Gå til innhold

Hva er normal/forventet bruksslitasje på utleiebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en annen bor i hver vår liten kjellerleilighet under huseier. Vi begge har hund (tillatt). Hun skal nå flytte og har fått beskjed om at det er for mye slitasje. Jeg har ikke vært så mye hos henne, så jeg vet jo ikke hva "mye" vil si. Men hva kan forventes når man leier og når det er tillatt med hund?

Hos meg er det noen skrapemerker på en dør. Jeg vet jo at det gjerne ikke går under bruksslitasje og at jeg gjerne må erstatte/male osv. Jeg tenker jo også at normal slitasje kan være noen merker på gulv (feks etter klør). Han vet jo at vi begge har hund. Men jeg kan ikke se noen tydelige merker hos meg da. 

Anonymkode: 02c88...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker på gulv etter klør må han forvente når han tillater hund. Men om det er skraper oppover dørlister og på dører, og tapet gjerne er ødelagt/skadet, synes jeg det er utover hva som er normalt. 

Anonymkode: 1085a...03f

Skrevet

Jeg kan ikke det juridiske, men tenker at selv om hund er tillatt kan jo hundehold føre til unormal slitasje? Feks er det jo veldig forskjell på hvor mye en stor, urolig hund som er løs og inne hele dagen påfører kontra en liten, rolig hund som får mange turer og er i bur hvis den skal være alene.

De som ikke tillater husdyr har gjerne andre grunner enn slitasjen, feks støy og allergi. At hund er tillatt er jo ikke det samme som å si at «alt hunden gjør er greit». Husleia ville vel vært den samme for person uten hund?

Anonymkode: eacf4...c2a

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt naboen om jeg kan få se hva han har klaget på, før det fikses, bare så du vet hvor utleier legger lista. Skraping på dør/vegger er skader, og må i utgangspunktet erstattes/fikses, men vanlig slitasje av at man går utover gulvet må jo påregnes både fra dyr og mennesker. Hvis hunden lager klomerker på guvlet klipper du ikke klørne nok, de skal ikke lage "klikkelyder" når hund/katt går inne. 

Anonymkode: ad722...21b

• Liker 2
Skrevet

Nå måtte jeg ta meg en runde i min egen leilighet å se. Jeg har bodd her ett år, med 1-4 katter. 
Jeg ser noen skrapemerker på gulv, der dem pleier leke mest, men det regner jeg som normal slitasje. Vinduskant på verandadør har merker etter klør, det regner jeg som unormal slitasje. Kloremerker rundt soveromsdør er også unormal slitasje. Sistnevnte fikses med maling, men verandadøren må nok sparkles for å bli fin igjen. 

Til ab*21b: Jeg klipper klør på innekatt, men det blir noen skrapemerker på gulv uansett, fordi dem leker. Han lager ofte klikkelyder med bakben, selv om klørne er klippet så mye som det er forsvarlig uten å komme borti nerver, fordi han rett og slett ikke trekker klørne inn hele tiden. Så man kan få merker på gulv selv om man er veldig flink med å klippe klør. For de fleste hjelper godt klo-stell, men noen dyr har ett ganglag som gir klikkelyder og fare for merker uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Tillater hund og vet hvor hver ripe befinner seg. Det lukter litt sånn rart av dette. Kanskje han vil bli sponset med ny oppusset bolig av leietakeren?

Anonymkode: 40d50...fb5

Skrevet

Vi har flere leiligheter til utleie, og har tillatt både katt og hund. Når vi har tillatt det, er det selvfølgelig fordi vi forventer at leiligheten likevel blir ivaretatt.  Har selv hund, og vårt hus har ingen ekstra slitasje av den grunn. 

Dersom leieboer ser at f.eks. katten ødelegger i leiligheten, så forventer jeg at leieboer foretar seg noe.  Akkurat som jeg selv ville gjort i mitt eget hjem.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...