Gjest Solstråletårer Skrevet 30. november 2017 #61 Skrevet 30. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og noen av oss VET vi ikke kan gi. Jeg skulle så gjerne gitt blod, men kan ikke. Jeg tåler kun mitt eget blod eller blodet til mennesker med akkurat samme sykdom, og andre mennesker uten min sykdom tåler ikke mitt blod. Det skulle vært mulig å kunne gi blod for meg i tilfelle andre med samme sykdom trengte blod. Anonymkode: d80a9...56d Ja det er strenge krav . Med god grunn. . Og kan du ikke så kan du ikke. Akkuratt vært i karantene et halvt år pga beinbrudd. Så er ikke alltid man kan gi.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #62 Skrevet 30. november 2017 23 minutter siden, Ruccula skrev: Ja enig! Jeg har tenkt på det. Hun legen som tok etter samtalen med meg og sa dette med ekstrem sport var polsk/litausk/ihvertfall ikke norsk. Og jeg hadde litt problemer med å forstå henne. Så skulle gjerne ha det oppklart. Og jeg har vurdert å gi blod. Men jeg må vel uansett vente ett år etter fødsel tror jeg Du skjønner det fremdeles ikke? Barnet ditt var positivt og du negativ, dermed er det fare for at barnet kan får alvorlige skader eller da og legene sjekker opp ekstra nøye i slike tilfeller. Anonymkode: 3bdf8...fb8 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #63 Skrevet 30. november 2017 42 minutter siden, Evilposelos skrev: Herregud for en holdning på dere, dere får ikke folk til å gi blod ved å svare på den måten. Det er Ts som ønsker at hele blodbanken skal komme til han tydeligvis eller få betalt for å dra dit. Ønsker heller ikke råd fra de som gadd å svare. Jeg lest gjennom alt nå. Anonymkode: 0cc37...393 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. november 2017 #64 Skrevet 30. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er Ts som ønsker at hele blodbanken skal komme til han tydeligvis eller få betalt for å dra dit. Ønsker heller ikke råd fra de som gadd å svare. Jeg lest gjennom alt nå. Anonymkode: 0cc37...393 Tråden handler om det å bytte ut kopper med penger for reiser. Tror dere at hvis dere skriver "De trenger ikke blodet ditt" eller "Så egoistisk du er" osv, så hjelper dere blodbanken til å få flere til å gi blod? Tvert imot. Det er ikke rart at flere ikke vil gi blod, når alt av kritiske spørsmål eller snakk om penger, blir møtt med ekstrem motstand og frekkhet. Slutt med det hvis dere vil at flere skal gi, dere jobber mot blodbanken. 1
Bonusmammaen Skrevet 30. november 2017 #65 Skrevet 30. november 2017 17 minutter siden, Evilposelos skrev: DTråden handler om det å bytte ut kopper med penger for reiser. Tror dere at hvis dere skriver "De trenger ikke blodet ditt" eller "Så egoistisk du er" osv, så hjelper dere blodbanken til å få flere til å gi blod? Tvert imot. Det er ikke rart at flere ikke vil gi blod, når alt av kritiske spørsmål eller snakk om penger, blir møtt med ekstrem motstand og frekkhet. Slutt med det hvis dere vil at flere skal gi, dere jobber mot blodbanken. Jeg fikk ikke med meg at noen sa egosentrisk? Vi har jo flere av oss svart på hvorfor og kommet med forslag. Jeg håper virkelig mange flere vil gi blod, i hvertfall sette seg opp som førstegangsprøvende for å se om de kan bli blodgiver. Nå svarte ikke jeg på denne linken for rekruttering. Alle vet hvorfor man bør gi, men antageligvis ikke hvor omfattende det blir brukt. Nytteverdien av å ha en blodbank på bygda er dessverre nyttesløs, så man drar til nærmeste sted i et frivillig engasjement. Bytte av kopper i reise? Koppene eller andre ting er jo kun symbolsk! Pluss at det er med på å videreføre reklamen til andre -at de også bør gi blod. Om man drar en gang i året eller 4... alt vil hjelpe! Dette velger man helt selv. 1
missmcbeal Skrevet 30. november 2017 #66 Skrevet 30. november 2017 (endret) 49 minutter siden, Evilposelos skrev: Tråden handler om det å bytte ut kopper med penger for reiser. Tror dere at hvis dere skriver "De trenger ikke blodet ditt" eller "Så egoistisk du er" osv, så hjelper dere blodbanken til å få flere til å gi blod? Tvert imot. Det er ikke rart at flere ikke vil gi blod, når alt av kritiske spørsmål eller snakk om penger, blir møtt med ekstrem motstand og frekkhet. Slutt med det hvis dere vil at flere skal gi, dere jobber mot blodbanken. Ja vi har skjønt hva tråden handler om, og vi har gitt våre synspunkt på hvordan vi tror en sånn ordning vil fungere. Problemet er at TS ønsker å diskutere et problem som ikke egentlig er et problem. Som det går frem her klarer de fleste å løse dette eventuelle problemet ganske greitt. Det er et problem for TS, men ikke et generelt problem for hvorfor folk ikke gir blod. Er enig i at man ikke trenger sånne svar som at "viss du gir blod fortjener du ikke blod", som selvfølgelig er et teit utsagn. Er jo mange som rett og slett ikke kan gi blod. En burde heller fokusere på at siden det ikke er så mange som ikke kan gi, bør de som kan, gi. Og at resultatet av det kan være at man ikke får blodoverføring den gangen man trenger det. Endret 30. november 2017 av missmcbeal 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #67 Skrevet 30. november 2017 6 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Jeg fikk ikke med meg at noen sa egosentrisk? Vi har jo flere av oss svart på hvorfor og kommet med forslag. Jeg håper virkelig mange flere vil gi blod, i hvertfall sette seg opp som førstegangsprøvende for å se om de kan bli blodgiver. Nå svarte ikke jeg på denne linken for rekruttering. Alle vet hvorfor man bør gi, men antageligvis ikke hvor omfattende det blir brukt. Nytteverdien av å ha en blodbank på bygda er dessverre nyttesløs, så man drar til nærmeste sted i et frivillig engasjement. Bytte av kopper i reise? Koppene eller andre ting er jo kun symbolsk! Pluss at det er med på å videreføre reklamen til andre -at de også bør gi blod. Om man drar en gang i året eller 4... alt vil hjelpe! Dette velger man helt selv. Enig! Anonymkode: 3bdf8...fb8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #68 Skrevet 30. november 2017 1 minutt siden, missmcbeal skrev: Ja vi har skjønt hva tråden handler om, og vi har gitt våre synspunkt på hvordan vi tror en sånn ordning vil fungere. Problemet er at TS ønsker å diskutere et problem som ikke egentlig er et problem. Som det går frem her klarer de fleste å løse dette eventuelle problemet ganske greitt. Det er et problem for TS, men ikke et generelt problem for hvorfor folk ikke gir blod. Er enig i at man ikke trenger sånne svar som at "viss du gir blod fortjener du ikke blod", som selvfølgelig er et utsagn. Er jo mange som rett og slett ikke kan gi blod. En burde heller fokusere på at siden det ikke er så mange som ikke kan gi, bør de som kan, gi. Og at resultatet av det kan være at man ikke får blodoverføring den gangen man trenger det. Enig! Anonymkode: 3bdf8...fb8
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. november 2017 #69 Skrevet 30. november 2017 4 minutter siden, missmcbeal skrev: Ja vi har skjønt hva tråden handler om, og vi har gitt våre synspunkt på hvordan vi tror en sånn ordning vil fungere. Problemet er at TS ønsker å diskutere et problem som ikke egentlig er et problem. Som det går frem her klarer de fleste å løse dette eventuelle problemet ganske greitt. Det er et problem for TS, men ikke et generelt problem for hvorfor folk ikke gir blod. Er enig i at man ikke trenger sånne svar som at "viss du gir blod fortjener du ikke blod", som selvfølgelig er et utsagn. Er jo mange som rett og slett ikke kan gi blod. En burde heller fokusere på at siden det ikke er så mange som ikke kan gi, bør de som kan, gi. Og at resultatet av det kan være at man ikke får blodoverføring den gangen man trenger det. Er det ikke noe problem nei? Da hadde flere gitt. Hva mener du er problemet da?
missmcbeal Skrevet 30. november 2017 #70 Skrevet 30. november 2017 Akkurat nå, Evilposelos skrev: Er det ikke noe problem nei? Da hadde flere gitt. Hva mener du er problemet da? Du får kanskje et fåtall flere til å gi, men vi snakker virkelig om marginalle forskjeller. Som det er nevnt her flere ganger så er ikke forslaget veldig realistisk. Rett og slett fordi det er kostbart å skulle innføre en slik ordning. Som noen nevnte her så vil kostnadene være det dobbelte av det man får utbetalt, på grunn av ekstra ressurser som må inn for å behandle søknadene. Fortell meg hvem som ønsker eller gidder å ta den kostnaden når man ikke tror at det har noen særlig effekt. Hva problemet er? Tja, er ikke godt å si. Personlig tror jeg folk synest det er pes å skulle finne tid til å gjøre det. Folk er allerede veldig travle, så trur mange rett og slett ikke gidder. Kanskje noen også synest det er skummelt å skulle gi så store mengder blod på en gang. Jeg meldte meg, men kan ikke gi. Men før jeg meldte meg hadde jeg litt betenktligheter til hvor mye blod de skulle tappe og var redd for at jeg skulle bli svimmel etterpå og sånt. Det sitter nok i hodet, men kanskje flere synest det virker skummelt å gi og som kanskje har nåleskrekk attpåtil. 1
Bonusmammaen Skrevet 30. november 2017 #71 Skrevet 30. november 2017 Litt av problemet er at mange ikke kan gi på grunn av sykdom eller karantene av div årsaker. Dessverre mange som ikke kommer gjennom nåløyet, men faktisk er villig. Nå er det snakk om for et år siden at homofile skulle få gi hvis de ikke hadde sex på 12 måneder. Håper det kommer i orden. Det er strengt i Norge, men nå har vi også et av verdens tryggeste blod også. Er man under 50 kilo og lavt jern, kan man ikke gi osv osv. 1
Ruccula Skrevet 30. november 2017 #72 Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, Bonusmammaen skrev: Det er ikke snakk om at ditt blod er så uvanlig, men det kalles kriseblod siden du kan gi til alle. Be om journalen din fra sykehuset, det er null stress så ser du selv hva som står. Høres ut som du dannet antigener enten allerede tidlig i svangerskapet eller under fødsel og dette er svært farlig. Hvis ikke har de gitt deg forebyggende behandling og vært redd for faren dette kan medføre. Barnet kan i verste fall dø. Er du kjent med immunisering? Neida jeg dannet aldri antistoffer mot barnet. Det ble sjekket i uke 18 tror jeg det var. Så fikk jeg forebyggende profylakse sprøyte noen uker senere og dagen etter fødsel. Barnet er 8 uker og har det fint Det med blodet ble ikke nevnt i forhold til barnet. Det var mitt blod det var snakk om 1
Ruccula Skrevet 30. november 2017 #73 Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner det fremdeles ikke? Barnet ditt var positivt og du negativ, dermed er det fare for at barnet kan får alvorlige skader eller da og legene sjekker opp ekstra nøye i slike tilfeller. Anonymkode: 3bdf8...fb8 Men herregud, dette vet jeg selvfølgelig. Jeg viste tidlig at jeg var 0- og barnet var 0 + Det er ikke det det dreier seg om! Det er mitt blod som er rart, helt uavhengig av barnet. Legen som hadde operert meg kom inn på rommet mitt på sykehuset, satte seg på senga og sa ordrett at jeg hadde veldig uvanlig rart blod og hun ba meg holde meg unna ekstrem sport. De stresset også før operasjonen pga min blpdtype i forhold til om jeg trengte blodoverføring. Igjen, det hadde ingenting å gjøre med barnet og min blodtype. Det skjedde aldri noe immunisering, det sjekker de i uke 12.
Bonusmammaen Skrevet 30. november 2017 #74 Skrevet 30. november 2017 7 minutter siden, Ruccula skrev: Neida jeg dannet aldri antistoffer mot barnet. Det ble sjekket i uke 18 tror jeg det var. Så fikk jeg forebyggende profylakse sprøyte noen uker senere og dagen etter fødsel. Barnet er 8 uker og har det fint Det med blodet ble ikke nevnt i forhold til barnet. Det var mitt blod det var snakk om Okay. Enda godt alt står bra til! Ble veldig nysgjerrig hva det er med blodet ditt.
Ruccula Skrevet 30. november 2017 #75 Skrevet 30. november 2017 7 minutter siden, Bonusmammaen skrev: Okay. Enda godt alt står bra til! Ble veldig nysgjerrig hva det er med blodet ditt. Jeg og Jeg tror jeg må prøve å finne ut av det skal se etter den elektroniske helsejournalen.
Bonusmammaen Skrevet 30. november 2017 #76 Skrevet 30. november 2017 Akkurat nå, Ruccula skrev: Jeg og Jeg tror jeg må prøve å finne ut av det skal se etter den elektroniske helsejournalen. Gjerne informer når du vet. Skulle ikke være vanskelig å få tak i.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #77 Skrevet 30. november 2017 Man må vel enten være i forhold eller leve i sølibat for å gi blod? Da det er en karantene på 6 mnd. ved bytte av sexpartner. Som singel kan man jo da ofte ikke gi blod? Anonymkode: 7ae5b...b1a
Gjest Solstråletårer Skrevet 30. november 2017 #78 Skrevet 30. november 2017 Og ved reise uten om europa ( hellas er faktisk tvilsom) tatoveringer katantene tannlege behandling. Så ja du føler deg litt kjedelig når du krysser av skjmaet
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #79 Skrevet 30. november 2017 Trodde de refunderte utgiftene jeg. I Oslo gjorde de det i alle fall da jeg gav, men det er en stund siden nå... da kunne man velge mellom en gave, donere penger til et veldedig formål eller refusjon av reiseutgifter. Anonymkode: 5c62f...cef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå