AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Heisann, Jeg er ei jente på 24 år. Jeg sliter skikkelig med overspising/klarer ikke stoppe å spise usunne matvarer. Jeg har perioder hvor jeg er kjempeflink, også ofte etter 1 uke ødelegger jeg alt ved å overspise. - Da har jeg null kontroll, og kjører på med alt jeg finner. Jeg kan være så utrolig flink. Jeg er så nedstemt hele tiden, og føler meg enormt ekkel og lite pen pga. dette. Jeg har virkelig null kontroll når det kommer til hva jeg spiser.. Bare det å skulle følge en matplan en dag gjør at jeg nesten gjør det stikk motsatte: spiser alt annet :-/ Jeg klarer ikke dette lenger! Det er liksom i 20årene jeg skal føle meg best, istedenfor er jeg bare enormt lei meg hele tiden og føler meg alt annet enn sexy.. Veier ca. 7 kg for mye. Er så frustrert at jeg gråter, dette har pågått i 8 år. Det er så vanskelig å komme seg ut av... Har forresten slitt med bulimia tidligere, men kom meg ut av dette på egenhånd. Hvordan kommer jeg meg ut av dette helvete? Jeg trenger å fokusere på noe annet enn mat og hvor dårlig jeg føler meg med kroppen min.. Jeg trenger hjelp, men aner ikke hvem jeg skal kontakte ;-/ Anonymkode: 2b59f...a1f
Pringle Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Siden du har hatt en spiseforstyrrelse, som det egentlig høres ut som du ikke er frisk av, burde du egentlig tatt kontakt med helsevesenet. Egentlig burde ikke vanlige forumbrukere gi råd i det hele tatt. Men jeg har lyst fordi noe av det du skriver, ligner på hvordan jeg har hatt det, og jeg har tatt grep som har hjulpet meg enormt. Alle trenger å føle at de har en viss mengde oversikt og kontroll. I en kaotisk livssituasjon er matinntak en ting det er mulig å ha kontroll over. Samtidig er mat en kilde til trøst og atspredelse. Mat er alt mulig, det er godt, kultur og tradisjon, normer og sosialt lim. Mat er også overalt. Noe av det første jeg måtte gjøre, var å jobbe med forestillingen jeg hadde om sunne og usunne matvarer. Mye kom av seg selv ved at jeg begynte å stille spørsmål til alt jeg trodde jeg visste. Svarene kom etterhvert - ingen matvarer er sunne eller usunne i seg selv, det handler om mengde, frekvens, kontekst. Tidligere har jeg lett gått ned i vekt ved å "spise sunt" og "være flink". Men jeg har gått opp igjen etterpå. Denne gangen har jeg holdt vekta i tre år, ved å nekte å dele matvarer inn i jamat og neimat, og ved å tilstebe et kosthold som er fylt av mat jeg vil ha, i akkurat passe mengder. Jeg ble også forferdelig "lat" av å ikke "forstå" kroppen min - å kjenne myke partier gjorde meg uvel, og å være i bevegelse får en til å bli mer oppmerksom på kroppen. Nå skjønner jeg at den er som den skal være, den virker som den skal, så jeg aksepterer at den er som den er, og liker å bruke den, kjenne at den gjør det jeg krever av den (innenfor rimelighetens grenser). En enorm lyspære slo seg på i hodet mitt da det gikk opp for meg at jeg kan bestemme selv hva jeg skal spise, selv om jeg planlegger. Det er faktisk både "lov" og mulig å planlegge måltider jeg har lyst på! Da blir det lett å følge planen. Jeg har faktisk lyst til å følge planen, fordi jeg ser fram til alt det gode jeg skal spise. Og da blir det til at jeg følger planen istedenfor å bare spise noe tilfeldig. Det skal sies at jeg aldri har følt meg "nesten sexy", så mine problemer med mat har vært utelukkende fordi jeg MÅ ha nytelse fra mat, ikke tiltak for å se ut som en modell. En annen ting er at 7 kilo er "Ingenting" og at selvmedlidenhet er deilig, men farlig, den kan føles lammende, og er vanskelig å komme ut av. Fokus ut over seg selv, og å tenke på alt man har å være takknemlig for, hjelper. 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Du kan spise usunt så lenge du spiser fornuftige mengder. Om du skal spise hundre prosent "riktig" og sunt, så kommer du til å mislykkes. Bytt heller ut et måltid med dårlig mat til et sunt et. Om du spiser sjokolade til frokost, bytt det ut med 2 skiver med pålegg på. Eller bytt ut en pose potetgull med en middag av grønnsaker, ris, saus og kylling. Du trenger ikke gå fra usunn til sunn på 1 dag. Anonymkode: c4b97...11c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Takk for svar :-) Jeg tenker å legge kortet hjemme slik at jeg ikke får «spontanshoppa» usunne varer. Har gjort det tidligere, og da føler jeg meg så fri.. Da blir jeg nesten tvunget til å ikke tenke på mat. Problemet er at det ikke funker i lengden.. Anonymkode: 2b59f...a1f
Pringle Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Hva med noe som fungerer i lengden? Hvis du dropper tanken på "usunne varer", får de mindre "makt" over deg. Det er forresten lurt å bare ha med penger når du har et "legitimt" ærend - planlegg matinnkjøp.
Zouk Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 denne hjalp meg https://www.cappelendamm.no/_spis-med-glede-susie-orbach-9788202215163 Lykke til, pass på deg selv.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #7 Skrevet 1. desember 2017 Jeg vil anbefale "Brain Over Binge". Jeg har selv slitt masse med overspising og den boka hjalp meg virkelig. Første gang jeg leste den gikk jeg fra å overspise nesten hver dag til å gå flere dager mellom hver gang jeg overspiste, før jeg sluttet helt. Nå har jeg et ganske normalt kosthold og er ganske fornøyd med kroppen min. Jeg kjøpte boka på lydbok på internettet første gang jeg leste den (via en sånn lydbok-app. Fikk den gratis i en prøveperiode-greie som jeg meldte meg ut av rett etterpå. Tror de har sånne tilbud ganske ofte, så det går sikkert an å få tak i den gratis nå også), og da jeg begynte å lese den ble jeg helt hekta og leste den ferdig i løpet av to dager. Senere kjøpte jeg selve boken og tok notater fra den og fant også nettstedet basert på boken som også var utrolig hjelpsomt. Tror jeg enda hadde slitt med overspising om jeg ikke hadde kommet over den. Hvis du vil kan jeg sjekke om de har et lignende tilbud nå? Anonymkode: 603ad...020 1
Gjest Marsvinet Skrevet 1. desember 2017 #8 Skrevet 1. desember 2017 Slik har jeg det også. Særlig i stressede perioder. Nå opp mot eksamen er det faktisk helt krise Jeg pleier å veie meg ofte og trene slik at jeg holder vekten under kontroll. Og så pleier jeg å unngå ting som "trigger" overspisingen, som sukker, hvitt mel og pasta. Jeg tillater meg selv å gå på noen smeller i "spesielle perioder!, fordi jeg er ganske flink med kostholdet og treningen resten av året.
Gjest Mass Skrevet 1. desember 2017 #9 Skrevet 1. desember 2017 På 30.11.2017 den 11.13, AnonymBruker skrev: Takk for svar :-) Jeg tenker å legge kortet hjemme slik at jeg ikke får «spontanshoppa» usunne varer. Har gjort det tidligere, og da føler jeg meg så fri.. Da blir jeg nesten tvunget til å ikke tenke på mat. Problemet er at det ikke funker i lengden.. Anonymkode: 2b59f...a1f Jeg tror det ene og alene sitter i hodet. Man føler behov, men styrer med hodet. Hva trekker deg mot det usunne? Hva skjer i deg når du får slike kick og bare må fråtse i mat - altså, hvilke tanker får du? Hvilke perioder er verre enn andre? Er det noe spesielt ved de periodene? Hva legger du i usunn mat? Er det et behov for å føle deg mett og stappet? Eller nyter du hver smule? Hva liker du av sunn mat? Har du prøvd å finne oppskrifter på god og sunn mat? Hvordan har du det følelsesmessig? Spiser du for å fortrenge noe? Når du har gode perioder, hvordan er matinntaket ditt da? Spiser du regelmessig? Er du streng med deg selv? Disiplinert? Neste gang du får behov for å fråtse, så drikk et stort glass med vann først.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #10 Skrevet 2. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale "Brain Over Binge". Jeg har selv slitt masse med overspising og den boka hjalp meg virkelig. Første gang jeg leste den gikk jeg fra å overspise nesten hver dag til å gå flere dager mellom hver gang jeg overspiste, før jeg sluttet helt. Nå har jeg et ganske normalt kosthold og er ganske fornøyd med kroppen min. Jeg kjøpte boka på lydbok på internettet første gang jeg leste den (via en sånn lydbok-app. Fikk den gratis i en prøveperiode-greie som jeg meldte meg ut av rett etterpå. Tror de har sånne tilbud ganske ofte, så det går sikkert an å få tak i den gratis nå også), og da jeg begynte å lese den ble jeg helt hekta og leste den ferdig i løpet av to dager. Senere kjøpte jeg selve boken og tok notater fra den og fant også nettstedet basert på boken som også var utrolig hjelpsomt. Tror jeg enda hadde slitt med overspising om jeg ikke hadde kommet over den. Hvis du vil kan jeg sjekke om de har et lignende tilbud nå? Anonymkode: 603ad...020 Hvilken app tenker du på? Hvis jeg får navnet finner jeg det sikkert selv, men tusen takk :-) Anonymkode: 25d59...121
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #11 Skrevet 2. desember 2017 Jeg er forresten TS, har to brukere på KGAnonymkode: 25d59...121
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2017 #12 Skrevet 2. desember 2017 6 timer siden, Mass skrev: Jeg tror det ene og alene sitter i hodet. Man føler behov, men styrer med hodet. Hva trekker deg mot det usunne? Hva skjer i deg når du får slike kick og bare må fråtse i mat - altså, hvilke tanker får du? Hvilke perioder er verre enn andre? Er det noe spesielt ved de periodene? Hva legger du i usunn mat? Er det et behov for å føle deg mett og stappet? Eller nyter du hver smule? Hva liker du av sunn mat? Har du prøvd å finne oppskrifter på god og sunn mat? Hvordan har du det følelsesmessig? Spiser du for å fortrenge noe? Når du har gode perioder, hvordan er matinntaket ditt da? Spiser du regelmessig? Er du streng med deg selv? Disiplinert? Neste gang du får behov for å fråtse, så drikk et stort glass med vann først. Hva trekker deg mot det usunne? Hva skjer i deg når du får slike kick og bare må fråtse i mat - altså, hvilke tanker får du? Hvilke perioder er verre enn andre? Er det noe spesielt ved de periodene? Aner ikke hva som trekker meg mot det usunne, men får nesten følelsen av at jeg har lyst på det bare fordi det er "usunt og ulovlig". Det føles som om jeg har en skikkelig trang til å spise det, til tross for at jeg egentlig ikke alltid har lyst på det.. Jeg får det ofte i perioder der det skjer mye, hvis jeg ect. ikke henger helt med meg skolen og har veldig rotete rom. Henger egentlig veldig sammen med sistnevnte. Hva legger du i usunn mat? Er det et behov for å føle deg mett og stappet? Eller nyter du hver smule? Sjokolade, potetgull og generelt fast food. Jeg sitter ofte med en følelse av at jeg trenger å føle meg mett ja, klarer ikke helt føle på den når jeg bare spiser usunn mat. Nyter ikke hver smule, nei..:S Hva liker du av sunn mat? Har du prøvd å finne oppskrifter på god og sunn mat? Jeg er veldig glad i sunn mat faktisk. Eneste problemet mitt er at kjøkkenet mitt er en halv meter langt(studenthybel) uten arbeidsbenk eller plass til å lage noe som helst :/ Heldigvis flytter jeg snart, blir kanskje bedre da Hvordan har du det følelsesmessig? Spiser du for å fortrenge noe? Jeg er egentlig en veldig emosjonell karusell når jeg er inne i den overspisende perioden, og har det ikke bra med meg selv. Har lyst til å bare ligge i senga og ikke gjøre noen ting i flere uker.. Jeg hadde en far som var skikkelig tyranniserende, ekstremt forskjellsbehandlende og voldelig, jeg pleide å låse meg inne på rommet hele tenåringsperioden for å slippe han og bare sitte og spise potetgull faktisk. Fikk en liten aha-opplevelse her om dagen at det kanskje kan ha noe med det å gjøre, men aner ikke. Når du har gode perioder, hvordan er matinntaket ditt da? Spiser du regelmessig? Er du streng med deg selv? Disiplinert? Da bryr jeg meg ikke like mye om mat, spiser helt normalt tror jeg. Jeg var veldig streng før, men er ikke det lenger! Det er som om mat styrer følelsene mine. Når jeg er i den "overspisende perioden" har jeg det helt grusomt med meg selv, mens når jeg er i den "normale perioden" er jeg bare helt likegyldig egentlig. Med en gang jeg legger på meg eser ansiktet mitt ut og jeg føler meg forferdelig, tør nesten ikke bevege meg ut døra. Føler at selvtillitt og humør går hånd i hånd med hvor mye jeg veier.. Jeg er også veldig redd for å miste hår av å gå ned i vekt, da jeg allerede har ganske tynt hår.. Men, det hjelper vel kanskje ikke å spise usunn mat akkurat. Bruker ofte det som en unnskyldning for å overspise.. Anonymkode: 25d59...121
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå