Gå til innhold

Krybbevandring i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått informasjon fra barnehagen om at de skal på krybbevandring i kirka i desember, og at foreldre som ikke ønsker at barn deltar må gi beskjed. 

Vi er begge ateister, men synes det er helt greit at barna får kjennskap til kristendommen. Jeg kjenner derimot at jeg steiler litt dersom dette er et forkynnende arrangement, idet jeg ikke ønsker at kristendommen skal presenteres som en sannhet for påvirkelige barnesinn. 

Er det noen som har vært med på dette og vet hva det er, eller som har noen tanker eller råd? 

Anonymkode: f67e1...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vokst opp med kristne besteforeldre og foreldre som heldigvis ikke har pushet i hverken den ene eller den andre retningen. Når jeg var liten var turene i kirken med barnehagen og skolen noe av det koseligste jeg viste. Vi gjorde noe annet, sang fine sanger og tilbragte tid sammen. Allerede som liten var jeg tydelig på at dette bare var historier. Jeg er ateist den dag i dag. Send barnet ditt på krybbevandring. Det er en hyggelig hendelse.

• Liker 17
Skrevet

Det kommer vel litt an på presten hvor forkynnende det blir, men de fleste samlinger jeg har vært på blir det sunget (kristne) julesanger og så fortelles det om det underet som skjedde da Jesus ble født. Et besøk i kirka rundt juletider vil nok ikke gjøre barnet ditt gladkristen, så send avgårde. Det vi gjør her hjemme er å fortelle barna alle de andre flotte eventyrene om skapelser og jesusfigurer i de andre religionene. Det er jo en hel haug, og vi vil at barna skal kjenne til mangfoldet. Selv er vi ikke troende. 

• Liker 7
Skrevet

Nei altså, jeg var med på alle kirkearrangement fra jeg gikk i barnehagen til jeg gikk ut av ungdomsskolen. Og selv om begge foreldrene mine er kristne, er jeg agnostiker. Uansett hvor forkynnende det kan være, så er man ikke så påvirkelig at man tar det som en sannhet uansett.

Anonymkode: ff990...654

• Liker 6
Skrevet (endret)

...

Endret av Tillie
Feil tråd
Skrevet

Tror du ungene dine blir hjernevaska av et slik arrangement? At alt det du lærer dem forsvinner i det de ser Jesusbarnet i krybba?

Anonymkode: 7574a...a1c

• Liker 6
Skrevet

Ped leder her, vært med på det maange ganger. Ingen forkynning, en del av barns religionslære.

Anonymkode: 0e2a1...5e1

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen skal ikke forkynne, men på hvilken måte er dette forkynnende?

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått informasjon fra barnehagen om at de skal på krybbevandring i kirka i desember, og at foreldre som ikke ønsker at barn deltar må gi beskjed. 

Vi er begge ateister, men synes det er helt greit at barna får kjennskap til kristendommen. Jeg kjenner derimot at jeg steiler litt dersom dette er et forkynnende arrangement, idet jeg ikke ønsker at kristendommen skal presenteres som en sannhet for påvirkelige barnesinn. 

Er det noen som har vært med på dette og vet hva det er, eller som har noen tanker eller råd? 

Før du kommer med tråd her så bør du sette deg inn i hva krybbevandringen innebærer av både handling og ord. Når du ikke formidler dette viktige poenget til oss så kan vi ikke ta stilling til om dette er forkynnende arrangement eller ikke. 

Uansett hvis ditt barn ikke skal være med, hva oppnår du da på barnets vegne? Jo, at barnet blir stående utenfor felleskapet de som går får. Hva er verst? 

Anonymkode: 55c2e...d21

• Liker 3
Skrevet

Min sønn deltar av og til i såkalte gladkristne arrangementer. Vi som foreldre har da ansvar for å lære ham at det handler om tro, ikke sannheter. Sannhet for dem som tror. Det blir din oppgave som forelder også.
Krybbevandring og skoelgudstjenester er jeg helt for, det er ikke bare fordi vi er et såkalt kristent land (dog noe sekulært), men fordi det har med tradisjonsformidling og kulturkompetanse.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har selv vokst opp som ateist men hele veien deltatt i f.eks julegudstjenester osv i forb med bhg og skole, fordi jeg alltid har syntes det har vært koslig. Like mye ateist i dag, så jeg tror nok at den "oppdragelsen" får man i hovedsak hjemmefra, ikke fra et og annet forkynnende arrangement i løpet av året. Hadde vært sur om jeg ble nektet å delta på det som vennene mine gikk på tror jeg, så den sosiale biten var nok betydelig viktigere enn at det faktisk var en gudstjeneste vi var på. Så jeg ville ikke vært bekymret for at en krybbevandring skal "omvende" barnet ditt og latt det delta sammen med de andre :) Fin arena for å lære om kristendom også. Husker forresten at jeg iaf i skolealder aldri var med på å si "fader vår" i kirka selv om de fleste andre gjorde det. Var veldig klar over at jeg ikke var kristen allerede da. 

Skrevet

På mitt hjemsted har en av menighetene to populære arrangement for barnehagene: krybbevandring og påskespill. Jeg har både venner med barn i barnehagene her og et par venninner som jobber i barnehager, og har kun fått positive tilbakemeldinger. Ene moren uttalte tom at dette var noe voksne også burde være så heldige å få oppleve. Ikke forkynnende, men bare to flotte arrangement som viser historie samtidig som det er underholdende og inkluderende for barna (det ene arrangementet innebærer at barna får delta) 

Mao langt fra en messende prest under skolegudstjenesten som jeg vokste opp med. 

Anonymkode: 7661a...3fa

• Liker 1
Skrevet

Vi lar ikke barnet delta på sånne aktiviteter. Jeg synes det er en uting av barnehage og skoler å arrangere slike ting, og vil derfor ikke støtte oppunder det på noen som helst måte. Religion er noe man kan drive med på fritiden. Greit at man skal lære om religion, men ikke på en deltagende måte. 

Heldigvis er det såpass mange andre som også unndrar ungene sine, så våre blir ikke De Sære som ikke er med. Det er alltid mange andre som også ikke deltar. 

Anonymkode: e4964...891

• Liker 3
Skrevet

Vi har påskevandring og krybbevandring. Det er ikke forkynnende men en fin opplevelse for barna. Alle barna bruker å delta hos oss uansett religion.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi lar ikke barnet delta på sånne aktiviteter. Jeg synes det er en uting av barnehage og skoler å arrangere slike ting, og vil derfor ikke støtte oppunder det på noen som helst måte. Religion er noe man kan drive med på fritiden. Greit at man skal lære om religion, men ikke på en deltagende måte. 

Heldigvis er det såpass mange andre som også unndrar ungene sine, så våre blir ikke De Sære som ikke er med. Det er alltid mange andre som også ikke deltar. 

Anonymkode: e4964...891

Enig.:

Anonymkode: 64287...ef2

Skrevet

Jeg er ateist og ble født slik, har aldri hatt en tro. Jeg har vært med på alt "kristent" gjennom skole og gikk på bedehus og kristent kor som barn, er nok et håpløst tilfelle jeg...:fnise: Men sender gutten min med på alt som skjer fordi det er mer kultur enn religion for meg. Dette prater vi jo en del om hjemme og da vi har omgangsvenner som er veeeldig kristne og jeg og sønnen min har pratet mye om Jesus og Julenissen. For jeg sier det som det er at Bibelen og kristendommen er like sant som eventyret om julenissen. Men at noen tror at det er ekte og det skal vi respektere, enkelt og greit. Det er jo mye kjekt for barna på disse samlingene.

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde dypt personlig kristen lærer da jeg gikk på barneskolen. Hun forkynte. I tillegg var jeg selvfølgelig med på alt i kirken osv i regi av skolen. Dette er så lenge siden at det var VELDIG få som ikke var med. Jeg er ateist i dag, men har respekt for dem som tror så lenge de respekterer at jeg ikke gjør det.

Datteren min er med på alt religiøst i regi av skolen. Ellers er hun vel kun i kirken i forbindelse med barnedåp, bryllup og begravelser.... Hun er bare 12, så hva hun ender med vet jeg ikke. Men hun har mange venninner med foreldre fra andre religioner, så hun får nok innblikk i en del forskjellig.

Jeg tror det skal noe til å bli troende av et sånt arrangement i barnehagealder... Regner med at dere allerede har hatt flere samtaler av typen "den tror på den guden, den tror på den andre guden og den tredje tror ikke på noenting"...

• Liker 2
Skrevet

Hvordan begrunner barnehagen at det skal være en del av barnehagens aktivitet? Hører ikke til barnehagens oppgaver i det hele tatt. Ingen barnehage skal ha aktiviteter du skal være nødt til å be deg fritatt fra i 2017 ! 

• Liker 1
Skrevet

Barna kan vel få være med selv om dere ikke er kristne..? De fleste i dag er jo tross alt ikke kristne. Men det avhenger vel fra sted til sted om de er forkynnende. Men hva så om de er det? Kanskje barna dine blir kristne en gang, og at det er troen som passer for dem. Mest sannsynlig ser de bare på det som noe koselig, og tenker ikke mye over Gud og Jesus.

• Liker 1
Skrevet
På 29.11.2017 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Om de er for små for å skjønne nå, så vil de uansett bli opplært til å tro på kristendommen når de skal på skolen. Vi er begge ateister. Men da barna begunte på skolen så kom de hjem en dag og sa de tror på gud. Herregud hvor sinna jeg ble. De putter slike ting inn i hidet til barna. Det er en grunn til at de begynner med det i så tidlig alder.

Så vær forsiktig ts.

Anonymkode: 09b83...551

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...