Bamseline Skrevet 30. januar 2005 #1 Del Skrevet 30. januar 2005 Har falt skikkelig for disse to rasene. Har hørt at de er gode familiehunder. Men, er det noen som har erfaring med disse som kan fortelle litt? Hunden kommer bare til å være familiehund, bli gått tur med på skogen og kost /lekt med. Er dette en rase vi kan satse på, eller bør vi finne en annen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. januar 2005 #2 Del Skrevet 30. januar 2005 Har lite erfaring med Alaskan Malamut, men svigers har Samojed. Har hørt fra mange at Samojed er den polarhunden som egner seg best som familiehunder. Ihvertfall er svigers samojed helt fantastisk. Rolig innendørs, aktiv ute. Utrolig tålmodig og snill med barn. Ulempen er at de har mye pels og krever endel pelsstell. Det viktigste er at du kjøper valp hos en oppdretter som avler familiehunder, og prioriterer disse egenskapene. Det finnes noen gode oppdrettere for samojed i bergensområdet som fokuserer på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 30. januar 2005 #3 Del Skrevet 30. januar 2005 Gosh :o Jammen har du falt for to krevende raser må jeg si Sannsynligvis vil du få et litt enklere hundehold hvis du velger en annen rase. Både malamuten og samojeden er jo hunder som er ganske aktive og energiske. De trenger i utgangspunktet ganske mye mosjon, og mange seriøse oppdrettere vil helst unngå å selge valper til folk som "bare" skal ha en familiehund og som ikke er generellt aktive... Jeg kan jo ramse opp en masse egenskaper hos disse to rasene som potensielt kan skape problemer for deg, som bjeffing, røyting, det at de er ganske så selvstendige og sta'e hunderaser osv osv. Jeg syns du skal tenke grundig over hva du har å tilby en kommende hund, hvor mye mosjon, hvor mye tid til trening (psykisk), hvor mye tid du vil bruke til pelsstell, om du har "støv på hjernen" osv osv. Skal hunden være mye alene, har du barn, er det en stor hund som tar mye plass i bil - har du stor "nok" bil....- Det er mye man skal ta med i betraktning FØR man går til innkjøp av hund, og kanskje særlig disse rasene... - Jeg mener på ingen måte og ta fra deg motet eller gi inntrykk av at det er kun negative egenskaper hos disse rasene, jeg syns selv at malamuten er en utrolig flott rase, men jeg ser samtidig at jeg ikke kunne gitt den et skikkelig godt liv her hos meg... La meg anbefale deg en tur innom: www.canis.no og ikke minst en tur innom: http://www.sphk.se/ og http://www.malamuteklubben.se/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #4 Del Skrevet 30. januar 2005 Jeg har hatt samojed, og han bjeffet IKKE. Aldri på folk og dørklokker, dog på forbipasserende hunder. Han ble holdt som familiehund, og var rolig, snill og til å stole på i forhold til fremmede og barn. Han var en stor og nokså dominant hann, som hadde noe problemer med å omgås andre hanhunder, men jeg er ganske sikker på at dette ikke trenger bli noe problem. Han var ikke aggressiv - bare "tøff" og skulle dytte andre hunder i bakken til stadighet Synes ikke røytinga var noe problem heller, selvsagt blir det mindre hår med en puddel eller nakenhund, men pelsen hans var tross alt mer grov og mindre "flyvende" ubehagelig i løsform enn mange andre normalpelsede hunderaser. Dessuten har jeg inntrykk av at pelsen på en måte satt til den ble børstet av, framfor å dette av jamt. Selvsagt er det en hund som krever mye mosjon, og jeg anbefaler deg ikke rasen om du bor i leilighet/by, selv om vår samojed holdt seg rolig og blid selv i perioder med (for) lite mosjon. Dog kan de bli litt understimulert i hodet og gnage på ting i frustrasjon... Det største problemet her er vel overvekt og garantert helseproblemer (leddgikt, hd, nyreproblemer,diabetes). En annen ting er at i hvert fall vår samojed aldri underkastet seg helt, og var en prøvelse å gå tur med da jeg var liten (12 og oppover, faktisk). Dressurkurs kunne sikkert hjulpet. Uansett var det ikke gøy å bli dratt etter bikkja når han oppdaget noe som var spennende (katter, andre hunder...). Du bør derfor regne med at turgåing o.l faller på de voksne, i hvert fall hvis barna er små. Vår samojed kunne også finne på å stikke og ikke adlyde om han var løs på skogturer, så ideelt burde han vært holdt i bånd hele tiden, selv om avstikkerne medførte mer irritasjon og pinlige situasjoner enn reell fare for noen. Som sagt - han var snill som et lam, men jeg hadde heller ikke blitt glad om en kjempebamse kom byksende mot min lille terrier. Samojeden vår var vennlig og sosial, men ikke noen koooosebikkje, og jeg vet ikke hvordan han hadde forholdt seg til veldig små barn over tid. Han fant seg i mye leking og herjing fra mine små søskenbarn, men trakk seg relativt kjapt unna når han ble lei, uten å bli grinete eller sint. Så det finnes sikkert mer tålmodige hunder, selv om vi kunne stole på han. I forhold til helt små barn bør man vel aldri stole heeelt på en stor hund - er han bundet kan tauet kveile seg om ungen, og ellers kan den lett komme til å dytte barnet over ende... Kan godt tenke meg å ha samojed igjen, jeg, hunden vår var en intelligent og morsom og utrolig vakker hund som jeg fortsatt savner. Men hundehold er jo krevende uansett - og å ha en stor hund krever at man tar ekstra forholdsregler av hensyn til andre også. Jeg synes det kommer an på hvordan dere bor og hvor mye mosjon og oppdragelse dere har tenkt å gi bikkja. Antar at du har litt peiling eller har tenkt å skaffe deg det når du ønsker deg såpass tøffe raser:) Det avles forresten på flere linjer/til ulikt bruk - noen er mer trekk/brukshunder, andre mer familiedyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smidja Skrevet 31. januar 2005 #5 Del Skrevet 31. januar 2005 I helgen gikk jeg selv til anskaffelse av en Alaskan Malamute. Jeg har gjort nøye vurderinger før jeg skaffet meg denne rasen. Hunden jeg hadde før var husky/pointer, og det hun hadde en del av de samme tingene i seg som malamuten har. Jeg bor midt i skogen og er aktivt og bruker den hver dag. Dette er ting jeg har tenkt over før jeg valgte hund. Du må tenke nøye igjennom hva du skal bruke hunden til før du bestemmer deg for rase. Og hvilke egenskaper og gemytt den skal ha. Disse tingene er ALLTID viktigere enn utseende på hunden. Har du hatt hund før? Det er kanskje ikke så lurt å velge denne hunden som førstegangs rase. Den er snill som dagen er lang, og bjeffer lite. Men den uler. Den er en urhund og har oppførsel og instinkter deretter. Den trenger mye trening. Ta kontakt med forskjellige oppdrettere og fortell de hva du vil ha og spør om hjelp. Det gjorde jeg, og alle jeg snakket med var positive og kjempe hjelpsomme. Det er alfa omega å ha en oppdretter i ryggen, også ETTER at du har kjøpt hunden. Dette gjelder jo alle raser. Gå også inn på www.polarhunder.no. Der står det en del om disse rasene og også om grønnlandshunden. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 31. januar 2005 #6 Del Skrevet 31. januar 2005 Har du hatt hund før? Det er kanskje ikke så lurt å velge denne hunden som førstegangs rase. Det der har jeg alltid hatt litt problemer med å skjønne... Hva slags hunder egner seg for de som aldri har hatt hund før? Hvilke kriterier stilles til en hundeier med lyst, men kanskje ikke så mye erfaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamseline Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 31. januar 2005 Takk for svar alle sammen :-) Jeg har hatt hund før, en skikkelig blandingshund og en tibetansk spaniel, så den vi ønsker oss nå, er ganske forskjellig fra de jeg har hatt. Men tilbake til ønskehunden. Vi bor 5 min unna skogen, sambo løper endel, så den kommer nok til å måtte være med på noen løpeturer :-) Vi kommer nok til å ta kontakt med noen oppdrettere som du foreslår Smidja. Greit å prate med noen som vet mye om rasene :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smidja Skrevet 1. februar 2005 #8 Del Skrevet 1. februar 2005 Det der har jeg alltid hatt litt problemer med å skjønne... Hva slags hunder egner seg for de som aldri har hatt hund før? Hvilke kriterier stilles til en hundeier med lyst, men kanskje ikke så mye erfaring? Det er jo opp til enhver hva han/hun vil gjøre. Men det jeg mente var at denne hunderasen kan være ganske stri, og kanskje ikke så lett å oppdra om man ikke vet hva man gjør. De kan ha et vanvittig jaktinnstinkt, og de kan også være veldig slossete. Som oppdrettere sier: Dette er en båndhund! Tenk også på at de kan veie 60 kg og mer, en slossete hund med sterke jaktinnstinkter på 60 kg uten kontroll er ikke hyggelig. Så klart, om man har MYE tid å legge ned i hunden og er villig til å lære og jobbe med den, så ser jeg ikke problemer med å skaffe seg en hvilken som helst hund. Men jeg sier også at man må se på gemytt og bruksområder når man velger hund og ikke hvilken rase det er. Dette er en hund som krever mye, og om man har liten tid til å bruke hunden får man fort et problemhund. Kjempefint at du kontakter oppdrettere og prater med de Bamseline. Det får du mye igjen for. Du får masse informasjon om hva hunden krever og hva du får igjen. Får det er klart at man får mye igjen når man har hund, det er vel derfor vi har det, er det ikke? Lykke til med valget ditt uansett hvilken rase det blir. Og bare for å ha sagt det; malamuten er en fantastisk hund som elsker mennesker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_maya_* Skrevet 21. oktober 2008 #9 Del Skrevet 21. oktober 2008 Det der har jeg alltid hatt litt problemer med å skjønne... Hva slags hunder egner seg for de som aldri har hatt hund før? Hvilke kriterier stilles til en hundeier med lyst, men kanskje ikke så mye erfaring? Det er jo opp til enhver hva han/hun vil gjøre. Men det jeg mente var at denne hunderasen kan være ganske stri, og kanskje ikke så lett å oppdra om man ikke vet hva man gjør. De kan ha et vanvittig jaktinnstinkt, og de kan også være veldig slossete. Som oppdrettere sier: Dette er en båndhund! Tenk også på at de kan veie 60 kg og mer, en slossete hund med sterke jaktinnstinkter på 60 kg uten kontroll er ikke hyggelig. Så klart, om man har MYE tid å legge ned i hunden og er villig til å lære og jobbe med den, så ser jeg ikke problemer med å skaffe seg en hvilken som helst hund. Men jeg sier også at man må se på gemytt og bruksområder når man velger hund og ikke hvilken rase det er. Dette er en hund som krever mye, og om man har liten tid til å bruke hunden får man fort et problemhund. Kjempefint at du kontakter oppdrettere og prater med de Bamseline. Det får du mye igjen for. Du får masse informasjon om hva hunden krever og hva du får igjen. Får det er klart at man får mye igjen når man har hund, det er vel derfor vi har det, er det ikke? Lykke til med valget ditt uansett hvilken rase det blir. Og bare for å ha sagt det; malamuten er en fantastisk hund som elsker mennesker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Star:D Skrevet 22. oktober 2008 #10 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har ikke så mye erfaring med Alaskan Malamute, men har jobbet på kennel med samojed, og syns de er kjempedeilige! Noen ordentlige kosebamser! Første jeg tenker på når du setter de rasene opp mot hverandre er pelsarbeidet da; malamute og samojed er på forskjellige kanter av pelsstellskalaen da. Men jeg har fått et inntrykk av at Malamuten er litt kvassere og hardere mtp. lynne. Bruksegenskapene er jo veldig like (trekkhunder begge to), men jeg har brukt samojed til agility så de duger til så mangt! Det er vel ingen hunder som er typiske førstegangshunder, derfor må man bare velge en rase man virkelig har lyst på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #11 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har ikke så mye erfaring med Alaskan Malamute, men har jobbet på kennel med samojed, og syns de er kjempedeilige! Noen ordentlige kosebamser! Første jeg tenker på når du setter de rasene opp mot hverandre er pelsarbeidet da; malamute og samojed er på forskjellige kanter av pelsstellskalaen da. Men jeg har fått et inntrykk av at Malamuten er litt kvassere og hardere mtp. lynne. Bruksegenskapene er jo veldig like (trekkhunder begge to), men jeg har brukt samojed til agility så de duger til så mangt! Det er vel ingen hunder som er typiske førstegangshunder, derfor må man bare velge en rase man virkelig har lyst på! Jeg har mutte, og de er nok en del hardere enn samojed. En meget sterk hund, både fysisk og psykisk. Den har ganske stri pels, men røyter fort unna når de først slipper.. Vi hadde to katter fra før, og vi syntes nok ikke det ble veldig mye mer arbeid i røyteperiodene. Og NEI, hun står ikke i hundegården hele dagen. Hun er inne-hund.. Gemyttet er veldig bra, og barn og malamute er en helt spesiell kobinasjon. Nei, de spiser ikke barn, men de er veldig glade i å kose! Finnes ingen mer tålmodig hund med barn.. (min mening;) Kreve en del mosjon, men det er tross alt noe alle trenger.. Det er ikke hver dag vi har tid til å gå en lang tur, så da blir det en tur på sykkel eller ski.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_nelle_* Skrevet 27. februar 2009 #12 Del Skrevet 27. februar 2009 Vi har samojed, og det er en herlig hund. Men den krever mye tur! Det må man være forberedt på. Ikke bare tenke at den er pen og en fin familiehund. Den trenger hjernetrim, da den er veldig smart, og mye ganske krevende turer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Levangerstudent Skrevet 27. februar 2009 #13 Del Skrevet 27. februar 2009 Hvordan fungerer det å ha disse hundene inne? Eller trives de best med å bo ute (dvs inngjerdet område med hundehus)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 27. februar 2009 #14 Del Skrevet 27. februar 2009 Hvordan fungerer det å ha disse hundene inne? Eller trives de best med å bo ute (dvs inngjerdet område med hundehus)? Samojeden har ihvertfall et temperament som gjør at den har det best inne. Malamuten trives ofte best ute, selv om det finnes mange unntak også. Verdt å merke seg eurasiern også. Samojed er en del av grunnlaget for rasen, men eurasiern er mindre brukshund. Krever ikke like mye, fungerer supert som familiehund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #15 Del Skrevet 28. februar 2009 Vi har samojed, og det er en herlig hund. Men den krever mye tur! Det må man være forberedt på. Ikke bare tenke at den er pen og en fin familiehund. Den trenger hjernetrim, da den er veldig smart, og mye ganske krevende turer Malamute tispa mi er i gård når vi er på jobb. Ellers er hun inne, og hun sover inne.. Hun er vandt til det, og vil ha det slik selv.. absolutt en hund jeg vil anbefale! Men de krever en del morsjon, så man trenger ikke være bekymret for at juleribba skal sitte som ett belte rundt magen alt for lenge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 28. februar 2009 #16 Del Skrevet 28. februar 2009 Vi har hatt Samojed, og han var verdens snilleste. Men, som andre sier, dette er en stri rase, nokså egenrådig, og kan være vanskelig å oppdra. Jeg ville i det minste gått for tispe var jeg deg. Samojeden krever mye morsjon - en halvtime om dagen er ikke nok. Og den er jo en trekkhund, så regn med en stri tørn når du skal lære den å gå pent i bånd. Skulle jeg hatt Samojed igjen ville jeg uten tvil hatt den på valpekurs. Røyting synes jeg ikke var det største problemet. Den har en skikkelig røyteperiode på våren, men ellers røyter den ikke mer enn andre hunder. Dessuten setter ikke hårene seg fast i sofaputer og tepper som hår etter strihårede hunder. Pelsen er dessuten på en måte "selvrensende". Den kan se ut som en møkkahaug etter en runde ute i søla, men når den er tørr er den like hvit og fin. Vår Samojed likte seg ikke inne i det hele tatt. Den ville aller helst ligge ute i skyggen om sommeren, og i snøhaugen om vinteren. Men den bjeffet på alt som rørte seg... Ellers; en nydelig rase med herlig gemytt. Vår var veldig glad i og forsiktig med barn. Lun bamse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stina Skrevet 22. juli 2009 #17 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg har en Alaskan Malamute selv. Jeg har to døtre på 8 og 11 år. Jeg har hatt flere hunderaser, både Riesen, Boxer og Strihåra Vorsteh. Og av alle hunder jeg har hatt har Frøya (Malamuten min altså) vært den klart enkleste. Hun er veldig mild og snill men har prøvd seg litt på rangstigen opp igjennom unghundtiden, så man må være trygg på seg selv og vite litt om hund på forhånd. Døtrene mine får være hjemme inne med Frøya alene, men aldri ute på tur. Vi har jobbet mye med å kunne gå forbi andre hunder uten at det blir styr. Selv om min malamute er en snill og rolig og kosete engel som ikke krever så mye annet enn fine lange turer, så er ikke alle malamuter likedan. Det viktigste er at du tilpasser hunden til din livssituasjon så fort du får den i hus, og samtidig sørger for at den får det den trenger. For en innendørs Malamute er røyteperiodene en plage! Hundegård er et absolutt pluss! Jeg har alltid elsket de store, sterke hunderasene selv. Men ikke undervurder enkeltheten ved å ha en liten hund når du har barn. Frøya er helt klart en voksen-hund. Døtrene kan kose med henne inne, men ellers er det jeg som går turene, og de blir som regel for lange til at barna orker å gå hele veien. men hun kan trekke dem på ski om vinteren når jeg holder henne i bånd samtidig, det er selvsagt veldig stas:) Stina Gosh :o Jammen har du falt for to krevende raser må jeg si Sannsynligvis vil du få et litt enklere hundehold hvis du velger en annen rase. Både malamuten og samojeden er jo hunder som er ganske aktive og energiske. De trenger i utgangspunktet ganske mye mosjon, og mange seriøse oppdrettere vil helst unngå å selge valper til folk som "bare" skal ha en familiehund og som ikke er generellt aktive... Jeg kan jo ramse opp en masse egenskaper hos disse to rasene som potensielt kan skape problemer for deg, som bjeffing, røyting, det at de er ganske så selvstendige og sta'e hunderaser osv osv. Jeg syns du skal tenke grundig over hva du har å tilby en kommende hund, hvor mye mosjon, hvor mye tid til trening (psykisk), hvor mye tid du vil bruke til pelsstell, om du har "støv på hjernen" osv osv. Skal hunden være mye alene, har du barn, er det en stor hund som tar mye plass i bil - har du stor "nok" bil....- Det er mye man skal ta med i betraktning FØR man går til innkjøp av hund, og kanskje særlig disse rasene... - Jeg mener på ingen måte og ta fra deg motet eller gi inntrykk av at det er kun negative egenskaper hos disse rasene, jeg syns selv at malamuten er en utrolig flott rase, men jeg ser samtidig at jeg ikke kunne gitt den et skikkelig godt liv her hos meg... La meg anbefale deg en tur innom: www.canis.no og ikke minst en tur innom: http://www.sphk.se/ og http://www.malamuteklubben.se/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #18 Del Skrevet 17. september 2009 Takk for svar alle sammen :-) Jeg har hatt hund før, en skikkelig blandingshund og en tibetansk spaniel, så den vi ønsker oss nå, er ganske forskjellig fra de jeg har hatt. Men tilbake til ønskehunden. Vi bor 5 min unna skogen, sambo løper endel, så den kommer nok til å måtte være med på noen løpeturer :-) Vi kommer nok til å ta kontakt med noen oppdrettere som du foreslår Smidja. Greit å prate med noen som vet mye om rasene :-) Jeg fikk meg en alaska malamute / sibirian husky forrige uke. Helt skjønn! Han er helt rolig. Utenom når vi skal gå tur, da småbjeffer han litt og gleder seg. Han er av og til hjemme alene lenge (opp til 8 t) og det går helt strålende. Jeg bor midt i oslo by. Men har stor veranda og grei stor leilighet, somhan går fritt rundt i. Bor rett ved siden av akerselva så det er der turene blir. Eller i skog og mark. Får løpetur på morran. 2 gåturer på dagen. Og løpetur på kvelden. Også helt rolig om natta. Du må glede deg hvis du skaffer deg en! Advarsel dog.. de drar no inn i granskævven:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå