Gå til innhold

Hjertestarter i borettslaget, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har nettopp flyttet et sted der det står at en hjertestarter og et varmeskap til hjertestarteren er en del av fellesutgiftene! Aldri vært borti det før og lurer på om det er normalt ... Jeg har ikke store problemer med det men mannen min er uenig og vil ta det opp til neste møte. Jeg synes det er smålig, men det er opp til han. 

Anonymkode: b07f5...3f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har heller aldri hørt om det men synes det var et godt tiltak. Er med på det meste jeg hvis det er mulighet for å redde et liv. Fellesutgiftene visste dere jo om før dere flyttet inn?

• Liker 14
Skrevet

Det spiller vel egentlig ingen rolle hvor mange hjertstartere man har, dersom ingen har peiling på hvordan disse fungerer... 

Anonymkode: 1f8c1...bb0

• Liker 4
Skrevet

Det er i hvert fall en strålende måte å bli de nye sære (og smålige) naboene på...

Anonymkode: 61fda...648

• Liker 19
Skrevet

Vi har hjertestarter finansiert av borettsslaget (altså felleskostnadene). Synes det er helt greit! Det utgjør ikke store summen i måneden for hver av leilighetene uansett!

Anonymkode: 0828f...17a

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller vel egentlig ingen rolle hvor mange hjertstartere man har, dersom ingen har peiling på hvordan disse fungerer... 

Da foreslår jeg at du setter deg inn i hvordan de fungerer. Du trenger bare vite hvordan du skrur den på - maskinen forteller deg resten.

Anonymkode: 0828f...17a

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke vanskelig å bruke en hjertestarter og det finnes veiledning i den. Problemet er jo selvsagt at manglende opplæring øker sjansen for at folk ikke tørr å bruke den, eller mot formodning skulle bruke den "feil".

Anonymkode: cc5d4...246

Skrevet

Varmeskap? Er dette en spesiell type? Har lært å bruke hjertestarter og vi har det på jobb, men ikke i et varmeskap.

Ellers så synes jeg det var en fin ting jeg, å ha hjertestarter i borettslaget. 

Anonymkode: 468f4...28a

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Har heller aldri hørt om det men synes det var et godt tiltak. Er med på det meste jeg hvis det er mulighet for å redde et liv. Fellesutgiftene visste dere jo om før dere flyttet inn?

1. Du må ha kurs for å betjene de. Står det om liv, så bryr du deg ikke. Du bare gjør det. Du kan "ikke" gjøre feil,men du blir redd. Får du bruk for den, er det vel mest sannsynlig at det er noen i din husstand som trenger den.

Hvor skal den oppbevares? Hver husstand som skal ha nøkkel? Hvor mange bor i brl deres?

Anonymkode: c11fe...ee4

Skrevet

Varmeskap? Er dette en spesiell type? Har lært å bruke hjertestarter og vi har det på jobb, men ikke i et varmeskap.

Ellers så synes jeg det var en fin ting jeg, å ha hjertestarter i borettslaget. 

Varmeskap er når hjertestarteren henger ute. Det gjør at den holder seg i vær og vind. Noen varmeskap utløser vel også en alarm hvis hjertestarteren blir tatt ut. 

• Liker 3
Skrevet

Aldri hørt om før. Men utgiftene kan da ikke være så store fordelt på ett helt år og alle boenhetene?

Tenk om du eller mannen din får bruk for hjertestarteren? Vil ha da være grinebiter og ikke betale? Eller han som ikke betaler får ikke bruke den? Å bo i brl. Betyr at man noen ganger må svelge noen kameler. 

Anonymkode: 7d6cb...f0c

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1. Du må ha kurs for å betjene de. Står det om liv, så bryr du deg ikke. Du bare gjør det. Du kan "ikke" gjøre feil,men du blir redd. Får du bruk for den, er det vel mest sannsynlig at det er noen i din husstand som trenger den.

Hvor skal den oppbevares? Hver husstand som skal ha nøkkel? Hvor mange bor i brl deres?

Jeg vet, har tatt kurset gjennom jobb. Regner jo med de som bor der og har vært på kurs med tanke på at de har valgt å ha den der.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trnger ikke kurs. Ringer du 113 så veileder de deg igjennom frem til ambulanse eller annet helsepersonell er på plass. Det er hele hensikten med å utplassere hjertestartere. Enkel måte å redde liv på.

• Liker 5
Skrevet

Om det er kostnaden som bekymrer samboeren til TS så er vel utgiften til å holde varme i varmeskapet omtrent max. 1 krone per leilighet per mnd.

Hjertestarteren er nok oppbevart utendørs. Derfor varmeskap.

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde hjertestarter i sameiet jeg bodde i før, hang i et rom i garasjeanlegget hvor alle hadde nøkkel, veldig greit system.

Anonymkode: abe71...cd5

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trnger ikke kurs. Ringer du 113 så veileder de deg igjennom frem til ambulanse eller annet helsepersonell er på plass. Det er hele hensikten med å utplassere hjertestartere. Enkel måte å redde liv på.

Nja, her i byen så har vi flere hjertestartere og vi har derfor fått tilbud om kurs gjennom Røde Kors slik at vi er flere som har peiling på hva vi skal gjøre hvis behovet skulle oppstå. Hadde aldri tenkt tanken på å bruke en hvis jeg ikke hadde visst helt hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Det ble nylig noen endringer i fellesutgiftene fra neste år. Synes også det er et godt tiltak i grunn, men han heime forstår ikke vitsen, og at det er unormalt. Så skulle gjerne trumfet med at det er HEELT normalt ... Kjipt at det skal bli en greie for en hjertestarter, fordi han vil spare en 1000,- lapp i året. For han er det en «prinsippsak» fordi det ikke gjelder oss (vi har ingen hjertesyke innenfor disse fire veggene) ... Jeg har sagt at hvis han lager en greie nekter jeg å bli med på møtet. Og at jeg syns det er flaut og navlebeskuende å lage en greie, selv om jeg syns det var en uventet ting å ha i boretslaget. Vi er 10 leiligheter. Aner ikke om hvordan det blir, om vi får nøkkel eller hva, hjertestarteren er ikke montert enda. Håper han tar til fornuft

Anonymkode: b07f5...3f6

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Nja, her i byen så har vi flere hjertestartere og vi har derfor fått tilbud om kurs gjennom Røde Kors slik at vi er flere som har peiling på hva vi skal gjøre hvis behovet skulle oppstå. Hadde aldri tenkt tanken på å bruke en hvis jeg ikke hadde visst helt hva jeg skal gjøre.

Det er vel derfor det tilbys kurs også, ikke fordi det er så vanskelig å bruke, men fordi folk ikke tørr. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt unna er nærmeste sykehus? Hvis du bor i en by og ambulanse bruker maks 5 min synes jeg det er litt unødvendig siden man uansett må gi lungekompresjoner en viss tid for at det skal nytte med hjertestarter. Da er det like greit at ambulansepersonell gjør det

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varmeskap er når hjertestarteren henger ute. Det gjør at den holder seg i vær og vind. Noen varmeskap utløser vel også en alarm hvis hjertestarteren blir tatt ut. 

Ahh, forstår. Tenkte ikke tanken på at den hang ute, men det er klart det er logisk når mange skal få tak i den og det er privatboliger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...