Gå til innhold

Kanin svart rundt nesen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har akkurat fått meg en søt liten kaninbaby. Han bor inne. Det oppholder seg degus og hund i samme rom som han. Nå har jeg oppdaget at han har fått noe svart rundt neseåpningen. Hva i alle dager kan dette være? Har prøvd å google litt, men finner ingenting. Det er hardt å ta på, det ligger på begge sider rett utenfor neseåpningen hans. Kjennes og ser ut som størknet neseblod for å være ærlig. Kaninen virker i fin form ellers, men jeg har ikke hatt han så lenge.. Så jeg vet ikke. Han er ca. 9 uker gammel, løper rundt i huset og spiser/drikker som han har gjort mens han har bodd her. Det er en relativt rolig kanin da, det har han vært siden jeg fikk han. Spiser kun høy enda, ikke noe utenom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt ut som størknet snørr med støv i. Hva bruker du som underlag i dokassen? 

Anonymkode: edb30...aaf

Skrevet

anbefaler deg foresten å melde deg inn i Den store kaninboka, på Facebook :) der kan du legge ut bilder osv med spm og få mange gode råd.

• Liker 2
Skrevet

Ikke samme dyr da:fnise: Men katten min får det når hun har infeksjon i øvrige luftveier (forkjølelse ++). Trolig er det, som en annen sier, størknet snørr med støv i, men hvis du vil være på den sikre siden så ta deg en tur til dyrlegen :)

Skrevet
1 minutt siden, Brimi skrev:

Ikke samme dyr da:fnise: Men katten min får det når hun har infeksjon i øvrige luftveier (forkjølelse ++). Trolig er det, som en annen sier, størknet snørr med støv i, men hvis du vil være på den sikre siden så ta deg en tur til dyrlegen :)

Dyrlegen bør man ringe uansett føler jeg når det kommer til kanin. De blir lett syke og kan finne på å la være å spise, noe som er livsfarlig. Kaniner er eksperter på å skjule sykdom, så når man virkelig ser at en kanin er syk så kan det være for sent.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt ut som størknet snørr med støv i. Hva bruker du som underlag i dokassen? 

Bruker spon i dokassen. Så det kan være naturlig at han er litt svart rundt nesen? Skal jeg prøve å tørke det vekk med en våt q-tips?

• Liker 1
Skrevet

Det kan du gjerne, men ikke gjør noe mer hvis du ikke får bløtt det opp og det sitter fast, det kan gjøre vondt. 

Anbefaler deg å bytte til trepellets, det støver ikke. Bare husk å bløt det opp bittelitt og legg litt høy oppi slik at det ikke blir hardt for ninus å gå på :) 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Aicera skrev:

Bruker spon i dokassen. Så det kan være naturlig at han er litt svart rundt nesen? Skal jeg prøve å tørke det vekk med en våt q-tips?

Spon støver og vil gi dyret ditt luftveisinfeksjoner. Sikkert dette som ligger å størkner rundt nesen hans. Få deg trepellets i stedet!!

Anonymkode: 4faaf...917

• Liker 3
Skrevet

Kan ta litt vann på trepelletsen for at den ikke skal bli for hard å gå på.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du gjerne, men ikke gjør noe mer hvis du ikke får bløtt det opp og det sitter fast, det kan gjøre vondt. 

Anbefaler deg å bytte til trepellets, det støver ikke. Bare husk å bløt det opp bittelitt og legg litt høy oppi slik at det ikke blir hardt for ninus å gå på :) 

Tok det vekk med en fuktig qtips. Qtipsen ble brun. Det satt ganske godt, men tok det vekk forsiktig mens jeg koset med han og han viste ikke noe tegn til ubehag. Han satt nå bare der han 😂 Skal prøve trepellets! Tusen takk for tips. Får ta meg en tur på felleskjøpet etterpå. Prøver bare å bytte ut høyet i samme slengen og, selv om det er et høy med lite støv og "lange og tjukke strå". Han er litt komisk, for jeg har hengt høyet et lite stykke over dokassen hans, men han drar det bare utover i hele dokassen etter 5 minutter. Synes ikke noe om å ha høyet oppi høyden, han liker å "grave seg ned i det" og spise det høyet som ligger nederst 😂 Ser ut som han har det veldig gøy. Skal prøve forsiktig å innføre litt pellets de neste ukene.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal jeg vanne pelletsen? Det kan nå sikkert ikke være så veldig bløtt, da kan vel kaninen bli syk. Skal jeg legge det litt i vann eller? 😃 

Skrevet

Du må jo gi kaninen pellets i tillegg til høy. Anbefaler Oxbow eller Farmers.  

Anonymkode: 0a3f4...a8c

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Aicera skrev:

Tok det vekk med en fuktig qtips. Qtipsen ble brun. Det satt ganske godt, men tok det vekk forsiktig mens jeg koset med han og han viste ikke noe tegn til ubehag. Han satt nå bare der han 😂 Skal prøve trepellets! Tusen takk for tips. Får ta meg en tur på felleskjøpet etterpå. Prøver bare å bytte ut høyet i samme slengen og, selv om det er et høy med lite støv og "lange og tjukke strå". Han er litt komisk, for jeg har hengt høyet et lite stykke over dokassen hans, men han drar det bare utover i hele dokassen etter 5 minutter. Synes ikke noe om å ha høyet oppi høyden, han liker å "grave seg ned i det" og spise det høyet som ligger nederst 😂 Ser ut som han har det veldig gøy. Skal prøve forsiktig å innføre litt pellets de neste ukene.

Bli medlem av den Store kaninboka på Facebook de vil gi deg gode tips. 

Skrevet

Selv bruker jeg ganske grov flis som ikke støver. Henter rett fra saga i byen her så det er skikkelig kvalitet. 

Det er lurt å henge opp høyet selv om de vil dra det utover. Husk å ha igjen litt av det han har tisset på i båsen han tisser i, da får han en fast plass til det og blir lettere renslig. Har nå to stk på ca 12 uker som ble renslige første uka de bodde inne.

Tips er også å skaffe en venn til han, gjerne av motsatt kjønn. Kastrer minst en av de så skal du se han trives mer.

Har per dags dato 6 kaniner og stiller ofte opp som fosterhjem for flere spesielt i sommerferie tiden. Hadde 14 stk boende i sommer. 

Skrevet
1 time siden, Aicera skrev:

Hvordan skal jeg vanne pelletsen? Det kan nå sikkert ikke være så veldig bløtt, da kan vel kaninen bli syk. Skal jeg legge det litt i vann eller? 😃 

Bare så den blir litt rå, bruk en sprayflaske feks :) den skal ikke bli våt, bare litt myk. Så du må bare prøve deg frem☺️

har ei venninne med samme problem ang høyet. Hennes to kaniner roter noe innmari 😂 Best å ha høyet over dokassen ja 😛

Hvis det er Felleskjøpet du har i nærheten så kjøp i tilleg farmers pellets til ung kanin. Da skal du gi pellets ut ifra forventet voksen vekt og ikke vekten kaninen har nå.

• Liker 2
Skrevet

:fnise:

Fiiiine kaninen 

:hjerter_rundt:

Anonymkode: a8971...ce5

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Aicera skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Fiiiine kaninen 

:hjerter_rundt:

Sånn.. ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...