AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Sønnen min har 14 cm lange føtter (målt etter beste evne) skal jeg da kjøpe 15.5 cm (str.25) innersåle eller 16 cm(str.26)? han kan enda ikke gå, og skal kjøpe noen dyre sko. Blir det feil å kjøpe størrelse 26? Anonymkode: 28714...175
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 Ta barnet med i en skobutikk og få foten målt med skikkelig fotmåler om du ikke har det selv. Barn bør og prøve skoene for å se at de sitter skikkelig. Feil sko på små barn kan gi plager i rygg og bekken i lang tid uten at de klarer å fortelle at de har vondt. Anonymkode: 22220...b03 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #3 Skrevet 29. november 2017 Hvor gammelt er barnet? Jeg har tre barn og alle begynte med str 20-21 etter at de begynte å gå. Synes 26 høres som veldig store for en som er såpass liten. Det beste er å ta med barnet til skobutikken da skoene er veldig forskjellige. Min eldste kan kun bruke Ecco pga smal fot mens de andre ikke får Ecco på seg pga bred fot. Anonymkode: dac8a...54c
Glitnir Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 Jeg synes også det hørtes veldig stort ut for en som ikke kan gå enda. Er du sikker på at det stemmer? Ville tatt en tur i skobutikk og målt.
Gjest Ørnefaren Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Det er anbefalt å vente med sko til de kan gå..
Minlillelykke Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 Hadde ikke kjøpt sko før barnet kan gå skikkelig. Vår var 9 mnder da han gikk uten støtte og vi startet på str 21 i kavat. Nå er han 2.5 og bruker str 25. Så synes størrelsene du estimerer virker veldig store
absinthia Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 Ta barnet med på skobutikken, ta ut sålen i den aktuelle skoen og sett barnets fot oppå. Det skal være ca en fingerbredde mellom barnets tær og tåa på skosålen, når hælen ligger mot kanten på sålehælen.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 TS her. 13 måneder og 14cm lange føtter. = 25 i størrelse. Hva synes dere er feil? Men han skal jo i barnehage, hvordan kan han være ute om han ikke skal bruke sko fordi han ikke kan gå enda? Anonymkode: 28714...175
Ulrikke Skrevet 29. november 2017 #9 Skrevet 29. november 2017 Synes også det hørtes stort ut.... Datteren vår begynte å gå da hun var 10 mnd, og hun trengte egentlig da str 17(!) i sko.... Det fant vi jo omtrent ikke... Kan ikke noe om cm i skostørrelser, annet enn at jeg vet at det varierer etter merke... Ville tatt med foten (og hele barnet da ) til en skobutikk og satt foten til barnet på innersålen til skoen! Dersom han ikke kan gå, og det ikke ser ut til å være veldig nært forestående, ville jeg heller ha kjøpt "fotvotter" til å ha på føttene... Det er VELDIG vanskelig å krabbe ute i snøen med klumpete vintersko på seg!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #10 Skrevet 29. november 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. 13 måneder og 14cm lange føtter. = 25 i størrelse. Hva synes dere er feil? Men han skal jo i barnehage, hvordan kan han være ute om han ikke skal bruke sko fordi han ikke kan gå enda? Anonymkode: 28714...175 Sikker på at du har målt riktig? Min er nylig fylt 3 og brukte strl 25-26 i sommer/høst, han har store føtter også. Ville tatt med i skobutikk, som andre nevner. Da får du sett hva som blir riktig strl. Anonymkode: c9e04...c21
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #11 Skrevet 29. november 2017 målt riktig. 85 cm lang ern også, hvis de på helsestasjonen målte riktig da. Anonymkode: 28714...175
atropos Skrevet 29. november 2017 #12 Skrevet 29. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. 13 måneder og 14cm lange føtter. = 25 i størrelse. Hva synes dere er feil? Men han skal jo i barnehage, hvordan kan han være ute om han ikke skal bruke sko fordi han ikke kan gå enda? Anonymkode: 28714...175 Barnet mitt kan ikke gå og er i bhg uten sko. Hun bruker skoposer når hun er ute. Det er flere på markedet, men vi har valgt Stonz siden de har litt gummi i bunnen så de blir ørlite mer stødige nå når hun står en del. Anbefaler dette frem til barnet ditt kan stå 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #13 Skrevet 29. november 2017 Barn skal ikke ha sko før de står og går mer enn de kryper. Da er det fotposer som gjelder i bhg. Anonymkode: 22220...b03 1
Minlillelykke Skrevet 30. november 2017 #14 Skrevet 30. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. 13 måneder og 14cm lange føtter. = 25 i størrelse. Hva synes dere er feil? Men han skal jo i barnehage, hvordan kan han være ute om han ikke skal bruke sko fordi han ikke kan gå enda? Anonymkode: 28714...175 Da ville jeg brukt poser med ull innlegg, feks stonz. Skoene blir tunge å bevege seg i for ett barn som ikke går. Vi brukte reima sine fotposer med ullsokker i før vår gikk. Men jo, som sagt vår 2.5 åring har store føtter og han begynte nettopp i str 25. Hvis du på død og liv skal ha sko, la de i skobutikken måle for deg
Hedda-78 Skrevet 30. november 2017 #15 Skrevet 30. november 2017 Det hadde aldri ramlet meg inn å kjøpe sko uten å la barnet prøve dem først! Jeg kjøper jo ikke sko uprøvd til meg selv heller, jeg går i butikken og prøver skoene på. Noen ganger trenger jeg 39, andre ganger 41. Sånn er det med barn også! Ta med barnet i butikken og få hjelp fra en ansatt. Selv kjøper jeg aldri sko til barna der man ikke kan ta ut sålen, legge sålen på gulvet og måle direkte med barnets fot oppå. Det er den eneste måten å være sikker på at skoene er passelige. Man skal ikke gamble med føttene! Dette med sko/fotposer til barn som ikke kan gå. Jeg kjøpte utesko til minsten før han kunne gå selv. Det var jo en lang periode hvor han sto mye og støttet seg til vegger og lekeapparater, han gikk når han ble holdt i hendene, klatret på ting osv. Så jeg syntes det var greit med noe som var slitesterkt nok. Hans første skritt ble faktisk tatt med de skoene på, da han var 15 mnd. Jeg tenker at fotposer fort blir ødelagt av så mye subbing og gåtrening. Inne brukte han naturligvis ikke sko.
evelynn Skrevet 30. november 2017 #16 Skrevet 30. november 2017 (endret) her er manual hvordan du måler. https://brand.superfit.at/en/guide/overview og kjøp 2 str fra nettbutikk, prøv hjemme i fred og ro, dan kan du sende tilbake den som ikke passer. Endret 30. november 2017 av evelynn
Sensi Skrevet 30. november 2017 #17 Skrevet 30. november 2017 7 timer siden, evelynn skrev: her er manual hvordan du måler. https://brand.superfit.at/en/guide/overview og kjøp 2 str fra nettbutikk, prøv hjemme i fred og ro, dan kan du sende tilbake den som ikke passer. Enig med deg. Kjøp to str, prøv hjemme og send tilbake det som ikke passer. Ville ikke kjøpt for store pga det blir vanskelig å gå. Ville prøvd med to par sokker. Min kan bli litt kald på føttene ute selv om gode vintersko. Sko er dyrt men nødvendig. Selv om barnet ikke kan gå enda så ville jeg hatt sko nå på vinteren men også skoposer. Hvis skoene blir lite brukt kan du selge eller la en Evt nykomling arve. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå