Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg gikk for en tid siden over til aluminiumfri deodorant, fordi jeg flasser en del under armene av vanlige deodoranter. Problemet mitt er at jeg ikke opplever at denne tar svettelukten godt nok. For øyeblikket bruker jeg Dr. Greve sin, som fås kjøpt på dagligvare, men den har altså ikke god nok effekt.

Håper noen av dere har et godt tips til en type, og hvor denne kan kjøpes :)

Anonymkode: 72774...c04

Skrevet

Det er vanskelig å finne aluminiumsfri og effektiv deodorant er min erfaring. LARoche Posay har en deo, men den synes jeg som de andre jeg har prøvd, er veldig "sticky". Den tørker ikke og tar du armene ned så henger huden sammen med en limlignende effekt. 

Anonymkode: dbe03...125

Skrevet (endret)

Jeg begynte å bruke helsedeodorant/mineralstein fra helsekostbutikk for 15 år siden og har aldri sett meg tilbake. Den varer i mange år (minst 4-5),  og er supereffektiv. Virkestoffet i denne deodoranten er potassium alum, som skal være trygt (flere deodoranter med dette stoffet har scoret høyt i trygghetstester hos Grønn Hverdag, blant annet)

Endret av September Girl
Skrevet
1 hour ago, September Girl said:

Jeg begynte å bruke helsedeodorant/mineralstein fra helsekostbutikk for 15 år siden og har aldri sett meg tilbake. Den varer i mange år (minst 4-5),  og er supereffektiv. Virkestoffet i denne deodoranten er potassium alum, som skal være trygt (flere deodoranter med dette stoffet har scoret høyt i trygghetstester hos Grønn Hverdag, blant annet)

Kanskje verdt å prøve. Hvordan er prisen? Har du ikke vært plaget av svettelukt overhodet? Og har du prøvd andre ting, med eller uten hell? :)

Skrevet
1 time siden, September Girl skrev:

Stopper denne svette litt og eller tar den bare lukt slik som andre aluminiumsfri? Hadde egentlig gitt opp på slike deos..og kan du dele hva den heter? :)

Anonymkode: d0a7b...e64

Skrevet

Vi har noen i slekten med brystkreft, og da jeg las alle artiklene om linken mellom aluminiumsklorid og brystkreft, tok jeg valget om å bytte deodorant. Jeg ble også skuffet over meg selv som ikke hadde brydd meg før, eller satt meg inn i forskningen på emnet.

Men jeg skal være ærlig å si at første uka med deodorant uten aluminium var grusom!  Jeg regelrett stinket! Det var så gale at jeg på et tidspunkt tenkte at jeg heller tar risikoen på kreft, enn dette. Følte jeg ikke kunne være sosial. Men jeg skjønte etterhvert at når jeg har smurt på hemmende giftstoffer under armhulene i flere år, så går kroppen naturligvis gjennom en prosess når disse opphører. 

Men så googlet jeg om flere hadde opplevd sterk lukt etter å slutte med aluminiumsklorid, og om det gikk over. Og heldigvis er det helt vanlig. Etter 1-2 uker gikk det over. Så nå er jeg både luktfri og slipper den økte risikoen for brystkreft. Men jeg måtte prøve en håndfull «ufarlige» deodoranter, og der er det mye rart på markedet ;) Den som gav best effekt var fra merket Schmidt’s. Tror man får kjøpt den flere plasser, men jeg kjøpte fra Iherb. Den fungerte faktisk bedre på meg enn Biotherm som jeg var avhengig av i årevis (og som er full av gift). 

Anonymkode: fa349...1ab

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje verdt å prøve. Hvordan er prisen? Har du ikke vært plaget av svettelukt overhodet? Og har du prøvd andre ting, med eller uten hell? :)

De ligger på rundt 150 kr for den store varianten, så vidt jeg husker. Er helt tørr under armene og overhodet ikke plaget med svettelukt når jeg bruker denne. Jeg droppet å ta den på en gang, og da luktet det svette etter få timer.

Brukte vanlige deodoranter fra matbutikken tidligere, de færreste var så effektive som denne.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stopper denne svette litt og eller tar den bare lukt slik som andre aluminiumsfri? Hadde egentlig gitt opp på slike deos..og kan du dele hva den heter? :)

Anonymkode: d0a7b...e64

Er helt tørr under armene og lukter ingenting når jeg bruker denne deodoranten (og jeg er en person som defintivt svetter uten deodorant). Den jeg har nå, heter "Thai deo-stift kristall deodorant". :)

Skrevet

Har testa meg gjennom et knippe deodoranter uten aluminium. Fra Dr. Greve til en laget av salt (??). Den jeg ble mest fornøyd med var en fra Dr. Schmidt's, men den beskytter ikke mot væske og etterlot gule flekker på lyse plagg. De andre funka egentlig aldri, selv om jeg ikke svetter alt for mye og brukte dem i noen uker hver. Har i grunnen gitt opp, orker ikke gå rundt og bekymre meg for om jeg kommer til å lukte godt hele dagen eller ikke, heh. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har noen i slekten med brystkreft, og da jeg las alle artiklene om linken mellom aluminiumsklorid og brystkreft, tok jeg valget om å bytte deodorant. Jeg ble også skuffet over meg selv som ikke hadde brydd meg før, eller satt meg inn i forskningen på emnet.

Synd du ikke har lest alt som tilbakeviser dette våset, da! 

Det er ingen ting som tyder på noen sammenheng mellom aluminiumssalter og brystkreft, og folk må slutte å spre slik feilaktig skremselspropaganda.

Anonymkode: a1599...c27

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 timer siden, September Girl skrev:

På norsk heter dette kaliumaluminiumsulfat (alun). Det framstilles ved en reaksjon mellom svovelsyre og bauksitt (et aluminiumsmineral), og blir ellers brukt til garving av lær, farging av tekstiler og konservering av treverk.

Er ikke helt sikker på at det er så fantastisk mye verre med aluminiumklorhydrat, egentlig... 

Anonymkode: a1599...c27

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, September Girl said:

De ligger på rundt 150 kr for den store varianten, så vidt jeg husker. Er helt tørr under armene og overhodet ikke plaget med svettelukt når jeg bruker denne. Jeg droppet å ta den på en gang, og da luktet det svette etter få timer.

Brukte vanlige deodoranter fra matbutikken tidligere, de færreste var så effektive som denne.

Da skal jeg nok gi det et forsøk! Opplever du flekker på klærne, forresten?

8 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg skal være ærlig å si at første uka med deodorant uten aluminium var grusom!  Jeg regelrett stinket! Det var så gale at jeg på et tidspunkt tenkte at jeg heller tar risikoen på kreft, enn dette. Følte jeg ikke kunne være sosial. Men jeg skjønte etterhvert at når jeg har smurt på hemmende giftstoffer under armhulene i flere år, så går kroppen naturligvis gjennom en prosess når disse opphører. 

Men så googlet jeg om flere hadde opplevd sterk lukt etter å slutte med aluminiumsklorid, og om det gikk over. Og heldigvis er det helt vanlig. Etter 1-2 uker gikk det over. Så nå er jeg både luktfri og slipper den økte risikoen for brystkreft. Men jeg måtte prøve en håndfull «ufarlige» deodoranter, og der er det mye rart på markedet ;) Den som gav best effekt var fra merket Schmidt’s. Tror man får kjøpt den flere plasser, men jeg kjøpte fra Iherb. Den fungerte faktisk bedre på meg enn Biotherm som jeg var avhengig av i årevis (og som er full av gift). 

Jeg har brukt deodorant uten aluminium i noen måneder, så problemet er definitivt ikke tilvenningen. Uansett må jeg prøve meg gjennom et par typer til før jeg gir opp, tenker jeg.

Skrevet
23 minutter siden, Audrey Hepburn said:

Har testa meg gjennom et knippe deodoranter uten aluminium. Fra Dr. Greve til en laget av salt (??). Den jeg ble mest fornøyd med var en fra Dr. Schmidt's, men den beskytter ikke mot væske og etterlot gule flekker på lyse plagg. De andre funka egentlig aldri, selv om jeg ikke svetter alt for mye og brukte dem i noen uker hver. Har i grunnen gitt opp, orker ikke gå rundt og bekymre meg for om jeg kommer til å lukte godt hele dagen eller ikke, heh. 

Nei, det er ikke verdt det om jeg ikke får effekt. Men jeg flasser såpass mye at det er ganske plagsomt, så det er verdt å prøve seg fram litt, tenker jeg :)

Skrevet

Har prøvd en fra body shop, dr. greves, en fra nivea og noen jeg bestilte på Ihelb.  Lukter svette etter få timer med alle sammen.  Tåler ikke aluminuomklorid i vanlig roll on, men kan bruke stick fra f.eks Dove, de har et lignende stoff men ikke helt likt.  Problemet er at de har sluttet å føre stickdeo de fleste steder, de har Sterilan sin på Coop. Eller så har jeg bestilt dove sine på Ebay...

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal jeg nok gi det et forsøk! Opplever du flekker på klærne, forresten?

Jeg har brukt deodorant uten aluminium i noen måneder, så problemet er definitivt ikke tilvenningen. Uansett må jeg prøve meg gjennom et par typer til før jeg gir opp, tenker jeg.

Nei, ingen flekker på klærne. Det er en slags stein som man fukter lett under vann og påfører under armene. Det tørker med en gang og avgir ingen film eller kliss på huden.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Crystal. Kjøper fra iherb. 

Anonymkode: f4a0d...fcf

Skrevet

Liker best rudolph acai roll on deo🙂 den lukter godt, men mildt og funker alltid! Men ganske stiv pris.. 

En annen favoritt er urtekram nordic birch. Lukter rent. Ikke like effektiv, men duger stort sett.

Til daglig bruker jeg dermica sin siden den er så lett å få tak i. Funker ok.

Jeg har også prøvd nivea og dr greve sin, men de måtte jeg kaste. De funka ikke!

Anonymkode: f9d73...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...