AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Jeg bor i leilighet i en gammel bygård, med totalt 5 leiligheter i bygget (jeg bor i 1. etg). Dette er kanskje dumt spørsmål, men jeg kan absolutt ingenting om slike ting. Er det samme rørsystem som "hører til" alt vannuttak i leiligheten der jeg bor (og evt. andres leiligheter)? Altså, vil vannet gå i de samme rørene uavhengig av om man bruker dusj, toalett, oppvaskmaskin, vasken på kjøkkenet osv.? Virker jo logisk at det er slik, men så begynte jeg å tenke på om kloakken går i samme rør som feks vannet i dusjen. Noen som kan gi meg litt realitetsorientering her? Anonymkode: d59b1...78c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Avløpsledningene er koblet sammen ja. Så det du skyller i do, det som renner i sluken når du dusjer og det du skyller ned i vasken på kjøkkenet går i samme avløpsrør. Når det er leiligheter oppå hverandre så går det en større hovedstamme helt opp, og for hver etasje er det en avgreining til hver leilighet. Vannet er også ofte felles for alle og en avgreining til hver leilighet. Du skal ha mulighet for å stenge vannet til kun din leilighet, men hvis bygården er veldig gammel kan det hende det kun er en avstengning til hele bygget. Det øverste bildet viser hvordan avløpsledninger kobles sammen. Det nederste bildet viser hvordan et rør-i-rør system er bygd opp. Et eldre anlegg er vanligvis laget av kobber, og avgreiningene/fordelerne er inne i veggen. Men prinsippet er det samme, man har en kaldtvannledning inn, med en fordeling til varmtvannsbereder, og så fortsetter kaldtvanns og varmtvannsledningene videre til alt som bruker vann. Anonymkode: 6374a...c38 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Avløpsledningene er koblet sammen ja. Så det du skyller i do, det som renner i sluken når du dusjer og det du skyller ned i vasken på kjøkkenet går i samme avløpsrør. Når det er leiligheter oppå hverandre så går det en større hovedstamme helt opp, og for hver etasje er det en avgreining til hver leilighet. Vannet er også ofte felles for alle og en avgreining til hver leilighet. Du skal ha mulighet for å stenge vannet til kun din leilighet, men hvis bygården er veldig gammel kan det hende det kun er en avstengning til hele bygget. Det øverste bildet viser hvordan avløpsledninger kobles sammen. Det nederste bildet viser hvordan et rør-i-rør system er bygd opp. Et eldre anlegg er vanligvis laget av kobber, og avgreiningene/fordelerne er inne i veggen. Men prinsippet er det samme, man har en kaldtvannledning inn, med en fordeling til varmtvannsbereder, og så fortsetter kaldtvanns og varmtvannsledningene videre til alt som bruker vann. Anonymkode: 6374a...c38 Tusen takk for svar! Så det betyr at hvis vannet stenges av pga arbeid med rørene under bakken, så blir alt (både toalett, dusj, vask) stengt? Anonymkode: d59b1...78c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Så det betyr at hvis vannet stenges av pga arbeid med rørene under bakken, så blir alt (både toalett, dusj, vask) stengt? Anonymkode: d59b1...78c Ja. Anonymkode: bf64c...cb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå