AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Hei, Det er mitt første innlegg her på forum og er ikke sikker hvordan jeg skal begynne. Så. Jeg er fra Polen og har bodd i Norge i noen år, har jobbet nå i nesten 4 år med administrasjon og regnskap på et lite kontor. Og nå kommer det en følelse at tida er inne til å gå videre i livet og åpne ny kapitel, både jobbmessig og i privatliv. Så går jeg nå rundt og grubler hva jeg skal gjøre videre. For det første, har jeg kjempelyst å flytte fra Bergen til Oslo. Det er ikke et must, men hadde vært fint siden det virker at denne byen passer meg bedre og jeg føler at jeg må bytte miljø og få nye impulser i mitt privatliv. Har noen erfaringer med å søke jobb mens man bo i en annen by? Er det noe sjanse til å lykkes når man ikke er helt topp ettertraktet proffesjonell? (jeg vet jeg kanskje har mindre sjanse enn nordmenn uansett) For det andre, jeg har nettopp kommet på en idee at kanskje jeg kunne ta noen videreutdanning. Jeg har tatt fagskoleutdanning innen regnskap, vært på et par dagskurs innen faget, men det føles at jeg vil noe mer. Så kom jeg innom årsstudium i økonomi og ledelse på Høgskolen i Oslo i Akershus. Teoretisk sett, virker det interessant, siden jeg ville da flytttet til Oslo og kunne lære noe nytt. Tenkte at kanskje hadde vært til fordel at jeg har erfaring innen regnskap allerede, så kunne jeg finne noe ved siden av studiene. Jeg er også ikke helt sikker om jeg vil bruke hele livet på å jobbe med regnskap, det er sikkert det tryggeste valget men jeg føler ikke det er nettopp det. Og det studiet har varierte kurs, så kunne brukes til andre jobber. Men vil ikke være overoptimistisk siden ting aldri går så lett som planlagt. Det andre alternativet er å søke jobb i et regnskapsbyrå i Oslo. (men det virker litt out of my reach) Men det er bare tilfeldige vurderinger som går rundt mitt hodet. Sånt det er når man søker sin vei.:) Så til å oppsummere dette: har dere noen ideer hva man kan gjøre i sånn situasjon ? Hilsen Anonymkode: 918ec...b6f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 Kommer litt an på din alder. Er du ung ville jeg satset på full utdanning. Er du eldre kan årsstudium innen noe du allerede har opparbeidet deg litt erfaring i være et bedre valg. Anonymkode: 85985...d92
No_name1 Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Hei, takk for svar. Jeg er 29 år så det faller litt innimellom ung og voksen;)
Sandie Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Siden du har jobberfaring fra før ville jeg kanskje startet med et årsstudium,og deretter søkt meg inn på 2.året av en bachelorgrad i Økonomi og administrasjon dersom jeg ikke fikk de jobbene jeg ville ha. Du trenger ikke nødvendigvis jobbe med regnskap med en slik bachelor. Men Jeg tenker at du uansett ikke har noe å tape på et årsstudium.Å søke jobb i Oslo mens du bor i Bergen tror jeg går fint.Ved eventuelle jobbintervju er det jo bare en dagstur unna (med fly) og telefon/Skype intervjuer er vel også vanlig. Du skriver forresten utrolig bra norsk for å ha bodd i Norge i bare noen år.Lykke til
No_name1 Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Takk Sandie :-) Det var oppmuntrende. til å være ærlig jeg vil helst få meg jobb i Oslo og kanskje studere noe ved siden, nettbasert eller noe, årsstudium på dagtid kom til hodet bare igår eller forgårs. Littskummelt å havne på stundetbudsjett igjen , så må tenke meg nøye på dette, men det er et alternativ, spørs om HiOA er en bra skole når det gjelder øk-adm ? Sikkert kan ikke regnes på samme linje med NHH eller høgskolen i Trondheim. BI er ikke et alternativ til meg siden det koster aaaaltformye. Eterhvert mye kommer an på hvor mye lykke man har etterpå og om man havner på rett sted til rett tid. Men når det gjelder å søke jobb mens jeg bor utenfor Oslo, hvordan man gjør dette ? Må man skrive i søknaden at jeg bor utenfor, men er villig til å flytte (de skal jo se adressen likevel, at den er i Bergen, det å bruke adresse til venner ser jeg ingen vits i siden jeg ikke klarer å dra på intervju imorgen uansett). Er de litt fleksible med hvordan å organisere / tilpasse måten å intervjuere og tiden ? Eller man som kandidat må tilpasse seg helt? Jeg har hatt noen jobber her allerede, men det var annerledes siden jeg var i byen og jobbet ikke hver eneste dag. Også...(vet det er et dumt sprsmål)... men er det vanlig her i Norge å ta fri på kort varsel? Jeg har nesten ingen fravær fra jobben utenfor avtalt ferie, har brukt egenmeldig kansje to ganger. Jaja, men hvis man får en sjanse så må man finne på noe. Jeg har tenkt meg å ta en tur dit og besøke noen arbeidsplasser som kunne være interessante men av min erfaring her, kaster de meg ut i resepsjonen eller sier at jeg må bare levere CV og de skal ta kontakt. Kanskje lurt å ta kontakt med dem først for å ikke bruke krefter in vain Så nå tenker jeg høyt litt igjen, men takk for alle forslag :-)
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #6 Skrevet 1. desember 2017 Jeg har tatt bachelor i økonomi og administrasjon på HiOA. Jeg var stort sett fornøyd. Lærerne veksler mellom å være middelmådige til ganske bra og fagene det samme. Og nå er jo HiOA på vei til å bli universitet også! Vil anbefale den hvis du flytter til Oslo. Anonymkode: 52493...4bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå