AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Jeg startet på et nytt studie i år som er kjent for å være ganske tungt. Vi er mange (!) studenter i klassen, og vi fyller de største forelesningssalene. Det hele startet ganske fint. Jeg møtte opp på forelesningene, prøvde å bli kjent med folk - ble kjent med folk, osv. Men så fant jeg etter hvert ut at jeg ikke fikk så mye ut av forelesningene egentlig. Jeg syntes foreleserne hovedsakelig leser gjennom powerpointene, noe jeg gjør bedre på egenhånd. i tillegg til dette sliter jeg litt med hørselen og synet - dette er noe jeg så klart kan unngå ved å sette meg lengre frem. Og - når vi går gjennom vanskelige ting på forelesningene, så "faller" jeg lett ut. Hvis det introduseres masse nye begreper som gås gjennom i et hurtig tempo av foreleser, noe får man ikke med seg, og resten av forelesningen bygger på disse begrepene - er det rett og slett sløsing av tid for min del. Fordi - jeg er en person som liker å gå gjennom ting grundig, og dette gjør jeg ved å gå gjennom pensum i mitt eget tempo. Drar jeg på en forelesning som har ett spesifikt tema, anser jeg meg ikke som ferdiglært innen det temaet. Da vil jeg lese på egenhånd, få en grundig forståelse, og ta gode notater. Mtp. at det er _mye_ vi går gjennom i studiet mitt, følte jeg at jeg fikk mer ut av å droppe forelesningene til fordel for å lese på egenhånd. For - å lese på egenhånd MÅ jeg, da det er så pass vanskelige tema, holder ikke en forelesning som kun går gjennom det overfladiske i hurtig tempo for meg. Så, jeg har rett og slett droppet forelesningene nå de siste 6-8 ukene. Og nå tør jeg nesten ikke dra på forelesning lengre! Ser på insta/face at flere av de andre har blitt så utrolig gode venner. Jeg har virkelig gjort noe dumt nå, for nå er jeg jo helt ute av klassemiljøet føler jeg?! Ser ut som det har dannet seg gjenger? Og vi er jo mange på kullet (!), så jeg regner med dette ikke gjelder alle, det kan det jo ikke gjøre, men uansett.. Ikke nok med at det var ille før - det å gå inn i en stappfull, gigantisk, bråkete forelesningssal, og febrilsk se etter noen du kjenner er ikke så greit, særlig da man er litt sjenert og tilbakeholden som meg. Ser man tilfeldigvis noen man kjenner er det jo ikke så lett å sette seg med dem heller, da må de jo sitte ganske langt ut på rekka - og det er jo ikke ofte det skjer.. Nei, vet ikke riktig hva jeg skal gjøre? Føles nesten litt som jeg sliter med en form for sosial angst. Noen som har tips..? Jeg ønsker jo å få meg venner på studiet, men syntes ofte at det å sitte og lese med andre blir veldig urutinert, mye snakk og tull. Da jeg leser og bruker tid på skole liker jeg og faktisk få unnagjort ting, så det er jo også en ulempe - at jeg i bunn og grunn foretrekker å gjøre skolearbeidet alene med mindre jeg er med noen som er som meg - fokusert.. Anonymkode: 0e224...097
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Kan du ikke kontakte noen av de andre og si "lenge siden jeg har sett dere nå" og føye til at du gjerne vil finne på noe etter skoletid? Eller lage en kollokvie en gang i uka hvor dere går gjennom ukens tema? Da ofrer du litt tid av egen lesing, men får noe sosialt tilbake. Er du heldig har dere også noen gode diskusjoner hvor du lærer noe. Det går jo an å si at du ikke får så mye ut av forelesninger, men gjerne vil ta en felles gjennomgang. Og at du gjerne vil treffe de andre mer. Anonymkode: 92219...ce5 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Å ikke ville sitte med noen man ikke kjenner, er ikke sosial angst. Det er det som gjør oss nordmenn. Du får prøve å ta kontakt med studentene, evnt møte opp på forelesninger av og til. Vi lærer alle forskjellig, og noen foretrekker å lytte fremfor mer egenstudier. Anonymkode: b8fe4...954 3
millennial Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Trivsel er viktig på et studiet, men hvis du føler at du leser best alene og uten å skravle med sidemannen når du er på forelesninger, så er det verdt tapet. Prøv å oppfordre til å gjøre ting etter skoletiden, men du går på høyere utdanning for å først og fremst få deg en utdanning. Bare ha det som motivasjon
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Jeg gikk ikke i forelesninger de to første årene da vinklingen på forelesningene ikke ga meg noe og jeg leste bedre på egenhånd. Det eneste jeg merket var det sosiale. Det fordrer at man tar initiativ og deltar i et aktivt studentmiljø utenom forelesninger for at man ikke havner utenfor. Men å få deg en liten kollokviegruppe er veldig smart. Da har du også en gruppe du kjenner igjen dersom du vil dra på organisert undervisning. Selv om du har en kollokvie vil det jo ikke si at dere må lese sammen. Det gjør man jo i forkant. Anonymkode: e46e5...c62
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 Når det gjelder det sosiale i klassen, så er det bare slik at du må begynne å møte opp igjen. Det er den eneste måten å komme tettere inn igjen i miljøet på. Bare si noe slikt som «lenge siden sist» og «jeg har prøvd å lese mer på egen hånd en periode» e.l. Så et tips til det faglige: ingen kan selvsagt tvinge deg til å gå på forelesning, men som regel er det der de viktige og sentrale delene av pensum gjennomgås. Man får god hjelp til å skille mellom viktig og mindre viktig (ikke alltid at antall sider av pensum innen ulike emner i faget gjenspeiler dette like godt), og man får avklart ting som kan være uklart i pensum. Derfor er det viktig å møte forberedt til forelesning. Man bør ha lest gjennom temaet for forelesningen FØR man møter opp. Da faller man ikke så lett av, for man vet noe om begrepene som skal gjennomgås. Hvis det er ting i pensum du ikke har forstått, får du også stilt foreleser spørsmål om det under gjennomgangen. Etter forelesning repeterer du, både pensum og det som ble sagt under forelesningen. Som regel går det atskillig lettere på denne måten. Anonymkode: 5efc5...774 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #7 Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder det sosiale i klassen, så er det bare slik at du må begynne å møte opp igjen. Det er den eneste måten å komme tettere inn igjen i miljøet på. Bare si noe slikt som «lenge siden sist» og «jeg har prøvd å lese mer på egen hånd en periode» e.l. Så et tips til det faglige: ingen kan selvsagt tvinge deg til å gå på forelesning, men som regel er det der de viktige og sentrale delene av pensum gjennomgås. Man får god hjelp til å skille mellom viktig og mindre viktig (ikke alltid at antall sider av pensum innen ulike emner i faget gjenspeiler dette like godt), og man får avklart ting som kan være uklart i pensum. Derfor er det viktig å møte forberedt til forelesning. Man bør ha lest gjennom temaet for forelesningen FØR man møter opp. Da faller man ikke så lett av, for man vet noe om begrepene som skal gjennomgås. Hvis det er ting i pensum du ikke har forstått, får du også stilt foreleser spørsmål om det under gjennomgangen. Etter forelesning repeterer du, både pensum og det som ble sagt under forelesningen. Som regel går det atskillig lettere på denne måten. Anonymkode: 5efc5...774 Det avhenger helt av foreleser. Etter min erfaring er det mange forelesere som er mest opptatt å få frem sitt eget fagfelt, selv det som ikke er relevant for emnet, enn å legge opp forelesningen etter det som er viktig i forhold til emnet. Plutselig nevnes egen forskning. Så kommer det tidvis noen helt perifere deler av et fagområde som foreleser er særlig opptatt av. Det kan virke som at det er viktig, men så er det ikke det i det hele tatt. Annet sentralt kan bli tillagt lite vekt og lagt frem på en lite pedagogisk måte. Det er faktisk ikke slik at alle forelesninger og forelesere er gode. Problemet ligger ikke alltid på studenten når man ikke får noe ut av forelesninger. I tillegg er jo studenter forskjellige. Noen tjener mest på selvstudium. Det krever mer av en, men det er det mange studenter som får til helt fint. Anonymkode: e46e5...c62
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 Som den over her vil jeg anbefale deg å lese pensum FØR forelesningene. Da virker ikke forelesningene så vanskelige. Og så tenker jeg at det er ikke ALLE foreleserne som er like håpløse. Jeg kuttet selv ut forelesningene til en spesifikk foreleser, og gjorde det mye bedre på egenhånd. Mens andre forelesere var vel verdt å få meg seg. Uansett vil jeg råde deg til å gå på forelesningene den siste tiden før eksamen. Ofte så vil foreleserne droppe noen hint om hva som er viktig å kunne til eksamen og ikke, og det er nyttig å få med seg. Og for min del så var det å gå igjennom gamle eksamensoppgaver en utrolig nyttig del av eksamensforberedelsene. Etter å ha sett igjennom en 5-6 gamle eksamens-sett, så jeg etterhvert et mønster i hvilke tema som oftest ble spurt om, selv om selve spørsmålene gjerne var litt ulikt formulert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå