Gå til innhold

billån og arv

Anbefalte innlegg

Gjest lurerpåmasse
Skrevet

Hei. Hvis ikke du vet svaret på denne så trenger du ikke svare.

Saken er den at min mor tok opp et billån for meg og jeg betaler på lånet selv, vi har en kontrakt der det står at jeg er den som disponerer bilen og at jeg har ansvaret for det lånet, hun har bare tatt opp billån for meg.

Men så er det sånn da at hun er blitt alvorlig syk, og ikke lenge igjen å leve, og vi er flere søsken. Jeg har igjen ca 200 000 på bilen.

Går denne bilen inn i arveoppgjør eller kan den holdes utenom

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager med din mor.

Jeg ville nok forventet at de pengene gikk inn i arveoppgjøret. 

Skrevet
2 minutter siden, lurerpåmasse said:

Det er hennes gjeld, den går inn i arveoppgjøret.

Anonymkode: 85009...fd8

Gjest lurerpåmasse
Skrevet

Så da er det sånn at hvis jeg er nesten ferdig å betale på det eller har blitt ferdig og ikke rukket å få bilen over på meg så betyr det at jeg risikerer  å ha betalt på noe som andre kan kose seg med, trodde at en skriftelig kontrakt samt at jeg kan dokumetere at alle betalinger er gått fra meg  ,hmmm hvordan løse det da?

Skrevet
10 minutter siden, lurerpåmasse skrev:

Så da er det sånn at hvis jeg er nesten ferdig å betale på det eller har blitt ferdig og ikke rukket å få bilen over på meg så betyr det at jeg risikerer  å ha betalt på noe som andre kan kose seg med, trodde at en skriftelig kontrakt samt at jeg kan dokumetere at alle betalinger er gått fra meg  ,hmmm hvordan løse det da?

Sett bilen over på deg, om den ikke allerede står i ditt navn. Dette kan enkelt gjøres på nett så moren din behøver ikke dra noe sted (det er mulig du må en tur innom biltilsynet, men moren din må ikke). 

Anonymkode: 5281e...b6d

Skrevet

Dersom dere setter den over på deg før hun dør er det å regne som en livsdisposisjon og vil på alle måter holdes utenom. Dersom dere ikke gjør det før hun dør vil det regnes som en dødsdisposisjon og i utgangspunktet gå inn i arveoppgjøret. Dine søsken kan imidlertid godta at den holdes utenfor.

Anonymkode: 45514...c1f

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett bilen over på deg, om den ikke allerede står i ditt navn. Dette kan enkelt gjøres på nett så moren din behøver ikke dra noe sted (det er mulig du må en tur innom biltilsynet, men moren din må ikke). 

Ingen må inn "biltilsynet" lenger. Kan fikses greit med BankID.

Skrevet
1 time siden, lurerpåmasse skrev:

Hei. Hvis ikke du vet svaret på denne så trenger du ikke svare.

Saken er den at min mor tok opp et billån for meg og jeg betaler på lånet selv, vi har en kontrakt der det står at jeg er den som disponerer bilen og at jeg har ansvaret for det lånet, hun har bare tatt opp billån for meg.

Men så er det sånn da at hun er blitt alvorlig syk, og ikke lenge igjen å leve, og vi er flere søsken. Jeg har igjen ca 200 000 på bilen.

Kommer helt an på ordlyden i kontrakten og ellers hvordan papirene er utformet og signert på,. Advokatmat når du ikke legger ut alt relevant til fortolkning.

Anonymkode: 717f8...6dc

Skrevet

Dere deler arven slik dere ønsker. Saken er bare at alle må være enig. 

Skrevet
4 minutter siden, penny_ skrev:

Dere deler arven slik dere ønsker. Saken er bare at alle må være enig. 

Krever en arving offentlig skifte så blir det ikke så enkelt. 

Anonymkode: 717f8...6dc

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom dere setter den over på deg før hun dør er det å regne som en livsdisposisjon og vil på alle måter holdes utenom. Dersom dere ikke gjør det før hun dør vil det regnes som en dødsdisposisjon og i utgangspunktet gå inn i arveoppgjøret. Dine søsken kan imidlertid godta at den holdes utenfor.

Anonymkode: 45514...c1f

Grenser ligger ikke ved død / ikke død, men ved dødsleie/ikke-dødsleie. 

Anonymkode: bdcae...aa9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis bilen blir satt over på henne, og ikke lånet, blir det vel feil i forhold til de andre søsknene. Lånet må jo innfris av boet.
Det er jo en grunn til at moren tok opp lånet og ikke ts. Så antar at lånet ikke kunne stå på ts.

Da sitter ts med en bil som mor har betalt 200 000 kr på og det blir 200 000 mindre igjen av arven til mor.

Ts får bil uten å måtte betale resten av lånet. 

For at dette skal være greit må både bilen og lånet settes over på ts, ikke sikkert banken går med på det. Men hvis det er i orden, er det bare å føre bilen over på ts ja.

Ts , snakk med søsknene dine, det er alltid det beste. Siden du kan vise at dere har en avtale, og hvor mye du har betalt, setter de seg vel ikke på bakbena av dette.

En annen løsning er jo at du beholder bilen og får 200 000 kr mindre i arveoppgjør enn søsknene dine og lånet blir innfridd av boet.
Uansett så må det gå rettferdig for seg.

Anonymkode: fe2d4...e4f

Gjest lurerpåmasse
Skrevet

takk for svar, dessverre er søskene mine og jeg ikke på talefot.  Vi har nå fått ordnet et testament der der står at når mamma faller fra så er jeg den som arver bilen, fordi jeg har betalt på den, og  hvis den ikke er ferdig nedbetalt til da så løser jeg inn billånet.

Skrevet

Får håpe testamentet er utarbeidet av advokat og vanntett, da!
I likhet med mange andre er du altfor sparsommelig med opplysninger, så det er det umulig å deg pålitelig svar. 

Anonymkode: 6c145...d04

Skrevet
21 timer siden, lurerpåmasse skrev:

takk for svar, dessverre er søskene mine og jeg ikke på talefot.  Vi har nå fått ordnet et testament der der står at når mamma faller fra så er jeg den som arver bilen, fordi jeg har betalt på den, og  hvis den ikke er ferdig nedbetalt til da så løser jeg inn billånet.

Det betyr bare at du arver mindre av det andre dersom boet ikke overstiger tre millioner. (forutsatt at dere er tre søsken)

Er bilen din bør ikke bilen i seg selv gå inn i arveoppgjøret. Dog vil lånet gå inn slik at du må løse inn dette for dødsboet.

Du burde virkelig fått registrert bilen på deg, men det er kanskje salgspant i bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...