Gå til innhold

Hvis du kunne valgt om igjen, hvilket studie/yrke ville du ha valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er over 30 år, med en master i bagasjen som jeg angrer på. Får ikke jobb.. :( Så jeg leker litt med tanken på å begynne på nytt, med nye studier. Det blir nok ikke en ny master med det første, men kanskje på lang sikt. Så tenker hovedsaklig på bachelor. Men er usikker på hva jeg skal velge i såfall. Denne gangen vil jeg velge mer med hodet, og ikke hjertet/interesser som sist. Hovedmålet er å være sikret jobb i fremtiden. Jeg er ikke så opptatt av lønn, alt er bedre enn å være arbeidsledig. Jobbmarkedet er altså viktigst hvis jeg skal begynne på nytt. Noen innspill på hva som kan være lurt å velge da?

Jeg kunne jo skrevet litt om personlighet og interesser osv, men jeg har litt lyst på mer generelle svar. Kan selvfølgelig svare på det hvis noen vil vite det for å svare bedre :)

Utover det lurer jeg egentlig bare på om det er flere som tenker som meg? Og hva ville dere i såfall valgt? 

Alt av tips og innspill er velkomne! :):)

Anonymkode: 565ba...7f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helse- og utdanningssektoren er trygt. Ellers bør du jo gå etter interesse også. Èn ting er å ha jobb, men når du først har det vil du kjenne på at det er viktig å trives med det du gjør også. Tenk på hva som interesserer deg og hvordan du ønsker å arbeide. Så kan du videre velge ut ifra hva som gir et trygt arbeidsmarked. 

Anonymkode: b8f01...190

• Liker 1
Skrevet

Ja, enig. Eller, jeg tenkte å finne ut av hva som gir nogenlunde trygge jobbmuligheter, også velge det jeg ville trivdes med av det :)

Helsesektoren vurderes, er litt inne på sosionom, læringspsykologi og atferdsanalyse, eller barnevern. Sykepleier eller lærer passer nok ikke meg.

Skrevet

Jeg har en master i noe jeg egentlig ikke er så interessert i. Det var lurt å velge dette yrket da jeg startet på utdanningen, men nå er det så mange om beinet at det er umulig å få jobb. Dessuten er jeg ikke så interessert i å ha en relevant jobb egentlig.. Så det er bortkastet utdanning. 

Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg valgt grunnskolelærer 5-7 klasse. Jeg vurderer å bli lærer nå også, men jeg vil da ta PPU siden jeg har master fra før. Men etter å ha sett gjennom veldig mange jobbannonser er inntrykket mitt at man mye enklere dersom man er grunnskolelærer. Da får man lett jobb. 

Jeg har alltid sett for meg at jeg ville ende opp med å jobbe som lærer. Jeg tror jobben er en god kombinasjon for meg mellom noe jeg brenner for, trives med og noe som stadig utfordrer meg. 

Men så er det det med å hoppe ut i noe nytt.. Det er skremmende dersom man oppdager at det ikke er det rette likevel :/

Anonymkode: 0a8ea...1dd

• Liker 1
Skrevet

Radiolog høres spennende ut. 

Anonymkode: 4b8db...1d8

• Liker 1
Skrevet

Trives veldig godt i IT-bransjen, jeg. Masse jobber å få, trenger ikke en gang å lete fordi du blir headhunta før du er ferdig utdanna. Og jeg vil tro det er et relativt sikkert valg med tanke på fremtiden også.

Anonymkode: c7e49...75e

• Liker 1
Skrevet

Helsevesenet er jo relativt trygt (sykepleier kan jo jobbe overalt), samme med lærer osv. Psykologi tar jo "alle" så med mindre du tar profesjon eller master i det er det svært vanskelig å få jobb i også. Rediolog er også mange om jobben

Anonymkode: 87d6b...c67

• Liker 1
Skrevet

Jeg har: embetsutdanning + doktorgrad.

Jeg ville ikke tatt førstnevnte på nytt, men er fornøyd med at den ledet til PhD. Ville kanskje valgt juss hvis jeg skulle valgt igjen? Eventuelt hvis jeg skulle vært mindre fornuftig - paleoantropologi eller noe innen biologi. Skikkelig hardcore science med feltarbeid i gokkistan. Grave fossiler eller noe. Eventuelt noe innen genetikk eller mikrobiologi.

Litt av hvert, med andre ord! 😂

Anonymkode: c725f...5ed

• Liker 1
Skrevet

Musikklærer eller en idrettsutdanning. Kanskje blitt lærer på folkehøyskole med fokus på idrett eller noe. 

Anonymkode: d73c4...de2

Skrevet

Jeg ville begynt på maritim utdannelse tidligere. Hadde jeg gjort det for 10 år siden ville jeg hatt millionlønn den dag i dag, istedenfor å starte helt på scratch i 30-åra.

• Liker 2
Skrevet

Politi, psykolog eller noe inne barnevernspedagog ville jeg blitt skulle jeg valgt på nytt :) 

• Liker 1
Skrevet

Har en lang utdanning innen helse. Godt lønnet jobb, greit arbeidsmarked. Hadde ikke valgt det igjen.

Jeg tror jeg hadde trivdes bedre som sivilingeniør eller siviløkonom. Akkurat nå er det kanskje det sistnevnte som frister mest, eventuelt tatt master i økonomi/ledelse for så å gå videre som stipendiat og videre oppover i universitetshierarkiet :)

Anonymkode: 09cec...41f

• Liker 1
Skrevet

Enten blitt BUA og tatt etterutdanning som barsel- og barnepleier eller gått sykepleien og tatt etterutdanning som jordmor eller helsesøster. Men veldig fornøyd med valget jeg har tatt også, er ferdig utdannet bhglærer om 1,5 år.

Anonymkode: 5863c...ce3

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier. 

Grunnen til at jeg tok denne utdannelsen var fordi jeg var usikker på hvilket felt jeg ønsket å jobbe innen. Dvs barnevern, rusomsorg, sykehus, psykolog etc. Sykepleien virket som den "gylne middelvei" hvor jeg kunne jobbe med mange av de samme menneskegruppene. I tillegg søkte jeg noenlunde rett etter VGS og var veldig lei, så til tross for at jeg var svært skoleflink så valgte jeg det fordi det var et "kort" studium med mye praksis.

Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke valgte å jobbe litt ekstra og søke medisin. Jeg var rett og slett "ung og dum" - slik jeg ser det nå i retrospekt! Derimot var det riktig avgjørelse der og da. Jeg er (og var) veldig interessert i "hvorfor ting er som de er og blir som de blir" med tanke på helse, og jeg tanken om at jeg burde gått videre på det slår meg oftere og oftere!

Men, til tross for det så elsker jeg jobben min. Jeg har funnet ut at måten jeg kan "løse" dette på, uten å faktisk starte på medisin (det toget har gått), er å ta videreutdanning(er) når det passer meg. Nå er jeg i 40-åra og har både tatt videreutdanning som intensivsykepleier, innen akuttsykepleie og lungesykepleie. Det virker kanskje litt "over the top", men det får det bare være :) Har lært veldig mye spennende i løpet av mine år i yrket.

Anonymkode: c321c...974

• Liker 1
Skrevet

En jobb regnskogsfondet hadde vært noe😭 istedenfor er jeg stuck som lærer. Vil bort fra dette! 

Anonymkode: 76bfa...2cf

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet sykepleier. 

Grunnen til at jeg tok denne utdannelsen var fordi jeg var usikker på hvilket felt jeg ønsket å jobbe innen. Dvs barnevern, rusomsorg, sykehus, psykolog etc. Sykepleien virket som den "gylne middelvei" hvor jeg kunne jobbe med mange av de samme menneskegruppene. I tillegg søkte jeg noenlunde rett etter VGS og var veldig lei, så til tross for at jeg var svært skoleflink så valgte jeg det fordi det var et "kort" studium med mye praksis.

Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke valgte å jobbe litt ekstra og søke medisin. Jeg var rett og slett "ung og dum" - slik jeg ser det nå i retrospekt! Derimot var det riktig avgjørelse der og da. Jeg er (og var) veldig interessert i "hvorfor ting er som de er og blir som de blir" med tanke på helse, og jeg tanken om at jeg burde gått videre på det slår meg oftere og oftere!

Men, til tross for det så elsker jeg jobben min. Jeg har funnet ut at måten jeg kan "løse" dette på, uten å faktisk starte på medisin (det toget har gått), er å ta videreutdanning(er) når det passer meg. Nå er jeg i 40-åra og har både tatt videreutdanning som intensivsykepleier, innen akuttsykepleie og lungesykepleie. Det virker kanskje litt "over the top", men det får det bare være :) Har lært veldig mye spennende i løpet av mine år i yrket.

Anonymkode: c321c...974

Vil gi deg en klapp på ryggen, fantastisk med motiverte sykepleiere som har sterk faglig kunnskap! Håper flere lar seg inspirere!🙂👍

Så meg selv.. jeg er og utdannet sykepleier. Ville ikke valgt det igjen. Har faktisk samme grunner som den jeg siterte, men i «motsatt» skala. For meg ble det for mye medisin, sykdom, liv og død. Ikke noe for meg og jeg har prøvd meg innen mye som sykepleier. Til slutt bunner det ut i samme resultat; jeg trives ikke med å ha det for hektisk, og misliker medisinsk og pleie-faglig ansvar for andre mennesker. Jeg elsker å kommunisere med andre, jobbe praktisk, rådgi, osv. Jeg kjente på det under hele studiet at det ikke var for meg, men ble overtalt av både lærere og omgivelser til å fullføre. Hva ville jeg valgt på nytt? Jeg tenker nå en pedagogisk utdannelse eller ergoterapi hadde vært midt i blinken.

Anonymkode: 0063f...e59

• Liker 1
Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke jobbet bedre på vgs og lærte meg gode studievaner. Har forferdelig selvdisiplin og gjør sjelden mitt beste, fordi halvslapp jobb har vært greit nok (for de jeg har jobbet for). Skulle ønske jeg hadde drive til å få de interessante jobbene, men her kan jeg kun skylde meg selv. 

Har skiftet karrierevei i voksen alder, denne gang etter interesse, ikke fornuft. Men har fornuftig utdanning å falle tilbake på eller kombinere med den nye.

Anonymkode: 35041...475

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gi deg en klapp på ryggen, fantastisk med motiverte sykepleiere som har sterk faglig kunnskap! Håper flere lar seg inspirere!🙂👍

Så meg selv.. jeg er og utdannet sykepleier. Ville ikke valgt det igjen. Har faktisk samme grunner som den jeg siterte, men i «motsatt» skala. For meg ble det for mye medisin, sykdom, liv og død. Ikke noe for meg og jeg har prøvd meg innen mye som sykepleier. Til slutt bunner det ut i samme resultat; jeg trives ikke med å ha det for hektisk, og misliker medisinsk og pleie-faglig ansvar for andre mennesker. Jeg elsker å kommunisere med andre, jobbe praktisk, rådgi, osv. Jeg kjente på det under hele studiet at det ikke var for meg, men ble overtalt av både lærere og omgivelser til å fullføre. Hva ville jeg valgt på nytt? Jeg tenker nå en pedagogisk utdannelse eller ergoterapi hadde vært midt i blinken.

Anonymkode: 0063f...e59

Hva med å jobbe i psykiatrien?

Anonymkode: ca25e...5e1

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig. Eller, jeg tenkte å finne ut av hva som gir nogenlunde trygge jobbmuligheter, også velge det jeg ville trivdes med av det :)

Helsesektoren vurderes, er litt inne på sosionom, læringspsykologi og atferdsanalyse, eller barnevern. Sykepleier eller lærer passer nok ikke meg.

Barnevern og sosionom = vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 71721...706

Skrevet

Kanskje jeg skulle valgt transportlinja på yrkesfag eller noe innen prosess. Hvis jeg var smart - noe jeg ikke er - ingeniør.

I stedet ble det studiespesialisering, men kommer aldri til å gå på universitetet. Et annet problem jeg har, er at jeg er veldig ufokusert og uten selvdisiplin, det blir mye surr, altså. Jeg er ikke veldig utholdende, jeg er faktisk ganske utålmodig, og flink til å få unnagjort små prosjekter. Men når det gjelder å styre skuta etter samme kurs i 5+ år, nei.

Faen

Anonymkode: f34e5...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...