AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Kom over denne artikkelen nå: https://www.nettavisen.no/na24/efta-domstolen-bekrefter-reisetid-er-arbeidstid---uansett/3423393824.html Der slår EFTA fast at reisetid skal telle som arbeidstid om man blir pålagt å jobbe på et annet sted enn normal arbeidsplass, uansett om man får gjort noe fornuftig i denne reisetiden eller ei. Nå er det vel ganske mange arbeidsgivere som ikke gjør det på denne måten. I forrige jobb fikk vi kun føre 3 timer av reisetiden som arbeidstid, og i både min og mannens nåværende jobber får vi ikke føre reisetid som arbeidstid i det hele tatt. Kan man slenge denne dommen i bordet og kreve å få føre reisetid som arbeidstid? Anonymkode: 3c220...82a
VoodooChild Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 Hvis jeg skal på reise en dag i min jobb, så starter min arbeidstid det minuttet jeg drar hjemmefra til det minuttet jeg kommer innenfor døren hjemme. Reisetid = arbeidstid. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #3 Skrevet 29. november 2017 Hmm... interessant. Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut: Lørdag: Lørdag: 07:00 Reise hjemmefra 07:20 Flytoget til Gardermoen 09:20 Avgang, fly fra Oslo til København 11:00 Avgang, fly fra København til Aalborg 12:30 Møtet starter 18:00 Møte over, reise til hotellet 19:30 Middag og fest på hotellet Søndag: 11:00 Avreise fra hotellet til flyplassen 12:30 Avgang, fly fra Aalborg til København 15:00 Avgang, fly fra København til Oslo ca 16:30 Flytoget til Drammen ca 18:00 Hjemme Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag. Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer). Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold. Anonymkode: abf81...1ff
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 Ja, nå kommer nok grådigperene på banen og skal kreeeeeve. Anonymkode: 201a6...a2a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm... interessant. Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut: Lørdag: Lørdag: 07:00 Reise hjemmefra 07:20 Flytoget til Gardermoen 09:20 Avgang, fly fra Oslo til København 11:00 Avgang, fly fra København til Aalborg 12:30 Møtet starter 18:00 Møte over, reise til hotellet 19:30 Middag og fest på hotellet Søndag: 11:00 Avreise fra hotellet til flyplassen 12:30 Avgang, fly fra Aalborg til København 15:00 Avgang, fly fra København til Oslo ca 16:30 Flytoget til Drammen ca 18:00 Hjemme Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag. Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer). Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold. Anonymkode: abf81...1ff Det er kun faktisk reisetid, altså transporttid, det gjelder. Fest på kvelden er fritid (selv om det ikke føles sånn). Anonymkode: 3c220...82a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nå kommer nok grådigperene på banen og skal kreeeeeve. Anonymkode: 201a6...a2a Ja, tenk Det er sååååå grådig å ville ha betalt for tapt fritid grunnet noe jobben pålegger en å gjøre. Det er HELT rimelig at man skal bruke 4-5 timer av fritiden sin på å kjøre land og strand rundt til et sted man IKKE faktisk jobber... Anonymkode: 3c220...82a 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 For meg personlig kommer det an på hvor mye man reiser. Dersom jeg hadde reist hele tiden, så hadde jeg nok klasket denne EFTA dommen i bordet, men siden det nå kun er en gang i blant er jeg greit fornøyd med ordningen vi har internt - man godskriver 30 min for hver time i transport. Arrangementer på kveldstid inngår ikke i det siden det som regel er hverken arbeid eller transport, noe som er helt greit der jeg er nå - det er tross alt ikke pliktig å være med på det sosiale på kvelden. Hadde det vært det, så hadde jo saken vært en annen. Det er uansett ikke slik at jeg rekker å avsapsere alt uansett. Har flere hundre timer i året jeg ikke får avspasert uansett, det er det ikke tid til. Det samme gjelder uavviklet ferie. AML praktiseres ikke i min bransje uansett. Anonymkode: b3a80...db5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #8 Skrevet 29. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, tenk Det er sååååå grådig å ville ha betalt for tapt fritid grunnet noe jobben pålegger en å gjøre. Det er HELT rimelig at man skal bruke 4-5 timer av fritiden sin på å kjøre land og strand rundt til et sted man IKKE faktisk jobber... Anonymkode: 3c220...82a Det har vært ok før, men nå kommer gribbene ut. Arbgiver: Kunne du på noen som helst måte tenkt deg å gått ned i lønn på noe vis? Arb.taker: I helvete heller! Arb.giver: Det ser ut som reisetid nå er arbeidstid. Arb.taker: Ja hit med hver eneste krone! Dette har jeg rett på, skulle bare mangle! Anonymkode: 201a6...a2a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #9 Skrevet 29. november 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg personlig kommer det an på hvor mye man reiser. Dersom jeg hadde reist hele tiden, så hadde jeg nok klasket denne EFTA dommen i bordet, men siden det nå kun er en gang i blant er jeg greit fornøyd med ordningen vi har internt - man godskriver 30 min for hver time i transport. Arrangementer på kveldstid inngår ikke i det siden det som regel er hverken arbeid eller transport, noe som er helt greit der jeg er nå - det er tross alt ikke pliktig å være med på det sosiale på kvelden. Hadde det vært det, så hadde jo saken vært en annen. Det er uansett ikke slik at jeg rekker å avsapsere alt uansett. Har flere hundre timer i året jeg ikke får avspasert uansett, det er det ikke tid til. Det samme gjelder uavviklet ferie. AML praktiseres ikke i min bransje uansett. Anonymkode: b3a80...db5 Regner du har en fin årslønn i stedet, da. Anonymkode: bdeda...c41
VoodooChild Skrevet 29. november 2017 #10 Skrevet 29. november 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hmm... interessant. Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut: Lørdag: Lørdag: 07:00 Reise hjemmefra 07:20 Flytoget til Gardermoen 09:20 Avgang, fly fra Oslo til København 11:00 Avgang, fly fra København til Aalborg 12:30 Møtet starter 18:00 Møte over, reise til hotellet 19:30 Middag og fest på hotellet Søndag: 11:00 Avreise fra hotellet til flyplassen 12:30 Avgang, fly fra Aalborg til København 15:00 Avgang, fly fra København til Oslo ca 16:30 Flytoget til Drammen ca 18:00 Hjemme Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag. Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer). Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold. Anonymkode: abf81...1ff Altså. Mitt utgangspunkt var da at jeg var på jobb mens jeg var på reise. Eks. Reise til flyplass - fly - jobbe - fly tilbake- reise hjem fra flyplass. Alt det går under arbeidstid. Jeg kunne da ikke finne på å kreve fra arbeidsgiver at fest/middag på kveldstid gikk innunder arbeidstid. Det er da virkelig ikke rimelig. Edit: Mens reisetid på søndag hadde jeg krevd å få timer for. Endret 29. november 2017 av VoodooChild 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #11 Skrevet 29. november 2017 Jeg ble spurt om å være med på ferie sammen med brukere der jeg jobber som hvilende nattevakt. Jeg ville få betalt for en vakt i døgnet, (ca 6-7 timer), og ingenting for dødtid/fritid og reisetid. For meg er det fullstendig uaktuelt. Noe mindre enn 1/3 lønn på den jobben for dødtid/fritid-timene er veldig dårlig avtale. Anonymkode: ac59a...e7f 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #12 Skrevet 29. november 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regner du har en fin årslønn i stedet, da. Anonymkode: bdeda...c41 500-600K i året er en helt grei lønn i dagens samfunn, men nei - jeg syntes jo ikke det kompenserer for at jeg jobber mye mer enn et vanlig årsverk i praksis. Så nei, jeg skal ikke ha denne jobben hele livet for å si det sånn. Så det blir litt surrealistisk å se folk som reagerer på at de ikke nødvendigvis får uttelling på alle timene på en reise. Mange av dere har det faktisk meget godt i arbeidslivet med mange goder og mye fritid. Anonymkode: b3a80...db5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #13 Skrevet 29. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmm... interessant. Jeg skal på et forhandlermøte i Danmark i januar og planen ser ca sånn ut: Lørdag: Lørdag: 07:00 Reise hjemmefra 07:20 Flytoget til Gardermoen 09:20 Avgang, fly fra Oslo til København 11:00 Avgang, fly fra København til Aalborg 12:30 Møtet starter 18:00 Møte over, reise til hotellet 19:30 Middag og fest på hotellet Søndag: 11:00 Avreise fra hotellet til flyplassen 12:30 Avgang, fly fra Aalborg til København 15:00 Avgang, fly fra København til Oslo ca 16:30 Flytoget til Drammen ca 18:00 Hjemme Altså går hele helgen, til tross for at møtet kun er fem og en halv time lørdag ettermiddag. Sjefen vil kun godskrive en arbeidsdag (åtte timer). Jeg mener jeg skal ha for to arbeidsdager, men sjefen mener at middag/fest på kvelden ikke kan kalles arbeidstid og heller ikke søndagen siden det ikke er noe faglig innhold. Anonymkode: abf81...1ff Du kan jo dra hjem etter møtet lørdag og droppe festen. Da går ikke hele helgen. Anonymkode: 6529a...6bf 1
netrom84 Skrevet 29. november 2017 #14 Skrevet 29. november 2017 (endret) Er ikke nødvendigvis så enkelt at man kan reise hjem på fredag i det eksempelet. Når møte er over klokken 18 har man allerede 11 timer "arbeidstid". Man må huske at maksimalt arbeidstid ved avtale pr døgn er 16 timer. Så rekker man ikke å komme hjem før 16 timer må man få tid til hvile. Så i et slikt tilfelle vil du egentlig ikke ha lov til å reise hjem fredag kveld, men må legge inn hvile i Danmark og reise hjem på lørdag. Så den største utfordringen med dette er hvordan man skal få til dette med hviletid når det gjelder lange dagsreiser. Blir selvsagt også problemer der hvor reiseveien alene går over 16 timer. Er spent på hva som kommer ut av dette. Endret 29. november 2017 av netrom84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå