takk for svar Jeg har en annen mac og minnepenn, så dette skal prøves ut. Ser ut som dette kan fungere! Igjen, tusen takk! Anonymkode: 37a43...198 Bare hyggelig
tdm900 Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Kjæresten min kjøpte for 1-2 uker siden en brukt Macbook Pro som er 2009 modell, tror jeg. Denne macen hadde Lion programvaren, som jo er ganske gammel, det førte til at nettleserne ikke fungerte som normalt (netflix vil ikke spille av og umulig å logge inn på finn.no for eksempel). Jeg tenkte at for å løse problemet så kunne jeg laste ned en nyere versjon, i og med at macen er såpass gammel var den seneste versjonen som kunne lastes ned OS X El Captain. Det som er problemet er at jeg har lastet det ned, startet installasjonen på macbooken og hver gang på slutten av installasjonen så kommer det opp at programvaren ikke kan lastes ned og gir meg loggen med feilene. Jeg er ikke så smart at jeg klarer å forstå loggen og sendte det inn til Apple. Men nå er maskinen på en måte i "limbo", går jo ikke an å bruke den! Slår jeg den av, så er den av, slår jeg den på, så begynner den å installere igjen - og installasjonen feiler. Så det er umulig å komme tilbake inn på macen. Den ber meg bytte til startdisk, men når jeg prøver det så får jeg opp en feilmelding om at den markerte startdisken går ikke ann å starte - men jeg har ikke en gang markert noe - for det er ikke noe å markere D: !! jeg blir gal av dette. Er det noen som vet hva som er greia? Hvis vi tar med macen til en Eplebutikk, vil de kunne fikse det uten å skulle kreve en formue for jobben om det skulle være nødvendig? Anonymkode: 37a43...198 Jeg tror, at det kan være et program som ligger nede på dokkingen som sperrer for innstallasjonen. Har borti at det er ett lite program jeg må få avslutta før innstallsjonen, nå sist så gikk alt helt fint når jeg fikk avslutta det først. Du tar og trykker Shit+Tab, og lukker program for program med Q tasten, og stenger alt utenom Finder. Lar det seg ikke lukke da så gå i Finder og mat ut det som måtte kreves derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå