AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Ettersom jeg klarer å løfte med tyngre vekter frister det å gå ned til 3x5 istedenfor å kjøre på med 5x5 (spesielt i baseøvelser). Jeg lurer på om man mister mye av effekten ved å gå ned fra 5 til 3 sett? Eller har det ikke så mye å si? Føler de siste settene går litt utover teknikken når jeg kjører 5x5. Anonymkode: 48ad8...4f6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Hva er målet ditt med treningen? Å bli sterk eller løfte tyngre vekter? Jeg er for variasjon, 3x5 funker sikkert ok innimellom eller en økt i uka, men jeg ville ikke basert alle øvelsene og dagene på 3x5 oppsett. Hva med 3x5, 5x5 og 3x8 på samme økt med forskjellige øvelser? 4x8, 4x5.. mulighetene er uendelige. Du bør også droppe å løfte så himla tungt på hver eneste økt at det går utover teknikken på 5x5. Det er ofte da skadene oppstår. Tro meg, been there, done that Anonymkode: b5f8e...e76
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva er målet ditt med treningen? Å bli sterk eller løfte tyngre vekter? Jeg er for variasjon, 3x5 funker sikkert ok innimellom eller en økt i uka, men jeg ville ikke basert alle øvelsene og dagene på 3x5 oppsett. Hva med 3x5, 5x5 og 3x8 på samme økt med forskjellige øvelser? 4x8, 4x5.. mulighetene er uendelige. Du bør også droppe å løfte så himla tungt på hver eneste økt at det går utover teknikken på 5x5. Det er ofte da skadene oppstår. Tro meg, been there, done that Anonymkode: b5f8e...e76 Å bli sterk eller bygge muskler* Sorry, trøtt Anonymkode: b5f8e...e76
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 Jeg vil bli sterkere, er ikke så opptatt av å bygge størst mulig muskler... jeg har varierende repetisjoner i programmet, men akkurat på baseøvelser er der jeg prøver med 3x5. Men du foreslår at jeg bør variere? Hvor ofte - hver uke eller hver økt? Ettersom du skriver at jeg bør droppe å løfte tungt på 5x5, hvor mye bør jeg løfte da? Vil dette gå utover progresjonen? Jeg øker med ca 2,5 kg hver gang (men nå begynner det å stoppe opp). -TS (som forøvrig er ei jente) Anonymkode: 48ad8...4f6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Jeg sier ikke at du bør droppe å løfte tungt, men hvis det går utover teknikken så bør du roe ned litt mtp. på skader. Det er bedre å gå ned 5 kg på vekta og løfte riktig enn å løfte 5 kg mer med feil teknikk Nei du bør ha samme program minimum 8 uker. Si at du trener styrke 4 dager i uka, så kan du ha to lettere økter og to tyngre økter. Feks en med fokus på 3x5 på baseøvelser + støtteøvelser. Så kan du ha 4x8 på de to andre øktene med litt lettere vekter. Og variasjon er toppen. Om du vil bli sterk i bøy kan det også være en idé å veksle mellom frontbøy og vanlig bøy. Markløft vs. sumomark, benkpress vs. brystpress med manualer. Evt. tre dager i uka med tung 3x5, medium 5x5, lett økt 4x8. Dette er bare forslag, ikke fasit. Sjekk ut http://fitnessbloggen.no/category/treningsprogrammer/ Anonymkode: b5f8e...e76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå