Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Siden dette er et slags forbruker-spørsmål, poster jeg det her.

Hva slags blyanter er de aller beste skriveblyantene? Har de et bestemt HB nummer? Og har noen et tips om nettbutikk å kjøpe dem i?

Blyantene skal kun skrives med, ikke tegne. Er lei av billige og kjipe blyanter hvor spissen knekker hele tiden og/eller er småvonde å skrive med.

Endret av Million
Skrevet

Hvor hardt skriver du??? Mekanisk blyant med ekstra tjukt bly bruker jeg. Skriver hardt, men ikke så hardt at jeg ikke kan bruke normal bokhandelblyant :laugh:

Anonymkode: 4cee1...c94

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor hardt skriver du??? Mekanisk blyant med ekstra tjukt bly bruker jeg. Skriver hardt, men ikke så hardt at jeg ikke kan bruke normal bokhandelblyant :laugh:

Anonymkode: 4cee1...c94

Det er ikke til meg, men til skoleeleven jeg har i hus :-) Og jeg er lei av å høre klager om hvor dårlige blyantene hans er og syting om at de bare knekker hele tiden.

Endret av Million
Skrevet

Jeg bruker kun trykkblyanter, 0,7 mm bly. Jeg foretrekker det mykeste blyet, uten at jeg husker hb i hodet. 

Anonymkode: 386f6...90e

Skrevet

Hva er forskjellen på "HB" og "2B" for eksempel? Hvilken av de er best til skriving?

Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Hva er forskjellen på "HB" og "2B" for eksempel? Hvilken av de er best til skriving?

Bly er jo ikke fryktelig dyrt, så her ville jeg latt ungommen prøve selv hva han foretrekker. Noen skriver hardt, noen ikke fullt så hardt, og da kan ulikt bly passe til ulike folk. 

Og om han syter, får han kjøpe det selv ;)

Anonymkode: 386f6...90e

Skrevet

H er hardt, B er mykt, HB er midt imellom. Jo høyere B, jo mykere er de. De harde har lettere for å knekke, men gir tynnere skrift, motsatt for B. Stemmer for trykkblyant med 0,7 eller tykkere bly, tror den ene jeg har er 0,8 eller 1, den knekker aldri. Vanlig trykkblyant er 0,5.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Duckie skrev:

H er hardt, B er mykt, HB er midt imellom. Jo høyere B, jo mykere er de. De harde har lettere for å knekke, men gir tynnere skrift, motsatt for B. Stemmer for trykkblyant med 0,7 eller tykkere bly, tror den ene jeg har er 0,8 eller 1, den knekker aldri. Vanlig trykkblyant er 0,5.

Takk for informativt svar.

Jeg så nettopp en trykkblyant med 0,7 spiss i en nettbutikk. Kanskje jeg skulle kjøpe den.

• Liker 1
Skrevet

Eventuelt ta dere en tur i bokhandelen og teste? Der ligger jo de forskjellige blyantene fremme slik at skoleeleven kan teste selv.

H-blyanter ville jeg droppet, de knekker alle lettere enn HB. Jeg tenker at B-blyantene er fint for de minste, de trenger ikke så skarpe blyanter for detaljer og skriving av små bokstaver. For de litt eldre elevene ville jeg ha gått for trykkblyant med tykkere bly, fortsatt hardt så man kan skrive skarpe streker, men knekker ikke like lett.

Jeg har null erfaring med barn og blyanter altså. Min ekspertise er basert på knekking av blyanter selv. :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk, @Duckie :-) Jeg bestilte en trykkblyant med 0,7 og en med 0,9. Dersom de ikke faller i smak hos studenten, så bruker jeg dem selv. Ga han nemlig min siste blyant i går som jeg hadde i pennekoppen på skrivebordet. Så jeg kan alltids trenge en ny (trykk)blyant eller to der selv.

Faller ingen av de i smak, får vi ta turen til bokhandelen, som du sier. Han bare hater å gå i butikker, selv når det er nødvendig....

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Bare hyggelig :)

Om noen andre lurer på forskjellen på H og B blyanter finnes det oversikter som denne om man ønsker mer variasjon på blyantene:

Lead-grades.png

• Liker 2
Skrevet

En slik 2b blyant eller 2mm trykkblyant koster ca 6kr på ebay. Vel verdt pengene. Her i Norge legger de gjerne på 10 og 20 ganger prisen.

Anonymkode: 0d2f0...687

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...