AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Jeg er gift, vi har 3 felles barn og jeg får mer og mer lyst til å bli særbo. Jeg har ikke diskutert det med mannen. Det blir i så fall snakk om en bolig i gåavstand, så vi kan besøke hverandre og ungene kan komme og gå som de vil. Er det noen som har erfaring med en slik ordning? Anonymkode: 3ec4e...873 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 Er dette til barnas beste, mener du..? Anonymkode: 3f461...385 1
Ulven Skrevet 29. november 2017 #3 Skrevet 29. november 2017 Dette var unektelig litt spesielt. Jeg må nok innrømme at hadde mannen kommet etter mange år og ønsket å bli særboer, hadde det trolig vært slutten for vårt ekteskap. Hva ligger bak ønsket ditt om å bli særboer når dere har felles barn? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, Ulven skrev: Hva ligger bak ønsket ditt om å bli særboer når dere har felles barn? Hans løgner, både om meg og til meg, hans impulsivitet og hans økonomiske rot blant annet. Vil han gjøre det slutt, skal ikke jeg hindre ham. Jeg er lei av å bli nedprioritert; jeg vil ha et ekteskap hvor vi er likeverdige og hvor spørsmål blir besvart med sannheten, ikke det sedvanlige "vet ikke" eller "husker ikke". Og ja, det er til barnas beste. Jeg ønsker ikke å flytte langt, så ungene beholder selvsagt vennene og har tilnærmet avstand til skolen. Anonymkode: 3ec4e...873 4
Gjest Solstråletårer Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Da kan du like godt skille deg. Som særbo må man ha sterke gode føleser for hverande . Alt det du skriver er lik så godt med å være skilt.
Ulven Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hans løgner, både om meg og til meg, hans impulsivitet og hans økonomiske rot blant annet. Vil han gjøre det slutt, skal ikke jeg hindre ham. Jeg er lei av å bli nedprioritert; jeg vil ha et ekteskap hvor vi er likeverdige og hvor spørsmål blir besvart med sannheten, ikke det sedvanlige "vet ikke" eller "husker ikke". Og ja, det er til barnas beste. Jeg ønsker ikke å flytte langt, så ungene beholder selvsagt vennene og har tilnærmet avstand til skolen. Anonymkode: 3ec4e...873 Da bør dere skilles. Selv om dere blir særboere forhindrer ikke det at hans økonomiske problemer blir dine i ytterste konsekvens. Det er det kun en skilsmisse som gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 Akkurat nå, Ulven skrev: Da bør dere skilles. Selv om dere blir særboere forhindrer ikke det at hans økonomiske problemer blir dine i ytterste konsekvens. Det er det kun en skilsmisse som gjør. Ved en eventuell skilsmisse må vel alt deles likt, når vi har felleseie? Jeg hadde mer egenkapital enn ham da vi kjøpte hus, men lot meg likevel overtale til å sette det som 50/50, dum som jeg var. Jeg har penger på bok fordi jeg lever sparsommelig og er ikke interessert i å dele dem med ham i tilfelle skilsmisse. Jeg river meg i håret med tanke på hvor stor tosk jeg var. Jeg kommer uansett ikke til å flytte ut med det første, det er pr i dag kun en drøm jeg har. Først må jeg få ordnet det økonomiske, deriblant få endret eierandelen på huset, samt få i stand en avtale om særeie. Anonymkode: 3ec4e...873
Virrevirrevapp Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hans løgner, både om meg og til meg, hans impulsivitet og hans økonomiske rot blant annet. Vil han gjøre det slutt, skal ikke jeg hindre ham. Jeg er lei av å bli nedprioritert; jeg vil ha et ekteskap hvor vi er likeverdige og hvor spørsmål blir besvart med sannheten, ikke det sedvanlige "vet ikke" eller "husker ikke". Og ja, det er til barnas beste. Jeg ønsker ikke å flytte langt, så ungene beholder selvsagt vennene og har tilnærmet avstand til skolen. Anonymkode: 3ec4e...873 Det høres mer ut som du vil bli separert...
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #9 Skrevet 29. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved en eventuell skilsmisse må vel alt deles likt, når vi har felleseie? Jeg hadde mer egenkapital enn ham da vi kjøpte hus, men lot meg likevel overtale til å sette det som 50/50, dum som jeg var. Jeg har penger på bok fordi jeg lever sparsommelig og er ikke interessert i å dele dem med ham i tilfelle skilsmisse. Jeg river meg i håret med tanke på hvor stor tosk jeg var. Jeg kommer uansett ikke til å flytte ut med det første, det er pr i dag kun en drøm jeg har. Først må jeg få ordnet det økonomiske, deriblant få endret eierandelen på huset, samt få i stand en avtale om særeie. Anonymkode: 3ec4e...873 Du kan ikke få særeie som ledd i et skilsmisse oppgjør, det har ikke tilbakevirkende kraft... Anonymkode: 18160...e3f 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #10 Skrevet 29. november 2017 Hvis du har inntrykk av økonomisk utroskap, kontakt en advokat asap, og få innsyn i hvilke lån han har tatt opp og hvem som står ansvarlig for dem. Anonymkode: 18160...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #11 Skrevet 29. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke få særeie som ledd i et skilsmisse oppgjør, det har ikke tilbakevirkende kraft... Anonymkode: 18160...e3f Derfor skal jeg ha alt dette i boks FØR jeg eventuelt sier jeg vil bli særbo, slik at jeg er sikret å få beholde det som er mitt i tilfelle han ber om skilsmisse. Anonymkode: 3ec4e...873 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #12 Skrevet 29. november 2017 Kan du ikke "gjemme" pengene du har på bok i moren din sin bank for eksempel, til dere er skilt? Anonymkode: 5cd74...425 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #13 Skrevet 29. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor skal jeg ha alt dette i boks FØR jeg eventuelt sier jeg vil bli særbo, slik at jeg er sikret å få beholde det som er mitt i tilfelle han ber om skilsmisse. Anonymkode: 3ec4e...873 Du kan ikke be om å få bankkontoen din som særbo midt inni ekteskapet,hvis det er verdier du sparte opp mens dere var gift. Særbo er først og fremst på verdier man hadde før man ble gift, evt arv. Anonymkode: 18160...e3f 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #14 Skrevet 29. november 2017 Enig med innlegget over. Før over sparepengene du har på bok til et familiemedlem du stoler 100% på så lenge, og du vil fremstå på papiret som blakk. Jeg har vært i en lignende situasjon selv. For å unngå å måtte dele mine surt oppsparte penger med den sløseren og uansvarlige tosken av en mann jeg hadde, sparte jeg penger kontant i skrivebordsskuffen (mens vi fremdeles var gift, men jeg hadde allerede lagt planer om skilsmisse på et bestemt tidspunkt frem i tid). Tok ut noen tusen kr i kontanter i tusenlapper hver mnd ved lønningsdag, og gjemte dem i noen konvolutter i regnings-mappen min i skrivebordet, det siste stedet han ville brydd seg med å sjekke, sånn motvilje mot regninger som han hadde.... Uansett, pengene var hemmelige, han ante ikke noe om at jeg sparte og hadde ingen grunn til å tro det heller. Vi hadde aldri felles kontoer eller felles økonomi, så han kom aldri på tanken å spørre underveis i skilsmissen "Du har vel ikke tilfeldigvis noen penger oppspart på dine egne kontoer som jeg kan kreve halvparten av?" Sparte opp rundt 100.000 kr på den måten. Etter skilsmissen satte jeg inn alle pengene på sparekonto :- ) Økonomisk drittsekk og ødeland, var han. Så glad jeg er kvitt han. Det gikk utover psyken å se alle vinduskonvoluttene og inkassokravene han fikk i posten hver dag. Ved et tilfelle telte jeg 10 vinduskonvolutter med regninger fra ulike kredittforetak, som Resursbank og andre Mastercard-utstedere etc. som kom i posten i løpet av EN uke i hans navn.... er det rart jeg ikke hadde delt eller felles økonomi med han? Anonymkode: 64a47...cc4 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #15 Skrevet 29. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke be om å få bankkontoen din som særbo midt inni ekteskapet,hvis det er verdier du sparte opp mens dere var gift. Særbo er først og fremst på verdier man hadde før man ble gift, evt arv. Anonymkode: 18160...e3f Jo, man kan faktisk det. Du tenker på særeie, ikke særbo, antar jeg. Særeie er noe man avtaler i en ektepakt. En ektepakt kan man inngå når som helst i ekteskapet, både før det inngås, men også etter at det er inngått. I en ektepakt kan man avtale både særeie (det man tok med seg inn tar man med seg ut), men også hvordan man skal fordele annen formue (som at man tar med seg det man har på sin egen konto, og ikke deler). Anonymkode: 3f461...385
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #16 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, man kan faktisk det. Du tenker på særeie, ikke særbo, antar jeg. Særeie er noe man avtaler i en ektepakt. En ektepakt kan man inngå når som helst i ekteskapet, både før det inngås, men også etter at det er inngått. I en ektepakt kan man avtale både særeie (det man tok med seg inn tar man med seg ut), men også hvordan man skal fordele annen formue (som at man tar med seg det man har på sin egen konto, og ikke deler). Anonymkode: 3f461...385 Ja, det kan man, men det har ikke tilbakevirkende kraft. Og uansett, hvorfor skulle mannen gå med på at alle sparepengene fra nå av og framover skal være hennes egne? Det har jo ingen fordel for ham. Kanskje han vil skille seg når du minst venter det. Eller er han så dum at han går med på ting som bare hun nyter godt av, uten å skjønne at dette er en de facto skilsmisse? Nei, flytt ut og send inn søknad om separasjon, du. Da regnes dere ikke lenger som en økonomisk enhet. Og du kan spare som du vil, så lenge du sørger for barn og eventuell felles eiendom (men det sikreste er å bare selge huset). Og så bli skilt så fort som mulig. Det er den sikreste måten å slippe unna et ødeland på. Anonymkode: 18160...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #17 Skrevet 29. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke be om å få bankkontoen din som særbo midt inni ekteskapet,hvis det er verdier du sparte opp mens dere var gift. Særbo er først og fremst på verdier man hadde før man ble gift, evt arv. Anonymkode: 18160...e3f Nå roter du vel litt med begrepene her? Du skriver særbo, men du mener kanskje særeie? Og jo, man kan kreve særeie på forskjellige ting underveis i ekteskapet. Trenger ikke å være inngått på forhånd før ekteskapsinngåelsen, og heller ikke under en skilsmissesak. Man kan be om dette når som helst, f.eks. hvis man gjør som en bekjent av meg. Han hadde lyst på hytte på fjellet. Kona var ikke så interessert, og ville ikke være med og betale på den. Han kjøpte den likevel. Etterpå gikk kona rundt og skrøt til folk om "hytta vår", selv om hun kun var der 2-3 ganger i løpet av de fem årene de eide den. Så solgte han hytte, innkasserte fortjenesten, og lurer nå på å kjøpe seg en ny hytte et annet sted. Men denne gangen vil han ha særeie på hytta, fordi han er den eneste som noengang betaler på den og bruker den. Han har undersøkt, og det er fullt mulig å skrive særeie på noe man kjøper alene underveis i ekteskapet. Det vil kanskje ikke alltid bli god stemning av det, det er nå så, men gidder man ikke være med og betale, får man vel som ektefelle bare finne seg i at den andre parten kanskje vil ha særeie på større verdigjenstander :-) Anonymkode: 64a47...cc4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #18 Skrevet 29. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå roter du vel litt med begrepene her? Du skriver særbo, men du mener kanskje særeie? Og jo, man kan kreve særeie på forskjellige ting underveis i ekteskapet. Trenger ikke å være inngått på forhånd før ekteskapsinngåelsen, og heller ikke under en skilsmissesak. Man kan be om dette når som helst, f.eks. hvis man gjør som en bekjent av meg. Han hadde lyst på hytte på fjellet. Kona var ikke så interessert, og ville ikke være med og betale på den. Han kjøpte den likevel. Etterpå gikk kona rundt og skrøt til folk om "hytta vår", selv om hun kun var der 2-3 ganger i løpet av de fem årene de eide den. Så solgte han hytte, innkasserte fortjenesten, og lurer nå på å kjøpe seg en ny hytte et annet sted. Men denne gangen vil han ha særeie på hytta, fordi han er den eneste som noengang betaler på den og bruker den. Han har undersøkt, og det er fullt mulig å skrive særeie på noe man kjøper alene underveis i ekteskapet. Det vil kanskje ikke alltid bli god stemning av det, det er nå så, men gidder man ikke være med og betale, får man vel som ektefelle bare finne seg i at den andre parten kanskje vil ha særeie på større verdigjenstander :-) Anonymkode: 64a47...cc4 Ja, jeg mente særeie. Og det gir mening på ei hytte, eller annen spesial-eiendom. Men hvorfor skulle ødelandet gå med på at kona får særbo på en bankkonto? De fleste lukter vel lukta av skilsmisse. Man trenger ikke være veldig skarp for å ta den. Anonymkode: 18160...e3f
Hulderen Skrevet 29. november 2017 #19 Skrevet 29. november 2017 Du kan ikke bli særbo som gift. Partene i et ekteskap må ha felles adresse. Skal dere bo hver for dere, så må du ta ut separasjon.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #20 Skrevet 29. november 2017 1 minutt siden, Hulderen skrev: Du kan ikke bli særbo som gift. Partene i et ekteskap må ha felles adresse. Skal dere bo hver for dere, så må du ta ut separasjon. Man kan være særbo om man ikke skifter adresse i folkeregisteret. Hvor lurt det nå er på sikt, er jo et annet spørsmål. Anonymkode: 3f461...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå