Gå til innhold

Gi blod

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå at Røde Kors reklamerer for at det trengs 25.000 nye blodgivere. Når det er så viktig, hvorfor legges det ikke bedre til rette for at de som vil skal kunne gi blod? 

Jeg skulle gjerne gitt blod, men jeg kan ikke betale flere hundre kroner i reisepenger hver gang, siden jeg ikke bor rett ved blodbanken. Når de uansett gir ut gaver til de som gir blod, hvorfor kan de ikke heller refundere reiseutgifter. Jeg trenger ingen gave for å gi blod, men jeg vil ikke betale for å gi blod heller. 

Anonymkode: 0f945...9e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere hundre kroner? Hvor bor du?

Anonymkode: 8f9cd...abd

Jeg må ta båt. Det koster ca 105kr hver vei. I tillegg blir det buss til sykehuset på ca 30kr. Det blir dermed ca 270kr til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Du gir blod ca 4 ganger i året. Så er du aldri i nærheten av blodbanken i løpet av året noen gang? Plan legge det med andre avtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Du gir blod ca 4 ganger i året. Så er du aldri i nærheten av blodbanken i løpet av året noen gang? Plan legge det med andre avtaler?

Jojo, men man kan ikke akkurat velge og vrake i timer hos blodbanken. 

Uansett var jeg ikke ute etter forslag til min situasjon, men heller en mer generell diskusjon om hvorvidt det å heller feks refundere reiseutgifter, heller enn å gi ut ubrukelige gaver, vil føre til at flere melder seg som blodgiver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Joda kan da det. Dem justerer seg etter hva du kan . De er jo som regel oppe fra 9 til halv fire  hverdag . Og som du sier er det mangel på folk . Det er ikke så vanskelig som du skal det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Og ganske mange gir ikke blod for en mumikopp . Det er bare en hyggelig bonus . Men for å gjøre noe nyttig for andre mennesker.  Og finnes blodbanker som har  kvelds åpent å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått time når det Har passet meg. De er veldig fleksible.

Anonymkode: 5dfe6...6ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig fleksible på tiden. Første gang får du ikke gitt blod uansett, du må fylle ut skjema og ta blodprøver. Bare ring en dag du tenker deg innover, så tilpasser de seg lett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: jeg opprettet ikke denne tråden for å min situasjon, men for å diskutere hvordan det burde gjøres. Jeg brukte bare min situasjon som et eksempel, siden jeg umulig kan være den eneste med det problemet. 

15 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Og ganske mange gir ikke blod for en mumikopp . Det er bare en hyggelig bonus . Men for å gjøre noe nyttig for andre mennesker.  Og finnes blodbanker som har  kvelds åpent å.

Nei, det var heller ikke poenget mitt. I stedenfor å bruke ressurser på mummikopper kunne de brukt de på å feks dekke reiseutgifter. Da hadde kanskje flere meldt seg som blodgiver også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Er jo ikke så mange som har det problemet du har. Feks på et sykehus jobber det ca 1000 mennesker pluss minus . Ikke alle disse donere blod .  Mange har et ærende på sykehuset . Fleste donerer ikke blod.  Tror problemet ikke ligger i det å få betalt men å ta seg bryderiet.  Noen er redd for stikket. Noen tror de ikke kan gi. Og noen gjør en stor ting ut av at de ikke kan .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere steder har dem blodbusser som kjører rundt, og dermed gjør det enklere for flere å gi blod. 
De fleste har ikke reiseutgifter i forbindelse med blodgivning, fordi det enten er lett tilgjengelig eller at man planlegger litt. Og verdiene av gavene man får tilsvarer uansett ikke dine reiseutgifter. 
Så nei, jeg tror ikke refusjon av reiseutgifter ville gitt flere blodgivere. Derimot flere stasjoner hvor man kunne gitt blod, og flere blodbusser ville kanskje gitt flere blodgivere. 

Blodbanken hvor jeg gir, har åpent fra 09 til 20, og er veldig fleksibel på tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Solstråletårer skrev:

Er jo ikke så mange som har det problemet du har. Feks på et sykehus jobber det ca 1000 mennesker pluss minus . Ikke alle disse donere blod .  Mange har et ærende på sykehuset . Fleste donerer ikke blod.  Tror problemet ikke ligger i det å få betalt men å ta seg bryderiet.  Noen er redd for stikket. Noen tror de ikke kan gi. Og noen gjør en stor ting ut av at de ikke kan .

Som sagt, det handler ikke om å få betalt, men om å ikke gå i minus. 

Hvis de faktisk hadde vært så fleksible som dere påstår så hadde jeg fått time når det passet. Jeg ringte inn en og en halv uke i forveien og sa at jeg skulle til byen den dagen, men de kunne ikke tilpasse timene slik sa de. 

Det er forresten utrolig irriterende at folk fortsetter å diskutere MEG når det ikke er det jeg opprettet denne tråden for. Men for å få en mer generell diskusjon rundt temaet, om at folk ikke skal gå i minus for å gå blod, heller enn å få en jævla mummikopp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Flere steder har dem blodbusser som kjører rundt, og dermed gjør det enklere for flere å gi blod. 
De fleste har ikke reiseutgifter i forbindelse med blodgivning, fordi det enten er lett tilgjengelig eller at man planlegger litt. Og verdiene av gavene man får tilsvarer uansett ikke dine reiseutgifter. 
Så nei, jeg tror ikke refusjon av reiseutgifter ville gitt flere blodgivere. Derimot flere stasjoner hvor man kunne gitt blod, og flere blodbusser ville kanskje gitt flere blodgivere. 

Blodbanken hvor jeg gir, har åpent fra 09 til 20, og er veldig fleksibel på tider. 

Det forslaget om mer tilgjengelighet er jeg med på! Det ville jo også være et godt alternativ til det å ev. skulle refundere utgifter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle gi blod? 

Jeg har lavt stoffskifte, lav b12, tilbakevennende lavt jern. Hatt lavt jern helst siden barneskolealder, kommer å går så klart. Jeg snuser også. Kan jeg også gi blod?

Anonymkode: a1e9c...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, det handler ikke om å få betalt, men om å ikke gå i minus. 

Hvis de faktisk hadde vært så fleksible som dere påstår så hadde jeg fått time når det passet. Jeg ringte inn en og en halv uke i forveien og sa at jeg skulle til byen den dagen, men de kunne ikke tilpasse timene slik sa de. 

Det er forresten utrolig irriterende at folk fortsetter å diskutere MEG når det ikke er det jeg opprettet denne tråden for. Men for å få en mer generell diskusjon rundt temaet, om at folk ikke skal gå i minus for å gå blod, heller enn å få en jævla mummikopp. 

De fleste ser det ikke som å gå i minus ved å gi blod, om dem må betale litt reiseutgifter selv. De fleste ser på det som en meget god gjerning som er med på å redde liv. 
Og en og en halv uke i forveien er kort tid. Her setter dem gjerne opp timene flere måneder i forveien, for å sikre at dem får nok blodgivere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan alle gi blod? 

Jeg har lavt stoffskifte, lav b12, tilbakevennende lavt jern. Hatt lavt jern helst siden barneskolealder, kommer å går så klart. Jeg snuser også. Kan jeg også gi blod?

vet ikke noe om lavt stoffskifte/b12, det kommer an på om tar medisiner for det også. Men lavt jern vil nok gi ett nei. MAn må ha ett vist nivå på jern for å få gi, og selv da må man ta jerntabeletter etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. De stygge mumikoppene (som er dyre), kunne de bare ha droppet og gavene generelt. Hadde vært mye bedre å refundere reiseugiftene ja. Og personlig så synes jeg de burde slutte å mase om å gi blod. Jeg kan ikke gi blod hver 4 mnd, det er alt for ofte, klarer ikke å få opp jernnivået når det blir så ofte. Så jeg har bedt om maks to ganger i året (som er vanlig i mange andre land), men det er visst vanskelig å få de til å forstå. Og ja, det står i journalen min. 

Anonymkode: be08b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan alle gi blod? 

Jeg gir blod med lavt stoffskifte, bruker Levaxin. Men lav b12 og jern er nok vanskeligere, for din skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir blod med lavt stoffskifte, bruker Levaxin. Men lav b12 og jern er nok vanskeligere, for din skyld. 

2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

vet ikke noe om lavt stoffskifte/b12, det kommer an på om tar medisiner for det også. Men lavt jern vil nok gi ett nei. MAn må ha ett vist nivå på jern for å få gi, og selv da må man ta jerntabeletter etterpå. 

Det jeg fryktet :( Har alltid ønsket å gi blod. Men har vært på kanten pga jern-problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...