Gå til innhold

Ønsker å gi bort klær, men.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn og kommer ikke til å få flere barn. Jeg kjenner ingen i min krets som trenger klær etter henne da hun er minst, eller foreldrene har mer enn nok og har råd til å kjøpe klær selv. Jeg har egentlig lyst til å arve klær bort til noen som virkelig trenger det. Har tidligere sett annonser på finn.no, men vet samtidig at det nødvendigvis ikke er ærlige annonser du finner der. Tenkte hjelp oss og hjelpe (Vestfold), har tatt kontakt med de tidligere, men fikk ingen respons, fullt forståelig for at de ikke kan respondere alle som sender melding. Leste en artikkel her i Vestfold fra avisa der en mor ønskset å gi bort pent brukte ting/klær, hadde lat ut annonser både her og der, men ingen respons. Samtidig leser man om barnefattigdommen her i Norge, de som ikke har råd til verken det ene eller det andre. Så hvor finner man de som virkelig trenger det?? Og hvordan vet man utifra en annonse på finn.no at den er reell?? Noen som har noen tanker eller erfaringer...

Anonymkode: cfbc3...0b1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare gi dem til fretex, krisesenteret, eller fattighuset? Å prøve å gå direkte på privatpersoner har jeg lite tro på. Du klarer aldri finne ut om noen "virkelig trenger det", eller om de har tenkt å selge det videre med fortjeneste, eller om de hadde hatt mer enn god nok råd til å kjøpe selv, etc. 

Anonymkode: 17464...c55

• Liker 8
Skrevet

Kanskje du kan høre med et krisesenter? De som kommer dit har ofte ikke mer enn det de står og går i, så klesskift er nok kjærkomment der.

Anonymkode: eaedf...c35

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn og kommer ikke til å få flere barn. Jeg kjenner ingen i min krets som trenger klær etter henne da hun er minst, eller foreldrene har mer enn nok og har råd til å kjøpe klær selv. Jeg har egentlig lyst til å arve klær bort til noen som virkelig trenger det. Har tidligere sett annonser på finn.no, men vet samtidig at det nødvendigvis ikke er ærlige annonser du finner der. Tenkte hjelp oss og hjelpe (Vestfold), har tatt kontakt med de tidligere, men fikk ingen respons, fullt forståelig for at de ikke kan respondere alle som sender melding. Leste en artikkel her i Vestfold fra avisa der en mor ønskset å gi bort pent brukte ting/klær, hadde lat ut annonser både her og der, men ingen respons. Samtidig leser man om barnefattigdommen her i Norge, de som ikke har råd til verken det ene eller det andre. Så hvor finner man de som virkelig trenger det?? Og hvordan vet man utifra en annonse på finn.no at den er reell?? Noen som har noen tanker eller erfaringer...

Du kan nesten aldri finne ut av hva folk på finn vil med ting de får, eller hvor seriøst trengende de er. Noen er trengende på den måten at de får for så å selge videre for å få penger, andre er bare inetressert i nettopp det du har, og atter andre er trengende. Noen ganger googler jeg folk eller ser hvilken adresse de bor på, særlig når jeg gir bort mye eller noe av høyere verdi. 

Det du imidlertid kan gjøre er å kontakte Frelsesarmeens slumstasjon, ulike fattighus eller om du har et asylmottak i nærheten. Sistnevnte kommer med to tomme hender og enten små barn eller barn i magen. Mulig også krisesenteret i kommunen din kan være interessert i å ha noe tøy liggende, de vet jo aldri hvem som kommer og hva de har med seg når de kommer. Bruk fantasien. 

Anonymkode: d723f...f20

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bare legge det ut på gis bort på Finn jeg. Man får ikke sjekket at de virkelig trenger det, men om man legger det i en Fretex boks her, så blir de enten kastet eller gjenvunnet (butikken her selger ikke barneklær), så jeg tenker at de uansett kommer bedre til nytte hos privatpersoner. Kanskje er det en av de som trenger det mest som er først ute 1 av 10 ganger, og da er det verdt det for meg.

Anonymkode: 35366...c02

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir til noen som har råd til å kjøpe nytt og ikke trenger det, jeg. Noen naboer og en kollega. Resten går til skolekorpsets loppemarket.

Anonymkode: d42c9...50e

Skrevet

Vi ga vekk klær til noen som kunne bruke det, sist til noen naboer. Jeg har også arvet en masse klær til mitt barn fra en venninne med barn et par år eldre. Ingenting hadde noe å gjøre med at vi ikke hade råd til å kjøpe selv - kun med vanlig gjenbruk.

• Liker 2
Skrevet

Vi ga noen klær til helsestasjonen der vi bor. Du kan jo sjekke om din helsestasjon tar i mot.

• Liker 2
Skrevet

Kontakt Amathea. De har jeg fått veldig god hjelp av.

Anonymkode: 9c180...767

• Liker 1
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Du vet mamge av de som trenger å arve ikke har så veldig lyst å trygle om det. Du sier at du vil vite hvem som får klær og at de må virkelig trenge de. Det er ikke alltid like lett å vite det. Hjelp oss å hjelpe er flinke men ganske underbemamnet og lite lager plass . Men prøv på en finn annonse uten noen krav så får du se hvem som svarer. Viss du er usikker vill jeg anbefale å levere til Frelsesarmeens 

Skrevet

Kjenner de som driver hjelp oss å hjelpe i vestfold, og de rett og slett drukner i meldinger.. Så om du ikke har fått svar der en gang, så prøv igjen :) Dessverre for mange meldinger, for få folk..

Anonymkode: d7ba5...d36

Skrevet

Fretex og loppemarked. Finn funker sikkert også. 

Reflekter litt over motivene dine. ..

Det heter ikke "arve bort", å arve er å motta noe.

Anonymkode: a7bf1...631

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mange flotte lite brukte eller nye klær fra gutt og jente, 0-5 år.

Ville være snill og gi bort på FINN.no men erfarte at folk løy og utga seg for veldedighet men som selv solgte det videre! 😮😞

Anonymkode: 516c0...1b0

Skrevet

Hør med Amadia International. De blir vist ofte kontaktet av mennesker som trenger hjelp til både klær og utstyr. 

Anonymkode: 711c2...250

Gjest Solstråletårer
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp oss og hjelpe Vestfold tar ikke inn klær før etter jul. De prioriterer nå julegaver og julemat.  Jeg liker å arve klær selv om jeg har råd til å kjøpe selv. Tenke litt miljø. Mulig noen av de du trodde ikke var intresert er det alikevel.

Skrevet

Her hvor jeg bor så vet jeg om flere trengende, har gitt bort mye til dem selv.

Synd det ikke er i nærheten.

Selv gir jeg også det som er ''stygt'' til ei som kjører til Ukraina, der bryr de seg ikke om flekker og småhull.

Skrevet

Er hovedpoenget ditt at det kommer ut av huset, at det blir brukt, eller MÅ det gå til verdig trengende? Ikke fullt så verdig trengende man vet om er gjerne like takknemlige, det blir brukt, det er bra med gjenbruk, de supplerer selv med nytt/det som mangler. Vi arver masse, og gir bort videre. 

Anonymkode: d42c9...50e

• Liker 2
Skrevet

Du kan evt selge det på finn.no og gi pengene til en veldedig organisasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...