Gå til innhold

Hvem var de største forræderiene under 2 verdenskrig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mennene som kjempet side ved side med den tyske okkupasjonsmakten, eller kvinnene som lå med okkupasjonsmakten ?

Anonymkode: ffa58...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinnene som forrådte land og folk ved å ligge med fienden. Ofte gjorde de det for å få bedre mat, få vin, få mye rart som vanlige folk hverken fikk på rasjonskort eller annen måte.

Anonymkode: 063d6...699

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Mennene som kjempet side ved side med den tyske okkupasjonsmakten, eller kvinnene som lå med okkupasjonsmakten ?

Anonymkode: ffa58...38e

Mennene som kjempet side om side med den tyske okkupasjonsmakten var åpenbart de største forræderne, men de fikk også sin straff. 

Nordmennene som tok sivile jobber for tyskerne derimot slapp alt for lett unna. Politiet som arresterte jødene, osv. 

Anonymkode: dd645...311

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnene som forrådte land og folk ved å ligge med fienden. Ofte gjorde de det for å få bedre mat, få vin, få mye rart som vanlige folk hverken fikk på rasjonskort eller annen måte.

Anonymkode: 063d6...699

Tyske soldater var også mennesker. Det var ikke mye valg de hadde. Ikke alle var nazister selv om de gikk i uniformen.

De største forræderne var de som anga jøder til nazistene og villig hjalp dem. Å ha et forhold til en tysker kan ikke måle seg med det akkurat. 

Anonymkode: 902ff...870

• Liker 2
Skrevet

Enig med svar over, de som anga jøder til nazistene. :kjempesinna:

FY:sinna:

Anonymkode: 996e6...cfd

Skrevet

Jeg synes forbrytelsene under andre verdenskrig var grusomme. Samtidig var en del av de tyske soldatene også menneskelige. Da snakker jeg om de som var i Norge. Man hører historier om soldater og nordmenn som hadde feks en vennlig samtale på toget under den 2 verdenskrig. Norge slapp billig unna iht mange andre europeiske land under den 2 verdenskrig. MAnge nordmenn ble med på tysk side pga tvang eller redsel. Redsel fører til at vi kanskje tar valg vi ikke liker. å bli forelsket i en soldat skjønner jeg også at noen ble, siden en del av soldatene var menneskelige eller hadde en menneskelig side av seg.  Jeg tror ikke vi kan sette oss helt inn i hva disse menneskene tenkte, eller hvorfor de handlet som de gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Merkelig problemstilling. Som om ingen kvinner noen gang anga noen eller ingen menn lå med en tysk kvinne under krigen. Begge kjønn har vel gjort seg skyldig i begge deler.

Anonymkode: d5ddd...683

• Liker 1
Skrevet

Redsel er brukt for og kontrollere mennesker, i pressede situasjoner tror jeg det er helt menneskelig å la seg styre.

Anonymkode: 996e6...cfd

Skrevet

Enda en tåpelig Kvinneguiden-tråd om kvinner kontra menn... 

Anonymkode: 10d17...91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...