Stina234 Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Burde vi lytte mer til de eldre? Livserfaring og visdom som kun et langt liv kan gi blir ikke satt pris på. Går for my tapt fordi vi alle er travelt opptatt med vår egen lille verden? 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 At man er gammel betyr ikke at man har visdom eller kunnskap. At man har mye erfaring betyr ikke at man har god erfaring. Anonymkode: 82376...d7b 11
Stina234 Skrevet 29. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At man er gammel betyr ikke at man har visdom eller kunnskap. At man har mye erfaring betyr ikke at man har god erfaring. Anonymkode: 82376...d7b Det må være dagens mest meningsløse kommentar 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 Ja. Folk bryr seg som regel ikke en dritt om eldre mennesker. De synes de er kjedelige og stiller få spørsmål. Unge moderne mennesker er ikke det smarteste i verden. Anonymkode: ec0fc...166 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Jobber med eldreomsorg, og elsker å høre om hvordan livene deres har vært. Noen ganger lærer de noe også, som f.eks at ikke alle har vært gode foreldre og at det også kan være en grunn til at enkelte eldre sitter ensom og alene. I motsetning til hva de tror, at barna er egoister uten tid til gamle foreldre. Men ja, morro og høre om oppveksten deres på 20-30 tallet, i bygd og by Anonymkode: 51b25...352 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 Nei, de har svært lite å komme med i vår hypermoderne verden. Men de har gode historier fra juratiden, da:-) Anonymkode: 2564d...9da 1
WubWub Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 Nja , ikke helt enig. Vi har kommet mye lenger enn de bakstreverske holdningene man hadde før i tiden. 2
Atea Skrevet 30. november 2017 #8 Skrevet 30. november 2017 22 hours ago, WubWub said: Nja , ikke helt enig. Vi har kommet mye lenger enn de bakstreverske holdningene man hadde før i tiden. ? Nja, hva sikter du til? Det er mye i dag som har gått bakover mener jeg. 2
WubWub Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, Atea skrev: ? Nja, hva sikter du til? Det er mye i dag som har gått bakover mener jeg. Sikter til barneoppdragelse, kvinnesyn, syn på homofile og lesbiske, rigide religiøse tvangstrøyer, lobotomerisering av psykisk syke, tvangssterilisering av tatere og listen fortsetter i det uendelige. Humanetiske verdier har ikke gått bakover. I alle dager , så drøyt. 5
Atea Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 1 minutt siden, WubWub said: Sikter til barneoppdragelse, kvinnesyn, syn på homofile og lesbiske, rigide religiøse tvangstrøyer, lobotomerisering av psykisk syke, tvangssterilisering av tatere og listen fortsetter i det uendelige. Humanetiske verdier har ikke gått bakover. I alle dager , så drøyt. Enig med det du sier, men det er mye som går bakover, tenker på overfiske, miljøet, kjøpepress, våpenindustrien. Osv.
WubWub Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 1 minutt siden, Atea skrev: Enig med det du sier, men det er mye som går bakover, tenker på overfiske, miljøet, kjøpepress, våpenindustrien. Osv. I forhold til trådens tema ; Hvordan skal den eldre gardes livserfaring bidra til mindre overfiske, motstand mot våpenindustrien og overfiske? Jeg ser ikke helt korrelasjonen med det du sier og trådens emne. De eldre er vel ikke bedre rustet til å diskutere miljøpolitikk enn den yngre garde? Faktisk tipper jeg det motsatte er tilfelle - at de unge har satt seg mer inn i miljø og klima enn de eldre. Jeg besøkte min bestefar ofte på et eldresenter og det var ikke akkurat bærekraftig og fornybar energi som var det hete emnet blant oldisene. Har derimot ofte hørte unge mennesker diskutere emnet 4
Atea Skrevet 1. desember 2017 #12 Skrevet 1. desember 2017 11 hours ago, WubWub said: I forhold til trådens tema ; Hvordan skal den eldre gardes livserfaring bidra til mindre overfiske, motstand mot våpenindustrien og overfiske? Jeg ser ikke helt korrelasjonen med det du sier og trådens emne. De eldre er vel ikke bedre rustet til å diskutere miljøpolitikk enn den yngre garde? Faktisk tipper jeg det motsatte er tilfelle - at de unge har satt seg mer inn i miljø og klima enn de eldre. Jeg besøkte min bestefar ofte på et eldresenter og det var ikke akkurat bærekraftig og fornybar energi som var det hete emnet blant oldisene. Har derimot ofte hørte unge mennesker diskutere emnet Nei, de fleste eldre kan ikke bidra med stort når det kommer til dagens verden, men det de fleste har er bred erfaring når det gjelder å utnytte naturen uten å ødelegge den. De levde ofte under enkle forhold, noe vi ikke kan sammenligne oss med i dag. De kunne livberge seg uten å gå på butikken. Det er mye som går tapt når den eldste generasjonen går bort. Kunnskap vi ikke får tilbake i en fei, kanskje aldri. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #13 Skrevet 1. desember 2017 Det er jo så mye nytt i hverdagen nå som disse på 80 ikke har kunnskap om da. Diskuterte nettopp oppdragelse med samboers bestemor, hun er 81 og mente sterkt at barn trengte et klapp i ny og ne når de gjorde noe galt. I hennes øyne var det ikke vold med et klapp på rompa eller over hendene. Hvis jeg tar til meg hennes kunnskap rundt dette (ja hun har oppdratt tre barn som ble fine voksne) så kan jeg jo bli meldt til barnevernet fordi dagens regler er annerledes. Så nei, jeg trenger ikke tenke at jeg tar de gamles erfaring er forgitt. Anonymkode: 09365...6d9
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. desember 2017 #14 Skrevet 1. desember 2017 Tja, de har jo ikke akkurat så mye kunnskap om dagens samfunn, de klarer ikke å sette seg inn i alt det nye og moderne og har vanskelig med å innse at verden går videre, at ting ikke lengre er som da de var unge.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #15 Skrevet 1. desember 2017 Diskuterte barneoppdragelse med min bestemor noen ganger før hun døde; det var ifølge henne helt ok å la spedbarn ligge alene hjemme i timevis, viktig å ikke gi spedbarn for mye oppmerksomhet, og de har godt av å gråte. Neitakk, tror ikke jeg tar til meg noe av visdommen hennes. Anonymkode: aff49...a00
WubWub Skrevet 1. desember 2017 #16 Skrevet 1. desember 2017 5 minutter siden, Atea skrev: Nei, de fleste eldre kan ikke bidra med stort når det kommer til dagens verden, men det de fleste har er bred erfaring når det gjelder å utnytte naturen uten å ødelegge den. De levde ofte under enkle forhold, noe vi ikke kan sammenligne oss med i dag. De kunne livberge seg uten å gå på butikken. Det er mye som går tapt når den eldste generasjonen går bort. Kunnskap vi ikke får tilbake i en fei, kanskje aldri. Ganske sikker på at unge nyutdannede sitter på mye mer relevant og dagsaktuell spisskompetanse rundt klimautslipp, vannkraft og industri enn de som sitter på gamlehjemmet og ikke holder seg oppdatert på disse fagområdene. En får mer av å spørre en ung forsker om vannteknologi f.eks. Dagens industri er utviklet seg siden den eldre garden jobbet med dette så deres erfaring rundt "bevaring av naturen" er nok "noe" utdatert. Ny tid, nye utfordringer, nye problemer, nye løsninger. 1
stan Skrevet 1. desember 2017 #17 Skrevet 1. desember 2017 Husk at gamlinger har gjort alt. Gamlingene har vært på månen. Gamlingen oppfant datamaskina. Gamlingene gav oss all den beste musikken. Gamlingene startet kriger, kjempet i dem, overlevde og avsluttet dem. Gamlingene vant i olympiaden, kjørte jagerfly og snakker fremmede språk flytende. Vi står på skuldrene til giganter, kjemper, gamlingene. Og så synes vi at vi er så mye høyere opp enn dem? Det er ungdommens dårskap 11
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #18 Skrevet 1. desember 2017 Er så glad i eldre mennesker jeg, da. Elsker å høre besteforeldrene mine fortelle ting, og om de gir meg et råd så gjør jeg stort sett rett i å følge det rådet. Det hender jeg blir stoppet på gata eller på butikken av folk som er rundt 80 og oppover, og jeg har hatt mange gode samtaler på den måten Jobbet også som driftsassistent på sykehjem, og da det var dødtid hjalp jeg gjerne beboerene med ulike ting, eller slo av en samtale med dem. Hva så om de ikke kan løse global oppvarming, overfiske og redde regngskogen? Det kan da ikke dere heller. Anonymkode: c3657...2b9 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #19 Skrevet 1. desember 2017 5 timer siden, stan skrev: Husk at gamlinger har gjort alt. Gamlingene har vært på månen. Gamlingen oppfant datamaskina. Gamlingene gav oss all den beste musikken. Gamlingene startet kriger, kjempet i dem, overlevde og avsluttet dem. Gamlingene vant i olympiaden, kjørte jagerfly og snakker fremmede språk flytende. Vi står på skuldrene til giganter, kjemper, gamlingene. Og så synes vi at vi er så mye høyere opp enn dem? Det er ungdommens dårskap Nåja, det er litt mer nyansert enn det Det er klart at man kan plukke opp en del visdom og livserfaring fra en del eldre mennesker (men slett ikke alle, finnes mange dårlige og lite moralske mennesker blant de eldre generasjonene også, på lik linje med de som er yngre). Men når det kommer til kunnskap rundt dagsaktuelle temaer og f. eks. teknologi, så er det svært mange eldre som ikke behersker dette. Og det handler ofte ikke om evne, men om vilje. Selvfølgelig har du noen eldre som også har interesse nok til å holde seg oppdatert, som benytter moderne mobiltelefoner, som sågar blogger og bruker ny teknologi og kunnskap, men min erfaring er at de færreste har interesse nok til å lære seg dette. Det handler igjen om motivasjon, når man er pensjonert for lengst og kanskje lever et greit liv de siste relativt aktive årene av sitt liv, så er jo behovet for å lære seg noe nytt strengt tatt ikke tilstede. Det samme kan man se hvis man diskuterer temaer som barneoppdragelse eller andre alltid aktuelle temaer, som noen er inne på her. Mye av den rene kunnskapen som de eldre satt på var på mange måter godt ment, men litt for ofte lite forankret i forskning og empiri. Mange av gamlingene du snakker om der, er nok ikke representative for den "jevne gamling" blant de eldste. De som oppfant moderne datateknologi, dro til månen og de beste musikerne var noen håndfuller mennesker i det store og hele. Blir litt som om jeg skulle sammenlignet en vilkårlig og mye yngre person med Elon Musk. Men jeg skal gi deg rett i at mange av dem opplevde mye under krigen, siden dette var noe svært mange ble trukket inn i, som ung og som regel vernepliktig i de tidlige førtiårene da krigen brøt ut. Dog er slik erfaring ervervet med en kraftig bismak, for jeg kan garantere deg at det var mange menneskelige lidelser som de fleste skulle ønske de var foruten. Men i etterkant ble det jo mildt sagt ikke ansett som spesielt ærefullt å være blant dem som startet krigene akkurat (Da tenker jeg spesielt på de relativt få gjenlevende (eks)nazistene i Tyskland). Fremmedspråk er heller ikke noe som er spesielt utbredt å beherske blant de aller eldste. Svært mange kan ikke mer enn norsk, av den enkle grunn at samfunnet var mindre internasjonalt i deres oppvekst og ungdom. Men dette, og resten av det jeg har skrevet handler for øvrig ikke om at man er så mye høyere opp enn dem - alle generasjoner har sine styrker og svakheter - men når det gjelder ren kunnskap tør jeg påstå at en langt høyere andel yngre har et langt høyere allmennt kunnskapsnivå enn de eldste generasjonene. Rett og slett fordi skolegangen er lengre, og det stilles langt flere krav til skolegang og utdanning for å i det hele tatt få seg en jobb. Anonymkode: 3dec5...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #20 Skrevet 1. desember 2017 Man har ikke mer relevant livserfaring og visdom bare på grunn av alder. Jeg mener vi generelt burde vært mer opptatt av folks erfaringer når det er erfaringer som kan bidra til en positiv utvikling i samfunnet. At livserfaringen er mer verdt eller mer viktig pga. alder er bare tull og tøv. Det er ikke antall år, men erfaringene i seg selv, som gjør at noen burde lyttes til. Anonymkode: 74f2c...af2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå