Gå til innhold

Kvinner ubrukelige i Forsvaret

Anbefalte innlegg

Gjest C.Tramell
Skrevet
2 hours ago, HarryDotter said:

Er forsåvidt enig med deg, men problemet oppstår jo den dagen en kvinnelig fallskjermjeger må ta sin hardt sårede mannlige kollega på 95kilo, over skuldren og bære  ham til sikker hentesone, tja si 2 mil unna. Det er da de pushups/pullupsene kommer inn i bildet. Da hjelper det ikke hvor smart og treffsikker man er. Det er en grunn til at de fleste "soldat avdelingene" har tøffe fysiske krav.

Men ja, kvinner har masse å bidra med i forsvaret. Men de bør ikke være i spissen blandt elitesoldatene.

Det tror jeg nesten alle mennene også ville slitt med. De fleste veier en god del mindre enn ham. 

Skrevet
6 timer siden, Nimbolt skrev:

Det komiske er at de gutta som hyler mest om at kvinner ikke hører hjemme i Forsvaret, typisk er de gutta som knapt har fysikk til å ta 10 push ups.

Jentene derimot som bare behøver å henge 1 minutt i bommen for å få godkjent, mye bedre

• Liker 1
Skrevet

Hadde overskriften stemt, hadde ikke Israel brukt kvinner i forsvaret.article-0-140A8B58000005DC-592_634x827.j

Anonymkode: 444e4...08b

Skrevet
7 timer siden, herzeleid skrev:

Kvinner er overhodet ikke ubrukelige i Forsvaret, men de aller fleste kvinner er veldig mye dårligere egnet enn menn i de fleste stridende og fysisk krevende roller. Det er også essensen i denne offiserens budskap, at flere kvinner i avdelingene svekker stridsevnen fordi kvinner, som gruppe, rett og slett er veldig mye dårligere soldatemner enn menn.

Det er ikke bare det at de er fysisk svake. Kvinner drar også mennene i et lag ned. Både motivasjonsmessig, lagsåndsmessig og mennene gjør elendige prioriteringer og dumme valg i forsøk på å hjelpe kvinnene i laget.

Det har vært en god amerikansk studie på dette (som jeg ikke gidder å finne frem nå), og den fant at rene mannslag var helt suverent milevis best i diverse soldatoppgaver i fronten, mens blandede lag var mye dårligere, og rene kvinnelag suverent dårligst, men det var ikke bare det man fant. Man fant også at de blandede lagene faktisk gjorde det enda dårligere enn det man skulle ha forventet ut fra at det inneholdt noen svakere soldater (kvinnene). Man fant nemlig at kvinnenes tilstedeværelse også hadde en betydelig negativ innvirkning på mennene på laget's prestasjoner, valg og prioriteringer.

Anonymkode: 189ec...ef9

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Hun peker også på at opptakskravene for å bli blant annet spesialsoldat ikke er forskjellige for menn og kvinner. Dette gjelder også for andre avdelinger der det stilles krav til fysikk."

https://www.nrk.no/norge/oberstloytnant_-_-kvinner-i-forsvaret-svekker-norges-stridsevne-1.13801757

Anonymkode: dc2b1...16e

Nei det gjelder ikke andre avdelinger. Det gjelder kun for spesialjeger utdanningene og røykdykkere så vidt jeg har fått med meg. I alle andre avdelinger inkludert f.eks befalsskolen så har kvinner betydelig lettere fysiske krav.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke en av spesialjeger kommandoene. Det er en avdeling som er blitt spesielt opprettet kun for kvinner med lettere krav for å få kvinner inn. I politisk korrekthetens navn. De argumenterte vel når denne ble opprettet med at man trengte kvinner i følge med jegerene i noen tilfeller som f.eks i midtøsten for å kunne snakke med sivile kvinner fordi de ikke fikk lov til å snakke med menn.

De ordinære spesialjeger utdanningene har vært åpene for begge kjønn i flere tiår, men med like krav. Og enda har INGEN kvinner klart å en gang komme seg gjennom de preliminære opptaksrundene.

3 timer siden, C.Tramell skrev:

Det tror jeg nesten alle mennene også ville slitt med. De fleste veier en god del mindre enn ham. 

Man kan løfte en person som er en god del tyngre enn seg selv med brannmannsløft. Når jeg selv var inne i førstegangstjenesten veide jeg bare 60 kg, og jeg bærte lett en fyr på rett over 2 meter og rundt 100 kg den strekningen som vi skulle i rekrutten. Og når jeg var røykdykker i forsvaret drasset jeg den 90 kg tunge rednings dukka (død vekt er enda værre enn "levende" vekt) gjennom mye trenge ganger, opp gjennom nødluker og opp trapper. Og det med fullt røykdykkerutstyr på og med maske på. Og i de trange gangene i en båt kunne man ofte ikke bruke noe røykdykkerløft heller, men måtte dra den etter seg, eller hale den opp luker i tau.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde overskriften stemt, hadde ikke Israel brukt kvinner i forsvaret.

Kvinnene i det israelske forsvaret blir ikke satt til stillinger ved fronten. De blir satt til støttetjenester.

• Liker 2
Skrevet

Det har aldri vært sagt at kvinner er ubrukelige. Han sier at det svekker stridsevnen. Det er også sant, og flere undersøkelser viser dette. Når likestilling skal gå foran stridsevnen vår, er det noe som er riv ruskende galt. Hvorfor kan man ikke akseptere at det faktisk er forskjell på kjønn? Menn er i snitt fysisk overlegne kvinner. Så vil sikkert noen hevde at det finnes mange svake menn. Selvsagt gjør det det, men de er heller ikke aktuelle til å være den spisse enden av vårt forsvar.....

Jeg blir matt av at man på død og liv skal sette likhetstegn mellom kvinner og menn. Det er ikke det som er likestilling. Likestilling handler om like rettigheter og likeverd. Den fysiske og biologiske forskjellen kommer man seg derimot ikke unna, og i dette tilfellet er det ganske logisk at topptrente menn er topptrente kvinner fysisk overlegne. Det er en grunn til at de fleste idretter er kjønnsdelte.

Det er fullt mulig å ha kvinner i forsvaret, men da må de brukes på de rette stedene. Jeg blir seriøst bekymret når jeg leser at de fysiske kravene skal senkes for kvinner, slik at de skal klare de. Forsvaret trenger mange forskjellige personer, og i mange av stillingene kan kvinner være vesentlig bedre enn menn, og da bør de brukes der. Men ikke i fronten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p3aVj/Haren-senker-fysiske-krav-Vil-ha-flere-kvinnelige-soldater

Anonymkode: ae403...517

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, HarryDotter said:

Det kan så være. Jeg har sett mange kvinner forsøke seg på å løfte tunge menn ut av stridsområde og ikke EN av dem var i nærheten av å klare det. Men det finnes nok en og annen dame der ute som er ekstremt godt trent.

Jeg regner faktisk med at lederne i forsvaret har såpass mellom øra at de ikke setter en 50 kilo lett kvinne uten muskler til innsats der det kan bli aktuelt å flytte på en såret person på 100 kilo. Har du så liten tillit til befalet i det norske forsvaret?

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det har aldri vært sagt at kvinner er ubrukelige. Han sier at det svekker stridsevnen. Det er også sant, og flere undersøkelser viser dette. Når likestilling skal gå foran stridsevnen vår, er det noe som er riv ruskende galt. Hvorfor kan man ikke akseptere at det faktisk er forskjell på kjønn? Menn er i snitt fysisk overlegne kvinner. Så vil sikkert noen hevde at det finnes mange svake menn. Selvsagt gjør det det, men de er heller ikke aktuelle til å være den spisse enden av vårt forsvar.....

Jeg blir matt av at man på død og liv skal sette likhetstegn mellom kvinner og menn. Det er ikke det som er likestilling. Likestilling handler om like rettigheter og likeverd. Den fysiske og biologiske forskjellen kommer man seg derimot ikke unna, og i dette tilfellet er det ganske logisk at topptrente menn er topptrente kvinner fysisk overlegne. Det er en grunn til at de fleste idretter er kjønnsdelte.

Det er fullt mulig å ha kvinner i forsvaret, men da må de brukes på de rette stedene. Jeg blir seriøst bekymret når jeg leser at de fysiske kravene skal senkes for kvinner, slik at de skal klare de. Forsvaret trenger mange forskjellige personer, og i mange av stillingene kan kvinner være vesentlig bedre enn menn, og da bør de brukes der. Men ikke i fronten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p3aVj/Haren-senker-fysiske-krav-Vil-ha-flere-kvinnelige-soldater

Det vil naturligvis svekke stridsevnen til det norske forsvaret om personer som ikke er egnet i en gitt situasjon settes til å utføre oppgaver de ikke behersker. Dette er ikke kjønnsavhengig.

Ingen prøver å sette likhetstegn mellom kvinner og menn, fri og bevare meg vel! Så dårlige er ikke vi kvinner. Men det hadde vært fint om noen kunne se at det er store individuelle forskjeller mellom kvinner, akkurat som det er mellom menn. Det finnes kvinner som faktisk egner seg til de tøffeste, alternativt nest tøffeste, jobbene i det norske forsvaret. Og da bør de også ha mulighet til å utdanne seg til å kunne ta slike jobber.

Jo da, kvinner skal brukes på de stedene der de er best egnet i forsvaret, akkurat som menn. Det vil si at de må vurderes individuelt, og ikke basert på kjønn.

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Kvinnene i det israelske forsvaret blir ikke satt til stillinger ved fronten. De blir satt til støttetjenester.

Dette er ikke Israel, men Norge. Takk og lov.

Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Det vil naturligvis svekke stridsevnen til det norske forsvaret om personer som ikke er egnet i en gitt situasjon settes til å utføre oppgaver de ikke behersker. Dette er ikke kjønnsavhengig.

Ingen prøver å sette likhetstegn mellom kvinner og menn, fri og bevare meg vel! Så dårlige er ikke vi kvinner. Men det hadde vært fint om noen kunne se at det er store individuelle forskjeller mellom kvinner, akkurat som det er mellom menn. Det finnes kvinner som faktisk egner seg til de tøffeste, alternativt nest tøffeste, jobbene i det norske forsvaret. Og da bør de også ha mulighet til å utdanne seg til å kunne ta slike jobber.

Jo da, kvinner skal brukes på de stedene der de er best egnet i forsvaret, akkurat som menn. Det vil si at de må vurderes individuelt, og ikke basert på kjønn.

Men hvorfor har da forsvaret valgt å senke de fysiske kravene for at kvinner skal ha sjans til å klare dem? Det er svært kritikkverdig.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor har da forsvaret valgt å senke de fysiske kravene for at kvinner skal ha sjans til å klare dem? Det er svært kritikkverdig.

Det må du nesten spørre forsvaret om. Det har i alle fall aldri vært noe krav fra kvinnebevegelsen, så mye kan jeg fortelle deg.

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Det må du nesten spørre forsvaret om. Det har i alle fall aldri vært noe krav fra kvinnebevegelsen, så mye kan jeg fortelle deg.

Mulig det, men uten dette, hadde altså særdeles få kvinner klart kravene.... og dette hadde ikke vært et tema.....

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig det, men uten dette, hadde altså særdeles få kvinner klart kravene.... og dette hadde ikke vært et tema.....

Dette får noen fra forsvaret svare på. Jeg føler meg ikke kallet.

Min nærmeste tilknytning til forsvaret er at jeg kunne hatt en drøm om å bli jagerflyver. Siden reaksjonsevnen min er på nivå med danskebåten, slo jeg det tidlig fra meg.

Endret av T-Rex
Skrevet
På 30.11.2017 den 8.22, C.Tramell skrev:

Tror voksenopplæringen har lesekurs for voksne. Meld deg på der, for du er åpenbart ikke lesedyktig. Han sier slett ikke at kvinner er ubrukelige i forsvaret. 

tror du må lese litt rundt linjene karamell sjokolade.

ts har et godt poeng selv om overskriften ikke er stilrent med hva artikkelen handler om. kvinner drar ned standaren til forsvaret betraketelig. menn er best til å forsvare norge i forntlinjen. vi har gått til krig i flere 1000 år mens dere har sittet hjemme trygt i eget hus. det sier seg selv da at menn har opparbeidet seg over alle disse årene bedre kvaliteter for å gå til krig, for å ikke nevne kjønnshormonene våres også. menn er mye sterkere, raskere og mer aggresive enn pinglete kvinner

• Liker 1
Skrevet
Just now, phantomassasin said:

tror du må lese litt rundt linjene karamell sjokolade.

ts har et godt poeng selv om overskriften ikke er stilrent med hva artikkelen handler om. kvinner drar ned standaren til forsvaret betraketelig. menn er best til å forsvare norge i forntlinjen. vi har gått til krig i flere 1000 år mens dere har sittet hjemme trygt i eget hus. det sier seg selv da at menn har opparbeidet seg over alle disse årene bedre kvaliteter for å gå til krig, for å ikke nevne kjønnshormonene våres også. menn er mye sterkere, raskere og mer aggresive enn pinglete kvinner

Det sier de alle. Blir ikke mer riktig for det.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde overskriften stemt, hadde ikke Israel brukt kvinner i forsvaret.article-0-140A8B58000005DC-592_634x827.j

var det et argument eller ? at israel bruker kvinner i forsvaret ? så fant du et bildet på google og trodde det skulle forsterke argumentet ditt ? kvinner er da i militæret i nesten hele verden, det betyr IKKE at kvinner er godt egnet i strid. dette er tatt opp i usa også at kvinner betraktelig slekker standaren på stridsklare soldater. 

så fort du får inn i hodet at menn og kvinner er forskjellige jo bedre, fordi det er en haug av høner på KG som ikke har skjønnt enda. menn har gått til krig i flere 1000vis av år og det er mye mer naturlig for dem, mens menn gikk ut i krig satt damene hjemme trygt i sitt hus med barna. så spiller kjønnshormonene våre en rolle, testosteron gjør menn aggresive, sterkere og raskere, mens østrogen som er kvinnens kjønnshormon gjør kvinnen svak, emosjonell, ustabil , humørforandringer og ikke i nærheten så robust som mannen. sorry ass, men vi er best fysisk. slik har det alltid vært og vil alltid være, vi er også best egnet til kamp

sett 10 kvinner på en øde øy og 10 menn på en øde øy, se hvem som overlever lengst. du vet vell svaret selv

et annet eks jeg kan vise er fra politiet . politiet har mange av de samme opg som militæret og her er de også udugelige. 4 kvinner sliter mot 1 mann. det sier sitt

• Liker 2
Skrevet
På 30.11.2017 den 9.56, AnonymBruker skrev:

De er jo betydelig svakere enn menn.

Kanskje fysisk. Men psykisk er kvinner mye sterkere. Så å kalle kvinner det svake kjønn er helt absurd. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, OPIgirl said:

Kanskje fysisk. Men psykisk er kvinner mye sterkere. Så å kalle kvinner det svake kjønn er helt absurd. 

• Liker 2
Skrevet

Overskriften er litt misvisende, da Høiback ikke mener at alle kvinner ikke duger, men at kravene kvinnene må bestå er for lave og at dette gjør at personell som ikke er egnet til tjeneste slipper gjennom.

I det norske Forsvaret er det ingen kvinner som har bestått opptaket for å bli Spesialjeger eller Marinejeger. Selv ikke i ikke-spesialstyrker som Kystjegerkommandoen, feltoperatør(fjernesk) eller jegerkompaniet har kvinner noen gang klart kravene som stilles, selv om mange har prøvd. Det er heller ingen kvinner som har klart opptaket til førstegangstjenester som fallskjermjeger(!), som ikke er profesjonelle soldater engang.

I USA har man også forsket på kvinnelige soldater i "US Marine Corps" etter at de åpnet for kvinnelige soldater. Forskningsrapporten ligger her:https://www.documentcloud.org/documents/2394531-marine-corps-force-integration-plan-summary.html og konklusjonen kan man lese her: https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/09/10/439190586/marine-corps-study-finds-all-male-combat-units-faster-than-mixed-units

Resultatene viser at lag og patruljer som består av både mannlige og kvinnelige soldater konsekvent yter mye dårligere enn rene herrelag.

Her er et intervju med Jessie Jane Duff, tidligere gunnery seargent i US Marine Corps, om hva hun mener om kvinner i operative stillinger i Forsvaret: 

5 minutter siden, OPIgirl said:

Kan du referere til forskning som viser dette?

Kvinner er hjertelig velkommen til å jobbe i operative stillinger i Forsvaret, men da må de konkurrere på lik linje med menn. Tyngden på sekken, antall kilometer som må tilbakelegges er likt uansett om man er mann eller kvinne, og kravene bør derfor være identiske.

Anonymkode: 3a837...337

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...