Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er den rang som er i Norge:

Først kommer kvinnen

Så kommer barnet

Så kommer hunden

Sist kommer mannen

Er det ti uteliggere et sted, to kvinner, to barn, to hunder og fire menn, så vil mennene få minst hjelp. Kvinnene vil få hjelp først, så barna, så hundene, sist mennene.

Nei, jeg prater ikke ut fra fordommer. Jeg var på en forelesning med Petter Uteligger for noen uker siden. Der var det flere menn som fortalte om sine opplevelser, alkoholikere, narkomane, folk som jobbet med disse, med flere andre, som fortalte sine historier, livshistorier, alt mulig. En kvinne fortalte sin historie, som ikke på noen måte var annerledes enn det mennene hadde fortalt. Hun var ikke unik, hun ga ikke mer av seg enn mennene hadde gjort. Men når hun var ferdig, så reiste folk seg mens de applauderte, hun fikk stående applaus! Hun var også den som hadde fått mest hjelp. De andre, mennene, ble i veldig stor grad overlatt til seg selv. De måtte karre seg opp på egen hånd.

Jeg har sett kvinner og menn, med samme diagnose, få forskjellig behandling. Kvinner får en sterk oppfølging av stat og kommune, av hele systemet. Menn dyttes ut og får beskjed om å klare seg på egen hånd. Menn får høre at, "du er jo sterk, du klarer deg jo", så overlates de til å sulte, fryse, lide.

Jeg har ingenting til overs for de som tråkker på eller er voldelige mot kvinner. Men jeg har heller ingenting til overs for dette system, der kvinner rangeres som mer verdifulle enn menn. Alle burde få individuell hjelp, alle som trenger det. Alle burde behandles som personer, mennesker, individer.

Men sånn er det altså, sånn er rangordenen her i Norge.

Først kommer kvinnen

Så kommer barnet

Så kommer hunden

Sist kommer mannen

Anonymkode: df149...2ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Javel, takk for enda et innlegg i kategorien "det er så synd på menn", det var hva vi virkelige trengte.

Anonymkode: c4a98...d3f

• Liker 3
Skrevet

Du gjør deg selv useriøs med å dra inn hunden.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i resten heller.

I kretsen rundt meg er det både kvinner og menn som får flott hjelp og oppfølging.

Særlig i forhold til behandling av kreft og oppfølgingen der, men også i forhold til rus.

Det kan virke som kvinner er noe flinkere enn menn til å oppsøke hjelp.

Men at barn prioriteres, også foran kvinner, det stemmer nok. Og det tror jeg de fleste vil være enig i at er riktig i mange situasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, takk for enda et innlegg i kategorien "det er så synd på menn", det var hva vi virkelige trengte.

Anonymkode: c4a98...d3f

Takk. Du bekreftet nettopp det jeg skrev.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Du gjør deg selv useriøs med å dra inn hunden.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i resten heller.

I kretsen rundt meg er det både kvinner og menn som får flott hjelp og oppfølging.

Særlig i forhold til behandling av kreft og oppfølgingen der, men også i forhold til rus.

Det kan virke som kvinner er noe flinkere enn menn til å oppsøke hjelp.

Men at barn prioriteres, også foran kvinner, det stemmer nok. Og det tror jeg de fleste vil være enig i at er riktig i mange situasjoner. 

Det jeg legger merke til er at når menn oppsøker hjelp får de sjeldnere og mindre hjelp enn når kvinner oppsøker hjelp.

Kall det patriarkatet eller hva du vil, men menn kommer alltid i siste rekke. Menn forventes å klare seg selv. De som ikke klarer seg selv, de blir sjelden hjulpet, noe som gjør dem sykere. I mens kvinner sees veldig tidlig, får god hjelp, ofte.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg legger merke til er at når menn oppsøker hjelp får de sjeldnere og mindre hjelp enn når kvinner oppsøker hjelp.

Kall det patriarkatet eller hva du vil, men menn kommer alltid i siste rekke. Menn forventes å klare seg selv. De som ikke klarer seg selv, de blir sjelden hjulpet, noe som gjør dem sykere. I mens kvinner sees veldig tidlig, får god hjelp, ofte.

Jeg har brakt begge mine syke foreldre til sykehuset, i tur og orden, det er absolutt ikke noe forskjell i hvordan de ble mottatt, behandlet og fulgt opp. 

Jeg har venner av begge kjønn som har vært syke igjennom mange år. Inn og ut av sykehus og andre institusjoner. Om det er noen forskjell å spore, vil jeg heller si det er i favør av mennene.

Så hvor har du dette fra? Er det noe du selv mener? Har du kilder? 

• Liker 3
Skrevet

Kongen er på toppen

Rangert som nr 2 er Stortingspresidenten

Nr 3 er statsministeren

Så den som har mest makt i Norge er rangert som nr 3 .

Anonymkode: 8f9b9...60c

• Liker 1
Skrevet

Nok et syteinnlegg fra forsmådde menn her på Kvinneguiden. Patetisk.

Anonymkode: 6577b...a6e

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Patriarkat=mannen styrer på toppen. Matriarkat=kvinnen styrer. ;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nok et syteinnlegg fra forsmådde menn her på Kvinneguiden. Patetisk.

Takk! Jeg trenger ikke bekreftelsen, men det er godt å se at du tar poenget mitt. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Patriarkat=mannen styrer på toppen. Matriarkat=kvinnen styrer. ;)

Kall det hva du vil, norsk kultur om så er, men det er nå en gang sånn det er her.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så er det beviselig feil :)

Anonymkode: c9cf3...acb

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel heller at menn sjeldent søker hjelp mye på grunn av at det blir sett på som lite mannlig å søke hjelp.

Men det er nok en sannhet i at kvinner som søker hjelp blir tatt mer alvorlig enn menn. Spesielt når det kommer til partner vold og voldtekt. Om en mann på 2 meter og 90 kg sier han har blitt voldtatt av ei dame på 157 cm og 50 kg så vil nok folk ha vanskelig med å ta han alvorlig.

Anonymkode: 8f9b9...60c

Skrevet

Mennesker er programmerte til å oppfatte skapninger med barnlige trekk som mer sympatiske og trengende enn tilsvarende skapninger med mindre barnlige trekk, det er slik urmenneskene visste å ta seg av ungene sine. Men dette instinktet er ikke veldig spesifikt, det gjelder for alt som kryper og går mellom himmel og jord så lenge det har et ansikt, så hvorfor folk benekter at det kanskje slår ut littegrann mellom oss voksne mennesker også skjønner jeg ikke.

Gjest C.Tramell
Skrevet
13 minutter siden, Tillion said:

Mennesker er programmerte til å oppfatte skapninger med barnlige trekk som mer sympatiske og trengende enn tilsvarende skapninger med mindre barnlige trekk, det er slik urmenneskene visste å ta seg av ungene sine. Men dette instinktet er ikke veldig spesifikt, det gjelder for alt som kryper og går mellom himmel og jord så lenge det har et ansikt, så hvorfor folk benekter at det kanskje slår ut littegrann mellom oss voksne mennesker også skjønner jeg ikke.

Søte damer med store øyne barnslige trekk får nok litt ekstraservice og mer sympati, det tror jeg du har rett i. Heldigvis gjelder det ikke i hjerteoperasjonskøen og andre alvorlige ting, men i det små i hverdagen. Jepp. Det kan for så vidt gjelde søte og hjelpeløst utseende menn også, som du er inne på. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kilder på dette?
Etter hva jeg har erfart får kvinner ofte veldig dårlig hjelp i helsesystemet, nettopp fordi de oppsøker det oftere enn menn. Kjenner flere(inkludert meg selv) som har gått med fødselskader i flere år uten å få det diagnostisert fordi det blir bagatellisert.

Anonymkode: 5b411...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...