Gå til innhold

Gi blod

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom på en ting som kunne prøves Ts. Hva hvis du fremmer til ledelsen på skolen viktigheten med blodgivning, spesielt unge menn er det mangelvare på. Kanskje du kunne fått fritak til å dra? Kunne gjort unna juleshopping og alt på en dag eller gjør noen ærender for mor di og få reiseutgifter dekket samtidig som du melder deg inn? I Oslo har vi kveldsåpent, kanskje det kun er dagtid der du er? Mange arbeidsplasser gir fri med lønn. Skole aner jeg ikke, men det kunne være verdt et forsøk? Ikke minst viser du engasjement og det er jo aldri feil. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråletårer
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser så kan du se at jeg har prøvd å få time når jeg uansett skal noe, men når jeg må vite det flere måneder i forveien, så går rett og slett ikke det. Jeg er ikke der så ofte. 

Jeg er 20 år og går siste året på vgs, så jeg har ikke så mye penger at 300kr bare kan kastes i dass. Men jeg skal snart flytte, så dere kan slutte å komme med alle disse fantastiske tipsene deres. 

Jeg trodde faktisk at blodet var såpass mye verdt at når de har stor mangel, så hadde faktisk vært villige til å gjøre noe for å få det. Det betales jo tross alt flere millioner for medisiner, og selv om det ikke er helt det samme, så er visst ikke blodet så viktig, siden de ikke gidder å gjøre noe aktivit for å få folk til å faktisk gi blod.

Anonymkode: 0f945...9e8

Tror faktisk se klarer seg uten akkuratt ditt blod. Du vil bare gjøre et stort problem  ut av det virker det som. Du er "kun" 20 år . Mange år å kunne gi blod igjen.  Du har nok bare møtt på ei kranglete dame som ikke forsto deg helt.  Men skulle ønske flere ga blod. Men å betale for reise utgifter er ikke veien  å gå. Pga de fleste trenger det ikke.  Og du skal ikke motta penger for å donere . Dette skal skje gratis og frivilllig.

Skrevet

Når du ikke vil betale, eller legge inn en innsats for å gi blod, håper jeg ikke at du tar imot blod heller? 

Anonymkode: 6cc3d...14c

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Tror faktisk se klarer seg uten akkuratt ditt blod. Du vil bare gjøre et stort problem  ut av det virker det som. Du er "kun" 20 år . Mange år å kunne gi blod igjen.  Du har nok bare møtt på ei kranglete dame som ikke forsto deg helt.  Men skulle ønske flere ga blod. Men å betale for reise utgifter er ikke veien  å gå. Pga de fleste trenger det ikke.  Og du skal ikke motta penger for å donere . Dette skal skje gratis og frivilllig.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke vil betale, eller legge inn en innsats for å gi blod, håper jeg ikke at du tar imot blod heller? 

Godt poeng til begge to. Det er heller ingen menneskerett å gi blod som veldig mange tror. Vi har svært strenge regler i Norge og det skal vi være glad for i forhold til smitteoverføring. Når man gir så gir man uten påvente av å få noe tilbake. *Gaven* er symbolsk, men det er likevel komisk å se noen kverulende givere som samler på feks glass og man er tom den dagen. Da blir det månelyst. 

• Liker 3
Gjest Solstråletårer
Skrevet
16 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Godt poeng til begge to. Det er heller ingen menneskerett å gi blod som veldig mange tror. Vi har svært strenge regler i Norge og det skal vi være glad for i forhold til smitteoverføring. Når man gir så gir man uten påvente av å få noe tilbake. *Gaven* er symbolsk, men det er likevel komisk å se noen kverulende givere som samler på feks glass og man er tom den dagen. Da blir det månelyst. 

Det finnes alltid noen som bare må krangle vet du he he

Skrevet
1 time siden, Solstråletårer skrev:

Det finnes alltid noen som bare må krangle vet du he he

Kanskje noen liker å fremme seg selv også. For all del, noen kjører taktisk og er plategiver og da kan man jo gi igjen etter 2-3 uker og få masse kopper, sekker, glass og håndklær! :fnise: Det er heldigvis ikke mange som dem, men de finnes. 

neida.. Fra spøk til alvor. Plategivere  er også et stort behov for de med bla leukemi og andre typer kreft. 

Vi kan aldri vite hva som skjer her i livet. Plutselig har det hendt en ulykke eller alvorlig sykdom med oss eller noen andre vi er nær. Det skjer konstant. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo ikke mening. Den sjeldneste blodtypen, som er AB, kan motta blod fra både alle andre blodtyper. 

Jeg har 0- 

Men det er ikke det at jeg har 0- som gjør den uvanlig. 

Overlegen sa at jeg har masse rare antistoffer som gjør det vanskelig å finne en match. 

Jeg tok keisersnitt for 8 uker siden og legene var så stressa pga blodet mitt. Heldigvis trengte jeg ikke overføring. 

Skrevet
13 timer siden, missmcbeal skrev:

Glem det, AB kan vel motta både A og B. 

Jeg har ikke AB

Jeg har 0- men har masse rare antistoffer som gjorde ting kronglete.  Var ihvertfall det legene sa til meg for 2 mnd på sykehuset.  

Men jeg skal ærligtalt innrømme at jeg ikke helt skjønte hva det var som gjorde blodet mitt så rart. 

Men for å sitere den polske legen: du har veldig artig blod (hennes ord) . Bo i nærheten av en by og ikke driv med ekstremsport så går det nok bra. 

Skrevet
37 minutter siden, Ruccula skrev:

Jeg har ikke AB

Jeg har 0- men har masse rare antistoffer som gjorde ting kronglete.  Var ihvertfall det legene sa til meg for 2 mnd på sykehuset.  

Men jeg skal ærligtalt innrømme at jeg ikke helt skjønte hva det var som gjorde blodet mitt så rart. 

Men for å sitere den polske legen: du har veldig artig blod (hennes ord) . Bo i nærheten av en by og ikke driv med ekstremsport så går det nok bra. 

Du har nok misforstått legen, pluss tullete formulering. Det er ingenting som er kronglete med din blodtype foruten at du må få fra 0 selv. 

0 kan gi til alle blodtyper, men kun få 0 tilbake. Resusminus faktoreren må alltid tas med. Det er ca 39% som har din blodtype. Ca 4% som har AB. 

Det som kan tenkes er at du har 0resusminus og barnet ditt er pluss. Det som kan skje da er at du kan utvikle antistoffer mot barnets blod. Noe som er svært alvorlig. Det kalles immunisering. 

Du burde forøvrig gi blod etter et år siden du kan gi til alle inkludert deg selv! :) Spesielt hvis du har 0 resusminus 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Du har nok misforstått legen, pluss tullete formulering. Det er ingenting som er kronglete med din blodtype foruten at du må få fra 0 selv. 

0 kan gi til alle blodtyper, men kun få 0 tilbake. Resusminus faktoreren må alltid tas med. Det er ca 39% som har din blodtype. Ca 4% som har AB. 

Det som kan tenkes er at du har 0resusminus og barnet ditt er pluss. Det som kan skje da er at du kan utvikle antistoffer mot barnets blod. Noe som er svært alvorlig. Det kalles immunisering. 

Du burde forøvrig gi blod etter et år siden du kan gi til alle inkludert deg selv! :) Spesielt hvis du har 0 resusminus 

Dette vet jeg :) men det skal ikke være vanskelig å få tak i 0- blod da det ikke er SÅ uvanlig. 

Jeg spurte legen om dette. Hun sa at de målte blodet opp mot 14 sjekk punkter og det blodet mitt hadde noen rare sammensetninger.  Det var 2 leger som snakket om det og de måtte utsette operasjonen pga det. Så noe merkelig må det jo være med det blodet. Jeg lå jo der på operasjonsbordet og hørte de snakket om dette blodet :P

Jeg burde jo ha spurt om å få det skriftlig, så jeg faktisk viste hva det var 

Mitt barn er 0+ ja. Men det gikk fint. Jeg fikk profylakse sprøyter

Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

Dette vet jeg :) men det skal ikke være vanskelig å få tak i 0- blod da det ikke er SÅ uvanlig. 

Jeg spurte legen om dette. Hun sa at de målte blodet opp mot 14 sjekk punkter og det blodet mitt hadde noen rare sammensetninger.  Det var 2 leger som snakket om det og de måtte utsette operasjonen pga det. Så noe merkelig må det jo være med det blodet. Jeg lå jo der på operasjonsbordet og hørte de snakket om dette blodet :P

Det kan være du kan lese om dette selv i elektronisk journal? Noen sykehus, f.eks. Helse Vest - så kan man lese journalen sin fra sykehuset, ved å logge inn på minhelse på Helsenorge. Siden det er såpass spesielt så høres det jo ut som det er noe som bør stå i kjernejournalen din, sånn i tilfelle du skulle havne i en trafikkulykke eller noe og trenger blodoverføring asap. Du kan jo sjekke om det står noe der, kan være du må legge til den informasjonen selv? Isåfall bør du jo være greitt å ta kontakt med sykehuset og få det skriftlig og eventuelt si at dette kanskje er noe som bør stå i kjernejournalen.

Skrevet
3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det kan være du kan lese om dette selv i elektronisk journal? Noen sykehus, f.eks. Helse Vest - så kan man lese journalen sin fra sykehuset, ved å logge inn på minhelse på Helsenorge. Siden det er såpass spesielt så høres det jo ut som det er noe som bør stå i kjernejournalen din, sånn i tilfelle du skulle havne i en trafikkulykke eller noe og trenger blodoverføring asap. Du kan jo sjekke om det står noe der, kan være du må legge til den informasjonen selv? Isåfall bør du jo være greitt å ta kontakt med sykehuset og få det skriftlig og eventuelt si at dette kanskje er noe som bør stå i kjernejournalen.

Ja enig! Jeg har tenkt på det. Hun legen som tok etter samtalen med meg og sa dette med ekstrem sport var polsk/litausk/ihvertfall ikke norsk. Og jeg hadde litt problemer med å forstå henne.  Så skulle gjerne ha det oppklart. 

Og jeg har vurdert å gi blod. Men jeg må vel uansett vente ett år etter fødsel tror jeg :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen??! 

• Liker 2
Skrevet

Herregud for en holdning på dere, dere får ikke folk til å gi blod ved å svare på den måten.

• Liker 2
Gjest Solstråletårer
Skrevet
3 minutter siden, Evilposelos skrev:

Herregud for en holdning på dere, dere får ikke folk til å gi blod ved å svare på den måten.

Først prøvde jeg å gi tips hvordan ts kunne gi blod . Det ble ikke godt tatt i mot pga jeg var ikke enig med ts. Så ble ts vist mere å mere irritert på dem som ikke  enig.  Så hva sa jeg som var så galt? 

Skrevet
17 minutter siden, Ruccula skrev:

Det er ikke snakk om at ditt blod er så uvanlig, men det kalles kriseblod siden du kan gi til alle. 

Be om journalen din fra sykehuset, det er null stress så ser du selv hva som står. 

Høres ut som du dannet antigener enten allerede tidlig i svangerskapet eller under fødsel og dette er svært farlig. Hvis ikke har de gitt deg forebyggende behandling og vært redd for faren dette kan medføre. Barnet kan i verste fall dø. Er du kjent med immunisering? 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg har vist så super sjelden blodtype at jeg burde gi blod. Har ikke gjort det enda.  

Jeg har fått beskjed om å bo i nærheten av en storby og ikke drive med farlige sporter pga blodet mitt :P

Hvilken blodtype er det? Jeg har 0+, og trodde jeg kunne gi til alle? Æsj, nå føler jeg meg litt mindre som et supermenneske, hehe.

Skrevet
16 timer siden, Solstråletårer skrev:

Er jo ikke så mange som har det problemet du har. Feks på et sykehus jobber det ca 1000 mennesker pluss minus . Ikke alle disse donere blod .  Mange har et ærende på sykehuset . Fleste donerer ikke blod.  Tror problemet ikke ligger i det å få betalt men å ta seg bryderiet.  Noen er redd for stikket. Noen tror de ikke kan gi. Og noen gjør en stor ting ut av at de ikke kan .

Og noen av oss VET vi ikke kan gi. Jeg skulle så gjerne gitt blod, men kan ikke. Jeg tåler kun mitt eget blod eller blodet til mennesker med akkurat samme sykdom, og andre mennesker uten min sykdom tåler ikke mitt blod. Det skulle vært mulig å kunne gi blod for meg i tilfelle andre med samme sykdom trengte blod. 

Anonymkode: d80a9...56d

Skrevet
15 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg har vist så super sjelden blodtype at jeg burde gi blod. Har ikke gjort det enda.  

Jeg har fått beskjed om å bo i nærheten av en storby og ikke drive med farlige sporter pga blodet mitt :P

Oi, spennende :) Er det kanskje rh null du har? 

Interessant lesning her

https://mosaicscience.com/story/man-golden-blood

Skrevet
6 minutter siden, Ferny skrev:

Hvilken blodtype er det? Jeg har 0+, og trodde jeg kunne gi til alle? Æsj, nå føler jeg meg litt mindre som et supermenneske, hehe.

Haha! Du kommer som en god nummer 2.

Anonymkode: 3bdf8...fb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...