Gå til innhold

Hva gjør man når man har barn som ikke sover på natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke flere netter uten nok søvn fordi jeg har ett barn som står opp hele tiden og tror det er morgen selv om han kan klokken og har soveklokke som gir beskjed når det er morgen. 

Jeg klarer ikke å gjøre jobben min på jobb skikkelig lenger og føler meg syk når kveldene kommer. 

Anonymkode: cc52f...a2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med han er ganske stor siden han kan klokka. Er han mye på skjerm på kvelden? 

Anonymkode: 8de30...ec8

Gjest Ørnefaren
Skrevet

Hjelper det å sove på samme rom? 

Skrevet

Ta en feriedag og send barnet i barnehagen, så du får sove ut eller slappet av.

Anonymkode: f7616...1a6

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Litt mer info? Hvor gammel er barnet? Det kan lære seg at det i det minste ikke får lov å vekke resten av huset selv om det er våkent. Det må være på rommet sitt og lese eller whatever.

Skrevet

Jeg legger meg samtidig med barna. Det hjelper så jeg holder hodet over vann. 

Anonymkode: ef26b...6a8

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med han er ganske stor siden han kan klokka. Er han mye på skjerm på kvelden? 

Han er autist så elsker skjermer. Det er på vinteren det er størst problem fordi det er mørkt når han legger seg og når han får stå opp. 

Skrevet
6 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Litt mer info? Hvor gammel er barnet? Det kan lære seg at det i det minste ikke får lov å vekke resten av huset selv om det er våkent. Det må være på rommet sitt og lese eller whatever.

Han er 8 år. Han vekker ingen, men vi har f.eks gjemt all tilgang til skjermer når vi legger oss for ellers kan han sitte klokken 2 på natten å se tv fordi han trodde det var morgen. Vi har sagt det ikke er lov å stå opp før 06.00 og klokken er stilt inn på 06.30. Står han opp for tidelig kan han bli ett mareritt på skolen. 

Skrevet
14 minutter siden, Ørnefaren skrev:

Hjelper det å sove på samme rom? 

Det hjelper når jeg står opp og legger meg i hans seng,  men jeg sover fryktelig dårlig da. 

Gjest Ørnefaren
Skrevet

Hva med madrass på gulvet ved siden av din seng ? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er autist så elsker skjermer. Det er på vinteren det er størst problem fordi det er mørkt når han legger seg og når han får stå opp. 

Dere må begynne å slå av skjermer et par timer før leggetid, skjermer ødelegger søvnkvaliteten

• Liker 8
Skrevet

AV m skjermer...AV. lenge før leggetid... gjem de.. og legg en madrass på gulvet ved siden av han noen netter så kommer han kanskje inn i rytmen om du sier at det fremdeles er natt om han våkner.og kan legge seg igjen. Og en ting til, mange barn med autisme sliter med søvnproblemer. Kanskje du skulle snakket med legen?fått tips til hva du kan gjøre?som passer barn med autisme. Lykke til. :)

Anonymkode: ebcd2...f58

• Liker 4
Skrevet

Ditto anon over.  Snakk med legen - det er mulig at Melatonin kan fungere for han.  Men uansett hvor mye han ELSKER alt av skjermer er det ekstremt viktig at dere slår den av 1-2 timer før han skal sove.  

Anonymkode: 472ed...954

• Liker 3
Skrevet

Gå til legen for å få råd. Personer med autisme har svært ofte søvnproblemer. Det er viktig med strenge og faste kveldsrutiner, ingen skjermer (Lese bok eller høre på lydbok er mye bedre), gi en fast tid der han skal være på rommet (vær der med ham hvis han trenger det) og spør lege om det er nødvendig med melatonin (det er ikke usannsynlig). 

Anonymkode: ee640...ecb

• Liker 4
Skrevet

Kutt skjermer! Lys fra skjermer HEMMER melatoninproduksjon i hjernen, det er derfor de holder oss våkne. Så om barn med autisme generelt kan ha problemer med melatonin så er jo skjermbruk et siste han trenger. Og ja, uansett hvor mye han elsker skjermer så har dere som foreldre ansvar for å ta godt vare på han og bidra til at han får søvnen han trenger (merk: jeg er mindre opptatt av om dere får den dere trenger, selv om innlegget er vinklet som at det er du som er trøtt og sliten... hva med han??).

Prøv å kutte skjermbruk minst 2 timer før leggetid (kanskje mer mtp diagnosen) over en periode før dere evt vurderer medisinering. Å være mye ute i dagslys på dagtid bidrar til riktig melatoninproduksjon kveld/natt, så ha også fokus på at han bør være mye ute ila dagen, så mye det lar seg gjøre, spesielt vinterstid da dagslyset er begrenset. Å sitte inne med en skjerm er en utfordring også ifht til dette.... Snakk evt med skolen og få hjelp til at han kommer seg ut i alle friminutter, kanskje kan få en pult ved et vindu (eller kan barn også så slike dagslyslamper som vi voksne får på kontoret??) slik at han får mest mulig dagslys. Prøv de naturlige løsningene før medisinen tenker jeg :) 

Anonymkode: 4dcc6...f6a

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere installert f.lux på den pcen/ mobilen som han bruker? Det hvite lyset fra skjermer kan forårsake at man ikke får sove tidlig nok. f.lux lager et varmt lys på skjermen, og da får man ikke den uheldige virkningen fra skjermen.https://en.wikipedia.org/wiki/F.lux

Anonymkode: 3e040...2d5

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ditto anon over.  Snakk med legen - det er mulig at Melatonin kan fungere for han.  Men uansett hvor mye han ELSKER alt av skjermer er det ekstremt viktig at dere slår den av 1-2 timer før han skal sove.  

Anonymkode: 472ed...954

Med f.lux innstallert, er det ikke   noe problem å bruke skjerm helt til man skal sove. Se under

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere installert f.lux på den pcen/ mobilen som han bruker? Det hvite lyset fra skjermer kan forårsake at man ikke får sove tidlig nok. f.lux lager et varmt lys på skjermen, og da får man ikke den uheldige virkningen fra skjermen.https://en.wikipedia.org/wiki/F.lux

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke på skjerm etter 18.00, kan skje, men det er ikke en del av rutinen. Kvelds, lesing av lekser, tannpuss innen 19.00 og så lese. Lys av senest 20.00. 

Men takk for naturlige tips. Skal snakke med lærer 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med f.lux innstallert, er det ikke   noe problem å bruke skjerm helt til man skal sove. Se under

Takk for tips. Kommer nok godt med når han blir eldre, men kan like greit fikse det allerede nå

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt skjermer! Lys fra skjermer HEMMER melatoninproduksjon i hjernen, det er derfor de holder oss våkne. Så om barn med autisme generelt kan ha problemer med melatonin så er jo skjermbruk et siste han trenger. Og ja, uansett hvor mye han elsker skjermer så har dere som foreldre ansvar for å ta godt vare på han og bidra til at han får søvnen han trenger (merk: jeg er mindre opptatt av om dere får den dere trenger, selv om innlegget er vinklet som at det er du som er trøtt og sliten... hva med han??).

Prøv å kutte skjermbruk minst 2 timer før leggetid (kanskje mer mtp diagnosen) over en periode før dere evt vurderer medisinering. Å være mye ute i dagslys på dagtid bidrar til riktig melatoninproduksjon kveld/natt, så ha også fokus på at han bør være mye ute ila dagen, så mye det lar seg gjøre, spesielt vinterstid da dagslyset er begrenset. Å sitte inne med en skjerm er en utfordring også ifht til dette.... Snakk evt med skolen og få hjelp til at han kommer seg ut i alle friminutter, kanskje kan få en pult ved et vindu (eller kan barn også så slike dagslyslamper som vi voksne får på kontoret??) slik at han får mest mulig dagslys. Prøv de naturlige løsningene før medisinen tenker jeg :) 

Anonymkode: 4dcc6...f6a

Takk for tips om lys

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...