Gå til innhold

Sliter med prokrastinering, prestasjonsangst, og perfeksjonisme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg gått inn i en virkelig vond sirkel, der jeg har ekstremt høye forventninger og standarder for arbeidet mitt, men også er livredd for hva andre skal synes. Jeg har også slitt med prokrastinering hele livet, og burde egentlig utredes for ADHD (har fått høre dette mange ganger, fra flere forskjellige...men har, ironisk nok, aldri kommet meg så langt). 

Det har kommet til det punktet der jeg stryker på fag, rett og slett fordi jeg ikke får levert inn prosjekter eller hjemmeeksamen. Jeg sitter med 90% ferdig arbeid, men greier ikke å levere det inn. Kanskje fordi jeg sikter for høyt, kanskje fordi jeg skammer meg for hva de som skal lese, og ofte rett og slett fordi jeg enten glemmer eller ikke får avsluttet arbeidet i tide. 

Prokrastinering går også hardt ut over gruppearbeid, samme med forventningene mine. Jeg føler at hele verden greier å jobbe strukturert og i inkrementer, mens jeg bare drifter helt tilfeldig. Jeg greier bare å jobbe når jeg har intenst fokus, og da kan jeg jobbe veldig mye og veldig lenge, men plutselig mister jeg fokus, og da er det helt umulig å få gjort noe. Og før jeg klarer å tenke meg om, så har det gått en uke siden sist jeg gjorde noe. 

Noen som har tips eller råd? Føler som sagt at dette går utover utdanningen og framtiden min. Vet ikke helt hvordan jeg skal kunne tilvenne meg arbeidsliv, om det fortsetter som dette. 

Anonymkode: 068f4...506

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det fra en som er sånn selv. Du må selvdisiplinere deg litt etter litt. Du må levere inn, selv om du ikke er fornøyd, ellers vil mønsteret om at du aldri klarer å levere inn sette seg, og det vil bli vanskelig å bryte ut av. Hvis du er perfeksjonist hjelper det ikke å ikke levere inn noe du ikke er fornøyd med. Du blir ikke noe flinkere av det. Du kan først begynne å jobbe som perfeksjonist når du faktisk evner å levere fra deg noe i det hele tatt.

Anonymkode: 44153...bba

Skrevet

Kom i gang med utredningen med en gang. Bestill legetime i morgen, så trenger du ikke tenke noe mer på at du bør gjøre dette. Da er prosessen allerede i gang. 

Anonymkode: cfcf3...52d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...