AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Dere som har barn som får feberkramper, tør dere å ha barnevakt når barnet har feber? Lillejenta er snart halvannet år og har hatt feberkramper to ganger de siste 7mnd. Hun har hatt feber mange ganger uten å få kramper også. Sist hun fikk kramper er bare to uker siden, og da skulle vi egentlig reise bort over natta tre dager etterpå, men droppet selvfølgelig det da hun nettopp hadde hatt kramper og fortsatt hadde gøy feber. Nå har vi planlagt en dagstur til helga (reiser før hun står opp om morgenen og er tilbake etter hun har lagt seg), men lillejenta har fått feber igjen. Vi holder det i sjakk med febernedsettende, men jeg er så usikker på om jeg burde bli hjemme med henne eller om det er greit å ha barnevakt. Er et nært familiemedlem som skal passe henne og de skal være her hjemme hos oss. Hva tenker dere som har erfaring med feberkramper? Anonymkode: 7f3be...cd5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Snakk med barnevakten. Har han/hun erfaring med barn og feber og vet når man bør kontakte legevakten? Føler han/hun at han/hun kan takle det? Tør dere stole på at barnevakten tar de rette avgjørelsene? Hvis ja på alt, reis. Anonymkode: 80db2...11c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med barnevakten. Har han/hun erfaring med barn og feber og vet når man bør kontakte legevakten? Føler han/hun at han/hun kan takle det? Tør dere stole på at barnevakten tar de rette avgjørelsene? Hvis ja på alt, reis. Anonymkode: 80db2...11c Hun har ikke erfaring med det, men vi har satt henne inn i hva hun skal gjøre, og hun sier at hun selv er trygg på å ha det ansvaret. Jeg stoler fult og helt på henne, og vi er tilgjengelig på tlf hele tiden så hun kan ringe hvis hun lurer på noe. Så det er vel mest det at vi er 4t unna og ikke kan komme med en gang hvis det skulle være noe, som plager meg. Anonymkode: 7f3be...cd5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Barna mine hadde feberkramper før. Heldigvis gav det seg etter tre års alderen. Jeg turde aldri noen andre ha de mens de hadde feber. Kramper kan se skremmende ut, og det er jo innen et viss tid de bør komme ut av krampen. Og for en som ikke er vant med kramper kan bli ganske skremt. Men du gjør du synes er best. Dette er min erfaring Anonymkode: a72be...462
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Vi har en treåring med mange, og lange feberkrampeanfall bak seg. Jeg ville aldri hatt barnevakt og vært flere timer unna om hun hadde feber. Har hatt barnevakt når hun er frisk, og da kun nær familie som har alle instrukser skulle hun bli brått syk. Nå vet jeg ikke hvor hardt rammet barnet ditt er, vårt har anfall på +- 1 time, og blir hentet med ambulanse og innlagt hver gang det har skjedd, og det er ikke noe jeg ville vært borte fra, eller satt andre i den situasjonen, for det er forferdelig ekkelt når det står på. Du må kjenne på hva som føles rett for deg og barnevakten. Men tenk på barnet også, føler det seg så trygg på barnevakten at det ville synes det var greit å ha denne med på evt sykehus til dere kom? Vanskelig situasjon, men jeg ville ikke tatt sjangen. God bedring til barnet ditt! Anonymkode: 19d45...6b1
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 Jeg hadde ikke gjort det. Hadde bare bekymret meg og ikke klart å slappe av eller kost meg.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en treåring med mange, og lange feberkrampeanfall bak seg. Jeg ville aldri hatt barnevakt og vært flere timer unna om hun hadde feber. Har hatt barnevakt når hun er frisk, og da kun nær familie som har alle instrukser skulle hun bli brått syk. Nå vet jeg ikke hvor hardt rammet barnet ditt er, vårt har anfall på +- 1 time, og blir hentet med ambulanse og innlagt hver gang det har skjedd, og det er ikke noe jeg ville vært borte fra, eller satt andre i den situasjonen, for det er forferdelig ekkelt når det står på. Du må kjenne på hva som føles rett for deg og barnevakten. Men tenk på barnet også, føler det seg så trygg på barnevakten at det ville synes det var greit å ha denne med på evt sykehus til dere kom? Vanskelig situasjon, men jeg ville ikke tatt sjangen. God bedring til barnet ditt! Anonymkode: 19d45...6b1 Oi, en time, så ille er det ikke her. Hennes har var i 3-4min bare. Må bare spørre, når du sier 1t, vil det da si at barnet lå og ristet en time i strekk? Nå har hun heldigvis vært feberfri i dag, så da er det slapp jeg egentlig å ta stilling til det Anonymkode: 7f3be...cd5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, en time, så ille er det ikke her. Hennes har var i 3-4min bare. Må bare spørre, når du sier 1t, vil det da si at barnet lå og ristet en time i strekk? Nå har hun heldigvis vært feberfri i dag, så da er det slapp jeg egentlig å ta stilling til det Anonymkode: 7f3be...cd5 Ja det stemmer. En stund hjemme/i bhg, hele ambulanseturen og en stund på sykehuset før det har roet seg har vært «gjengangeren» Veldig ekkelt, og har flere ganger måtte få krampestillende medisin, to ganger i veneflon, for å stoppe anfallene da de ikke stopper selv. Sist gang det skjedde varte det faktisk nesten en og en halv time, men da var det to anfall som avløste hverandre uten at hun var bevisst i mellomtiden. Men hun er spesielt hardt rammet altså, dette er ikke vanlig, og hun følges opp pga det for å være sikker på at det ikke er mer enn feberkramper. Tror ikke jeg ville reist om det «bare» var 4-5 min som du sier din har heller, men så greit at hun ble frisk før det ble et problem da! God tur😊 Anonymkode: 19d45...6b1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det stemmer. En stund hjemme/i bhg, hele ambulanseturen og en stund på sykehuset før det har roet seg har vært «gjengangeren» Veldig ekkelt, og har flere ganger måtte få krampestillende medisin, to ganger i veneflon, for å stoppe anfallene da de ikke stopper selv. Sist gang det skjedde varte det faktisk nesten en og en halv time, men da var det to anfall som avløste hverandre uten at hun var bevisst i mellomtiden. Men hun er spesielt hardt rammet altså, dette er ikke vanlig, og hun følges opp pga det for å være sikker på at det ikke er mer enn feberkramper. Tror ikke jeg ville reist om det «bare» var 4-5 min som du sier din har heller, men så greit at hun ble frisk før det ble et problem da! God tur😊 Anonymkode: 19d45...6b1 Feberkramper skal jo ikke vare mer enn 3-4 minutter. Men er ikke det farlig at barnet har kramper så lenge? Anonymkode: a72be...462
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #10 Skrevet 2. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Feberkramper skal jo ikke vare mer enn 3-4 minutter. Men er ikke det farlig at barnet har kramper så lenge? Anonymkode: a72be...462 Hun har det som kalles langvarige, kompliserte feberkramper. Og ja det kan være farlig, oksygenmetningen går veldig ned bl.a. Derfor blir hun innlagt når det skjer, så hun kan få større doser krampestillende enn vi kan gi hjemme, og få oksygen. De følger som sagt tett opp pga hun er så hardt rammet, og de sjekker alltid på etterkontroll at hun ikke har mistet ord eller ferdigheter hun tidligere har hatt, for det kan i verste fall skade hjernen med så lange anfall. Heldigvis har det gått bra hver gang, og vi håper hun vokser det av seg! Anonymkode: 19d45...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå