Gå til innhold

Stillingsbeskrivelse - er dette feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i en jobb jeg er ganske utslitt av. Det er et åpent kontorlandskap som igjen er del av et bedriftsfellesskap. I tillegg til å være bråkete og helt psykisk utmattende, er den også dårlig betalt. Så jeg søker selvsagt aktivt andre jobber.

Men det jeg har lurt på i det siste, er om stillingsformen min egentlig er forsvarlig. I kontrakten er stillingen beskrevet som "ledende/særlig uavhengig, jf. aml. § 10-12, og faller utenfor arbeidstidsbestemmelsene i kap. 10 med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. Arbeidstaker forventes å arbeide i det omfang som er nødvendig for å ivareta oppgaver og ansvarsområde underlagt stillingen uten ytterligere kompensasjon ut over denne avtales punkt 10 som hensyntar nevnte forhold" og videre "Ukentlig arbeidstid er 40 timer ekskl. spisepause. Daglig arbeidstid er 7,5 timer".

Jeg nevnte dette for en venn og han sa at det er jo "lurt av dem, for da får du ikke overtid". Og saken er den at jeg må være på kontoret fra 9 til 17 hver dag. Sjefen er jo veldig 'grei' hvis man må gå tidlig en fredag eller kommer sent pga. diverse. Men jeg har fått i klare ordelag, rent ellers, at man skal være på kontoret. Jeg har også en del jobbreiser og får ingen kompensasjon ekstra for dette, heller ikke for opplegg jeg har hatt på kveldstid.

Til dere som har noe erfaring med dette - er det egentlig greit å pålegge faste arbeidstider og så ikke betale overtid?

Noen som har erfaring eller kunnskap?

Anonymkode: a6b6b...b9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er dessverre ganske vanlig i min egen bransje (som er IT bransjen), og nei, jeg syntes ikke det er greit. Veldig ofte brukes ledende/særlig uavhengig stilling for å omgå AML, og ikke det som faktisk er intensjonen, at man er leder av høyere rang, og/eller har en nøkkelrolle der man selv kan prioritere og i stor grad velge arbeidssted. Det du beskriver; at du må være på kontoret 09-17 peker isolert sett ikke mot at du har en spesielt uavhengig stilling. Videre bør du vurdere arbeidets natur, om det er slik at du selvstendig kan prioritere hva som skal gjøres og når. Kan du heller ikke det, så er du i realiteten vanlig ansatt og bør ta dette med en jurist innen arbeidsrett. 

Dette med at du ikke får kompensasjon på reiser bør du ta opp. Som minimum skal du få dekt dine reelle reiseutgifter. Hadde ikke godtatt at jeg ikke fikk det. 

Anonymkode: 18eff...fff

• Liker 4
Skrevet

Det står jo at du har visse oppgaver det forventes at du må gjøre, og bruker du lenger tid enn en vanlig arbeidsdag (40t)  er det "ditt problem", altså du får ingen betaling for det. Jeg hadde søkt meg laaaangt bort!

Anonymkode: faa18...6d9

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo at du har visse oppgaver det forventes at du må gjøre, og bruker du lenger tid enn en vanlig arbeidsdag (40t)  er det "ditt problem", altså du får ingen betaling for det. Jeg hadde søkt meg laaaangt bort!

Anonymkode: faa18...6d9

Jeg er aldri på jobb lenger fordi jeg ikke blir ferdig. Faktisk har jeg for lite å gjøre. 

De gangene det er noe utenfor arbeidstid så er det fordi det er noe det forventes at jeg deltar på, eller et møte el.l. Sist var det noe en kollega hadde meldt oss på, som var utenfor min kontroll. Jeg var der til kl. 20.30 og hadde null utbytte av det...

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå i en jobb jeg er ganske utslitt av. Det er et åpent kontorlandskap som igjen er del av et bedriftsfellesskap. I tillegg til å være bråkete og helt psykisk utmattende, er den også dårlig betalt. Så jeg søker selvsagt aktivt andre jobber.

Men det jeg har lurt på i det siste, er om stillingsformen min egentlig er forsvarlig. I kontrakten er stillingen beskrevet som "ledende/særlig uavhengig, jf. aml. § 10-12, og faller utenfor arbeidstidsbestemmelsene i kap. 10 med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. Arbeidstaker forventes å arbeide i det omfang som er nødvendig for å ivareta oppgaver og ansvarsområde underlagt stillingen uten ytterligere kompensasjon ut over denne avtales punkt 10 som hensyntar nevnte forhold" og videre "Ukentlig arbeidstid er 40 timer ekskl. spisepause. Daglig arbeidstid er 7,5 timer".

Jeg nevnte dette for en venn og han sa at det er jo "lurt av dem, for da får du ikke overtid". Og saken er den at jeg må være på kontoret fra 9 til 17 hver dag. Sjefen er jo veldig 'grei' hvis man må gå tidlig en fredag eller kommer sent pga. diverse. Men jeg har fått i klare ordelag, rent ellers, at man skal være på kontoret. Jeg har også en del jobbreiser og får ingen kompensasjon ekstra for dette, heller ikke for opplegg jeg har hatt på kveldstid.

Til dere som har noe erfaring med dette - er det egentlig greit å pålegge faste arbeidstider og så ikke betale overtid?

Noen som har erfaring eller kunnskap?

Hvorfor er du ikke fagorganisert? Da ville du automatisk fått en vurdering av lovligheten på denne kontrakten. 

Anonymkode: 5035b...5bd

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er aldri på jobb lenger fordi jeg ikke blir ferdig. Faktisk har jeg for lite å gjøre. 

De gangene det er noe utenfor arbeidstid så er det fordi det er noe det forventes at jeg deltar på, eller et møte el.l. Sist var det noe en kollega hadde meldt oss på, som var utenfor min kontroll. Jeg var der til kl. 20.30 og hadde null utbytte av det...

TS

Greit nok det, og det er kanskje ikke så farlig hva som står i kontrakten når du ikke jobber overtid uansett. Men om dette skulle endre seg i fremtiden, så risikerer du å jobbe svært mye gratis med en slik kontrakt. Med uavhengig stilling, så har man ikke krav på en krone mer enn den faste lønna. Den andre utfordringen er at hvis overtid først oppstår, så har slike kontrakter en tendens til å være drivende for ytterligere overtid. Når arbeidstid utover vanlig arbeidstid er gratis, så vil arbeidsgivere som finner ut at dette kan utnyttes, bare peise på med flere arbeidsoppgaver uten tanke på den ansattes helse eller velbehag. 

Som skrevet, en uavhengig stilling skal være ledsaget av et visst mandat til å prioritere - til å velge hva som skal gjøres, når og hvordan det skal gjennomføres. Hvis ikke er man egentlig bare en vanlig ansatt. 

Anonymkode: 18eff...fff

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ikke fagorganisert? Da ville du automatisk fått en vurdering av lovligheten på denne kontrakten. 

Anonymkode: 5035b...5bd

Dette er min første, faste jobb. Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal gå frem eller hvor jeg skal organisere meg.

TS

Skrevet

– Du har vanligvis ikke en særlig uavhengig stilling hvis arbeidsgiveren samtidig krever at du skal stå til disposisjon i en kjernetid, for eksempel fra klokka ni til tre, sier Lars-Petter Larsen, forhandler i Parat. Han er overbevist om at mange arbeidsgivere tøyer unntaksregelen i arbeidstidsbestemmelsene langt utover det arbeidsmiljøloven åpner for.

https://www.parat.com/list.aspx?m=7&amid=327235#.WiAsEFXibmE

For å komme inn under begrepet ”særlig uavhengig stilling” må det være en tydelig og åpenbar ”selvstendighet” eller ”uavhengighet” i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgavene organiseres og gjennomføres. Det betyr at arbeidstaker selv må kunne bestemme:
  • prioritering av egne oppgaver
  • hva man skal gjøre
  • hva som skal delegeres til andre
  • når arbeidet skal utføres
  • hvordan arbeidet skal utføres

http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7KEC7Y&resource=TVAD-7LXBN7

De i ledende og særlig uavhengig stillinger må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats og kan i stor grad styre sin egen arbeidstid.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/ledende-og-sarlig-uavhengig-stilling/

”Bestemmelsen er ment å omfatte arbeidstakere som ikke innehar lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger. Departementet vil peke på at det for å falle inn under begrepet særlig uavhengig stilling ikke er tilstrekkelig å kunne kontrollere egen arbeidstid og/eller ha fleksibel arbeidstid. En særlig uavhengig stilling må innebære en tydelig og åpenbar «selvstendighet» eller «uavhengighet» i hvordan og til hvilken tid arbeidsoppgaver organiseres og gjennomføres.

https://www.jusstorget.no/ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/

Høres ut som arbeidsgiveren forsøker å misbruke denne ordningen, noe som dessverre er veldig vanlig. Både jeg og mannen min har særskilt uavhengige stillinger (i helt ulike bransjer), og vi kommer og går som vi vil. Resultatet er jo at vi som regel er på kontoret 8-16 likevel, men vi tar oss fri eller korte dager når vi vil uten å be om lov av noen som helst. 

Skrevet
31 minutter siden, Sisti skrev:

https://www.parat.com/list.aspx?m=7&amid=327235#.WiAsEFXibmE

http://www.compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-7KEC7Y&resource=TVAD-7LXBN7

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/ledende-og-sarlig-uavhengig-stilling/

https://www.jusstorget.no/ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/

Høres ut som arbeidsgiveren forsøker å misbruke denne ordningen, noe som dessverre er veldig vanlig. Både jeg og mannen min har særskilt uavhengige stillinger (i helt ulike bransjer), og vi kommer og går som vi vil. Resultatet er jo at vi som regel er på kontoret 8-16 likevel, men vi tar oss fri eller korte dager når vi vil uten å be om lov av noen som helst. 

Tusen takk for info!

Dersom du f.eks. vil jobbe 10-18 i stedet, spør du, bare sier ifra, eller ingen av delene?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for info!

Dersom du f.eks. vil jobbe 10-18 i stedet, spør du, bare sier ifra, eller ingen av delene?

Jeg sier ikke ifra til noen, men min stilling er "ekte" særlig uavhengig, som i at ingen er avhengig av meg. ;) Mannen min gir beskjed til kolleger at han kommer senere (eller ikke i det hele tatt), slik at de vet hva de har å forholde seg til. 

Skrevet
1 minutt siden, Sisti skrev:

Jeg sier ikke ifra til noen, men min stilling er "ekte" særlig uavhengig, som i at ingen er avhengig av meg. ;) Mannen min gir beskjed til kolleger at han kommer senere (eller ikke i det hele tatt), slik at de vet hva de har å forholde seg til. 

Jeg forstår.

Jeg er egentlig ikke avhengig av noen andre, eller heller dem av meg. Det er noen oppgaver vi spesifikt deler, men prosjektet jeg jobber med, leder jeg selv. Jeg holder bare andre underrettet, mest fordi de vil vite og ha oversikt. 

En i ledelsen er spesielt opptatt av å vite hva jeg driver med, men jeg tror det vet dette punktet handler om at de vet jeg kanskje er på vei ut, og da ikke vil sitte i baret om jeg stikker...hvilket er forståelig, ettersom jeg virkelig har fått nok.

TS

Skrevet
På 30.11.2017 den 17.10, Sisti skrev:

En annen ting; vi har helt åpent kontorlokale uten noen skiller, og er del av et større kontorsamfunn. 

Det er dønn slitsomt ettersom det er høylytt skravling her dagen lang og når jeg har arbeide jeg må fokusere på setter jeg meg noen ganger på et møte rom eller et bord like utenfor. 

Igår fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke satt på kontoret. Det kan vel ikke være en fleksibel stilling hvis jeg er bundet til det lille fellesrommet vi sitter i?

TS

Skrevet

Igjen, meld deg inn i et fagforbund. Hvilket du skal velge, kan være avhengig av hva de andre på arbeidsplassen din er organisert i og hva slags retning du jobber innen. Da kan du få både juridisk hjelp og rådgiving i vanskelige situasjoner. Jeg fikk selv fast ansettelse med hjelp fra fagforeningen min i en vanskelig situasjon der bedriften drev ulovlig innleie/korttidskontrakter. 

Anonymkode: 8e4eb...ba7

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over, så er det ufattelig mange arbeidsgivere som misbruker denne paragrafen i AML. Jeg jobbet som butikksjef og det var forventet at jeg var i butikken på gulvet hver dag, jeg stod på vaktlisten som alle de andre ansatte. Det var også forventet at  jeg skulle steppe inn ved sykdom og diverse arrangementer i butikken, på tross av at jeg jobbet over 100% til vanlig. Det var aldri snakk om overtidsbetaling. 

Butikken jeg jobbet i var ikke den verste, har snakket med ansatte i feks Nille med såkalt ledende stilling som jobber 12-14 hver dag uten å få betalt noe utover de 7.5 timene daglig fastlønnen dekker. Står man på en vaktplan, så er man ikke i en ledende stilling!

Anonymkode: 7daa2...73c

Skrevet

Landskapsløsning på kontor er en uting som dessverre er mer og mer på vei inni Norge mens det er på vei ut i den store verden, her henger man litt etter - på samme måte som fastlønnsprinsippet er på vei bort andre steder er det for fullt i bruke her. Jeg skjønner at mange fristes av at de da generelt tilbys høyere lønn men i det lange løp når man ser på timene man putter inn er det ikke spesielt gunstig for den ansatte men veldig gunstig for bedriften. Likevel gjeler loven om arbeidstid mtp overtid osv så man kan ikke arbeide ubegrenset selv om man er fritatt tidsbestemmelsene om 8-17. 

Er du organisert TS? Forhandler du lønn selv? Uansett har du krav på et forhandlingsmøte der du kan ta opp saker knyttet til din stilling, lønn og arbeidsordninger for å forhandle om endringer i avtalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...