Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser rett som det er folk som blir krenket for de utroligste ting, men saken er i seg selv ikke stor nok til at den fortjener så mye debatt. Derfor lager jeg den store "jeg føler meg krenket"-tråden, der man kan legge inn saker som man kommer over der folk lar følelsene gå over styr. Å føle seg krenket er noe som blir mer og mer vanlig i alle leirer, og gjerne når virkeligheten kolliderer med hvordan man ønsker at det skal være.

Vi husker alle

• Hysteriet rundt Siv Jensen sitt indianerkostyme (og nå har visst ordet "indianer" falt ut av leksikon fordi det er så krenkende)
  • Bøndenes reaksjon på en ulv på en melkekartong
  • Reaksjoner som kommer når ordet "neger" blir ytret eller skrevet, f.eks. på KG
  • Eller andre varianter av sistnevnte, som denne saken:

http://www.tv2.no/nyheter/9516946/

Viser ellers til en sak i Nordlys:

https://www.nordlys.no/fiber/kjop-og-salg/tromso/veronica-fikk-fiberselger-pa-doren-pa-tromsoya-overraskelsen-var-stor-da-han-ba-om-a-fa-snakke-med-mannen-i-huset/s/5-34-736591

"I vår fikk Veronica Evertsen en selger på døren som hun sent vil glemme. Mannen var der for å selge fibernett på vegne av leverandøren Homenet. Det er imidlertid ikke produktet som gjør at Evertsen husker besøket så pass godt.

Selgeren hadde nemlig en salgsteknikk som kan beskrives som smått uvanlig:

- Han spurte om mannen min var hjemme. «Hva var det du sa?», var min reaksjon. Så kom det frem via samtalen at han mente at når det kom til å ta beslutninger, var det best å involvere mannen. Jeg ga ganske klar tilbakemelding om at sånne holdninger og spørsmål ikke hører hjemme i en salgsstrategi i 2017, sier Evertsen, som bor i Krognessveien på Sør-Tromsøya sammen med sine to sønner og en hund."

Og som vanlig i dagens krenkelsessamfunn så legger man seg flat for overfølsomme og hysteriske personer:

"- Først og fremst vil jeg si at jeg ble overrasket og sint da denne henvendelsen kom. Dette er holdninger som hører fortiden til, og jeg tar personlig sterk avstand fra dette og tar det selvfølgelig også svært alvorlig."

Jeg for min del kan ikke se for meg at noe er mindre alvorlig enn dette.

Sosiale medier er som perfekt både for å krenke og bli krenket. Og det skal ikke mye til som vi ser her:

https://twitter.com/ostepop/status/930520026519654400

Det var alt for denne gang, men jeg mistenker at jeg allerede snart vil få bruk for tråden igjen. Del gjerne saker der folk er krenket, og om du blir krenket av denne tråden så gi gjerne lyd fra deg – jeg kommer helt sikkert til å finne deg ustyrtelig morsom.

Noen visdomsord fra Stephen Fry:

“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what."

Anonymkode: c36ce...4c1

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På dette ene punktet har mange noe å lære av Donald Trump. Altfor mange blir krenket, gjerne på vegne av andre, for ingen verdens ting, og de som blir anklaget er altfor ivirge i å "legge seg flat" uten at det hadde vært nødvendig.

I USA reagerte f.eks. mange da Trump ikke ba om unnskylding etter å ha sagt at han mente McCain ikke var en krigshelt fordi han hadde vært krigsfange, noe det fint kan argumenteres for at han hadde helt rett i, og en beklagelse her ville i hvert fall gjort ham uvalgbar.

Anonymkode: 1b9e7...8f0

• Liker 5
Skrevet

Du glemte menn som blir krenket av "hvite menn som pusher femti".

Anonymkode: 8fcc3...6ad

Skrevet

Tråden kommer ikke til å ta av.

Altfor mange syns det er flott at man kan bli krenket, da kan de bruke det selv også, svake sjeler.

Anonymkode: 50861...ec1

• Liker 5
Skrevet

Krenket, ja. Det er ordet alle slenger om seg, også anti-krenkerne. Har ikke så mye til overs for de som krenker for å provosere eller virke kontroversielle. Gidder rett og slett ikke. Synes sånn polemikk er kjedelig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

- De som blir krenket av at sportslag kneler under en nasjonalsang

-De som blir krenket når man sier at religion ikke kan sidestilles med vitenskap

- De som blir krenket når noen på deres politiske side blir utsatt for rettmessig kritikk

- De som blir krenket når noen med et hodeplagg får være leder for et tv-program

- De som blir krenket av ulvetegninger(det hadde visst TS skrevet)

Osv osv 

Endret av kjøttkaker
  • Liker 1
Skrevet

Ja, en sak som var i Stavanger nylig på en barneskole, der skoleledelsen var redd for å krenke våre nye landsmenn, så Deilig av jorden og noen andre julesanger ikke skulle synges, og rett i forkant eller etter det, så skulle elevene heller ikke gå rundt juletreet av samme grunn. Heldigvis tok ledelsen til fornuften etter div avisoppslag om sakene, så nå får barna synge julesangene og gå rundt juletreet. Du verden alså... hehe er det mulig. 

Anonymkode: cbb18...54b

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir krenket av at alle skal mase sånn om at alle blir krenket av alt mulig :fnise:

Selv om jeg kan være enig i at folk overdriver reaksjonene når det gjelder mange ting(for eksempel indianerkostymet til Siv), så virker det som "krenket" er den nye hersketeknikken til mange. "Ble du krenket nå?", "Herregud, folk tåler jo ingenting lenger, og blir krenket for alt! :)". Da mener jeg tilfeller hvor folk bruker det for å latterliggjøre andre.

Så jeg har begynt å forbinde ordet med dårlig debatteknikk, og begynner å lure på om folk ikke har noen andre argumenter noen ganger.

• Liker 5
Skrevet

Kombinerer de to mest irriterende og forslitte utsagn i år....

Jeg er så krenket, det er tross alt 2017......

• Liker 3
Skrevet

Det er for teit at man ikke skal få synes noe er dumt eller uriktig, uten at andre plutselig skal komme med "Åja, du er krenket nå hva? " 

Hva faen? Hva har det med saken å gjøre? Tror de jeg sitter på kg og er blodig fornærmet over ting?

Ellers er jeg enig med hun i HI, i 2017 bør man holde seg for god til å bedrive "mannen vet best"- hersketeknikk mot kunder. Det er latterlig. Hva om hun var lesbisk og "mannen" var en hun? Same procedure as last century?

Skrevet

På samme måte som det standardreageres når noen snakker om noe som ikke faller i god jord: "Jeg trodde vi var kommet lengre i 2017..." Ja, hvor langt skal vi komme, da..?

Anonymkode: 50861...ec1

Skrevet
3 minutter siden, yeans skrev:

Det er for teit at man ikke skal få synes noe er dumt eller uriktig, uten at andre plutselig skal komme med "Åja, du er krenket nå hva? " 

Hva faen? Hva har det med saken å gjøre? Tror de jeg sitter på kg og er blodig fornærmet over ting?

Ellers er jeg enig med hun i HI, i 2017 bør man holde seg for god til å bedrive "mannen vet best"- hersketeknikk mot kunder. Det er latterlig. Hva om hun var lesbisk og "mannen" var en hun? Same procedure as last century?

Men var det noe å lage en stor sak ut av og gå ut i media med? Jeg tenker. Ja ok. Det er lov å bli fornærmet over ting men man trenger ikke la det bli en kjempe big deal.

Ang det med ulven på melkekartongen. Jeg kjøpte melk igår og der var pinadø ulvebildet tatt vekk. Jeg syns det blir så feil at folk som lager kjempestore saker over slike ting faktisk får viljen sin hver eneste gang. Uansett hvor idiotisk det er. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men var det noe å lage en stor sak ut av og gå ut i media med? Jeg tenker. Ja ok. Det er lov å bli fornærmet over ting men man trenger ikke la det bli en kjempe big deal.

Ang det med ulven på melkekartongen. Jeg kjøpte melk igår og der var pinadø ulvebildet tatt vekk. Jeg syns det blir så feil at folk som lager kjempestore saker over slike ting faktisk får viljen sin hver eneste gang. Uansett hvor idiotisk det er. 

Det er strengt tatt media som valgte å lage en sak om den dørselgeren, og ja, hvorfor ikke? Hvis noen innbiller seg at det er ok salgsstrategi i 2017 så er det jo greit å slå fast en gang for alle at det ikke er det. Et firma som holder på slik er ytterst uprofesjonellt. 

Skrevet

Må ikke glemme de selverklærte ukrenkbare som blir så krenket av at andre føler seg krenket at de aldri slutter å gnåle om hvor krenkende behandling de får oppi det hele.

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Tillion said:

Må ikke glemme de selverklærte ukrenkbare som blir så krenket av at andre føler seg krenket at de aldri slutter å gnåle om hvor krenkende behandling de får oppi det hele.

Er vel mer at folk begynner å bli lei fordi man snart ikke kan åpne en nettleser, avis eller slå på tv'n uten at det er noen som står frem som krenket og som regel er det bagateller i forhold til de som virkelig har opplevd å bli krenket, men de ser man ikke mye til i media siden mange av dem er godt oppbevart eller medisinert i psykiatrien. Blir ikke så gode salgstall av slikt, mye mer innbringende hvis man kan krydre innslagene eller artiklene med litt kjendisglans eller blogglans.

Anonymkode: 253fb...f27

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel mer at folk begynner å bli lei fordi man snart ikke kan åpne en nettleser, avis eller slå på tv'n uten at det er noen som står frem som krenket og som regel er det bagateller i forhold til de som virkelig har opplevd å bli krenket, men de ser man ikke mye til i media siden mange av dem er godt oppbevart eller medisinert i psykiatrien. Blir ikke så gode salgstall av slikt, mye mer innbringende hvis man kan krydre innslagene eller artiklene med litt kjendisglans eller blogglans.

Anonymkode: 253fb...f27

Bytt avis, kanal, og vær på andre nettsider da.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, yeans skrev:

Det er strengt tatt media som valgte å lage en sak om den dørselgeren, og ja, hvorfor ikke? 

Hadde media skjult kamera hos kvinnen, siden det liksom var de som tok initiativet til at det ble en sak?

Anonymkode: 9c470...335

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde media skjult kamera hos kvinnen, siden det liksom var de som tok initiativet til at det ble en sak?

Anonymkode: 9c470...335

Er det gøy å spille dum?

Skrevet
3 minutter siden, yeans skrev:

Er det gøy å spille dum?

Hun må jo selv ha gått med det til media etter hendelsen. Om ikke hadde de jo ikke visst om det

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...