Gå til innhold

Dere som kjører bil, gjør dere dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar dere av jakka? Om ikke så håper jeg dere gjør det heretter! Gjelder også barn, små barn - ja, alle sammen. 

Forvarm bilen og bruk bilstolpose til de minste. Bedre å ha pledd over selen enn jakke under.

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-ta-av-jakka-i-bilen-1.13787928

Anonymkode: d3c91...997

Den biltekniske konsulenten, er det en kvinne? Se bildet.

Anonymkode: 5c53b...56b

Skrevet

Bruker aldri så tykke jakker at det er nødvendig å ta den av. Men hadde jeg brukt tykke jakker så hadde jeg tatt den av. Ikke bare pga sikkerheten, men fordi jeg ville følt det ville hindret god bevegelse og fordi jeg vet at selv om bilen er kald med en gang så blir det varmt etterhvert

Anonymkode: f537e...bd9

Skrevet

Går ikke i Finnmark med mindre du har 2 timer på å kjøre bilen varm. Noe de færreste småbarnsforeldre har.

Anonymkode: e7201...3de

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke i Finnmark med mindre du har 2 timer på å kjøre bilen varm. Noe de færreste småbarnsforeldre har.

Forklaringen er at beltet skal være stramt, og sitte godt over hofte og skulder.

– Ved fem centimeter «slakk» på beltet, vil trykket over magen øke med mange hundre kilo, advarer Hansen.

Sitter bilbeltet for løst, vil det ta for lang tid før det fanger deg opp.

– Konsekvensene av feil beltebruk kan bli fatale. Ved kollisjon kan det føre til store skader på indre organer, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Har varme på i bilen, så ja tar av jakka.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

– Ta av boblejakka så fort det som mulig når du setter deg i bilen. Beltet skal sitte stramt, det skal ikke være enn plass til to fingre mellom kropp og belte. På denne måten unngå du at kroppen «glir ut» av beltet.

Han understreker at dette gjelder alle passasjerer, men at det spesielt er viktig for de minste barna. Grunnen til det er at de har så mye klær på seg i forhold til kroppsstørrelsen.

– Barn er skjøre og de tåler mindre. Det er klart at dette er et hverdagsdilemma når familien skal sette seg inn i en kald bil, men sikkerhet går foran varme.

Hans tips er å sørge for forvarming av bilen, eventuelt legge et teppe over barnet.

Det kan vel dere gjøre også ...3de?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

– Ta av boblejakka så fort det som mulig når du setter deg i bilen. Beltet skal sitte stramt, det skal ikke være enn plass til to fingre mellom kropp og belte. På denne måten unngå du at kroppen «glir ut» av beltet.

Han understreker at dette gjelder alle passasjerer, men at det spesielt er viktig for de minste barna. Grunnen til det er at de har så mye klær på seg i forhold til kroppsstørrelsen.

– Barn er skjøre og de tåler mindre. Det er klart at dette er et hverdagsdilemma når familien skal sette seg inn i en kald bil, men sikkerhet går foran varme.

Hans tips er å sørge for forvarming av bilen, eventuelt legge et teppe over barnet.

Det kan vel dere gjøre også ...3de?

Artig du 👌

• Liker 1
Skrevet

Jeg er klar over dette med vinterjakker, og husker et sitat fra en slik artikkel en gang, "slakk dreper", som har gjort meg nazi på at beltet skal sitte stramt på barna. De får ikke sitte med tykke jakker i bilen, men på korte turer har jeg latt dem ha på sånne helt tynne dunjakker (som ikke er ordentlige vinterjakker). På turer som ikke bare er i nabolaget, pleier jeg å legge jakkene i fanget deres. Har også alltid tepper i bilen på vinteren, og de klager ikke på at de fryser.

Skrevet

På korte turer om vinteren har de som oftest jakke på (men aldri tykke boblejakker, vinterdresser e.l.), mens på lengre turer er yttertøyet av. Uansett om de har jakke på eller ikke strammer vi beltene skikkelig. 

Skrevet

Det er ofte på "korte" turer at ulykker inntreffer.

Skal man først ha på "tynn" jakke, må man hvertfall åpne jakken og ta jakken over og ut av belte, slik at beltet alltid ligger tett inntil kroppen. 

• Liker 1
Skrevet

Holder det ikke med en tråd om dette?

Anonymkode: d9f19...99a

• Liker 1
Skrevet

Djizes! Slutt å

lag tråder om dette!

Anonymkode: 0be78...41f

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo almennkunnskap, men for noen er det ikke mulig. Før vi flyttet i hus hadde vi ikke mulighet til hverken kupe varmer eller å varme opp bilen. Og det å sette små barn i bare ullundertøy i en iskald bil er å be om sykdommer. Vi gjorde det en liten periode noe som ga han mange stygge bakterielle infeksjoner som måtte behandles med antibiotika. Vi bruker ulldress på eldste nå, selene kommer godt og tett intill med det, evt ullgenser og jakke. Minste på en uke sitter i pose

Anonymkode: bed2c...14b

Skrevet

Bilsikring handler om mer enn hvorvidt barnet har på jakke eller ikke. Det hjelper lite å sitte uten jakke sele hvis barnet sitter forovervendt. 

Anonymkode: ba355...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...