AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Jeg har jobbet for samme bedrift i flere år nå, selv om jeg fortsatt er relativt ung. I tillegg til at jeg var høyt utdannet fra før har jeg bygget på kompetansen min med videre skolegang, samtidig som jeg har vært i full jobb. Jeg har også tatt initiativ til å lære meg ting på egenhånd, slik at jeg per i dag er en av de i bedriften som har blitt dyktigst når det gjelder å hente ut og analysere data (noe som trengs i alle avdelinger). Jeg har selvsagt også områder jeg er svakere på, men alt i alt mener jeg at jeg er sterkt overkvalifisert for den jobben jeg gjør. Jeg har også stått på og jobbet hardt hele året og ligger an til å nå alle målene mine. Likevel opplever jeg gang på gang å bli utsatt for det jeg mener er urettferdig behandling. Jeg tjener bare marginalt bedre enn kolleger uten fullført utdanning som har lavere stillinger enn meg, og har ikke steget noe særlig i lønn siden jeg begynte i jobben som nyutdannet. I tillegg opplever jeg at jeg ofte blir sittende med ansvar for ting som enten ikke er min jobb eller som i utgangspunktet er et felles ansvar, men som jeg ender opp med å måtte gjøre alene (gjerne typiske "drittjobber"). Det store problemet mitt, slik jeg ser det, er at jeg har vært altfor lite flink til å stille krav og sette ned foten, noe som har ført til at jeg har blitt overkjørt av kolleger med mer dominerende personligheter. I tillegg har jeg vært altfor "flink pike" og konsentrert meg om de arbeidsoppgavene jeg skal gjøre, men der resultatene ikke er så synlige, fremfor å bruke mer tid på prosjekter som faller utenfor kjerneoppgavene men som gir mer synlige resultater på kort sikt. Jeg har heller ikke engasjert meg så veldig for å komme meg "opp og frem", da jeg hverken brenner spesielt for bransjen jeg jobber i eller ser for meg en fremtid i bedriften. Og sist, men ikke minst, har jeg vært for lite flink til å hevde meg overfor sjefen og få frem hva jeg er god for og hvor mye jeg faktisk bidrar i teamet. Nå er jeg imidlertid kraftig lei og har bestemt meg for at jeg vil bruke årets medarbeidersamtale til å vise at jeg ikke finner meg i hva som helst. Jeg har data som viser at jeg har bidratt til langt bedre økonomiske resultater for bedriften enn min nærmeste kollega (som har en bedre tittel enn meg), og kan også bevise at flere andre som både har høyere lønn og bedre titler enn meg ikke har gjort jobben sin. Dilemmaet mitt er at dersom jeg virkelig skal få frem hvor mye mer jeg har bidratt enn mine kolleger, så føler jeg også at jeg må "rakke" ned på disse. Jeg har også lyst til å stille et ultimatum til sjefen når det gjelder lønn og tittel, men er redd for at dette kan slå begge veier, da jeg uansett har planer om å forlate bedriften og ønsker å ha han som en god referanse. Spørsmålet mitt er derfor hvor "hardt" jeg kan gå ut på medarbeidersamtalen uten at det slår negativ ut for meg selv? Er det ok å "oute" kolleger på den måten i en medarbeidersamtale (noen av de det gjelder er for tiden ute i permisjon og har ikke muligheten til å forsvare seg), eller er dette noe som bare vil falle tilbake på meg? Og er det lurt å stille ultimatum, eller skyter jeg bare meg selv i foten ved å gjøre dette? Anonymkode: 6bc4c...339
LadyBlaBla Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Jeg mener bestemt at det må være mulig for deg å framsnakke deg selv uten å baksnakke andre. I min bok vil det alltid telle negativt hvis en ansatt hevder seg selv på bekostning av andre. Kan du finne andre benchmarks, feks lønnsstatistikker, å slå i bordet med? Evt fortelle at du vurderer å se deg om etter noe nytt, slik at de får kniven på strupen ift å tilby deg et løft? 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 23 minutter siden, LadyBlaBla skrev: Jeg mener bestemt at det må være mulig for deg å framsnakke deg selv uten å baksnakke andre. I min bok vil det alltid telle negativt hvis en ansatt hevder seg selv på bekostning av andre. Kan du finne andre benchmarks, feks lønnsstatistikker, å slå i bordet med? Evt fortelle at du vurderer å se deg om etter noe nytt, slik at de får kniven på strupen ift å tilby deg et løft? Jeg er veldig enig med deg i at det er negativt å hevde seg selv på bekostning av andre, og det er også grunnen til at jeg så langt har latt være. Dette har imidlertid gjort meg til et lett bytte for en kollega som har hevdet seg selv på bekostning av meg. Grunnen til at denne kollegaen har fått en bedre tittel enn meg er nemlig at vedkommende har involvert seg i prosjekter som har gjort at det har fremstått som at h*n har ytt utover det som kreves av stillingen og økt sin kompetanse. Det som imidlertid er tilfelle er at det er jeg som har blitt sittende igjen med vedkommendes arbeidsoppgaver. I tillegg har jeg samme kompetansen, men får bare ikke anledning til å vise dette da jeg har fullt opp med våre felles arbeidsoppgaver. Problemet er altså at sjefen ikke ser hvem av oss som gjør disse oppgavene, men bare at de blir utført. Den eneste muligheten for å bevise at det faktisk er jeg som leverer resultatene er dermed, slik jeg ser det, å bevise at denne kollegaen ikke har gjort jobben sin. Anonymkode: 6bc4c...339
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Jeg ville nok bare redegjort for min kompetanse og verdiskaping uten å sammenligne med andre. Du kan jo si at du er klar for mer utfordringer og håper det er din tur til å ta et prosjekt neste gang, så kan kollegaen din gjøre unna de faste arbeidsoppgavene. Anonymkode: 29584...082 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Jeg ville vist til hva jeg allerede gjør/har gjort, mine bidrag som bedriften har tjent godt på og så snakket om arbeidsoppgaver fremover som jeg ville ønsket å få spesifisert. Ta gjerne med de "usynlige" tingene du gjør og kompetanse du har som kan utnyttes bedre. Selg deg inn med hva du kan hjelpe bedriften med videre (økt lønnsomhet). Du kan sammenligne deg med kollegaer, men ikke rakke ned på. Å gi signal om at du er "klar for nye oppgaver" bør gi arbeidsgiver et hint om at hvis du ikke får endringer i arbeidet ditt vil du søke deg til andre steder som er mer interessante for deg. Anonymkode: dff58...6f8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 Beklager, men du har vært for snill. Og du kan godt ta opp dette på en skarp måte (men uten å rakke ned på kolleger). Si f. eks. at du har prestert bedre enn gjennomsnittet. Du jobber jo med analyse og tall, så du klarer sikkert å finne frem til et reelt gjennomsnitt, så plotter du din egen innsats i forhold til det Og nå har du funnet ut at det ikke er noen vits i å gjøre noe ekstra. Du blir som du nå opplever, kun utnyttet. Hadde det der vært kollegaen min, så hadde jeg potensielt tydd til vold for å banke inn i hodet hans at jeg ikke gidder ta hans oppgaver mens han gjør noe annet som gjør at han stråler ovenfor arbeidsgiver. Skulle kvestet han. Anonymkode: 9794d...758
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men du har vært for snill. Og du kan godt ta opp dette på en skarp måte (men uten å rakke ned på kolleger). Si f. eks. at du har prestert bedre enn gjennomsnittet. Du jobber jo med analyse og tall, så du klarer sikkert å finne frem til et reelt gjennomsnitt, så plotter du din egen innsats i forhold til det Og nå har du funnet ut at det ikke er noen vits i å gjøre noe ekstra. Du blir som du nå opplever, kun utnyttet. Hadde det der vært kollegaen min, så hadde jeg potensielt tydd til vold for å banke inn i hodet hans at jeg ikke gidder ta hans oppgaver mens han gjør noe annet som gjør at han stråler ovenfor arbeidsgiver. Skulle kvestet han. Anonymkode: 9794d...758 Det er jeg veldig klar over, og jeg kan egentlig bare takke meg selv for at jeg har latt meg overkjøre på denne måten. Problemet nå er at jeg har gått så lenge å irritert meg over dette at det egentlig ikke er noe sjefen kan gjøre for å få meg til å bli. Det jeg ønsker mest nå er å få en ny tittel (eller evt. at kollegaen min får ny tittel) slik at det ikke ser ut som jeg har en lavere stilling enn vedkommende, som det gjør nå. Så lenge h*n har en høyere stilling enn meg på papiret, vil jo vedkommende føle seg berettiget til å fortsette på samme måte og samtidig er jeg redd for at dette kan slå negativt ut for meg når jeg søker ny jobb, dersom arbeidsgiver finner ut at jeg har den «laveste» stillingen i avdelingen. I tillegg til å ha levert bedre resultater mener jeg bestemt at jeg både har høyere kompetanse og mer erfaring enn denne kollegaen, så jeg mener derfor at det ikke er noen grunn til at vedkommende skal ha en bedre tittel enn meg. Anonymkode: 6bc4c...339
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 Jeg synes det er helt greit å være ganske ærlig og rett frem med sjefen, men det kommer selvsagt an på hva slags forhold dere har. Selv synes jeg mange jenter er altfor mye "unnskyld at jeg er til". Har selv en slik martyr-kollega, og hun går meg langt mer på nervene enn de som faktisk har spisse albuer. Det er også viktig at det ikke blir slik at du plutselig "tar ut" all frustrasjon som har samlet seg opp. Man må selv stille krav i arbeidslivet, og det at du har gått og gnaget på dette lenge er jo strengt tatt ikke sjefens feil. Å be om en ny tittel er en fin målsetning. Forbered deg godt, og legg det frem. Det er mye bedre å be om noe helt konkret, ellers fremstår det ofte som en "utblåsning". Anonymkode: 30257...ece
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 Du skriver at du uanset skal slutte i denne jobben - da ville jeg gjort alt for å få en god referanse. Ikke ha en utblåsning, som flere sier, men vær saklig. Si at du føler at det er demotiverende at andre med mindre utdanning og mindre erfaring tjener omtrent det samme som deg. Men pass deg for å rakke ned på kolleger, det kan fort slå ut motsatt. På min jobb/mitt kontor er vi bare damer som jobber. Og vi er de mest lavlønte i hele institusjonen vår. De gangene vi prøver å forhandle om lønn, når vi ikke fram med argumentene våre. Sist jeg prøvde, fikk jeg beskjed om at de ser på hele enheten under ett, og bare de som ligger lavt under andre, blir løftet opp. Så hos oss er det temmelig håpløst. Men vi får heller ikke lov til å bruke medarbeidersamtalen til å snakke om lønn. Dette må gjøres i en egen lønnssamtale... Anonymkode: aaa05...ed0 1
Whoops Skrevet 1. desember 2017 #10 Skrevet 1. desember 2017 Jeg ville ikke brukt "Jeg er bedre enn de andre", men heller "Jeg har gjort en bra jobb". Det er DEG du skal promotere, du skal ikke få de andre sparket. Det er jo ingen din feil at du ikke har sagt i fra tidligere, selv om de kanskje heller ikke har lagt merke til ting. Om jeg var deg ville jeg ikke slått neven i bordet og lagt frem krav. I stedet ville jeg tatt fakta, som at du har hatt stor fremgang i tiden du har vært der, at du ikke har fravær, at du er motivert og bevisst har jobbet mot økonomisk fremgang osv og at du synes at du fortjener høyere lønn. Om du skal "oute" andre her så må det være veldig diskret. Om det er ting som virkelig brenner eller om det virkelig er nødvendig for å få frem poenget, så er det ok å nevne at "enkelte" har fått mer enn deg med samme resultat/ansvar. Du kan gjerne gjøre et poeng utav at du sikkert ikke er spesielt dominerende eller flink til si i fra, men vær forsiktig. Kanskje det er nettopp denne ferdigheten som har gjort at andre har gått forbi deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå