Snop Skrevet 29. november 2017 #1 Del Skrevet 29. november 2017 Jeg fikk nettopp innvilget 50% uføretrygd og lurer litt på dette med jobb på siden. Har jo i mange år brukt meldekort og syntes det var enkelt å forstå reglene der. 37,5 timer fordelt på to uker, okei. Gjelder det samme nå, med to ukers-intervaller hvor man ikke må jobbe mer enn 60% Eller jeg i teorien jobbe fullt i to uker og ta fri i to uker? Prøvde å tyde det kryptiske brevet fra nav, og skal fikse en samtale med veileder så jeg kan finne utav dette, men ville høre her hvordan dere andre gjør det som er gradert uføre. Jeg har en 50 prosent fleksi stilling hvor de og til ønsker at jeg tar en liten time til ekstra her og der noen gangerbog jeg vet liksom ikke helst hva slags kabal jeg skal forholde meg til nå under nye regler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #2 Del Skrevet 29. november 2017 Hvis du kan jobbe mer enn 50 %, hvorfor er du da 50 % ufør? Anonymkode: f5165...ae9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 29. november 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 29. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kan jobbe mer enn 50 %, hvorfor er du da 50 % ufør? Anonymkode: f5165...ae9 Fordi arbeidskapasiteten varierer fra dag til dag og uke til uke. Jeg har forøvrig ikke kunnet jobbe en full uke på ti år, så jeg er mest nysgjerrig på hvordan det er dersom jeg teoretisk sett kan klare én hel uke en gang i framtiden. På AAP er det 14-dagersintervaller, altså at man feks kan jobbe noen timer ekstra den ene uken så lenge man jobber noen timer mindre den neste. Så det jeg spurte litt kronglete om var hvordan dette med timene fungerer med uføretrygd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ørnefaren Skrevet 29. november 2017 #4 Del Skrevet 29. november 2017 Det er avhengig av lønn. Du får utbetalt en fast sum hver måned, og kan jobbe og tjene det beløpet som står nevnt i vedtaket. Om du jobber 70%, eller 30% spiller ingen rolle, det er hvor mye du får i lønn sommer viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #5 Del Skrevet 30. november 2017 12 timer siden, Ørnefaren skrev: Det er avhengig av lønn. Du får utbetalt en fast sum hver måned, og kan jobbe og tjene det beløpet som står nevnt i vedtaket. Om du jobber 70%, eller 30% spiller ingen rolle, det er hvor mye du får i lønn sommer viktig. Så uføregraden henspeiler ikke på hvor mye du jobber, men altså tjener...? Artig, blir stor forskjell på jobbmengden da, om en har 150 eller 1000 kr i timen. Trodde uføregraden ble satt etter arbeidsevne, ikke inntektsevne. Anonymkode: a2ad6...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ørnefaren Skrevet 30. november 2017 #6 Del Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uføregraden henspeiler ikke på hvor mye du jobber, men altså tjener...? Artig, blir stor forskjell på jobbmengden da, om en har 150 eller 1000 kr i timen. Trodde uføregraden ble satt etter arbeidsevne, ikke inntektsevne. Anonymkode: a2ad6...91c Den går ut i fra inntekten din før du ble syk, og beregner uføregraden fra hvor mye du har tapt i lønn på å bli syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemigirl Skrevet 30. november 2017 #7 Del Skrevet 30. november 2017 På 29.11.2017 den 1.44, Snop skrev: Jeg fikk nettopp innvilget 50% uføretrygd og lurer litt på dette med jobb på siden. Har jo i mange år brukt meldekort og syntes det var enkelt å forstå reglene der. 37,5 timer fordelt på to uker, okei. Gjelder det samme nå, med to ukers-intervaller hvor man ikke må jobbe mer enn 60% Eller jeg i teorien jobbe fullt i to uker og ta fri i to uker? Prøvde å tyde det kryptiske brevet fra nav, og skal fikse en samtale med veileder så jeg kan finne utav dette, men ville høre her hvordan dere andre gjør det som er gradert uføre. Jeg har en 50 prosent fleksi stilling hvor de og til ønsker at jeg tar en liten time til ekstra her og der noen gangerbog jeg vet liksom ikke helst hva slags kabal jeg skal forholde meg til nå under nye regler Det stemmer som enkelte her sier at det er inntekten som teller og ikke arbeidsmengden generelt. Når det er sagt er det selvsagt ikke som det siteres nedenfor: 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uføregraden henspeiler ikke på hvor mye du jobber, men altså tjener...? Artig, blir stor forskjell på jobbmengden da, om en har 150 eller 1000 kr i timen. Trodde uføregraden ble satt etter arbeidsevne, ikke inntektsevne. Anonymkode: a2ad6...91c Hvis du ser i vedtaksbrevet ditt fra Nav ser du at de har regnet ut nåværende uføretrygd basert på tidligere inntekt. Ut fra dette kan du da tjene som normalt i dine resterende 50% som arbeidsfør. Det er regnet ut en maksgrense for inntekten din og dersom du ser at du kommer til å overstige dette beløpet er det bare å melde det inn til Nav, så vil de justere uføretrygden deretter. Tjener du mye over vil du trekkes en del i trygden, men det er selvsagt bare rett og rimelig at man ikke kan jobbe som før og samtidig motta 50% uføretrygd ved siden av. Noe mere kan man altså tjene, men så begynner ting å utjevne seg. Dersom man er i stand til å arbeide nærmere 100% skal man ikke få fullt utbytte av trygden, den "vannes mere og mere ut" ettersom inntektsevnen stiger. Når det er sagt er det ingen som reagerer på om du jobber fullt en kortere periode så lenge ikke maksgrensen overstiges. Og dersom du overstiger inntekstgrensen må du huske på å melde inn til Nav så trygden justeres korrekt. Har du overskudd og mulighet til å jobbe noe ekstra i perioder er da det bare flott - både for deg og samfunnet. Synde noen lar seg provosere av at uføre er i stand til å jobbe noe og faktisk gjør det. Synes kommentarer som dette viser svært liten innsikt: 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kan jobbe mer enn 50 %, hvorfor er du da 50 % ufør? Anonymkode: f5165...ae9 Selvsagt er man ikke varig ufør dersom man ikke har en varig nedsatt arbeidsevne. Og noen uføre har faktisk en ganske grei trygd basert på tidligere inntekt som igjen gjenspeiler tidligere utdanning (og da ofte fortsatt eksisterende studielån som ikke slettes grunnet at inntekten ikke er tilstrekkelig redusert tross uførhet). Det må man må ta med i betraktningen er hva vedkommende ville hatt i inntekt dersom man fortsatt var arbeidsfør versus det faktum at man uheldigvis er rammet av varig sykdom, skade eller lyte. Virker som at svært mange ikke skjønner dette. Folk har ulik utdanning og tjener forskjellig i ulike yrker. Dette gjenspeiler seg også blant uføre. Din maksgrense i inntekt som 5+% varig ufør baserer seg på tidligere arbeidsinntekt, og du kan trygt tjene inntil maksgrensen og også over dersom du melder fra. Endrer arbeidsevnen din seg på sikt er det bare å tjene fullt og du vil da ikke lenger motta uføretrygd. Dette utjevner seg automatisk og folk flest burde være glade for at systemet fungerer som det gjør i så tilfelle og uføre som evner å nyttiggjøre seg restarbeidsevnen bør applauderes. Kjempebra at du bidrar til fellesskapet med det du kan! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2017 #8 Del Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, Nemigirl skrev: Det stemmer som enkelte her sier at det er inntekten som teller og ikke arbeidsmengden generelt. Når det er sagt er det selvsagt ikke som det siteres nedenfor: Hvis du ser i vedtaksbrevet ditt fra Nav ser du at de har regnet ut nåværende uføretrygd basert på tidligere inntekt. Ut fra dette kan du da tjene som normalt i dine resterende 50% som arbeidsfør. Det er regnet ut en maksgrense for inntekten din og dersom du ser at du kommer til å overstige dette beløpet er det bare å melde det inn til Nav, så vil de justere uføretrygden deretter. Tjener du mye over vil du trekkes en del i trygden, men det er selvsagt bare rett og rimelig at man ikke kan jobbe som før og samtidig motta 50% uføretrygd ved siden av. Noe mere kan man altså tjene, men så begynner ting å utjevne seg. Dersom man er i stand til å arbeide nærmere 100% skal man ikke få fullt utbytte av trygden, den "vannes mere og mere ut" ettersom inntektsevnen stiger. Når det er sagt er det ingen som reagerer på om du jobber fullt en kortere periode så lenge ikke maksgrensen overstiges. Og dersom du overstiger inntekstgrensen må du huske på å melde inn til Nav så trygden justeres korrekt. Har du overskudd og mulighet til å jobbe noe ekstra i perioder er da det bare flott - både for deg og samfunnet. Synde noen lar seg provosere av at uføre er i stand til å jobbe noe og faktisk gjør det. Synes kommentarer som dette viser svært liten innsikt: Selvsagt er man ikke varig ufør dersom man ikke har en varig nedsatt arbeidsevne. Og noen uføre har faktisk en ganske grei trygd basert på tidligere inntekt som igjen gjenspeiler tidligere utdanning (og da ofte fortsatt eksisterende studielån som ikke slettes grunnet at inntekten ikke er tilstrekkelig redusert tross uførhet). Det må man må ta med i betraktningen er hva vedkommende ville hatt i inntekt dersom man fortsatt var arbeidsfør versus det faktum at man uheldigvis er rammet av varig sykdom, skade eller lyte. Virker som at svært mange ikke skjønner dette. Folk har ulik utdanning og tjener forskjellig i ulike yrker. Dette gjenspeiler seg også blant uføre. Din maksgrense i inntekt som 5+% varig ufør baserer seg på tidligere arbeidsinntekt, og du kan trygt tjene inntil maksgrensen og også over dersom du melder fra. Endrer arbeidsevnen din seg på sikt er det bare å tjene fullt og du vil da ikke lenger motta uføretrygd. Dette utjevner seg automatisk og folk flest burde være glade for at systemet fungerer som det gjør i så tilfelle og uføre som evner å nyttiggjøre seg restarbeidsevnen bør applauderes. Kjempebra at du bidrar til fellesskapet med det du kan! Er det min kommentar du syns viser svært liten innsikt..?? Fordi jeg spør om det er inntektsevne og ikke arbeidsevne som skal avgjøre?? Anonymkode: a2ad6...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemigirl Skrevet 1. desember 2017 #9 Del Skrevet 1. desember 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det min kommentar du syns viser svært liten innsikt..?? Fordi jeg spør om det er inntektsevne og ikke arbeidsevne som skal avgjøre?? Anonymkode: a2ad6...91c Det jeg synes viser liten innsikt er spørsmål som dette: På 29.11.2017 den 20.11, AnonymBruker skrev: Hvis du kan jobbe mer enn 50 %, hvorfor er du da 50 % ufør? Anonymkode: f5165...ae9 Ts oppgir at hxn tidvis kan jobbe noen timer ekstra ("en liten time her og der") og det stilles spørsmål rundt hele uførgraden av den grunn. Siden du spør spesifikt om din kommentar synes jeg også denne viser liten innsikt dersom du ikke ser sammenheng mellom tidligere inntekt og utregning av inntekt som ufør: 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så uføregraden henspeiler ikke på hvor mye du jobber, men altså tjener...? Artig, blir stor forskjell på jobbmengden da, om en har 150 eller 1000 kr i timen. Trodde uføregraden ble satt etter arbeidsevne, ikke inntektsevne. Anonymkode: a2ad6...91c Så mange som tydeligvis mener at uføre bør tjene minstesats uavhengig av tidligere inntekt basert på utdanning og tidligere yrke og lønn som følge av dette. Det at jeg skriver at dette viser liten innsikt er ikke ment personlig mot deg, men ser det er en tendens hos mange inne på forumet at de ikke har anelse om hva uførhet faktisk handler om. Det er trist når noen blir varig skadet eller syke og mister funksjonsevne/arbeidsevne som følge av dette. At TS evner å jobbe 50% er kjempeflott og spørsmålene hun stiller er fullt forståelige når hun nylig har fått innvilget 50% uføretrygd. Håper TS har fått svar på sine spørsmål nå uten at hun må forsvare hvorfor hun ikke kan jobbe fullt eller hvorfor hun evt har høyere samlet inntekt enn enkelte andre som er i full jobb uten utdanning og med kort ansiennitet i arbeidslivet. Endret 1. desember 2017 av Nemigirl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #10 Del Skrevet 1. desember 2017 På 29.11.2017 den 1.44, Snop skrev: Jeg fikk nettopp innvilget 50% uføretrygd og lurer litt på dette med jobb på siden. Har jo i mange år brukt meldekort og syntes det var enkelt å forstå reglene der. 37,5 timer fordelt på to uker, okei. Gjelder det samme nå, med to ukers-intervaller hvor man ikke må jobbe mer enn 60% Eller jeg i teorien jobbe fullt i to uker og ta fri i to uker? Prøvde å tyde det kryptiske brevet fra nav, og skal fikse en samtale med veileder så jeg kan finne utav dette, men ville høre her hvordan dere andre gjør det som er gradert uføre. Jeg har en 50 prosent fleksi stilling hvor de og til ønsker at jeg tar en liten time til ekstra her og der noen gangerbog jeg vet liksom ikke helst hva slags kabal jeg skal forholde meg til nå under nye regler De fleste med 50 % uføretrygd trenger tid på å hente seg inn etter arbeid, og klarer derfor skjelden to fulle arbeidsuker i strekk. Hvordan din arbeidsgiver ønsker og trenger å ha deg på jobb er også avgjørende. Anonymkode: b2a9e...089 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #11 Del Skrevet 1. desember 2017 17 minutter siden, Nemigirl skrev: Det jeg synes viser liten innsikt er spørsmål som dette: Ts oppgir at hxn tidvis kan jobbe noen timer ekstra ("en liten time her og der") og det stilles spørsmål rundt hele uførgraden av den grunn. Siden du spør spesifikt om din kommentar synes jeg også denne viser liten innsikt dersom du ikke ser sammenheng mellom tidligere inntekt og utregning av inntekt som ufør: Så mange som tydeligvis mener at uføre bør tjene minstesats uavhengig av tidligere inntekt basert på utdanning og tidligere yrke og lønn som følge av dette. Det at jeg skriver at dette viser liten innsikt er ikke ment personlig mot deg, men ser det er en tendens hos mange inne på forumet at de ikke har anelse om hva uførhet faktisk handler om. Det er trist når noen blir varig skadet eller syke og mister funksjonsevne/arbeidsevne som følge av dette. At TS evner å jobbe 50% er kjempeflott og spørsmålene hun stiller er fullt forståelige når hun nylig har fått innvilget 50% uføretrygd. Håper TS har fått svar på sine spørsmål nå uten at hun må forsvare hvorfor hun ikke kan jobbe fullt eller hvorfor hun evt har høyere samlet inntekt enn enkelte andre som er i full jobb uten utdanning og med kort ansiennitet i arbeidslivet. Jo, takk. Jeg spurte fordi jeg er 100% ufør selv og ikke visste dette. Syns det er like trist at folk på forumet skal anta det ene og det andre om folk de ikke vet noe om også... Anonymkode: a2ad6...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2017 #12 Del Skrevet 1. desember 2017 Hvordan blir det dersom man er 50% ufør, og har to jobber? At man jobber f.eks. 30% hos arbeidsgiver A, og 20% hos arbeidsgiver B, eller at man jobber 40% fast og i tillegg jobber som lørdagshjelp et annet sted. Har det noe å si for NAV, eller for skatteetaten? Anonymkode: bc358...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå