Gå til innhold

Tar dere av vinterdress / dunjakke i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere av barna dress eller tykk jakke når dere kjører f eks til og fra barnehagen?

Her er dere anbefalt at man gjør det. Nå kjører jeg ikke, men i fjor og tidligere år kjørte jeg til og fra barnehage. Jeg tok aldri av dress og tykk jakke. Unntaket var hvis vi skulle på langtur. 

Hva gjør dere?

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-ta-av-jakka-i-bilen-1.13787928

• Liker 1
Skrevet

Fasiten og alvorlighetsgraden står jo i artikkelen. Hva er det du lurer på egentlig? Om mange nok ikke gidder her, så trenger ikke du heller?

Anonymkode: 014c5...5dd

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt. Har pledd å legge over i bilen. 

Det er verre med oss voksne, spesielt sjåføren. Det er jo ikke så lett å pakke seg inn i noe når man sitter og kjører, og skal håndtere ratt, giring, blinklys, og pedaler. Ikke alle som har mulighet til å ha kupevarmer og kan komme ut til en ferdigoppvarmet bil, og å sitte uten jakke i minusgrader skjer bare ikke. 

Anonymkode: a547b...2e3

Skrevet
4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Tar dere av barna dress eller tykk jakke når dere kjører f eks til og fra barnehagen?

Her er dere anbefalt at man gjør det. Nå kjører jeg ikke, men i fjor og tidligere år kjørte jeg til og fra barnehage. Jeg tok aldri av dress og tykk jakke. Unntaket var hvis vi skulle på langtur. 

Hva gjør dere?

Vi går de få meterne til barnehagen. Tykke klær i bilstoler kan være like livsfarlig som ingen sikring av barn i bil, det vet vi og det forholder vi oss til. 

Anonymkode: 85c0b...fed

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig tar vi av. Tar med deilig, tjukt ullpledd fra gangen når vi går ut i bilen. Som regel får vi varmet opp bilen en del før vi må reise også, hvis ikke så tåler man å fryse litt.. Tar også av meg min egen jakke. 

• Liker 1
Skrevet

Husker dere voksne å ta av dere også? Det er livsfarlig å sitte med beltet utenpå en tykk dunjakke for store også!

• Liker 1
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Minsten har bilstolpose, og bruker stort sett en ulldress på eldste når vi kjører til og fra barnehagen, så hun går ikke med jakke da i det heletatt. Om vi har på jakke, tas den alltid av :-) Har ulltepper i bilen. 

Mamma har alltid ''kjeftet'' litt på meg, ''du kan ikke la de gå ut uten jakke, de har alt for lite klær på seg'' osv, men heller litt kald frem til det er blitt skikkelig varmt i bilen enn utilstrekkelig sikret. 

Anonymkode: 7f6a3...f6f

• Liker 1
Skrevet

Kan det ikke gå an å lage en kjørejakke for voksne, der selen kan tres innenfor jakken gjennom åpninger i jakken feks?

Anonymkode: 6ef31...893

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Har hørt det er farlig.

Anonymkode: b1f10...ae2

Skrevet

Kan ikke voksne bruke en "kjørejakke" også? Evt kle på seg jakka bak-frem etter at de har festet på seg selen?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan ikke voksne bruke en "kjørejakke" også? Evt kle på seg jakka bak-frem etter at de har festet på seg selen?

Finnes det kjørejakker? Og hva koster noe sånt da?

Nei, jakken bak frem fungerer dårlig. Mange gode vinterjakker har hette. Man kan ikke sitte med hetten oppi ansiktet så det forstyrrer både sikt og bevegelsesfrihet. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1) Finnes det kjørejakker? Og hva koster noe sånt da?

2) Nei, jakken bak frem fungerer dårlig. Mange gode vinterjakker har hette. Man kan ikke sitte med hetten oppi ansiktet så det forstyrrer både sikt og bevegelsesfrihet. 

1) Vet ikke. Men det kan vel lages?
2) Bruk en jakke som ikke har hette og som er tilpasset til å ha bak-frem, hvis dette er tilrådelig (Jeg vet ikke. Jeg bare slengte ut en ide for voksne, ettersom noen nevnte kjørepose som barn har utenpå bilstolen.)

Skrevet

Det hjelper å åpne klærne før beltet festes. Se under:

" Ta av tykke jakker før bilturen starter, eller i hvert fall åpne klærne slik at beltet ligger så tett som mulig mot hofter og skuldre, sier kommunikasjonssjef Ann-Kathrin Årøen i Trygg Trafikk. – Med slakk i beltet blir kroppen kastet framover hvis det smeller. Da får du et trykk over magen på flere hundre kilo og kan få store indre skader, sier hun " https://www.nrk.no/livsstil/darligere-sikkerhet-med-tykke-klaer-1.12821444

Skrevet (endret)

Jeg ikke tar jakka av, men fester beltet under jakka. Og har tepper i bilen, så hvis det er veldig kald, kan barna bruke de.

Endret av evelynn
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, evelynn skrev:

Jeg ikke tar jakka av, men fester beltet under jakka.

Lar du jakka være åpen da? Sitter beltet stramt mot kroppen når du gjør det slik?

Annonse
Skrevet

Ja, beltet er stram mot kroppen og jakka vanligvis er åpen. Og om det veldig kalt, bruker de tepper. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hva gjør dere?

Ja, hver gang når det er minus 10 grader så tar vi av klærne. 

Anonymkode: a54a5...ef8

Skrevet (endret)

Litt problem med parkdress da, men det klarer vi og. Det er ikke veldig behaglig og barna klager og ikke vil reise sånn, med de har ikke noe valg, for å si det sånn. Og det er korte turer: skole-barnehage-hjemme-butikk. Kjører vi lant, så tar de jakker av og sitter bare i gensere eller softshell.

Endret av evelynn
  • Liker 1
Skrevet

Vå familie med to små barn og jobb/barnehage synes det er en fryd å knapt ha på klær i bilen om vinteren - det å kle på alt først når vi er framme er null stress. Fryd og gammen og goood tid 👍🏻😄🙂

Anonymkode: a54a5...ef8

Skrevet

Det tar jo ikke så lang tid før en bil er varm, er det virkelig helt krise å sitte uten parkdressen de minuttene? Jeg regner jo med at man har ullundertøy og genser under dressen? Er det så beinkaldt at dette ikke går får man la bilen gå litt først så kupeen har fått litt lunk. Selv kjører jeg aldri med tykk jakke, syns det er svært upraktisk og kjører heller full varme på anlegget og setet. Da blir det fort god temperatur og jeg tåler å fryse litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...