AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Hei! Noen som studerer arbeids- og velferdsfag i Fredrikstad, som kan fortelle litt om studiet? Hvis du er ferdig utdannet velferdsviter, hvor har du fått jobb eller hvor har du jobbet? Hvordan har du blitt møtt som arbeidssøker? Takk på forhånd 😊 Anonymkode: 22685...7b0 1
Optimus Skrevet 2. desember 2017 #4 Skrevet 2. desember 2017 Hei! Jeg går siste året på Arbeids- og velferdsfag. Liker de ulike emnene vi har hatt, og synes det er et veldig spennende studie! Inntrykket mitt er at studiet er fremtidsrettet, og jeg opplever at de som driver studiet er fleksible og dyktige på å møte kravene/behovene til arbeidsmarkedet. Er det noe spesielt du lurer på? Da er det lettere å svare mer utdypende
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #5 Skrevet 2. desember 2017 1 time siden, Optimus skrev: Hei! Jeg går siste året på Arbeids- og velferdsfag. Liker de ulike emnene vi har hatt, og synes det er et veldig spennende studie! Inntrykket mitt er at studiet er fremtidsrettet, og jeg opplever at de som driver studiet er fleksible og dyktige på å møte kravene/behovene til arbeidsmarkedet. Er det noe spesielt du lurer på? Da er det lettere å svare mer utdypende Så hyggelig å høre fra deg! 🙂 Jeg vurderer å studere Arbeids-og velferdsfag pga at jeg vil jobbe hos NAV, og tenker at det blir riktig utdanning. Lurer blant annet på hva andre jobber man blir kvalifisert for, hvis jeg skulle ønske å bytte arbeidsplass seinere? Hvordan er studentmiljøet i Fredrikstad? Har du inntrykk av at det er enkelt å få jobb med tittel som velferdsviter? Er det er krevende studie? Takk på forhånd 🙂 Anonymkode: 22685...7b0
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #6 Skrevet 2. desember 2017 hei dette ser ut som et spennende studie! finnes det ved andre skoler; jeg bor i bergen(evt nett?) vurderer sosiologi, men dette ser mer "jordnært" ut☺️ Anonymkode: f68f4...261
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #7 Skrevet 2. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei dette ser ut som et spennende studie! finnes det ved andre skoler; jeg bor i bergen(evt nett?) vurderer sosiologi, men dette ser mer "jordnært" ut☺️ Anonymkode: f68f4...261 Det finnes dessverre kun i Fredrikstad🙂 kan flytting være aktuelt? Mener arbeids- og velferdsfag har sosiologi enme også. Tror det er vanskelig å få jobb med bachelor i sosiologi, kanskje du bør ta master i noe etter bachelorgrad, hvis du skulle gå for sosiologi 😊 Anonymkode: 22685...7b0
Optimus Skrevet 2. desember 2017 #8 Skrevet 2. desember 2017 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig å høre fra deg! 🙂 Jeg vurderer å studere Arbeids-og velferdsfag pga at jeg vil jobbe hos NAV, og tenker at det blir riktig utdanning. Lurer blant annet på hva andre jobber man blir kvalifisert for, hvis jeg skulle ønske å bytte arbeidsplass seinere? Hvordan er studentmiljøet i Fredrikstad? Har du inntrykk av at det er enkelt å få jobb med tittel som velferdsviter? Er det er krevende studie? Takk på forhånd 🙂 Anonymkode: 22685...7b0 Det er en utdanning som passer godt til NAV, spesielt med tanke på hvordan styringssignaler fra staten har skapt større fokus på å få folk i arbeid. Strengt tatt er man kvalifisert for de fleste jobber der de feks krever "minimum 3-årig høyere utdanning i helse- eller sosialfag" eller lignende. Noen eksempler jeg kommer på i farten er: karriereveileder i skole eller andre bedrifter, saksbehandler/veileder andre steder enn NAV, jobb i attføringsbedrift/tiltaksbedrift, bemanningsbyrå, jobbe med HR/personalarbeid... Dette er bare eksempler fra der tidligere studenter jeg kjenner har fått jobb. Det er flere altså, men dette er de jeg kommer på akkurat nå. Det er mange muligheter, og det blir litt opp til deg hvordan du vinkler og tar i bruk kompetansen du tilegner deg. Jeg synes studentmiljøet er litt så som så. Ikke et veldig utpreget miljø, men det er mange muligheter for de som er interessert og som ønsker å være med. Bor ikke i studenthybel selv, men har hørt fra de som bor der at det er et godt studentmiljø rundt studentboligene. Bra studentkro, helt nye boliger, og kort vei til sentrum. I det siste har jeg vært på flere karrieredager og jobbmesser. Mitt inntrykk er at mange arbeidsgivere er interessert og på utkikk etter velferdsvitere. Både flere fra NAV, HR-ansatte i to kommuner i Østfold, og representanter fra noen av bedriftene sa at de spesifikt ønsket flere velferdsvitere. MEN, det er verdt og nevne at utdanningen/yrket er ikke like kjent som for eksempel sosionom. Det kan bety at man på et intervju må være ekstra flink til å selge kompetansen sin, i tillegg til seg selv! Når jeg startet på studiet for ett par år siden, var det ikke så mange som hadde hørt om det. Nå kjenner flere og flere til studiet, og jeg tror det bare vil forbedre seg framover. Uansett er det noe å ta med i betraktningen når man velger utdanning! Jeg følte at jeg tok en sjanse når jeg valgte dette, men at det kommer til å lønne seg for meg. Jeg synes ikke studiet er veldig krevende - men det spørs kanskje litt på hvilket utgangspunkt man har. Det er obligatoriske forelesninger, så man må møte opp minst ett par ganger i uka. Noe av lesestoffet er tungt, men det meste er ganske interessant. De fleste fagene er nok mer refleksjonsfag enn puggefag! Lykke til med valget ditt! Bare å spørre om du lurer på noe mer (du kan også sende meg melding hvis du vil ) Endret 2. desember 2017 av Optimus 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #9 Skrevet 3. desember 2017 Dere som ønsker å jobbe på nav, hvorfor ønsker dere Det?☺ Anonymkode: 135a2...a84
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #10 Skrevet 3. desember 2017 Kjenner en som jobber i NAV og hun sprer rykter om ulike folk hun søker opp. Får ingen konsekvenser. Anonymkode: 15575...f24
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #11 Skrevet 3. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som ønsker å jobbe på nav, hvorfor ønsker dere Det?☺ Anonymkode: 135a2...a84 Fordi jeg syns det virker som en spennende arbeidsplass. Jeg vil ha en jobb som kombinerer kontor/administrative oppgaver og hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon. Har alltid brydd meg mye om mine medmennesker og vil hjelpe folk til å få en bedre fremtid. Anonymkode: 22685...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #12 Skrevet 3. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en som jobber i NAV og hun sprer rykter om ulike folk hun søker opp. Får ingen konsekvenser. Anonymkode: 15575...f24 Hvordan er ditt bekjentskap sine handliger relevant for denne tråden? Anonymkode: 22685...7b0 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2017 #13 Skrevet 3. desember 2017 15 timer siden, Optimus skrev: Det er en utdanning som passer godt til NAV, spesielt med tanke på hvordan styringssignaler fra staten har skapt større fokus på å få folk i arbeid. Strengt tatt er man kvalifisert for de fleste jobber der de feks krever "minimum 3-årig høyere utdanning i helse- eller sosialfag" eller lignende. Noen eksempler jeg kommer på i farten er: karriereveileder i skole eller andre bedrifter, saksbehandler/veileder andre steder enn NAV, jobb i attføringsbedrift/tiltaksbedrift, bemanningsbyrå, jobbe med HR/personalarbeid... Dette er bare eksempler fra der tidligere studenter jeg kjenner har fått jobb. Det er flere altså, men dette er de jeg kommer på akkurat nå. Det er mange muligheter, og det blir litt opp til deg hvordan du vinkler og tar i bruk kompetansen du tilegner deg. Jeg synes studentmiljøet er litt så som så. Ikke et veldig utpreget miljø, men det er mange muligheter for de som er interessert og som ønsker å være med. Bor ikke i studenthybel selv, men har hørt fra de som bor der at det er et godt studentmiljø rundt studentboligene. Bra studentkro, helt nye boliger, og kort vei til sentrum. I det siste har jeg vært på flere karrieredager og jobbmesser. Mitt inntrykk er at mange arbeidsgivere er interessert og på utkikk etter velferdsvitere. Både flere fra NAV, HR-ansatte i to kommuner i Østfold, og representanter fra noen av bedriftene sa at de spesifikt ønsket flere velferdsvitere. MEN, det er verdt og nevne at utdanningen/yrket er ikke like kjent som for eksempel sosionom. Det kan bety at man på et intervju må være ekstra flink til å selge kompetansen sin, i tillegg til seg selv! Når jeg startet på studiet for ett par år siden, var det ikke så mange som hadde hørt om det. Nå kjenner flere og flere til studiet, og jeg tror det bare vil forbedre seg framover. Uansett er det noe å ta med i betraktningen når man velger utdanning! Jeg følte at jeg tok en sjanse når jeg valgte dette, men at det kommer til å lønne seg for meg. Jeg synes ikke studiet er veldig krevende - men det spørs kanskje litt på hvilket utgangspunkt man har. Det er obligatoriske forelesninger, så man må møte opp minst ett par ganger i uka. Noe av lesestoffet er tungt, men det meste er ganske interessant. De fleste fagene er nok mer refleksjonsfag enn puggefag! Lykke til med valget ditt! Bare å spørre om du lurer på noe mer (du kan også sende meg melding hvis du vil ) Tusen takk for utfyllende svar! Syns arbeids- og velferdsfag vil passe bedre for meg, enn sosialt arbeid, så jeg kommer nok til å sette denne utdannelsen på første plass. Kan jeg spørre hvilken jobb du ønsker å få etter endt utdannelse? Gleder meg sånn til å begynne! 😄 Anonymkode: 22685...7b0
Optimus Skrevet 3. desember 2017 #14 Skrevet 3. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Syns arbeids- og velferdsfag vil passe bedre for meg, enn sosialt arbeid, så jeg kommer nok til å sette denne utdannelsen på første plass. Kan jeg spørre hvilken jobb du ønsker å få etter endt utdannelse? Gleder meg sånn til å begynne! 😄 Anonymkode: 22685...7b0 Tenkte det samme selv. Sosialt arbeid er en flott utdannelse, altså! Men når jeg leste om arbeids- og velferdsfag følte jeg at det virkelig "traff" meg - det er midt i mellom individet og samfunnet på en måte. Drømmejobben for meg er nok en jobb i HR-avdelingen til NAV, men jeg ser for meg at det er litt lenger frem enn rett etter jeg er ferdig Kunne tenkt meg å jobbe som jobbspesialist, kanskje. Det å bruke inkluderingskompetanse til å hjelpe folk i jobb virker spennende! Kunne også tenkt meg å ta en master i organisasjon og ledelse, eller annen relevant videreutdanning etterhvert. Men først vil jeg prøve meg i arbeidslivet som ferdig utdannet velferdsviter. Gleder meg! Og som sagt, ta gjerne kontakt med meg hvis du lurer på mer!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #15 Skrevet 5. desember 2017 Hvis du vil jobbe på hr avd. i nav så bør du studere hr. Hvis du vil jobbe som jobbspesialist i nav bør du ha jobbet som saksbehandler i nav først. Jobbspesialist(IPS) er en bedre betalt stilling enn veileder/saksbehandler. Og derfor søker folk som allerede jobber i nav på denne stillingen som jobbspesialist og du når nok ikke opp uten lang erfaring. Anonymkode: 68191...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #16 Skrevet 5. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vil jobbe på hr avd. i nav så bør du studere hr. Hvis du vil jobbe som jobbspesialist i nav bør du ha jobbet som saksbehandler i nav først. Jobbspesialist(IPS) er en bedre betalt stilling enn veileder/saksbehandler. Og derfor søker folk som allerede jobber i nav på denne stillingen som jobbspesialist og du når nok ikke opp uten lang erfaring. Anonymkode: 68191...6ec Alle må vel starte en plass uansett og jobbe seg oppover. Anonymkode: 22685...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #17 Skrevet 14. april 2020 På 2.12.2017 den 22.32, Optimus skrev: Hei! Jeg går siste året på Arbeids- og velferdsfag. Liker de ulike emnene vi har hatt, og synes det er et veldig spennende studie! Inntrykket mitt er at studiet er fremtidsrettet, og jeg opplever at de som driver studiet er fleksible og dyktige på å møte kravene/behovene til arbeidsmarkedet. Er det noe spesielt du lurer på? Da er det lettere å svare mer utdypende Hei vurderer å ta det samme studiet. Har det vært vanskelig å få relevant jobb? Anonymkode: 90ecc...7f9
Optimus Skrevet 15. april 2020 #18 Skrevet 15. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei vurderer å ta det samme studiet. Har det vært vanskelig å få relevant jobb? Anonymkode: 90ecc...7f9 Hei! Nei, det var ikke vanskelig å få relevant jobb. Hadde jobben i boks før jeg var ferdig med studiet Så vidt jeg vet har de fleste fra mitt kull som ønsket det fått relevant jobb. Lykke til med valget! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå