Gå til innhold

Å kombinere barn og karriere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ja.... Jeg vet at mange klarer dette med barn/karriere med glans. Finnes noen av de super-damene her inne? :wink:

I februar blir jeg mamma.

Jeg har kun gått 1 år på videregående. (sluttet pga alvorlig sykdom)

Jeg vil bli noe! Ikke være barnehageassistent resten av livet. Kjenner meg selv såpass at jeg vet at det blir for kjedelig for meg å være det resten av mitt yrkesaktive liv. Jeg trenger å stimuleres, ha oppgaver jeg kan bryne meg på, og jeg elsker å skrive. Team-arbeid er topp. Høyt tempo er ikke å forakte, men blir det for mye stress sier det stopp.

Har tenkt i retning frilans-skribent, men er samtidig litt usikker på om jeg kan greie å brødfø oss på det. Jeg er avhengig av å tjene minimum 9000 per mnd. (etter skatt) Sambo tjener over det dobbelte, men vi bor i Oslo, og her er det ikke billig å leve, tro meg...

Jeg har foreløpig ingen konkrete planer for når, hvordan og hvor jeg skal ta resten av videregående, men jeg skal gjøre det innen barnet vårt begynner på skolen. Helst mye før.

Vurderer å gjøre det gjennom internett, for da er jeg uavhengig m.h.t eventuell flytting innen få år. Kan det være en god idè??

Jeg vil være hjemme med babypjerten hele det første året, og selv om jeg kanskje legger lista litt høyt så skulle jeg gjerne fått begynt å fortsette på utdannelsen min i løpet av det året. Da mener jeg resten av vgs, å begynne på det. Nå hører jeg imidlertidig veldig mange si: "Hah, du får nok med bleier, gulpekluter, amming og trilleturer. Man orker ikke mye mer."

Men jeg tror at jeg vil orke det. Jeg er tross alt ung og sterk, og jeg VIL noe.

Er det noen her som har fått barn i ung alder og klart seg flott i yrkeslivet etterpå, eller har tatt utdannelse "med barnet på armen"?

Vil veldig gjerne høre fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kjære Vinga!

Ja, jeg tror man klarer det man VIRKELIG vil!

Jeg er overhodet ingen "superkvinne" (litt fæl betegnelse, egentlig?), men jeg fikk barn i ung alder og tok utdannelsen etterpå.

Riktignok var jeg ferdig med videregående (datidens gymnas) før jeg fikk min første, men under et år etterpå var jeg mor. Jeg begynte på forberedende (ex. phil.) ganske kjapt etter fødselen, for jeg hadde ingen krav på fødselspenger og vi måtte ha studielån for å overleve. (Takker høyere makter for Lånekassen!) Tok min universitetsutdannelse på stipulert tid og fikk også en unge til underveis (uten at det var planlagt.... ). Måtte innskrenke lesingen til faste tider, kunne ikke drive stormlesing rett før eksamen slik mange av mine barnløse studentkolleger gjorde. Kunne heller ikke gå så mye ut om kveldene og delta i studentlivet, men det var helt OK.

Har en søster som fikk unge som sekstenåring. Hun tok resten av videregående da ungen var et par år, og var helt aleine om omsorgen for barnet.

Det jeg vil fram til er, som jeg sier i innledningen, at man klarer det man vil, hvis motivasjonen er stor nok.

Men du må ha et avslappet forhold til visse ting som vanligvis er tidkrevende, f.eks. husarbeid. Nå har du en gubbe som sikkert vil trø til med slikt, men der hadde jeg en som var like avslappet som jeg. Den gangen gikk det greit, for vår omgangskrets var også avslappet på det punktet. Hehe.. Det kom heller ingen svigermødre og onkler på inspeksjon...(for langt unna). Husk også at unger trenger ikke ha det 100 % hygienisk rundt seg (jf. siste forskningsresultater som sier at det er Vestens overrenslighet som gjør at barn blir så syke (astma, allergi..). Mine barn var nesten aldri syk.

Kan ikke råde deg til hva du skal bli, men videregående må du i allfall fullføre. Begynn å lese så fort du kan. Du kan f.eks. ta et fag av gangen. For å få studiekompetanse er det nok med et begrenset antall fag, vet du. Behøver ikke ta hele vgs. komplett.

Du er meget flink til å skrive! Du kan kanskje ha en framtid der?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Vinga!

Som du heeeelt sikkert vet nå så skal jeg oxo føde i februar og er student. Og jeg har skrevet tidligere om fordeler ang barn/studier under dine tråder :)

Men det jeg egentlig skulle si nå, er at du kan jo ta vgs via internett.

Og da tror jeg du kan ta de fagene du trenger for å få generell studiekompetanse (5 fag?), som igjen kan fører deg videre til høgskole/universitet.

Kan undersøke litt for deg hvis du er interessert...kjenner en som skal gjøre akkurat dette.

Ser for meg at det må være mye enklere for deg å ta det hjemme via nettet, og der du kan disponere tida di(/babyen) selv . (Stoooor fordel til deg som er 1.gangsmamma.)

Snakkes igjen senere antar jeg ;)

Klem fra Zafir 13+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...