Gå til innhold

Hvilken matte må jeg ta for å få studiekompetanse under 23/5 regelen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok første året på allmennfag og tok senere privatisteksamen i nyere historie og samfunnsfag. Dette var under reform94. Etter kunnskapsløftet tok jeg også de skriftlige norsk eksamenene, men har ikke tatt muntlig ennå. Trodde det var det jeg manglet, men har nå fått høre at jeg også trenger mer matte. 

Så da er spørsmålet, dersom jeg skal melde meg opp til eksamen i vår, kan jeg da bare melde meg opp til matematikk 2P for å få nok timer? Eller må jeg også ta 1P for å kunne ta 2P? Jeg har altså matematikk fra første året på allmennfag. 

Syns det er litt frustrerende at jeg ikke tok norsken før kunnskapsløftet, for da hadde jeg hatt studiekompetanse ved 23/5 regelen. 

Anonymkode: 327a2...d70

Videoannonse
Annonse
Gjest SkoleNerden
Skrevet

Du må ha 1P og 2P, men siden du har litt matematikk fra før ville jeg forhørt meg med en studieveileder om P2 er tilstrekkelig nok. 

P2 er latterlig lett i forhold til P1, så hvis du slipper P1 er du veldig heldig! 

Skrevet
2 minutter siden, SkoleNerden skrev:

Du må ha 1P og 2P, men siden du har litt matematikk fra før ville jeg forhørt meg med en studieveileder om P2 er tilstrekkelig nok. 

P2 er latterlig lett i forhold til P1, så hvis du slipper P1 er du veldig heldig! 

Synes 1P er lettere enn 2P, så det er nok individuelt. 

Anonymkode: e583e...6d8

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes 1P er lettere enn 2P, så det er nok individuelt. 

Anonymkode: e583e...6d8

Synes jeg også! Jeg strøk på 2P..

Anonymkode: 040c3...183

Skrevet

Har sendt en e-post til søknadskontoret hos høyskolen jeg har lyst til å gå på og håper på svar derfra. Krysser fingrene for at det er nok med en matteeksamen til våren i tillegg til norsk muntlig. 

Gjest SkoleNerden
Skrevet

1P har tonnevis med formler en skal lære, 2P består nesten kun av tabeller en skal lære å lage og tyde. Til og med mattelæreren sa at P2 er mye lettere. Selvsagt er folk forskjellige, men pensum i P2 er ingenting i forhold til P1

Skrevet

Matematikk er ikke noe som har vært spesielt vanskelig for meg, så er ikke så bekymret for å stryke så lenge jeg frisker litt opp og øver meg på å bruke de ulike dataprogrammene man kan bruke på eksamen nå. Tenker en kombinasjon av lærebok og omvendt undervisningsvideoer på YouTube burde funke. Men er jo både unødvendig og bortkastede penger og tid å melde meg opp til en eksamen jeg ikke trenger. Samtidig som det hadde vært veldig surt å plutselig finne ut at jeg fortsatt ikke oppfylte kravene og måtte vente et år før jeg kan begynne å studere. 

Skrevet

Jeg måtte ta både 1P og 2P i vår. Har selv bare hatt matte førsteåret i reform 94. Så regner med det er samme for deg om du har hatt MY-matten.

Skrevet
14 minutter siden, TinyBean skrev:

Jeg måtte ta både 1P og 2P i vår. Har selv bare hatt matte førsteåret i reform 94. Så regner med det er samme for deg om du har hatt MY-matten.

Det var surt, men tusen takk for svar. 

Skrevet
4 timer siden, TinyBean skrev:

Var det matten på yrkesfag du hadde fra før?

Jeg tok også matte i reform-94, og da holdt det med førsteklassematte på allmennfag for å få generell studiekompetanse 1MA). Eller har mattekravet blitt skjerpet? 

Anonymkode: 8a0cb...930

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok også matte i reform-94, og da holdt det med førsteklassematte på allmennfag for å få generell studiekompetanse 1MA). Eller har mattekravet blitt skjerpet? 

Nei, det var matte på allmennfag. Sånn jeg har forstått det er det slik at dersom jeg hadde tatt alle fagene jeg manglet under reform94, så hadde jeg oppfylt fagene. Men fordi jeg først tok norsk i ettertid når de hadde gått over til kunnskapsløftet, så må jeg oppfylle kravene til kunnskapsløftet. Og da mangler jeg noen timer med matte, fordi de nå har obligatorisk matte i to år. Det jeg lurer på er vel egentlig om den matten jeg har vil tilsvare 1P og at jeg dermed kan komme unna med å ta 2P.  Eller om man må ha 1P for å ta 2P. 

Regner med jeg får helt sikre svar før det er på tide å melde seg opp og i verste fall får jeg jo bare melde meg opp til både 1P og 2P slik at jeg er 100% garantert å oppfylle kravene. 

Gjest SkoleNerden
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var matte på allmennfag. Sånn jeg har forstått det er det slik at dersom jeg hadde tatt alle fagene jeg manglet under reform94, så hadde jeg oppfylt fagene. Men fordi jeg først tok norsk i ettertid når de hadde gått over til kunnskapsløftet, så må jeg oppfylle kravene til kunnskapsløftet. Og da mangler jeg noen timer med matte, fordi de nå har obligatorisk matte i to år. Det jeg lurer på er vel egentlig om den matten jeg har vil tilsvare 1P og at jeg dermed kan komme unna med å ta 2P.  Eller om man må ha 1P for å ta 2P. 

Regner med jeg får helt sikre svar før det er på tide å melde seg opp og i verste fall får jeg jo bare melde meg opp til både 1P og 2P slik at jeg er 100% garantert å oppfylle kravene. 

Du må nok ikke ha 1P for å kunne ta 2P, da de er uavhengig av hverandre. Du får se om du må ta begge eller ikke, lykke til! 

Skrevet
På 30.11.2017 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Hadde allmennfagmatte, 1MY. For å forbedre denne, måtte jeg ha 1P og 2P. Det skal tilsvare timeantallet til Kunnskapsløftet og Reform 94 hadde for få, det er derfor jeg måtte ta begge.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/nye-fag-og-forbedringer/fag-fra-r94/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...