Gå til innhold

Kvinner ubrukelige i Forsvaret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest C.Tramell
Skrevet

Tror voksenopplæringen har lesekurs for voksne. Meld deg på der, for du er åpenbart ikke lesedyktig. Han sier slett ikke at kvinner er ubrukelige i forsvaret. 

Skrevet
4 minutter siden, C.Tramell skrev:

Tror voksenopplæringen har lesekurs for voksne. Meld deg på der, for du er åpenbart ikke lesedyktig. Han sier slett ikke at kvinner er ubrukelige i forsvaret. 

Det er min egen personlige mening, underbygd med artikler slik som den jeg viser til som sier at å ta inn det svake kjønnet i Forsvaret svekker stridsevnen.

Anonymkode: 9e27c...b0e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er min egen personlige mening, underbygd med artikler slik som den jeg viser til som sier at å ta inn det svake kjønnet i Forsvaret svekker stridsevnen.

Fantastisk konklusjon av deg etter å ha lest artikkelen. Ubrukelige, altså...:klaske:

Anonymkode: 10e04...0dd

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk konklusjon av deg etter å ha lest artikkelen. Ubrukelige, altså...:klaske:

Finnes mange som mener det samme: kvinner har ingenting å forsvaret å gjøre og kvoteringen svekker stridsevnen. Når Forsvaret selv påpeker dette er det lurt å høre etter, så vi slipper store tap for å redde det svake kjønnet

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes mange som mener det samme: kvinner har ingenting å forsvaret å gjøre og kvoteringen svekker stridsevnen. Når Forsvaret selv påpeker dette er det lurt å høre etter, så vi slipper store tap for å redde det svake kjønnet

Ok. Da får jeg opplyse deg om at det også finnes stillinger innad i Forsvaret som ikke relaterer direkte til strid og soldater. Kanskje du har hørt utrykket "administrative stillinger"?

Ta å google det og prøv å ta innover deg at Forsvarets soldater også må ha en administrasjon, forpleining, osv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig med han, hvis kvinner ikke klarer de fysiske kravene for å være i de skarpeste avdelingene har de ikke noe der å gjøre.  

• Liker 4
Skrevet

Helt enig at kvinner ikke skal kvoteres inn, de må klare de samme fysiske kravene. Men å kalle kvinner for det svake kjønn blir jo veldig lavmål da, da har du liksom allerede tapt diskusjonen i mangel på argumenter. 

Anonymkode: 4ca9a...aa2

• Liker 10
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å kalle kvinner for det svake kjønn blir jo veldig lavmål da

De er jo betydelig svakere enn menn.

Anonymkode: 189ec...ef9

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Så lenge de fysiske kravene ikke senkes for kvinner, så kan jeg ikke se at det kan være svekkende.

Gjest ricecrispies
Skrevet
2 timer siden, C.Tramell skrev:

😂

Skrevet (endret)

Jeg bare vet at for hver gang det publisreres en artikkel om kvinner eller menn så vil du få KGs topp brukere til å fortelle oss «uvitende» om whats up...

Endret av PaN
Skrevet

Det er da helt opplagt at verdien av en soldat er direkte proporsjonal med antall pullups vedkommende kan ta. Noe sånt som intelligens eller skyteferdigheter spiller ingen som helst rolle. :sarkasme:

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, chisandra skrev:

Så lenge de fysiske kravene ikke senkes for kvinner, så kan jeg ikke se at det kan være svekkende.

Det er jo nettopp de de gjør. I alle tjenester untatt spesialjeger tjenestene har kvinner vesentlig lavere fysiske krav enn menn. Og innen spesialjeger tjenestene som har like fysiske krav for kvinner og menn så har aldri noen kvinne en gang kommet gjennom de første kvallifiserende prøvene i opptaket.

Anonymkode: 189ec...ef9

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, T-Rex skrev:

Det er da helt opplagt at verdien av en soldat er direkte proporsjonal med antall pullups vedkommende kan ta. Noe sånt som intelligens eller skyteferdigheter spiller ingen som helst rolle. :sarkasme:

Mange nasjoner bruker kvinner i forsvaret og har gjort det lenge. Men de differensierer. Altså de er innen logistikk, transport, sykehus osv. Ikke i første linje og ikke stridende. Grunnen er åpenbar, når man kjemper for livet i nærstrid så er det ingen fordel å ha 30% mindre muskelmasse. Ja det virker umusikalsk å si det i Norge i 2017.

Men i krig kjører man på miner. En vanlig mann på 85kg vil veie 115kg med utstyr. Bevisstløs på bakken vil meget få kvinner klare å trekke han i sikkerhet. Han vil brenne i bilen eller bli liggende til flere kommer til. Kvinnen vil også være pakket med 30kg utstyr i felt. 

Da hjelper det ikke med gode skyteferdigheter eller kommunikasjon.

Og norske styrker har gått på miner, blitt skutt utenfor kjøretøy og evakueres. Vært i 20t kamper hvor avstanden er meget kort. Fysisk styrke er ikke gammeldags overalt.

Anonymkode: 5b974...123

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange nasjoner bruker kvinner i forsvaret og har gjort det lenge. Men de differensierer. Altså de er innen logistikk, transport, sykehus osv. Ikke i første linje og ikke stridende. Grunnen er åpenbar, når man kjemper for livet i nærstrid så er det ingen fordel å ha 30% mindre muskelmasse. Ja det virker umusikalsk å si det i Norge i 2017.

Men i krig kjører man på miner. En vanlig mann på 85kg vil veie 115kg med utstyr. Bevisstløs på bakken vil meget få kvinner klare å trekke han i sikkerhet. Han vil brenne i bilen eller bli liggende til flere kommer til. Kvinnen vil også være pakket med 30kg utstyr i felt. 

Da hjelper det ikke med gode skyteferdigheter eller kommunikasjon.

Og norske styrker har gått på miner, blitt skutt utenfor kjøretøy og evakueres. Vært i 20t kamper hvor avstanden er meget kort. Fysisk styrke er ikke gammeldags overalt.

Anonymkode: 5b974...123

Intelligens og skyteferdigheter er heller ikke gammeldags. Eller moderne, for den del.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex said:

Intelligens og skyteferdigheter er heller ikke gammeldags.

Hjelper ikke å være flink i Sudoku og skyte på blink hvis du ikke greier å rikke deg i full GRU.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, GiftMann38 said:

Hjelper ikke å være flink i Sudoku og skyte på blink hvis du ikke greier å rikke deg i full GRU.

Poenget er at de kvinnene som blir satt til å skulle rikke seg i full GRU, klarer det helt fint.

Jeg ville helt klart heller hatt Cecilia Brækhus enn Bradley Edward Manning med meg i fronten i en krig, for å si det sånn.

Endret av T-Rex
  • Liker 8
Gjest GiftMann38
Skrevet (endret)
26 minutter siden, T-Rex said:

Poenget er at de kvinnene som blir satt til å skulle rikke seg i full GRU, klarer det helt fint.

Hvorfor blir de fysiske kravene senket for at flere kvinner skal komme inn i forsvaret da? 

Jeg er enig i at kvinner kan gjøre mye i forsvaret, men de har ingenting i stridsgrupper å gjøre. Der handler det om (bla.) fysisisk styrke og der er kvinner underlegne menn.

Hvis du er uenig i det så bør du si fra til denne forskeren umiddelbart, og gjerne dokumentere hvorfor du er uenig samtidig.

Endret av GiftMann38
Skrevet

Det finnes noen kvinner som har styrke og mental belast for å kunne takle en del av oppgavene http://carolinewillemine.blogg.no/m_042011.html mens andre selvfølgelig ikke er egnet https://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/tvunget-til-nakenbading-jeg-var-livredd-og-gjemte-meg-bak-andre/a/10031593/  .

Poenget er selvfølgelig at man må differensiere mellom oppgaven. I en del av oppgavene bruker man motorkraft og der er det liten grunn til at jentene er mindre egnet enn gutta. F.eks. stridsvogner, skip og fly. På andre områder som fallskjermjegere og marinejegere må selvfølgelig jentene tilfredsstille de samme kravene som gutta (og ingen har foreløpig passert). Men det er noen tøffe tjenester som f.eks. grensejegerene hvor det er jenter som har klart seg bra (med samme krav som gutta).

Anonymkode: 540fc...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...