Gå til innhold

Reisetid = arbeidstid i følge EFTA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne artikkelen nå: https://www.nettavisen.no/na24/efta-domstolen-bekrefter-reisetid-er-arbeidstid---uansett/3423393824.html

Der slår EFTA fast at reisetid skal telle som arbeidstid om man blir pålagt å jobbe på et annet sted enn normal arbeidsplass, uansett om man får gjort noe fornuftig i denne reisetiden eller ei. 

Nå er det vel ganske mange arbeidsgivere som ikke gjør det på denne måten. I forrige jobb fikk vi kun føre 3 timer av reisetiden som arbeidstid, og i både min og mannens nåværende jobber får vi ikke føre reisetid som arbeidstid i det hele tatt. 

Kan man slenge denne dommen i bordet og kreve å få føre reisetid som arbeidstid?

Anonymkode: 3c220...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skal på reise en dag i min jobb, så starter min arbeidstid det minuttet jeg drar hjemmefra til det minuttet jeg kommer innenfor døren hjemme. Reisetid = arbeidstid.

• Liker 4
Skrevet

Hmm... interessant.  Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut:

Lørdag:

• Lørdag:
    • 07:00  Reise hjemmefra
    • 07:20  Flytoget til Gardermoen
    • 09:20  Avgang, fly fra Oslo til København
    • 11:00  Avgang, fly fra København til Aalborg
    • 12:30  Møtet starter
    • 18:00  Møte over, reise til hotellet
    • 19:30  Middag og fest på hotellet
  • Søndag:
    • 11:00  Avreise fra hotellet til flyplassen
    • 12:30  Avgang, fly fra Aalborg til København
    • 15:00  Avgang, fly fra København til Oslo
    • ca 16:30  Flytoget til Drammen
    • ca 18:00  Hjemme

Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag.  Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer).  Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold.  

Anonymkode: abf81...1ff

Skrevet

Ja, nå kommer nok grådigperene på banen og skal kreeeeeve.

Anonymkode: 201a6...a2a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... interessant.  Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut:

Lørdag:

• Lørdag:
  • Søndag:

Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag.  Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer).  Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold.  

Det er kun faktisk reisetid, altså transporttid, det gjelder. Fest på kvelden er fritid (selv om det ikke føles sånn). 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå kommer nok grådigperene på banen og skal kreeeeeve.

Ja, tenk ;) Det er sååååå grådig å ville ha betalt for tapt fritid grunnet noe jobben pålegger en å gjøre. Det er HELT rimelig at man skal bruke 4-5 timer av fritiden sin på å kjøre land og strand rundt til et sted man IKKE faktisk jobber... 

• Liker 5
Skrevet

For meg personlig kommer det an på hvor mye man reiser. Dersom jeg hadde reist hele tiden, så hadde jeg nok klasket denne EFTA dommen i bordet, men siden det nå kun er en gang i blant er jeg greit fornøyd med ordningen vi har internt - man godskriver 30 min for hver time i transport. Arrangementer på kveldstid inngår ikke i det siden det som regel er hverken arbeid eller transport, noe som er helt greit der jeg er nå - det er tross alt ikke pliktig å være med på det sosiale på kvelden. Hadde det vært det, så hadde jo saken vært en annen. 

Det er uansett ikke slik at jeg rekker å avsapsere alt uansett. Har flere hundre timer i året jeg ikke får avspasert uansett, det er det ikke tid til. Det samme gjelder uavviklet ferie. AML praktiseres ikke i min bransje uansett. 

Anonymkode: b3a80...db5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk ;) Det er sååååå grådig å ville ha betalt for tapt fritid grunnet noe jobben pålegger en å gjøre. Det er HELT rimelig at man skal bruke 4-5 timer av fritiden sin på å kjøre land og strand rundt til et sted man IKKE faktisk jobber... 

Det har vært ok før, men nå kommer gribbene ut.

Arbgiver: Kunne du på noen som helst måte tenkt deg å gått ned i lønn på noe vis?

Arb.taker: I helvete heller!

Arb.giver: Det ser ut som reisetid nå er arbeidstid.

Arb.taker: Ja hit med hver eneste krone! Dette har jeg rett på, skulle bare mangle!

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg personlig kommer det an på hvor mye man reiser. Dersom jeg hadde reist hele tiden, så hadde jeg nok klasket denne EFTA dommen i bordet, men siden det nå kun er en gang i blant er jeg greit fornøyd med ordningen vi har internt - man godskriver 30 min for hver time i transport. Arrangementer på kveldstid inngår ikke i det siden det som regel er hverken arbeid eller transport, noe som er helt greit der jeg er nå - det er tross alt ikke pliktig å være med på det sosiale på kvelden. Hadde det vært det, så hadde jo saken vært en annen. 

Det er uansett ikke slik at jeg rekker å avsapsere alt uansett. Har flere hundre timer i året jeg ikke får avspasert uansett, det er det ikke tid til. Det samme gjelder uavviklet ferie. AML praktiseres ikke i min bransje uansett. 

Regner du har en fin årslønn i stedet, da.

Anonymkode: bdeda...c41

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lørdag:

• Lørdag:
  • Søndag:

Altså. Mitt utgangspunkt var da at jeg var på jobb mens jeg var på reise. Eks. Reise til flyplass - fly - jobbe - fly tilbake- reise hjem fra flyplass. Alt det går under arbeidstid.

Jeg kunne da ikke finne på å kreve fra arbeidsgiver at fest/middag på kveldstid gikk innunder arbeidstid. Det er da virkelig ikke rimelig.

Edit: Mens reisetid på søndag hadde jeg krevd å få timer for.

Endret av VoodooChild
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ble spurt om å være med på ferie sammen med brukere der jeg jobber som hvilende nattevakt. Jeg ville få betalt for en vakt i døgnet, (ca 6-7 timer), og ingenting for dødtid/fritid og reisetid. For meg er det fullstendig uaktuelt. Noe mindre enn 1/3 lønn på den jobben for dødtid/fritid-timene er veldig dårlig avtale.

Anonymkode: ac59a...e7f

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner du har en fin årslønn i stedet, da.

Anonymkode: bdeda...c41

500-600K i året er en helt grei lønn i dagens samfunn, men nei - jeg syntes jo ikke det kompenserer for at jeg jobber mye mer enn et vanlig årsverk i praksis. Så nei, jeg skal ikke ha denne jobben hele livet for å si det sånn. Så det blir litt surrealistisk å se folk som reagerer på at de ikke nødvendigvis får uttelling på alle timene på en reise. Mange av dere har det faktisk meget godt i arbeidslivet med mange goder og mye fritid. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lørdag:

• Lørdag:
  • Søndag:

Du kan jo dra hjem etter møtet lørdag og droppe festen. Da går ikke hele helgen. 

Anonymkode: 6529a...6bf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er ikke nødvendigvis så enkelt at man kan reise hjem på fredag i det eksempelet. Når møte er over klokken 18 har man allerede 11 timer "arbeidstid".  Man må huske at maksimalt arbeidstid ved avtale pr døgn er 16 timer. Så rekker man ikke å komme hjem før 16 timer må man få tid til hvile. Så i et slikt tilfelle vil du egentlig ikke ha lov til å reise hjem fredag kveld, men må legge inn hvile i Danmark og reise hjem på lørdag. 

Så den største utfordringen med dette er hvordan man skal få til dette med hviletid når det gjelder lange dagsreiser. Blir selvsagt også problemer der hvor reiseveien alene går over 16 timer. Er spent på hva som kommer ut av dette.

Endret av netrom84
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...