Gå til innhold

Vil ikke lyve for erstatter

Anbefalte innlegg

Gjest ClickB4it
Skrevet

Jeg skal begynne i ny jobb, og min erstatter blir hentet fra en annen stilling i samme firma, ergo kjenner vi hverandre litt fra før. Han vil gjerne at vi skal ha det han kalte et "uformelt kaffemøte" før den offisielle overtakelsesprosessen begynner, der han vil høre om hvordan jeg har opplevd rollen "ikke bare sånn pragmatisk".

Den usminkede sannheten her er at jeg ble forespeilet noe helt annet enn det stillingen viste seg å være, jeg har kjedet meg veldig, og sliter veldig med å komme opp med positive ting ved stillingen utover ting min erstatter allerede ved, som f.eks. et veldig godt arbeidsmiljø og andre selvfølgeligheter.

Jeg vil ikke lyve, samtidig vil jeg nødig si noe som kan komme tilbake og bite meg i baken etterpå. Er det noen som har noen gode tips og råd til hvordan man løser en sånn type samtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du allerede har fått ny jobb og en ok referanse, så ser jeg ikke helt hvordan det skal "bite deg i baken" om du er ærlig? Er den nye jobben i samme firma?

Anonymkode: a95bb...a12

Skrevet

Hadde holdt litt kjeft, for å være helt ærlig. Du trenger ikke lyve direkte, men du kan pakke det litt inn i fraser som "ikke så mye stress" hvis du f. eks. har kjedet deg mye på jobb osv. Forsøk å snu om det du har opplevd og fokuser på den positive siden av det. Selv om du sannsynligvis ikke vil merke noen konsekvenser av å snakke dårlig om arbeidsplassen nå siden du allerede har ny jobb, så kan det bite en i baken senere. 

Anonymkode: 198aa...be0

Skrevet

Du ble forespeilet noe helt annet enn stillingen viste seg å være, men gjelder det din erstatter også? Hvor mye er der egentlig å si om stillingen annet enn det erstatteren allerede vet? Du kan jo bruke litt tid på hva han/hun allerede vet og spør om vedkommende har noen spørsmål. Da slipper du å si noe "ut av det blå" som erstatteren ikke tenker over. I stedet for å si at du kjedet deg og fikk lite spennende arbeidsoppgaver, som jo er din subjektive mening, kan du skryte av trivsel blant kollegaer og evt annet som er positivt. For alt du vet kan erstatteren finne oppgavene ok, så du trenger ikke å ødelegge forventningene han/hun har til jobben. Jeg tror jeg hadde latt det være med det og unnskyldt meg etterhvert. Et "uformelt kaffemøte" forventes ikke å vare lenge. (Blir du i beit kan du spørre om jobben der erstatteren er nå, din egen forventing til ny jobb og evt "snart juleferie"....)

Anonymkode: b1b5a...023

Gjest ClickB4it
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du allerede har fått ny jobb og en ok referanse, så ser jeg ikke helt hvordan det skal "bite deg i baken" om du er ærlig? Er den nye jobben i samme firma?

Jeg er ikke tilhenger av å brenne broer. Det hjelper lite å ha en strålende skriftlig referanse dersom tidligere sjef tar tilbake alt over telefonen.

Skrevet
35 minutter siden, ClickB4it skrev:

Jeg er ikke tilhenger av å brenne broer. Det hjelper lite å ha en strålende skriftlig referanse dersom tidligere sjef tar tilbake alt over telefonen.

Men du trenger ikke legge det frem så voldsomt negativt - det som var veldig negativt for deg trenger kanskje ikke være det for ham? Du kan si rett frem at du trivdes godt i miljøet osv., men "eneste problemet for min del var vel egentlig at jeg trodde jobben skulle være annerledes mht. x og y"

Ellers er jo alt mye bedre om du har luftet disse tingene for sjefen tidligere. Kommer det tilbake, så er h*n ikke baksnakket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...