Gå til innhold

Umulig neglklipp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen andre småbarnsforeldre har noen lure tips/råd.. 

Vår treåring har utviklet rene dødsangsten mot neglsaksa! Det er klin umulig å få klippet neglene, selv når far holder og jeg prøver å holde fot/hånd, for han blir fullstendig hysterisk så treffer jo ikke neglen! Har forsøkt å klippe når han sover, men han våkner når vi berører føttene. Har også forsøkt å berolige han med at det ikke er vondt, vist han at mamma klipper neglene, prøvd å distrahere med Barne-TV eller belønning, men angsten for saksa overskygger visst alt :icon_frown:

Anonymkode: 490f0...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hold ham fast. Det skaper panikk. Jeg skjønner du vil gjøre det, for hva skal man ellers gjøre, liksom?
Her innførte vi faste negleklippedager, det funket bra. Det er viktig å ikke klippe for langt ned så ikke fingertuppene blir såre. Her ødela far alt med å bruke negleklipper langt nedi rota en gang. Tok lang tid før vi klippet uproblematisk igjen.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen andre småbarnsforeldre har noen lure tips/råd.. 

Vår treåring har utviklet rene dødsangsten mot neglsaksa! Det er klin umulig å få klippet neglene, selv når far holder og jeg prøver å holde fot/hånd, for han blir fullstendig hysterisk så treffer jo ikke neglen! Har forsøkt å klippe når han sover, men han våkner når vi berører føttene. Har også forsøkt å berolige han med at det ikke er vondt, vist han at mamma klipper neglene, prøvd å distrahere med Barne-TV eller belønning, men angsten for saksa overskygger visst alt :icon_frown:

Kjøp negleklipper av skikkelig kvalitet. Ei saks er stor og skummel. Alternativt får du file og ikke klippe. 

Anonymkode: 09711...3ab

• Liker 1
Skrevet

Tvang hjelper hvertfall ikke. Tenk om noen skulle gjort noe med deg som du hadde vært livredd, å så holder de deg fast med tvang, kjempefin følelse sant? 

Anonymkode: 3a3c1...4f4

Skrevet

Gjør som 3ab, bruk neglefil

Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ikke hold ham fast. Det skaper panikk. Jeg skjønner du vil gjøre det, for hva skal man ellers gjøre, liksom?
Her innførte vi faste negleklippedager, det funket bra. Det er viktig å ikke klippe for langt ned så ikke fingertuppene blir såre. Her ødela far alt med å bruke negleklipper langt nedi rota en gang. Tok lang tid før vi klippet uproblematisk igjen.

Jo, men neglene må jo på et tidspunkt klippes, lange tånegler kan gi smerter :( Nytter ikke snakke han til det, han er rett og slett hysterisk bare neglklipping nevnes. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tvang hjelper hvertfall ikke. Tenk om noen skulle gjort noe med deg som du hadde vært livredd, å så holder de deg fast med tvang, kjempefin følelse sant? 

Nei, jeg spør jo om råd til hva som hjelper. Føler vi har forsøkt det meste nå. Neglene må jo klippes, ellers kan de gi ganske store problemer 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp negleklipper av skikkelig kvalitet. Ei saks er stor og skummel. Alternativt får du file og ikke klippe. 

Anonymkode: 09711...3ab

Har prøvd mye forskjellig, men når han skjønner det har med negler å gjøre så hjelper det ikke. Får jo ikke røre 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men neglene må jo på et tidspunkt klippes, lange tånegler kan gi smerter :( Nytter ikke snakke han til det, han er rett og slett hysterisk bare neglklipping nevnes. 

I know. Jeg har aspergerunge som så mange andre med den diagnosen får panikk når negler og hår skal klippes. Når det gjelder tånegler, så har han gitt seg der. Vi tar dem ofte etter bad, da er de myke og fine. 
Han har også stått bak ryggen min og lagt hender på magen min, da slipper han å se det klippes.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

I know. Jeg har aspergerunge som så mange andre med den diagnosen får panikk når negler og hår skal klippes. Når det gjelder tånegler, så har han gitt seg der. Vi tar dem ofte etter bad, da er de myke og fine. 
Han har også stått bak ryggen min og lagt hender på magen min, da slipper han å se det klippes.

Huff, det skal ikke være lett nei. Vil jo at det skal være en trygg opplevelse. Hvordan gikk dere frem før han ga seg på det? Før fikk vi klippet en negl her og der med litt distraksjon, men nå er det bare full nekt.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Huff, det skal ikke være lett nei. Vil jo at det skal være en trygg opplevelse. Hvordan gikk dere frem før han ga seg på det? Før fikk vi klippet en negl her og der med litt distraksjon, men nå er det bare full nekt.

Fast klippedag og babysaks har virket best her. Nå er han så stor at vi kan kutte diskusjonen, men det er stadig en kamp.

Skrevet

Jente på to og et halvt som helt plutselig blånektet neglklipping. Har aldri vært favorittaktiviteten hennes, men ble plutselig en skikkelig kamp. Brukte barnesaks tidligere. Endte med tvang et par ganger, men det er ikke godt for noen, utenom at neglene ble klippet. Vi fant frem to neglklippere istedet, en stor og en liten. Hun fikk titte på begge under oppsyn og hun lurte på hvordan de fungerte. Hun fikk klippe neglene mine og farens. Vi fokuserte veldig på at hun fikk kjenne at neglene våre var "skarpe" og at de ble "bedre" etter klipping. Nå kjenner jeg først på hver fingernegl/tånegl og konstaterer høyt og tydelig at "oi, dette var skarpe saker", hun ler ofte litt da. Deretter klipper jeg (ganske lite, klipper heller oftere, for å unngå at det skal blir vondt) og later som jeg svetter når "kneppet" fra neglklipperen kommer. Så kjenner jeg og konstaterer at "nå ble det bedre", hun kjenner selv og er enig. Jeg teller også ofte ned, da hun er opptatt av tall for tiden, hvor mange fingre/tær som er igjen. Også skryter jeg masse når vi er ferdige med alt :) Har to faste klippedager i uka. 

Anonymkode: 2cfec...abf

Skrevet

Dette kan ikke direkte oversettes til barn, da man ikke kan lure dem så lett, og du må ikke "snike" deg til å klippe for da mister du tilliten hans ytterligere. Men grunnprinsippet er det samme, følelsene må endres rundt negleklipping, og man begynner med å bare ta på fingrene. Trikset er å ikke gå fortere frem enn han tåler. Må du holde han fast har du gått fortere frem enn han tåler, noe du også har erfart: 

Anonymkode: 08d36...17d

• Liker 1
Skrevet

Du må aldri holde fast. Dere har kommet ganske langt feil vei når barnet reagerer så sterkt. Da må dere ta en periode hvor dere avlærer og over på ny måte. Begynn med å bruke neglefil, prøv å få holde hånden og ta et par stryk på en negl. Hvis barnet trekker til seg hånden, så får han det, aldri blåhold. Så tar du på nytt hånden mykt, snakker med myk og varm stemme, sier hvor flink han er, få til et stryk til eller to. Gi deg etter kort forsøk. Prøv på nytt et par dager senere. La barnet få lære at det bestemmer over egen kropp og kan trekke seg unna. Over tid vil barnet stole på deg igjen.

Jeg bruker liten neglesaks på mine barn. De har blitt vennet til fra de var babyer å la meg klippe. Aldri holdt dem fast, så de er helt rolige og komfortable.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...