Gå til innhold

Kvinner ubrukelige i Forsvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ryddet for brukerdebatt.

Edie, mod.

Edit: Ryddet på nytt for brukerdebatt.

Edie, mod.

Endret av Edie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det komiske er at de gutta som hyler mest om at kvinner ikke hører hjemme i Forsvaret, typisk er de gutta som knapt har fysikk til å ta 10 push ups.

• Liker 4
Skrevet
23 minutter siden, Nimbolt said:

Det komiske er at de gutta som hyler mest om at kvinner ikke hører hjemme i Forsvaret, typisk er de gutta som knapt har fysikk til å ta 10 push ups.

Hvem da, kan du pekte til noen som gjør dette? Det enste jeg har sett i media og amerikansk media er at kvinner sier at de holder gutta tilbake og en kvinne si at hun mistet fertiliteten siden øvelsene var så harde, i Norge så har vi jenter som ikke vil bade siden de er nakken på felt øvelse. Jeg har ikke sett noen menn si dette.

Så langt jeg vet så er det visse krav som må oppfylles om man er strids dyktig.  

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, T-Rex skrev:

Intelligens og skyteferdigheter er heller ikke gammeldags. Eller moderne, for den del.

Selvfølgelig ikke. Men i kampavdelinger passer de mindre.

Spesialstyrkene er nevnt. Men de vanlige soldatene i indre Troms som trener på å forsvare Norge. Hvis det værste skulle skje kan de risikere å være kampavdelinger i strid på norsk jord. Et lag bestående av 10 menn vil da lett bli 5 kvinner og 5 menn. Og disse skal ta seg frem over fjellet på ski med tunge pakninger.

Det har betydning. Det er umusikalsk i 2017 å si det. Jeg har faktisk mer enn 12mnd i telt på vinterfjellet. Det er ikke jentene sin feil. De er motiverte, flinke og har gode holdninger. Men det kan bli riktig verktøy brukt på feil sted.

Anonymkode: 5b974...123

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, T-Rex skrev:

Poenget er at de kvinnene som blir satt til å skulle rikke seg i full GRU, klarer det helt fint.

Jeg ville helt klart heller hatt Cecilia Brækhus enn Bradley Edward Manning med meg i fronten i en krig, for å si det sånn.

Så ditt førstevalg som makker i en krig er en dame som med 50 % sannsynlighet har startet å utvikle en hjerneskade, og med 100 % sansynlighet mistet mange hjerneceller ?

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er min egen personlige mening, underbygd med artikler slik som den jeg viser til som sier at å ta inn det svake kjønnet i Forsvaret svekker stridsevnen.

Anonymkode: 9e27c...b0e

Svekker stridsevnen i forsvarets spisse ende, ja, ok, det har han nok rett i siden kvinner flest er mindre og fysisk svakere enn menn. Men å konkludere med at kvinner er ubrukelige sånn som du gjør er helt hinsides. Hvis jeg er smartere enn deg, har sterkere psyke, er bedre med våpen men fysisk mindre og svakere, da er jeg altså ubrukelig? Dra til sjøs. 

Skrevet

Men herregud, vi har jo akkjurat hatt denne debatten i en annen tråd, ingen vits i å ta den igjen, og den forrige var mye mer informativ og dekkende enn denne.

Anonymkode: 9d1fd...14e

Skrevet

Kvinner er overhodet ikke ubrukelige i Forsvaret, men de aller fleste kvinner er veldig mye dårligere egnet enn menn i de fleste stridende og fysisk krevende roller. Det er også essensen i denne offiserens budskap, at flere kvinner i avdelingene svekker stridsevnen fordi kvinner, som gruppe, rett og slett er veldig mye dårligere soldatemner enn menn.

Det betyr ikke at det ikke finnes unntak, i form av dyktige kvinnelige soldater i kampavdelinger, men at man bør ha en veldig streng seleksjon slik at man kun slipper inn disse kvinnene i slike stillinger. Ellers er det masse oppgaver kvinner kan gjøre like godt som menn i Forsvaret, men i mindre grad i rollen som soldat. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er jo betydelig svakere enn menn.

Anonymkode: 189ec...ef9

Det betyr at du går ut i fra at alle kvinner er svakere og har dårligere kondisjon enn alle menn. Det er naturlig nok ikke sånn. 

Anonymkode: 36315...9a4

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, herzeleid said:

Kvinner er overhodet ikke ubrukelige i Forsvaret, men de aller fleste kvinner er veldig mye dårligere egnet enn menn i de fleste stridende og fysisk krevende roller.

Not.

Skrevet
24 minutter siden, C.Tramell skrev:

Svekker stridsevnen i forsvarets spisse ende, ja, ok, det har han nok rett i siden kvinner flest er mindre og fysisk svakere enn menn. Men å konkludere med at kvinner er ubrukelige sånn som du gjør er helt hinsides. Hvis jeg er smartere enn deg, har sterkere psyke, er bedre med våpen men fysisk mindre og svakere, da er jeg altså ubrukelig? Dra til sjøs. 

Nå er det også sånn at en del kvinner også er sterkere enn menn selv om mennene er fysisk større. Fysisk styrke handler ikke om størrelse. Noen menn hater naturlig nok dette, og det må jeg si jeg har merka på treningssenter blant annet, men for min del gjør det bare at jeg vil bli enda sterkere og gruse disse idiotene så hardt at de kanskje til slutt lærer seg å ikke forhåndsdømme mennesker ut i fra kjønn. 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ubrukelig?

Selvfølgelig var hun helt ubrukelig, hun var jo mye svakere fysisk enn gutta..... Å knerte ned noen hundre fiender betyr da ingenting  :ironi: https://no.wikipedia.org/wiki/Ljudmila_Pavlitsjenko

Anonymkode: 0128c...711

Står om henne her også.https://www.aftenposten.no/norge/i/njon/Kvinnenes-krig-var-annerledes Og en million++ andre kvinner som har gjort en betydelig innsats som stridende i kriger. Men det spørs om dette er noe mennene her gidder å lese.

Anonymkode: de733...78e

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, Nobile said:

Jeg er helt enig med han, hvis kvinner ikke klarer de fysiske kravene for å være i de skarpeste avdelingene har de ikke noe der å gjøre.  

"Hun peker også på at opptakskravene for å bli blant annet spesialsoldat ikke er forskjellige for menn og kvinner. Dette gjelder også for andre avdelinger der det stilles krav til fysikk."

https://www.nrk.no/norge/oberstloytnant_-_-kvinner-i-forsvaret-svekker-norges-stridsevne-1.13801757

Anonymkode: dc2b1...16e

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes noen kvinner som har styrke og mental belast for å kunne takle en del av oppgavene http://carolinewillemine.blogg.no/m_042011.html mens andre selvfølgelig ikke er egnet https://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/tvunget-til-nakenbading-jeg-var-livredd-og-gjemte-meg-bak-andre/a/10031593/  .

Poenget er selvfølgelig at man må differensiere mellom oppgaven. I en del av oppgavene bruker man motorkraft og der er det liten grunn til at jentene er mindre egnet enn gutta. F.eks. stridsvogner, skip og fly. På andre områder som fallskjermjegere og marinejegere må selvfølgelig jentene tilfredsstille de samme kravene som gutta (og ingen har foreløpig passert). Men det er noen tøffe tjenester som f.eks. grensejegerene hvor det er jenter som har klart seg bra (med samme krav som gutta).

Anonymkode: 540fc...28a

https://www.aftenposten.no/norge/i/maev/1400-fikk-tilbudet---ti-kvinner-kom-seg-gjennom-Forsvarets-ekstremutdanning

Anonymkode: dc2b1...16e

Gjest C.Tramell
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er det også sånn at en del kvinner også er sterkere enn menn selv om mennene er fysisk større. Fysisk styrke handler ikke om størrelse. Noen menn hater naturlig nok dette, og det må jeg si jeg har merka på treningssenter blant annet, men for min del gjør det bare at jeg vil bli enda sterkere og gruse disse idiotene så hardt at de kanskje til slutt lærer seg å ikke forhåndsdømme mennesker ut i fra kjønn. 

Jeg er klar over det. Det var derfor jeg skrev kvinner flest, for jeg antar det ikke er snakk om en stor gruppe fysisk veldig sterke kvinner. Enda i alle fall, men det blir stadig flere råsterke damer. Jeg synes også det virker som noen menn føler seg litt truet av dem. Ikke så rart kanskje, for fysisk styrke har jo alltid vært deres greie. 

Gjest HarryDotter
Skrevet
9 timer siden, T-Rex skrev:

Det er da helt opplagt at verdien av en soldat er direkte proporsjonal med antall pullups vedkommende kan ta. Noe sånt som intelligens eller skyteferdigheter spiller ingen som helst rolle. :sarkasme:

Er forsåvidt enig med deg, men problemet oppstår jo den dagen en kvinnelig fallskjermjeger må ta sin hardt sårede mannlige kollega på 95kilo, over skuldren og bære  ham til sikker hentesone, tja si 2 mil unna. Det er da de pushups/pullupsene kommer inn i bildet. Da hjelper det ikke hvor smart og treffsikker man er. Det er en grunn til at de fleste "soldat avdelingene" har tøffe fysiske krav.

Men ja, kvinner har masse å bidra med i forsvaret. Men de bør ikke være i spissen blandt elitesoldatene.

Skrevet
21 minutter siden, HarryDotter said:

Er forsåvidt enig med deg, men problemet oppstår jo den dagen en kvinnelig fallskjermjeger må ta sin hardt sårede mannlige kollega på 95kilo, over skuldren og bære  ham til sikker hentesone, tja si 2 mil unna. Det er da de pushups/pullupsene kommer inn i bildet. Da hjelper det ikke hvor smart og treffsikker man er. Det er en grunn til at de fleste "soldat avdelingene" har tøffe fysiske krav.

Men ja, kvinner har masse å bidra med i forsvaret. Men de bør ikke være i spissen blandt elitesoldatene.

Ved makkerbæring er det lårmuskulaturen som er viktigst. Og den har vi kvinner.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Not.

Du gjorde sikkert ditt beste. Etterhvert klarer du sikkert også hele setninger. Lykke til ;)

Gjest HarryDotter
Skrevet
30 minutter siden, T-Rex skrev:

Ved makkerbæring er det lårmuskulaturen som er viktigst. Og den har vi kvinner.

Det kan så være. Jeg har sett mange kvinner forsøke seg på å løfte tunge menn ut av stridsområde og ikke EN av dem var i nærheten av å klare det. Men det finnes nok en og annen dame der ute som er ekstremt godt trent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...