AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #1 Skrevet 28. november 2017 Jeg går første året på juss, og tenker at dersom jeg får C eller bedre så er jeg fornøyd. Men burde jeg egentlig sikte høyere, siden karakterer har mye å si som jurist, virker det som? Anonymkode: 41e59...db7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #2 Skrevet 28. november 2017 Med tanke på press og stress er det greit å si seg fornøyd med C'er, men likevel prøve å strekke seg litt lengre opp. Samtidig så er det jo slik at noen tar ikke jussen like lett. Jeg har venninner som nærmest jobbet dobbelt så mye som meg, men likevel slet med å få mer enn en C. Så lenge man gjør sitt beste så synes jeg man burde være fornøyd med det. Om en har gjort det en kan så kan en jo ikke akkurat kreve noe mer av seg selv. Å få mange A'er er ikke særlig realistisk for de fleste, så ha heller et mål om B. I min verden var ikke A en karakter som eksisterte - jeg fikk et par stykker her og der, men jeg følte alltid det var flaks. Men det er slik at du kommer til å merke raskt om du er en av dem som tar jussen litt lett, eller om du sliter litt. Du må nesten tilpasse målene dine til evnene dine. Anonymkode: e5fa2...bb6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #3 Skrevet 28. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går første året på juss, og tenker at dersom jeg får C eller bedre så er jeg fornøyd. Men burde jeg egentlig sikte høyere, siden karakterer har mye å si som jurist, virker det som? Anonymkode: 41e59...db7 Sikt på B. Et B-snitt er nøkkelen til det meste og åpner mange dører i det juridiske miljøet. Skaff deg traineeopphold. Anonymkode: ac8f2...902
AnonymBruker Skrevet 28. november 2017 #4 Skrevet 28. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med tanke på press og stress er det greit å si seg fornøyd med C'er, men likevel prøve å strekke seg litt lengre opp. Samtidig så er det jo slik at noen tar ikke jussen like lett. Jeg har venninner som nærmest jobbet dobbelt så mye som meg, men likevel slet med å få mer enn en C. Så lenge man gjør sitt beste så synes jeg man burde være fornøyd med det. Om en har gjort det en kan så kan en jo ikke akkurat kreve noe mer av seg selv. Å få mange A'er er ikke særlig realistisk for de fleste, så ha heller et mål om B. I min verden var ikke A en karakter som eksisterte - jeg fikk et par stykker her og der, men jeg følte alltid det var flaks. Men det er slik at du kommer til å merke raskt om du er en av dem som tar jussen litt lett, eller om du sliter litt. Du må nesten tilpasse målene dine til evnene dine. Anonymkode: e5fa2...bb6 Jeg er en sånn person som egentlig er veldig opptatt av å skulle være best og gjennom hele skoletiden har jeg stresset og stresset for å få best karakterer. Nå har jeg gjort noe helt annet et par år, og jeg merker at jeg har fått et mer avslappet forhold til karakterer. Jeg er derfor litt redd for at hvis jeg sikter på å få A, så vil jeg begynne å stresse så voldsomt igjen. Men samtidig vil jeg ikke gjøre det vanskelig for meg selv mtp jobb i fremtiden, ved å være fornøyd med en C og bedre. Anonymkode: 41e59...db7
potetstappe Skrevet 28. november 2017 #5 Skrevet 28. november 2017 56 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en sånn person som egentlig er veldig opptatt av å skulle være best og gjennom hele skoletiden har jeg stresset og stresset for å få best karakterer. Nå har jeg gjort noe helt annet et par år, og jeg merker at jeg har fått et mer avslappet forhold til karakterer. Jeg er derfor litt redd for at hvis jeg sikter på å få A, så vil jeg begynne å stresse så voldsomt igjen. Men samtidig vil jeg ikke gjøre det vanskelig for meg selv mtp jobb i fremtiden, ved å være fornøyd med en C og bedre. Anonymkode: 41e59...db7 Nå vet ikke jeg om arbeidsmarkedet for jurister, men det kommer jo an på hva slags jobber du ønsker. Du burde også se av hvor lett du tar jus. Om du tar det veldig lett så bør du jo sikte høyere enn om du må streve for å få en C. Ikke alltid lett å se hvor lett man tar faget første semesteret, er en del studenter som bruker tid på å lære hvordan de skal gjøre det bra på eksamen uten å lese spesielt mye.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en sånn person som egentlig er veldig opptatt av å skulle være best og gjennom hele skoletiden har jeg stresset og stresset for å få best karakterer. Nå har jeg gjort noe helt annet et par år, og jeg merker at jeg har fått et mer avslappet forhold til karakterer. Jeg er derfor litt redd for at hvis jeg sikter på å få A, så vil jeg begynne å stresse så voldsomt igjen. Men samtidig vil jeg ikke gjøre det vanskelig for meg selv mtp jobb i fremtiden, ved å være fornøyd med en C og bedre. Anonymkode: 41e59...db7 Å sikte på å få A er helt urealistisk. Det er svært få som får det, og husk at alle andre som går på jussen også er flinke gutter og jenter med gode karakterer fra videregående. Tenk på A som en karakter som ikke eksisterer. Jeg ville ikke ha siktet meg inn på noe høyere enn C før du ser hvordan du tar jussen. Om noen av mine venninner som gikk ut med C-snitt hadde stresset for å få B hadde de hatt noen ganske miserable år på jussen. En får jobb også med C-snitt - det er jo det de aller fleste har. Gjør ditt beste, men ikke bli helt overarbeidet. Så ser du etter hvert hvor på skalaen du ligger. Jeg tok selv jussen ganske lett, og er egentlig ikke fornøyd med noe annet enn B, men om jeg hadde slitt med jussen hadde jeg sagt meg mer enn fornøyd med en C. En trenger overvekt av A for å jobbe i Lovavdelingen. Med et B-snitt er det null problem å bli trainee og få jobb som advokatfullmektig i de større firmaene. Med et C-snitt kan du få jobb i mindre firma. Men med noen år med erfaring stiller du sterkere - uavhengig av karakterene dine, og kan kanskje få drømmejobben da. Bare gjør ditt beste, men ha et normalt liv utenom. Ikke sitt fra 8 - 18 hver eneste dag (det gjorde jeg aldri). Anonymkode: e5fa2...bb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå